Dubbelmassavliegwiel wel of niet meevervangen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Mrlten
2nd Gear member
Contacteer:

edraket schreef:Meestal zit een nieuwe koppeling erg laag omdat het stelmechanisme zich nog moet inregelen. Na een km of wat moet het pedaal omhoog komen. Gewoon even een aantal malen het pedaal indrukken, als het goed is komt ook dan het pedaal omhoog. Kan ook zijn dat de koppelingsleiding niet goed ontlucht is.
Dit is denk ik nog het geval, net toen ik de auto ophaalde pakte die al wat hoger aan. 1cm was misschien wat te overdreven :oops:

Maargoed ik heb de auto weer terug, er zat nog een steentje tussen de remschijf en de beschermkap. Vannacht kan ik met het volste vertrouwen naar Val Thorens toe!
Oceanracer
Geartronic member

Goede reis en veel plezier! We lezen graag je ervaringen na thuiskomst.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
renelle
2nd Gear member

Goede reis! Goed dat het na zo'n ingrijpende reparatie toch goed is gekomen!!
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
capslock
2nd Gear member

Ik wil nog even inhaken op het onderwerp hoe je nu ontdekt of het vliegwiel versleten is. Misschien heb ik het aan het verkeerde eind, maar is het niet zo dat wanneer de veren versleten zijn de koppeling niet meer zonder stoot oppakt? Zelf al laat je zo rustig mogelijk de koppeling opkomen, dan "hapt"de motor toch heel even!?
Even gezond boeren verstand. De veren zijn versleten (slap). stationair draait 1 deel met een lichte hoekverdraaiing ten opzichte van het andere deel. Laat je de koppeling opkomen, dan zou normaal gesproken de hoek geleidelijk heen en weer verdraaien. Indien de veren versleten zijn, gaat de hoekverdraaiing gelijk naar zijn max verdraaiing?
Zitten er naast veren nog dempers in het vliegwiel?

Eef
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Mrlten
2nd Gear member
Contacteer:

Oceanracer schreef:Goede reis en veel plezier! We lezen graag je ervaringen na thuiskomst.
Ik ben alweer een paar dagen terug van vakantie en ik moet zeggen dat de auto het uitstekend heeft uitgehouden. De koppeling pakt op de juiste plek aan (niet meer zo vroeg als eerder) en verder totaal geen problemen gehad.

Tevens moet ik zeggen dat de D5 een beresterke motor is. Met 130km/u op cruisecontrol rij je elke heuvel op waarbij andere auto's toch echt terug moeten schakelen. Ook de 2km (hoogte) klim naar Val Thorens ging makkelijk.

Alleen de terugweg was wat minder door de 10cm sneeuw die aan het vallen was ;)
Oceanracer
Geartronic member

Toch goed om te lezen!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
renelle
2nd Gear member

capslock schreef:Ik wil nog even inhaken op het onderwerp hoe je nu ontdekt of het vliegwiel versleten is. Misschien heb ik het aan het verkeerde eind, maar is het niet zo dat wanneer de veren versleten zijn de koppeling niet meer zonder stoot oppakt? Zelf al laat je zo rustig mogelijk de koppeling opkomen, dan "hapt"de motor toch heel even!?
Even gezond boeren verstand. De veren zijn versleten (slap). stationair draait 1 deel met een lichte hoekverdraaiing ten opzichte van het andere deel. Laat je de koppeling opkomen, dan zou normaal gesproken de hoek geleidelijk heen en weer verdraaien. Indien de veren versleten zijn, gaat de hoekverdraaiing gelijk naar zijn max verdraaiing?
Zitten er naast veren nog dempers in het vliegwiel?

Eef
Op basis van wat ik er tot nu toe met mijn "boeren" verstand van heb begrepen, klopt je redenatie heel aardig. Die van mij rammelt bij stationair lopen en hapt een beetje tijdens het wegrijden. Inmiddels vrijwel zeker dat dit het vliegwiel is. Half januari gaat ie vervangen worden... Daarna weten we het echt zeker...
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
C30 1.8 Sport MY08
renelle
2nd Gear member

Mrlten schreef:Tevens moet ik zeggen dat de D5 een beresterke motor is. Met 130km/u op cruisecontrol rij je elke heuvel op waarbij andere auto's toch echt terug moeten schakelen. Ook de 2km (hoogte) klim naar Val Thorens ging makkelijk.
Wij zitten nu in de sneeuw en ik moet zeggen dat zelfs bij 150 op de cruise, blijft ie het gewoon vasthouden... En dan na 900km toch maar iets meer dan 60 liter hoeven tanken! :lol: :lol:
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
C30 1.8 Sport MY08
marcanon
2nd Gear member

Ik heb nu mijn xc90 bij de dealer staan. Normale onderhouden beurt + apk. Mijn opmerkingen er zit een bijgeluid (rammel) in de moter. Na controle vd dealer: vliegwiel zou vervangen moeten worden ivm een speling die erop zit. Versleten achternaaf, kapotte turboslang, versleten remvoeringen van de handrem en nog wat zaken. Dit was woensdag. Alles zou vervangen worden. Ik zou de auto vrijdag op kunnen halen.
Daarstraks gebeld door de dealer (op vrijdag): " we horen nog steeds een rammel en durven u hier niet mee weg te sturen, mogelijk dat de versnellingsbak vervangen dient te worden kosten 2700,00 excl montage.

Is dit normaal voor een D5 met 168000 km MY 2006, 6bak handgeschakeld. (alle beurten gehad bij dezelfde dealer)
nu: Volvo XC90 D5 185pk
Saab 93 1.8t cabrio
oud: V50 1.8
V40 1.8
Gast

marcanon schreef:mogelijk dat de versnellingsbak vervangen dient te worden kosten 2700,00 excl montage.
Als extra over de kosten heen?
Lekkere dealer heb jij. Zou ik niet mee akkoord gaan, had de dealer maar een betere diagnose moeten stellen.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Is dit normaal voor een D5 met 168000 km MY 2006, 6bak handgeschakeld.
Nee, maar wat niet kan.

Wat zijn de werkzaamheden van deze XC? Zware aanhangers en veel terrein?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
marcanon
2nd Gear member

@V70/2.4D/2003
Ik deze wagen nu 10 mnd in bezit en de wagen gekocht met 137.000 op de teller. Er is toen een grote beurt apk en distributie riem vervangen.
Ik heb dus 30.000 km geren alleen op de nederlandse snelweg en 1x wintersport en zomervakantie. Geen aanhangers oid getrokken.
Ook niet als 4x4 gebruikt.
Saab 93 1.8t cabrio
V40 1.8
toppertje
6th Gear member

marcanon schreef:

Is dit normaal voor een D5 met 168000 km MY 2006, 6bak handgeschakeld. (alle beurten gehad bij dezelfde dealer)
volgens sommigen mogelijk wel!
volgens mij dus niet.
waar praten we over,168dkm.
mijn mening is,dat je zonder deze reparaties minimaal naar 3a 4ton
moet kunnen rijden met een auto van 65=€70.000
geen glans zonder wrijving
Rippie V70
5th Gear member

Dat is tenminste volvo waardig!
met een van 50K ook trouwens.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
marcanon
2nd Gear member

Rippie V70 schreef:
Dat is tenminste volvo waardig!
met een van 50K ook trouwens.
Dat was ook mijn idee toen ik deze volvo kocht. Hiervoor al 2x probleemloos een Volvo gehad. Misschien gewoon een geval van dikke pech, maar wel een waar waarschijnlijk een zeer hoge rekening aan vastzit.

Is het btw ook nodig/verstandig om meteen de koppeling te laten vervangen (heb nog geen last gehad, maar alles ligt nu toch open) of wordt dat meteen met een versnellingsbak gedaan?
Saab 93 1.8t cabrio
V40 1.8
Gast

marcanon schreef:Is het btw ook nodig/verstandig om meteen de koppeling te laten vervangen (heb nog geen last gehad, maar alles ligt nu toch open) of wordt dat meteen met een versnellingsbak gedaan?
Ik begreep dat je dualmassvliegwiel is vervangen, het zou wel heel dom van jouw dealer geweest zijn als niet de koppelingsplaat hebben meegenomen. Ik zou zelfs de drukgroep en koppelingscilinder/druklager mee hebben genomen.
JosW
5th Gear member

AlexV70 schreef:
marcanon schreef:mogelijk dat de versnellingsbak vervangen dient te worden kosten 2700,00 excl montage.
Als extra over de kosten heen?
Lekkere dealer heb jij. Zou ik niet mee akkoord gaan, had de dealer maar een betere diagnose moeten stellen.
Mee eens. Zelf ook ooit zo'n gevalletje gehad en na lang praten op basis van coulance fifty/fifty. Dus niet zomaar akkoord gaan.
renelle
2nd Gear member

AlexV70 schreef:
marcanon schreef:Is het btw ook nodig/verstandig om meteen de koppeling te laten vervangen (heb nog geen last gehad, maar alles ligt nu toch open) of wordt dat meteen met een versnellingsbak gedaan?
Ik begreep dat je dualmassvliegwiel is vervangen, het zou wel heel dom van jouw dealer geweest zijn als niet de koppelingsplaat hebben meegenomen. Ik zou zelfs de drukgroep en koppelingscilinder/druklager mee hebben genomen.
Snap dit verhaal ook niet helemaal. Totaal niet logisch dat er alleen een vliegwiel vervangen wordt en de koppeling niet direct meegenomen wordt. Heb zelf inmiddels de nieuwe onderdelen thuis liggen. Vliegwiel is 70% van de kosten. De uren zijn het niet als alles al open ligt. Ik neem dus aan dat de koppeling al mee vervangen is.

Heeft de garage/dealer ervaring met vliegwielen en rammel problemen?

Volgende week start de klus om vliegwiel en koppeling bij mijn V70 D5 te vervangen. Alles is voorbereid en we hebben er 2 dagen voor uitgetrokken om deze klus zelf aan te pakken. We gaan foto's maken dus denk eraan om er een verslagje van te maken voor op het forum. Natuurlijk vinden we het een uitdaging om deze klus ondanks de omvang en complexiteit zelf te gaan doen, maar het zou wel erg balen zijn als er na al het klussen nog steeds een rammel aanwezig is...

Wat dat betreft ben ik dus ook erg benieuwd wat bij deze XC90 aan de hand is...
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
C30 1.8 Sport MY08
JosW
5th Gear member

renelle schreef:
AlexV70 schreef:
Snap dit verhaal ook niet helemaal. Totaal niet logisch dat er alleen een vliegwiel vervangen wordt en de koppeling niet direct meegenomen wordt. Heb zelf inmiddels de nieuwe onderdelen thuis liggen. Vliegwiel is 70% van de kosten. De uren zijn het niet als alles al open ligt. Ik neem dus aan dat de koppeling al mee vervangen is.

Heeft de garage/dealer ervaring met vliegwielen en rammel problemen?

Volgende week start de klus om vliegwiel en koppeling bij mijn V70 D5 te vervangen. Alles is voorbereid en we hebben er 2 dagen voor uitgetrokken om deze klus zelf aan te pakken. We gaan foto's maken dus denk eraan om er een verslagje van te maken voor op het forum. Natuurlijk vinden we het een uitdaging om deze klus ondanks de omvang en complexiteit zelf te gaan doen, maar het zou wel erg balen zijn als er na al het klussen nog steeds een rammel aanwezig is...

Wat dat betreft ben ik dus ook erg benieuwd wat bij deze XC90 aan de hand is...
Ik ben benieuwd naar het verslag. Veel succes met deze pittige klus!
Gast

renelle schreef:Volgende week start de klus om vliegwiel en koppeling bij mijn V70 D5 te vervangen. Alles is voorbereid en we hebben er 2 dagen voor uitgetrokken om deze klus zelf aan te pakken. We gaan foto's maken dus denk eraan om er een verslagje van te maken voor op het forum.
Leuk, ik kijk er al naar uit. Succes.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”