Pagina 6 van 10

Geplaatst: 27.11.2011 - 10:19
door ps-amazon
blijft altijd een leuke discussie;
misschien tijd voor een derde mistachterlicht.......

Geplaatst: 27.11.2011 - 10:22
door bart simpson
wat een waardevolle toevoeging toch weer

Geplaatst: 27.11.2011 - 10:23
door 945i
1 die knipperende mistachterlamp die vanzelf uitschakelt boven de 50 km/h. Bij <50 meter zicht kan je toch niet harder dan dat...

Is dat wat?

Geplaatst: 27.11.2011 - 10:26
door bart simpson
met één rood en één zwart mistachterlicht is zomaar iedereen tevreden

Geplaatst: 27.11.2011 - 12:05
door Fredhead
945i schreef:Kunnen die kentekens lezen in de mist? ;) (Ik snap het wel hoor...)
Dat is een mogelijkheid, mannetje of vrouwtje achter de monitor en schrijven maar...
Ik zeg doen :)

Kom ook te vaak mensen tegen die mistlichten voeren terwijl er ook maar niets van mist te bekennen is.
Het excuus van beter opvallen vind ik ook een slechte reden

Geplaatst: 27.11.2011 - 13:12
door V50-Mart
Zoals eerder al aangegeven vind ik 2 mistachterlichten vaak verwarrend. Het argument dat ze al een tijd branden en je ze dus niet kunt verwarren met plotseling brandend remlicht gaat niet altijd op vind ik. Ik kan genoeg voorbeelden aanhalen waarbij mijn voorganger een SUV, busje of soms zelfs een vrachtwagen is die besluit zijn voorganger (met 2 mistachterlichten) in te halen, waardoor degene met 2 mistachterlichten plotseling zichtbaar wordt voor mij. Ook al weet je dat het zeer mistig is, je eerste reactie is toch vaak een korte schrik. Ook als ze een stuk verder rijden, en ze worden opeens zichtbaar, slaat wel eens de twijfel toe of hij remt voor iets op de (snel)weg (ongeluk, file, wegafzetting etc).

Wat mij betreft 1 mistachterlicht, gewoon om elke mogelijkheid tot verwarring te voorkomen. En ook al let jij wel goed op, en zie jij wel het verschil, degene voor jou misschien niet, die remt, en jij moet alsnog remmen...puur vanwege verwarring.

Geplaatst: 27.11.2011 - 13:42
door Schorpioen
Het zou al een stuk duidelijker zijn als iedereen eerst eens zou gaan kijken of de achterlichten wel allemaal naar behoren werken en het geen kaarslichtjes zijn geworden zoals je er veel ziet rijden.
Vervang dat zwak brandende 5 watt lampje eens voor een nieuw 5 watt of 10 watt of een LED lampje.

Geplaatst: 27.11.2011 - 14:53
door Iroll
Bij zicht onder de 50mtr gewoon 2 mistlampen, vind ik gewoon het duidelijkst. Een motor heeft 1 licht en een auto 2. Ik vind het onzinnig om bij mist die regel in een keer te veranderen. Ik heb vaak 's ochtends vroeg door de N.O polder gereden naar mijn werk in echt dichte mist en ik vind het veel prettiger om achter dubbele mistlampen te rijden als achter een enkele. Daar kan je veel beter op oriënteren qua afstand en qua verloop van de weg. En nog nooit vol in de remmen gegaan omdat ik dacht dat er iemand remde.

Geplaatst: 27.11.2011 - 16:50
door Mickyman
Iroll schreef:Bij zicht onder de 50mtr gewoon 2 mistlampen, vind ik gewoon het duidelijkst. Een motor heeft 1 licht en een auto 2. Ik vind het onzinnig om bij mist die regel in een keer te veranderen. Ik heb vaak 's ochtends vroeg door de N.O polder gereden naar mijn werk in echt dichte mist en ik vind het veel prettiger om achter dubbele mistlampen te rijden als achter een enkele. Daar kan je veel beter op oriënteren qua afstand en qua verloop van de weg. En nog nooit vol in de remmen gegaan omdat ik dacht dat er iemand remde.
Amen!

Geplaatst: 27.11.2011 - 17:10
door bart simpson
en nu eens zware sancties bij gebruik bij een zicht van 100m of meer

Geplaatst: 27.11.2011 - 17:19
door Iroll
bart simpson schreef:en nu eens zware sancties bij gebruik bij een zicht van 100m of meer
Die bekeuring zal al wel fors zijn met die nwe tarieven. Maar meer bekeuren lijkt me ook een goed plan. Kan idd vreselijk irritant en soms zelfs ronduit gevaarlijk zijn als er onnodig gemistlampt wordt.
Ik ben trouwens ook geen voorstander van die idioot hoge achterlichten op ooghoogte zoals bijv. op de Volvo's. Dat is ook flink storend, zeker in de regen, als je erachter staat bij een stoplicht terwijl de voet op de rem gehouden wordt.

Geplaatst: 27.11.2011 - 17:32
door sanco
Iroll schreef:Ik ben trouwens ook geen voorstander van die idioot hoge achterlichten op ooghoogte zoals bijv. op de Volvo's. Dat is ook flink storend, zeker in de regen, als je erachter staat bij een stoplicht terwijl de voet op de rem gehouden wordt.
Vind het wel veilig, maar 'k houd er wel rekening mee: daarom zet ik hem bij voorkeur in neutraal als ik wat langer sta te wachten. Scheelt ook nog eens kromme schijven, mocht je al flink geremd hebben.
Ik probeer het altijd maar zo te beredeneren: dat wat mij ergert, of last geeft bij een ander, moet ik zelf proberen te voorkomen. 8)
ik weet het, het lukt me ook lang niet altijd in alles (andere inzichten?? :lol: ) maar het streven is er.

Enne V50-Mart: +1

Geplaatst: 27.11.2011 - 17:32
door Battlecruiser
V50-Mart schreef:Zoals eerder al aangegeven vind ik 2 mistachterlichten vaak verwarrend. Het argument dat ze al een tijd branden en je ze dus niet kunt verwarren met plotseling brandend remlicht gaat niet altijd op vind ik. Ik kan genoeg voorbeelden aanhalen waarbij mijn voorganger een SUV, busje of soms zelfs een vrachtwagen is die besluit zijn voorganger (met 2 mistachterlichten) in te halen, waardoor degene met 2 mistachterlichten plotseling zichtbaar wordt voor mij. Ook al weet je dat het zeer mistig is, je eerste reactie is toch vaak een korte schrik. Ook als ze een stuk verder rijden, en ze worden opeens zichtbaar, slaat wel eens de twijfel toe of hij remt voor iets op de (snel)weg (ongeluk, file, wegafzetting etc).

Wat mij betreft 1 mistachterlicht, gewoon om elke mogelijkheid tot verwarring te voorkomen. En ook al let jij wel goed op, en zie jij wel het verschil, degene voor jou misschien niet, die remt, en jij moet alsnog remmen...puur vanwege verwarring.
Ben het helemaal eens met dit goede waarnemingsvermogen!

Geplaatst: 27.11.2011 - 17:53
door Iroll
De redenen om 2 mistlampen te voeren vind ik veel meer ter zake. Dit is er gewoon bij de haren bijgetrokken en totaal niet herkenbaar voor mij. Als je voorganger gaat inhalen zit je op meer dan genoeg afstand van je nwe voorganger om niet te hoeven schrikken. Dat je alert bent prima, maar schrikken is echt niet goed als je zover van je voorganger zit. Dat ligt aan de chauffeur die zo reageert, die zal net zo hard schrikken van 1 mistlamp als van 2.

Geplaatst: 27.11.2011 - 17:56
door Oceanracer
Schorpioen schreef:Het zou al een stuk duidelijker zijn als iedereen eerst eens zou gaan kijken of de achterlichten wel allemaal naar behoren werken en het geen kaarslichtjes zijn geworden zoals je er veel ziet rijden.
Vervang dat zwak brandende 5 watt lampje eens voor een nieuw 5 watt of 10 watt of een LED lampje.
Tja, dan kan ik wel helemaal in Groningen wonen, maar dat een mistachterlicht altijd al 21 Watt is geweest, dat weet ik dan weer wel! Net als de remlichten en de richtingaanwijzers trouwens...

Geplaatst: 27.11.2011 - 17:57
door bart simpson
zet iemand er in dichte mist ineens 2 aan schrik je toch even.. daarin doe je zomaar even niets, maar gesteld dat hij toch remde zit je er toch vol bovenop, één mistlamp is een stuk duidelijker

Geplaatst: 27.11.2011 - 18:20
door Iroll
Ja, en als het donker wordt en ik doe mijn dimlichten aan gaan ze achter me zeker ook op de rem staan omdat ze denken dat ik rem.
Als je in de mist dan de kans ziet erbovenop te knallen dan heb je geen afstand gehouden en de snelheid niet aangepast waar de omstandigheden om vragen.
Het is toch uitermate raar dat altijd bij slecht zicht, regen, donker etc 2 achterlichten op een auto moeten branden en bij mist zie je er maar 1 op afstand. Dat is pas onduidelijk. Uniformiteit schept duidelijkheid.

Geplaatst: 27.11.2011 - 18:49
door bart simpson
volstrekt oneens mee, maar dat was je al duidelijk, waar we het over eens lijken is dat misbruik van en hinder door verkeerd gevoerde verlichting steviger bestraft mag worden

Geplaatst: 27.11.2011 - 19:11
door Mickyman
beetje pietluttig allemaal, dat gezeur over die 2 mistlampen, wees nou allemaal eens reëel en ga er niet gewoon tegenin omdat je dat zo graag doet.

hoe vaak rijd er iemand voor je terwijl hij zijn mistlichten (terecht) aan doet, en hoe vaak schrik je daar nou van (omdat ie misschien remt en zijn derde remlicht defect heeft), als hij zijn mistlampen niet aan heeft en begint te remmen, schrik je toch ook niet, dat gebeurt de hele dag door op de weg voor je, mensen rijden en besluiten te remmen, dan rem jij ook, wat is daar nou schrikken aan?? je voorganger doet zijn mistlampen aan, jij denkt dat hij remt, je kijkt of hij dichterbij komt.....nee, oke doorrijden, ja.....dan rem je ook (wat je sowieso al had moeten doen omdat je er te dicht opzit anders schrik je niet)

Kom op vrienden, je moet wel wakker zijn als je auto rijdt, hier nu zo'n topic van maken is gewoon onzin, hierboven spreken mensen met dezelfde mening elkaar tegen, ik zou zeggen, lees alles nog eens door en kijk nou eens hoeveel non argumenten er hier gebruikt worden om tegen 2 mistlampen te zijn, het lijkt dezelfde hetze te worden als achteraf ingebouwde xenon verlichting, het is standaard allemaal fout...........

Geplaatst: 27.11.2011 - 19:42
door sgt.flippy
Iroll schreef:Ja, en als het donker wordt en ik doe mijn dimlichten aan gaan ze achter me zeker ook op de rem staan omdat ze denken dat ik rem.
Als je in de mist dan de kans ziet erbovenop te knallen dan heb je geen afstand gehouden en de snelheid niet aangepast waar de omstandigheden om vragen.
Het is toch uitermate raar dat altijd bij slecht zicht, regen, donker etc 2 achterlichten op een auto moeten branden en bij mist zie je er maar 1 op afstand. Dat is pas onduidelijk. Uniformiteit schept duidelijkheid.
Klopt als een bus.

Als je schrikt omdat er plots 2 lichten aan gaan, zit je gewoonweg veels te kort op je voorligger, anders hoef je helemaal niet te schrikken.

Of dan moet je er weer vanuit gaan, dat omdat het mist is, mensen enkel en alleen vol op de rem kunnen gaan, en niet normaal kunnen vertragen.

Afstand houden is trouwens moeilijk, mensen schatten dit heel erg verkeerd in, heb ik laatste tijd 2 maal ondervonden, zowel mijn eigen fout als van anderen. Ben tot de ontdekking gekomen dat zelfs als je vind dat je voldoende afstand houd, het vaak toch nog niet zo is. Ja, dan schrik je...