Pagina 6 van 11

Geplaatst: 10.09.2011 - 21:14
door Bart
bart simpson schreef:
blastaway schreef:Is niet kapot zei de dealer. hoort zo. Net even geweest. Maakte me ff zorgen. Neem aan dat de dealer het wel weet... 8)
toch geloof ik niet dat het zo hoort, heb meerdere auto's met bi xenon gehad en adaptieve bi xenon, beide stelden zich na het starten
Bij mijn V50 zag je de lampen zich duidelijk richten na het starten, bij de XC70 en S80 eigenlijk nooit op gelet. Als het al gebeurt dan vrijwel onmerkbaar.

Geplaatst: 10.09.2011 - 21:30
door Brambo67
Heb vandaag wat klusjes gedaan aan de V70. Samen met een maat die een hele mooie V70 heeft (heel donker groen, Summum, verlaagd (origineel), Sovereign Hide Linen White, hout etc. etc.) Hij heeft de 'gewone' af-fabriek Xenon. Ik heb er net met mijn neus voorgezeten; de sleutel op II en het enige wat gebeurde was dat de lampen opgloeiden, geen beweging, geen motortjes die zoomden... Daarna verder gestart; idem dito.

Ik heb tot een jaar geleden in één van de allerlaatste V70n's met adaptieve bi-xenon's gereden, net als wat ik nu heb, nooit stelden ze zich bij zoals ik dat wel met een Audi en een BMW heb gezien. Ongetwijfeld zit er een automatische hoogteregeling op maar het werkt ook anders.

Geplaatst: 10.09.2011 - 22:21
door elianmars
Ik vraag me sowieso af hoe de automatische hoogteregeling werkt.

Als dat werkt op de stelmotortjes die standaard op de wagens zitten, kan ik niet geloven dat als je over een hobbel rijdt, de lampen snel op en neer worden bewogen om de lichtstraal hetzelfde te houden.
De motortjes zijn behoorlijk traag.

Wie kan me eens uitleggen, of laten zien via een afbeelding o.i.d. hoe de hoogteverstelling werkt?

Geplaatst: 10.09.2011 - 23:36
door witte480
Ze hebben mij op school geleerd dat ze het niet doen over hobbels enzo. En bij de Bi-xenon zie ik ze ook niet bewegen in de hoogte.

Zal het ens opzoeken hoe ze het bedoelen en in scannen

Geplaatst: 10.09.2011 - 23:55
door Edwin
Een oom van mij heeft een C30 summum met standaard (bi?) xenon en daar beweegt ook niets met het starten. Alleen bij inschakelen van grootlicht zie ik dat de reflector a.h.w. opgetild wordt. Maar geen merkbare hoogteinstelling? Vriend van mij met een ford focus met halogeenverlichting heeft óók hoogteverstelling en daar zie je duidelijk de lampen een keer 'ja' knikken en stellen. Buren met een X1 (ook halogeen) en Q5 (xenon) doen ook een 'ja' knik bij iedere start...

Overigens, het grootlicht op de C30 van m'n oom, als de reflector opgetild wordt gééft me toch een bak licht...... niet normaal meer! ;-)
Volgens dealer is er wel automatische, continue, hoogteverstelling. Zelfs bij verkeersdrempels! Ik moet zeggen dat het lichtbeeld perfect is, zeker niet te laag en ook niet verblindend want geen tegenflitsen, maar er iets van merken of zien tijdens starten en/of rijden doe je absoluut niet!

Gr. Edwin.

Geplaatst: 10.09.2011 - 23:56
door 945i
Dit is in ieder geval de afstelprocedure voor VAG auto's, zal niet veel schelen met Volvo denk ik maar zo.

ga naar [Select]
dan naar [55 - Xenon Range] (sommige nieuwe auto's: [29 - Left Light])
dan naar [Basic Settings - 04], Groep 001
[Go !]
wacht minimaal 20 seconden op de motoren van de koplamp totdat die bewogen hebben. De koplampen zijn nu in de positie waarin ze kunnen worden aangepast. Zet de koplampen aan. Pas de lichtstraal aan met behulp van de juiste bouten terwijl de lampen gericht zijn op een geschikt richtdoel.
ga naar Group 002. De Xenon Range controller weet nu dat deze positie zijn nieuwe Home positie is.
klik op [Done, Go Back] en je bent klaar.

Geplaatst: 11.09.2011 - 08:54
door blastaway
Ik heb heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel geknutseld aan de PAssat en de Xenon unit van deze auto was eigenlijk vwb het uitzien niet anders, maar deze bewoog echt op en neer.
Met Vagcom of VCDS kon ik alles zelf. Ook de Xenon in basisstand zetten.

Jammer heeft Volvo niet zo'n uitgebreid programma. Ik had zelf een 2e ring ledjes in de achterlampen gezet op de kofferbak gedeelte en toen met Vagcom de binnenste stip uitgezet en de lichtintensiteit iets hoger gezet waardoor de buitenring identiek was aan de binnenring.

Groeten,

Sven

Geplaatst: 11.09.2011 - 13:37
door gelebanaan
blastaway schreef:Ik heb heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel geknutseld aan de PAssat en de Xenon unit van deze auto was eigenlijk vwb het uitzien niet anders, maar deze bewoog echt op en neer.
Met Vagcom of VCDS kon ik alles zelf. Ook de Xenon in basisstand zetten.

Jammer heeft Volvo niet zo'n uitgebreid programma. Ik had zelf een 2e ring ledjes in de achterlampen gezet op de kofferbak gedeelte en toen met Vagcom de binnenste stip uitgezet en de lichtintensiteit iets hoger gezet waardoor de buitenring identiek was aan de binnenring.

Groeten,

Sven
Dat ziet er wel mooi uit. Toch goed dat er hier nog mensen zijn die out of the box denken en doen.

Geplaatst: 11.09.2011 - 20:18
door The Volvoboy
Ik heb toevallig een filmpje van de zelfstellende xenon bij het starten.

Beetje lastig te zien (filmpje was niet bewust van de zelfstellende xenon), maar je ziet het wel:


Geplaatst: 11.09.2011 - 20:24
door Gast
Dat klopt, zo ging het bij mijn V50 ook.
Eerst bewogen de lampen van boven naar beneden en daarna van links naar rechts, totdat correcte calibratiepunt was bereikt.

Geplaatst: 11.09.2011 - 20:25
door bart simpson
zo hoort het ook

Geplaatst: 11.09.2011 - 20:29
door The Volvoboy
Ik moet wel zeggen dat ik het bij een V70 van 2005 (MY06) met af fabriek xenon (geen bi-xenon) nog nooit heb zien gebeuren... Zal er de volgende keer op letten en een filmpje van maken.

Geplaatst: 11.09.2011 - 20:31
door 945i
Er zijn er dus best veel die even langs de garage moeten begrijp ik..... :-k

Geplaatst: 11.09.2011 - 20:32
door The Volvoboy
Of het hoort gewoon zo vanwege een oorzaak die wij (nog) niet weten?... :-k

Geplaatst: 11.09.2011 - 20:36
door MN-NL
Volgens mij doet mijn auto het wel, maar zie je het nauwelijks: als je in het donker het licht aandoet zie je de bundel op de ervoor geparkeerde auto 2 cm dippen en weer naar boven kruipen. Dit alles in een seconde of 2.

Als ik dat vergelijk met de laguna die ik een paar jaar geleden reed, die zag je helemaal tot zijn uiterste positie dippen en weer naar zijn positie terugkeren.

Niet naar de garage dus.....;-)

Gr. Marc

Geplaatst: 11.09.2011 - 21:16
door diesel01
945i schreef:Er zijn er dus best veel die even langs de garage moeten begrijp ik..... :-k
Neuh de mijne is goed en ik verwacht dat als ik bij de dealer kom dat er ongetwijfeld iets "mis" mee is wat vervangen dient te worden voor veel geld.
Zodra er mensen achterin gaan zitten zie ik de lampen zakken links en rechts gaat perfect, ik vindt het goed zo...

Geplaatst: 11.09.2011 - 22:10
door M@rcel
Even een duit in het zakje met mijn hersenspinsel:

Zou het kunnen dat de leveling alleen wordt uitgevoerd als de auto af-fabriek géén nivomats heeft? Het lijkt me namenlijk niet de bedoeling om bij het starten de lampen te stellen om vervolgens na een paar 100 meter veel te laag te staan omdat de nivomats zich aangepast hebben.

Geplaatst: 11.09.2011 - 22:13
door 945i
Nee, want dan komen de lampen automatisch weer omhoog, hetzelfde als bij belading, dan zakken ze ook vanzelf.

Geplaatst: 11.09.2011 - 22:14
door M@rcel
Ze stellen zich toch alleen bij het starten?

Geplaatst: 11.09.2011 - 22:17
door 945i
Neenee, dat is het um juist! ;)

Ze stellen constant bij om verblinding bij tegenliggers te voorkomen. :)