Je bedoelt waarschijnlijk dit topic (foto halverwege)V70/2.4D/2003 schreef:Maar, soms heb je dat, volgens mij is er hier wel eentje geweest die de hele meuk los heeft gehad en schoongemaakt. Daar is een topic van met pics....althans, zoiets heb ik in herinnering.
Verwijderen en schoonmaken kleppendeksel D5
- E.T.
- 5th Gear member
Groet Edwin
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Edwin, VRIEND! die bedoelde ik inderdaad.
En als ik dat dan zo eens bekijk, dan zitten de injectoren er nog in. Dat zal dan wel het voordeel zijn van de oudere D5-blokken (zoals ik er in heb liggen) Zaak is dan dus alleen dat je bij het schoonmaken er voor gaat zorgen dat er geen rotzooi in je luchtinlaat valt. Ergo: dit tupe schoonmkane is eenvoudiger of begrijp ik dat verkeerd MarioC70?
En ivoandriessen: hoe is het met Uw motorblok?
En als ik dat dan zo eens bekijk, dan zitten de injectoren er nog in. Dat zal dan wel het voordeel zijn van de oudere D5-blokken (zoals ik er in heb liggen) Zaak is dan dus alleen dat je bij het schoonmaken er voor gaat zorgen dat er geen rotzooi in je luchtinlaat valt. Ergo: dit tupe schoonmkane is eenvoudiger of begrijp ik dat verkeerd MarioC70?
En ivoandriessen: hoe is het met Uw motorblok?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Turbodesk
- 5th Gear member
Dat is een D5 met het (oude) metalen type kleppendeksel.
Daar hoef je dus niet de injectors los te halen om het bovenste gedeelte eraf te kunnen halen.
Mijn V70 heeft het nieuwe type met kunststof deksel waarbij wel de injectors los moeten en dan komt het hele deksel los. Je ziet daarna dus de nokkenas in vol ornaat.
Het kunststof deksel bestaat uit 1 stuk en is daarom niet zo makkelijk schoon te maken.
Als ik net zo`n deksel had als in dat topic had ik hem er echt wel af gehaald.
Daar hoef je dus niet de injectors los te halen om het bovenste gedeelte eraf te kunnen halen.
Mijn V70 heeft het nieuwe type met kunststof deksel waarbij wel de injectors los moeten en dan komt het hele deksel los. Je ziet daarna dus de nokkenas in vol ornaat.
Het kunststof deksel bestaat uit 1 stuk en is daarom niet zo makkelijk schoon te maken.
Als ik net zo`n deksel had als in dat topic had ik hem er echt wel af gehaald.
-
- 4th Gear member
jazeker al een paar keer, dus niet zo flauw doen.MarioC70 schreef:lemmer schreef:je kunt alleen de gedeeltes bij de EGR klep en drosselklep reiningen, dit om te voorkomen dat hij zwaar gaat lopen en de stappenmotor kapot maakt.
Als hij ook een wervelklep heeft zou ik het zeker een keer doen, hij gaat er niet beter door lopen, het is immers een turbodiesel, hij forceert de ucht door de kanalen, al zitten ze half dicht. Grote probleem is het klemlopen van de aanwezige regelkleppen en de mechanische schade als gevolg daarvan.
En zoals, met veel onderdelen bij Volvo, loop je dan leeg.
Laat je niet bang maken door de doemdenkende monteurs, maar ga gewoon secuur te werk en neem de adviezen voor de eenmalig te gebruiken onderdelen aan.
Over de verstuiverleidingen kun je discusseren, als je ze niet vervormd gewoon hergebruiken en na demontage direct afdoppen!!,
Doemdenkende monteurs,wat meer respect zou wel op zijn plaats zijn denk ik?
Zelf al eens een D5 uit elkaar gehad?
Als je geen sleutelervaring hebt is het geen klus om zelf te doen en zeker als je geen diesel ervaring hebt wat betreft sleutelen.
Als je een advies geeft,geef dan een goed advies,alleen als je er zelf ervaring mee hebt en niet als je ergens de klok hebt horen luiden.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
-
- 6th Gear member
Dat waren foto,s van mij,die zijn inmiddels verwijderd,bij die auto was het mis gegaan,gat in de kop door een verkeerd gemonteerde injector.V70/2.4D/2003 schreef:Maar, soms heb je dat, volgens mij is er hier wel eentje geweest die de hele meuk los heeft gehad en schoongemaakt. Daar is een topic van met pics....althans, zoiets heb ik in herinnering.
-
- 6th Gear member
Je moet geen mensen afkraken die per week zo,n 30 a35 Volvo,s repareren,maar het zal wel komen door m,n leeftijd,dat heb ik al is eerder aangegeven.lemmer schreef:jazeker al een paar keer, dus niet zo flauw doen.MarioC70 schreef:lemmer schreef:je kunt alleen de gedeeltes bij de EGR klep en drosselklep reiningen, dit om te voorkomen dat hij zwaar gaat lopen en de stappenmotor kapot maakt.
Als hij ook een wervelklep heeft zou ik het zeker een keer doen, hij gaat er niet beter door lopen, het is immers een turbodiesel, hij forceert de ucht door de kanalen, al zitten ze half dicht. Grote probleem is het klemlopen van de aanwezige regelkleppen en de mechanische schade als gevolg daarvan.
En zoals, met veel onderdelen bij Volvo, loop je dan leeg.
Laat je niet bang maken door de doemdenkende monteurs, maar ga gewoon secuur te werk en neem de adviezen voor de eenmalig te gebruiken onderdelen aan.
Over de verstuiverleidingen kun je discusseren, als je ze niet vervormd gewoon hergebruiken en na demontage direct afdoppen!!,
Doemdenkende monteurs,wat meer respect zou wel op zijn plaats zijn denk ik?
Zelf al eens een D5 uit elkaar gehad?
Als je geen sleutelervaring hebt is het geen klus om zelf te doen en zeker als je geen diesel ervaring hebt wat betreft sleutelen.
Als je een advies geeft,geef dan een goed advies,alleen als je er zelf ervaring mee hebt en niet als je ergens de klok hebt horen luiden.
Er zijn voorbeelden genoeg op het forum van doe het zelvers waarbij het mis gegaan is,niks mis mee,aldoende leert men.
Ik heb hier in mijn directe omgeving mensen met meer dan voldoende Volvo sleutelervaring om te weten wat voor antwoorden ik wel of niet moet en kan geven.
Maar laten we het hier maar bij houden,lijkt me beter.
Beter is om nergens meer op te reageren en alleen een beetje mee te lezen,dat lijkt me verstandiger.
- Herbe089
- 2nd Gear member
@MarioC70 +1!!! Respect
Volvo V70 D5 Edition DPF 185 pk MY2007 Handgeschakeld 6-bak Zilver Metallic met Volvo Forum kentekenplaatsticker, Nivomats en HU-650 High Performance Audio icm iMIV LE+.
- Thijs
- 7th Gear member
Niet zomaar uit het veld laten slaan hoor! Door de meesten wordt je inzet enorm gewaardeerd!MarioC70 schreef: Beter is om nergens meer op te reageren en alleen een beetje mee te lezen,dat lijkt me verstandiger.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 4th Gear member
Probeer de rest van de boodschap eens te lezen, dus de vraag van de TS. Als je waarneemt dat de inlaat is vervuild heeft dat effect op de mechanische delen, in de eerste instantie niet op de performance.
Als deze zaken zoals EGR klep, throttle body, wervelklep kapot gaan ben je verder van huis.
De monteurs zouden je moeten melden dat preventief onderhoud essentieel is, zeker voor bekende storingen van de D5.
Als deze zaken zoals EGR klep, throttle body, wervelklep kapot gaan ben je verder van huis.
De monteurs zouden je moeten melden dat preventief onderhoud essentieel is, zeker voor bekende storingen van de D5.
BMW535D Touring X-drive
-
- 6th Gear member
Waar het om gaat is dat je niet aan zo,n gecomliceerde auto moet sleutelen als je er geen ervaring mee hebt,die problemen die die D5 motoren hebben weten we wel denk ik op het forum.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Volvootje C30
- 2nd Gear member
Turbodesk, het probleem was toch dat jouw auto 1 op 12 loopt en dat je dat eens veranderd wilt zien?
Ik denk niet dat je dat nu ook daadwerkelijk zult bereiken. Het is natuurlijk wel vreemd dat motorconstructeurs een motor zo hebben ontworpen waarbij de ademhaling praktisch dichtslibt.
Maar verstandig is het wel dat je deze klus niet doet als je er niet helemaal achterstaat.
Misschien over een tijdje wel als je het wat laat bezinken en moed verzameld hebt? ](*,)
Ik denk niet dat je dat nu ook daadwerkelijk zult bereiken. Het is natuurlijk wel vreemd dat motorconstructeurs een motor zo hebben ontworpen waarbij de ademhaling praktisch dichtslibt.
Maar verstandig is het wel dat je deze klus niet doet als je er niet helemaal achterstaat.
Misschien over een tijdje wel als je het wat laat bezinken en moed verzameld hebt? ](*,)
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Gisteren vanaf de intercooler tot de luchtinlaat boven op het blik de zaak ontdaan van......ja van wat eigenlijk? Een zwarte teerachtig aangekoekte substantie die stonk naar verbrande diesel.
Beide slangen los en, op advies van M@rcel?? met een schoon verfmengstokje en het betere vinger- en frummelwerk de zaak schoongemaakt. Het aluminium T-stuk waar beide slangen tesamen komen is niet van het blok geweest.
Desondanks.....bijna een plastic bekertje vol zooi. En ik ben dus wel benieuwd hoe lang het gaat duren voordat het zaakje bovenop het blok volledig is verstopt met diezelfde zwarte shit. Op enig moment moet het daar toch een keer vol gaan zitten bij die blokken waarvan de EGR niet op enigerlei wijze is dichtgezet, of zie ik dst verkeerd?
MarioC70, help mij eens uit de droom en heb je verder tips en tricks om het versmeren zoveel mogelijk te voorkomen?
Beide slangen los en, op advies van M@rcel?? met een schoon verfmengstokje en het betere vinger- en frummelwerk de zaak schoongemaakt. Het aluminium T-stuk waar beide slangen tesamen komen is niet van het blok geweest.
Desondanks.....bijna een plastic bekertje vol zooi. En ik ben dus wel benieuwd hoe lang het gaat duren voordat het zaakje bovenop het blok volledig is verstopt met diezelfde zwarte shit. Op enig moment moet het daar toch een keer vol gaan zitten bij die blokken waarvan de EGR niet op enigerlei wijze is dichtgezet, of zie ik dst verkeerd?
MarioC70, help mij eens uit de droom en heb je verder tips en tricks om het versmeren zoveel mogelijk te voorkomen?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 4th Gear member
Je kunt het niet voorkomen, ik tank bijvoorbeeld altijd V-power, ultimate of excellium maar het maakt niets uit. Het uitlaatgas van een diesel is nu eenmaal vuil, en als je dat terugvoert gaat het in combinatie met de vette lucht van de turbo teer vormen.V70/2.4D/2003 schreef:Gisteren vanaf de intercooler tot de luchtinlaat boven op het blik de zaak ontdaan van......ja van wat eigenlijk? Een zwarte teerachtig aangekoekte substantie die stonk naar verbrande diesel.
Wellicht dat regelmatig preventief bijvoorbeeld intake cleaner van Forte te gebruiken de boel een beetje clean blijft. EGR afsluiten helpt zeker, maar is erg ingrijpend en heeft als gevolg dat de regeneratie niet goed is met als gevolg een verstopte kat.
BMW535D Touring X-drive
- Turbodesk
- 5th Gear member
Zou je mij (ons) willen uitleggen hoe je aan de wijsheid komt dat de regeneratie niet goed gaat als de EGR softwarematig is dichtgezet. Anders kan niet want dan gaat het motormanagement lampje branden.Wellicht dat regelmatig preventief bijvoorbeeld intake cleaner van Forte te gebruiken de boel een beetje clean blijft. EGR afsluiten helpt zeker, maar is erg ingrijpend en heeft als gevolg dat de regeneratie niet goed is met als gevolg een verstopte kat.
- Turbodesk
- 5th Gear member
Er is mij in de tussentijd door diverse (Volvo) monteurs verteld dat het schoonmaken van het kleppendeksel niet gaat leiden naar een lager brandstof verbruik.Volvootje C30 schreef:Turbodesk, het probleem was toch dat jouw auto 1 op 12 loopt en dat je dat eens veranderd wilt zien?
Hij rijd en loopt voor de rest super, en dat wil ik graag zo houden.
-
- 6th Gear member
Mijn auto rijdt op zeer schoon gas. Ik weet niks van vuile diesels. :twisted:V70/2.4D/2003 schreef:Beide slangen los en, op advies van M@rcel?? met een schoon verfmengstokje en het betere vinger- en frummelwerk de zaak schoongemaakt.
- E.T.
- 5th Gear member
lemmer schreef: Je kunt het niet voorkomen, ik tank bijvoorbeeld altijd V-power, ultimate of excellium maar het maakt niets uit. Het uitlaatgas van een diesel is nu eenmaal vuil, en als je dat terugvoert gaat het in combinatie met de vette lucht van de turbo teer vormen.
Die vette lucht, zou die niet afkomstig kunnen zijn van de carterventilatie zoals MarioC70 al eerder aangaf
Logischerwijs zijn ik zeggen dat het omgekeerde het geval is. Immers door het toevoegen van uitlaatgassen aan het verbrandingsproces word de verbrandingstemperatuur lager, gevolg van het dicht zetten van de egr zou een hogere verbrandingstemperatuur als gevolg hebben. Het regenereren zou makkelijker moeten gaanlemmer schreef: Wellicht dat regelmatig preventief bijvoorbeeld intake cleaner van Forte te gebruiken de boel een beetje clean blijft. EGR afsluiten helpt zeker, maar is erg ingrijpend en heeft als gevolg dat de regeneratie niet goed is met als gevolg een verstopte kat.
Groet Edwin
-
- 4th Gear member
De EGR zorgt door het terugvoeren van uitlaatgassen voor een bepaalde samenstelling van het uitlaatgas, de NOx gaat naar beneden en de resterende NOx filtert de kat eruit. Zonder de EGR loopt de NOx op en kan de kat dit niet voldoende aan, waardoor hij vaker en langer moet regenereren. Je moet de EGR softwarematig uitzet afdoppen kan niet, omdat de motor dan een foute luchtstroom waarneemt m.a.g. een lampje van het motormanagement. Of er dan ook werkelijk iets fout is, varieert van merk tot merk, bij VW en Renault loopt hij gewoon beter.Turbodesk schreef:Zou je mij (ons) willen uitleggen hoe je aan de wijsheid komt dat de regeneratie niet goed gaat als de EGR softwarematig is dichtgezet. Anders kan niet want dan gaat het motormanagement lampje branden.Wellicht dat regelmatig preventief bijvoorbeeld intake cleaner van Forte te gebruiken de boel een beetje clean blijft. EGR afsluiten helpt zeker, maar is erg ingrijpend en heeft als gevolg dat de regeneratie niet goed is met als gevolg een verstopte kat.
Ik heb zelf de V8 uit mijn bayliner vervangen voor een D5, waar het EGR systeem onklaar is gemaakt en de kat ontbreekt, dan herken je deze motor niet, loopt volledig trillingsvrij met het geluid wat voorheen de chevy V8 maakte. De chevy was 250 pk, en de D5 zit daar ruim boven.
Kijk anders ook eens onder EGR systeem in wikipedia, daar staat het goed omschreven.
BMW535D Touring X-drive