ioscar schreef:Interessant topic, waarvoor dank!
Ik ben zelf bezig met een zoektocht naar een v70 MY2008 en twijfel tussen de 2.0, 2.4 en D5. Natuurlijk zegt mijn mannelijke inborst dat het geroffel van de D5 het beste is wat je kan overkomen. Bovendien rijdt een automaat heerlijk en dat kun je bij de 2.0 niet krijgen.
Aan de andere kant is daar mijn groene gedachte: de D5 automaat heeft een F label (uitstoot 195g en theoretisch verbruik 1:13,5) ten opzichte van een C label voor de 2.0 (uitstoot 157g en theoretisch verbruik 1:16,7). Geen idee hoe de Staat ons daar straks op gaat bestraffen, maar dat het een keer gaat gebeuren...
Dus, wie kan me helpen in de rationele en emotionele overweging. Welke motor en wel of geen automaat?
Ter info: vorige week mijn Fiat Stilo 1.9jtd total loss gereden. Dat was ook niet zo moeilijk want de dagwaarde was minimaal met 286.000 op de teller. Dat de volgende een V70 wordt staat vast, met 100k - 150k op de teller en ongeveer 5 jaar oud. Ik ben van plan hem minimaal 5 jaar te rijden en rijd zo'n 25k - 30k per jaar.
Mijn autokeus laat ik niet afhangen aan wat de staat denkt te moeten gaan doen op dit moment zitten we op rechts maar ik voorzie dat we ook wel weer eens over links gaan.
Tenminste ik hoorde Dhr Samson roeptoeteren..
Wij rijden op dit moment in een V70 D5(185pk) uit 2007 met GearTronic terwijl wij het ook prima kunnen doen met laten we zeggen een VW Polo Bleumotion.
De kracht en souplesse van de D5 en het comfort van de GT ruil ik niet in omdat ik denk dat de staat dat zou willen, allemaal naar een groene auto.
Ik kan niet voor jouw spreken maar je moet voor jezelf uitmaken of je de extra kosten wil maken tussen een 2.0d manueel en een D5 GT waarvan die laatste wel een slok lust(1/14 bij normale rijstijl, 1/10 als je gas gaat geven).