Pagina 6 van 11
Geplaatst: 28.12.2012 - 10:58
door diesel01
Neen, maar het is wel een andere armatuur en er is iemand hier geweest die het passend heeft gekregen op een auto die met halogeen uit de fabriek is gekomen.
En van dat glas klopt ook ik heb met projectie plastic en daar ga ik nu even een apart topic over starten want ik heb krassen. :onfire: op de koplampen.
Geplaatst: 28.12.2012 - 11:00
door JeroenSpock
Jammer he Marcel. Ik ben ook stillejtes op zoek naar die koplampen, er zijn al 2 setjes voor m'n neus weg gekocht. Waarvan 1 keer de projectielampen compleet voor 450 euro....
Hoe dan ook, in de koplampen die ik nu heb komt echt geen xenon.
Geplaatst: 28.12.2012 - 11:04
door M@rcel
ik ga eerst een Pilot setje in mijn glazen-halogeen-units-met-wissers zetten. Uiteraard hoort daar een lichtbeeldcontrole bij. We houden u op de hoogte.
Geplaatst: 28.12.2012 - 11:30
door Jers3n
Er zou een codering op de koplampbehuizing moeten staan waarop staat voor welk type lamp deze geschikt/goedgekeurd is. Code met "H" voor halogeen, "D" (discharge) is OOK geschikt voor xenon. Ik meen me dan ook te herinneren dat de heldere lamphuizen van de laatste V40 classic voor beiden goedgekeurd waren, maar zeker weten doe ik dat niet.
Vandaar ook mijn vraag of de spiegels van xenon en halogeen verschillen bij de V70N. Inmiddels is mij duidelijk dat in ieder geval het stadslicht bij xenon op een andere plek zit, maar of de codering/het lichtbeeld ook verschillend is?
Geplaatst: 28.12.2012 - 11:34
door M@rcel
En juist de aanwezigheid van dat stadslichtje is wat me enige zorgen baart. Die zit in de reflektor en kan (zal!) daardoor dus voor strooilicht zorgen.
Maar meten is weten (als je weet wat je meet). Ik laat gewoon een grondige lichtbeeldcontrole doen. Waar kan dat het beste?
Geplaatst: 28.12.2012 - 11:34
door JeroenSpock
Voor de V70 zijn er zeker weten andere spiegels/reflectoren. Stadslicht zit in je richtingaanwijzer. Geen duo lampje zoals de USA lampen, maar een klein 3W lampje naast het 21W lampje.
Xenon heeft helder glas, halogeen heeft ribbels in het glas voor het lichtbeeld.
Geplaatst: 28.12.2012 - 11:37
door M@rcel
geen ribbels in mijn halogenen.
(plaatje is niet mijn auto, maar zijn wel dezelfde lampen)
Geplaatst: 28.12.2012 - 12:22
door FuNkTrAxXz
Niet noodzakelijk maar om de andere weggebruikers zo min mogelijk te hinderen wel aan te raden.
Ikzelf ga in de loop van Januari een Pilot kit plaatsen in een halogeen koplamp. Ik zie wel welk resultaat dit oplevert en ga het ook ff testen met een andere partij of die er hinder van heeft .. Ik laat zeker iets weten als het zover is!
Geplaatst: 28.12.2012 - 13:37
door M@rcel
M@rcel schreef:En juist de aanwezigheid van dat stadslichtje is wat me enige zorgen baart. Die zit in de reflektor en kan (zal!) daardoor dus voor strooilicht zorgen.
Ik heb net nog even gekeken, maar het stadslichtje zit in de groot-licht-reflektor, niet in de dimlicht-reflektor.
Dus da's mooi.
Geplaatst: 28.12.2012 - 16:48
door jds
M@rcel schreef:Volvo heeft toch ook een tijd niet-projector Xenon geleverd?
Deze waren wel specifiek voor Xenon gemaakt, zijn veel kleinere reflectorschermen die ook gekoppeld zijn aan een niveauregeling, die zich zeer snel aanpast ( cfr verkeersheuvels, een nivomat doet hier niets).
Geplaatst: 28.12.2012 - 17:11
door M@rcel
jds schreef:M@rcel schreef:Volvo heeft toch ook een tijd niet-projector Xenon geleverd?
Deze waren wel specifiek voor Xenon gemaakt, zijn veel kleinere reflectorschermen die ook gekoppeld zijn aan een niveauregeling, die zich zeer snel aanpast ( cfr verkeersheuvels, een nivomat doet hier niets).
Reflectoren: eens
Hoogteregeling: Mooie theorie, maar dit lijkt me dus sterk:
De sensor voor de hoogteregeling zit immers alléén op de achteras. Dan kun je met je voorwielen wel een drempel oprijden, maar daar merkt je achteras niks van. Pas als de achterwielen de drempel raken zal er achter ingeveerd worden. Maar dan heeft de hoogteregeling al geen zin meer.
Zie ook
mijn eerdere post
Geplaatst: 28.12.2012 - 17:18
door diesel01
M@rcel schreef:jds schreef:M@rcel schreef:Volvo heeft toch ook een tijd niet-projector Xenon geleverd?
Deze waren wel specifiek voor Xenon gemaakt, zijn veel kleinere reflectorschermen die ook gekoppeld zijn aan een niveauregeling, die zich zeer snel aanpast ( cfr verkeersheuvels, een nivomat doet hier niets).
Reflectoren: eens
Hoogteregeling: Mooie theorie, maar dit lijkt me dus sterk:
De sensor voor de hoogteregeling zit immers alléén op de achteras. Dan kun je met je voorwielen wel een drempel oprijden, maar daar merkt je achteras niks van. Pas als de achterwielen de drempel raken zal er achter ingeveerd worden. Maar dan heeft de hoogteregeling al geen zin meer.Zie ook
mijn eerdere post
Je hebt gelijk, afhankelijk in wat voor bui ik ben doe ik mijn lampen ook weleens uit als ik omhoog een ramp op rij de parkeergarage in.
Geplaatst: 28.12.2012 - 17:37
door OGA244
Er zit ook op een voorpoot een hoogteregelingsaansturing
Geplaatst: 28.12.2012 - 17:48
door M@rcel
OGA244 schreef:Er zit ook op een voorpoot een hoogteregelingsaansturing
Bron?
Geplaatst: 28.12.2012 - 17:50
door diesel01
M@rcel schreef:OGA244 schreef:Er zit ook op een voorpoot een hoogteregelingsaansturing
Bron?
Ik gok op dealer info

Geplaatst: 28.12.2012 - 18:09
door jds
M@rcel schreef:jds schreef:M@rcel schreef:Volvo heeft toch ook een tijd niet-projector Xenon geleverd?
Deze waren wel specifiek voor Xenon gemaakt, zijn veel kleinere reflectorschermen die ook gekoppeld zijn aan een niveauregeling, die zich zeer snel aanpast ( cfr verkeersheuvels, een nivomat doet hier niets).
Reflectoren: eens
Hoogteregeling: Mooie theorie, maar dit lijkt me dus sterk:
De sensor voor de hoogteregeling zit immers alléén op de achteras. Dan kun je met je voorwielen wel een drempel oprijden, maar daar merkt je achteras niks van. Pas als de achterwielen de drempel raken zal er achter ingeveerd worden. Maar dan heeft de hoogteregeling al geen zin meer.
Zie ook
mijn eerdere post
Misschien zit de niveauregeling van Pilot op de achteras, waardoor deze niet werkt, maar OEM hoogteregelingen zitten zowel op de vooras als achteras, waardoor het verschil in hoogte van de voor- tov de achteras het niveau bepaalt.
Geplaatst: 28.12.2012 - 18:19
door M@rcel
jds schreef:M@rcel schreef:jds schreef:
Deze waren wel specifiek voor Xenon gemaakt, zijn veel kleinere reflectorschermen die ook gekoppeld zijn aan een niveauregeling, die zich zeer snel aanpast ( cfr verkeersheuvels, een nivomat doet hier niets).
Reflectoren: eens
Hoogteregeling: Mooie theorie, maar dit lijkt me dus sterk:
De sensor voor de hoogteregeling zit immers alléén op de achteras. Dan kun je met je voorwielen wel een drempel oprijden, maar daar merkt je achteras niks van. Pas als de achterwielen de drempel raken zal er achter ingeveerd worden. Maar dan heeft de hoogteregeling al geen zin meer.
Zie ook
mijn eerdere post
Misschien zit de niveauregeling van Pilot op de achteras, waardoor deze niet werkt, maar OEM hoogteregelingen zitten zowel op de vooras als achteras, waardoor het verschil in hoogte van de voor- tov de achteras het niveau bepaalt.
Bron?
De technische info van Volvo zegt dat er alleen op de achteras gemeten wordt.
Ik wil je wel gelijk geven maar dan heb ik toch echt een bron nodig.
Dit is wat Volvo erover schrijft (voor mijn auto MY2004):
Sensor
Voor voertuigen zonder Four-C (Continuously Controlled Chassis Concept) geldt het volgende.
Een inductieve positiesensor leest de hoek af tussen de carrosserie en de draagarm linksachter. De hoek is een maat voor hoeveel het voertuig helt (chassishoogte) en is afhankelijk van de gewichtsverdeling.
De sensor is voor FWD resp. AWD iets anders gemonteerd.
De achterste elektronicamodule (REM) leest een analoog signaal (0,5-4,5 V) van de positiesensor af en rekent dit om naar een hoekwaarde (±35°), die naar de centrale elektronicamodule (CEM) wordt verstuurd.
Een volledig geladen voertuig geeft een signaal van 0,5 V wat overeenkomt met minus 35°.
De centrale elektronicamodule (CEM) stuurt de motoren voor koplamphoogteregeling (PWM-signaal) en stelt de koplampen in hoogterichting in.
Voor voertuigen met Four-C geldt het volgende.
Twee sensors lezen de hoek af tussen de carrosserie en de draagarm linksachter resp. rechtsachter. De hoek is een maat voor hoeveel het voertuig helt (chassishoogte) en is afhankelijk van de gewichtsverdeling.
De sensors zijn voor FWD resp. AWD iets anders gemonteerd.
De ophangingseenheid (SUM) leest de signalen vanuit de sensors af en rekent dit om naar een hoekwaarde. De waarde wordt via het CAN-netwerk naar de centrale elektronicamodule (CEM) verstuurd. De centrale elektronicamodule (CEM) gebruikt de informatie om de motoren voor de koplamphoogteregeling te sturen.
Dus alleen sensor(en) op de achterwielophanging.
Geplaatst: 28.12.2012 - 19:06
door Jers3n
Hoogteregeling op voor en achteras gaat volgens mijn info in ieder geval niet op voor de V40 classic, heb mij toen laten vertellen dat er enkel een sensor op de achteras zit. Maar goed ik kan het best mis hebben, en voor de V70N durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar indien dit wel zo is moet daar in VIDA toch iets over te vinden zijn?
Ik zie ook nog niet de directe noodzaak, juist bij drempels, als het al zo snel zou reageren (niet mijn praktijk ervaring), zou het licht dan juist omhoog bijgesteld worden, immers de vooras veert in.... En, wederom als het systeem op drempels zou reageren, bij oprijden van drempel vind er, net als bij een helling, een bepaaalde mate van gewichtsverplaatsing naar achteren plaats
Ook reflector-verhaal heb ik mijn twijfels over, indien kleiner dan echt marginaal, wederem mbt de S/V40 classic, die heldere koplampen zien exact gelijk uit. Kleinere spiegel/reflector voor xenon gaat wellicht op voor de pre-facelift versie (zoals op de R), maar vanaf MY05 zijn durf ik niet te zeggen. Ik ben al aan het zoeken gewest naar goede close up foto's van heldere reflector kampen meteen zonder affabriek xenon, om te vergelijken maar dat valt nog net mee. Ik zal hieronder eens een poging wagen, let wel op dat de hele indeling iets anders is, na-facelift zit spiegel voor dimlicht bij xenon iets meer naar binnen.
Geplaatst: 28.12.2012 - 19:48
door bart simpson
Denk dat we het over eens zijn dat een nivoregeling geen functie van betekenis heeft voor het op nivo houden van xenonlampen.
Geplaatst: 28.12.2012 - 20:04
door M@rcel
bart simpson schreef:Denk dat we het over eens zijn dat een nivoregeling geen functie van betekenis heeft voor het op nivo houden van xenonlampen.
Zo, dat duurde best wel lang.
