Pagina 6 van 11

Geplaatst: 03.09.2012 - 10:29
door Gerardf
De verbetering kan ook te maken hebben met de tweede flush. Mijne is in Juni voor de tweede keer geflushed (Gery had dit ook in Februari aangegeven).
Ik was dan ook verbaast dat de tweede flush nog zoveel invloed had. De bak schakeld zoveel beter na de tweede flush.

Geplaatst: 03.09.2012 - 10:57
door MyDJ
Turbodesk schreef:Ik ga nu met een vreemd gevoel in mijn buik slapen na het lezen van dit artikel.

http://forums.swedespeed.com/showthread ... luid/page3
Ik heb aankomende woensdag een afspraak om de bak voor de 2e keer te laten flushen, de bak heeft nu 20.000 km gelopen maar ik begin te merken dat hij niet meer zo soepel schakeld al net ná de flush... Misschieb toch maar even bellen of hij die van mij ook wilt flushen met originele Volvo ATF?

Begin me nu serieus zorgen te maken...

Geplaatst: 03.09.2012 - 14:09
door diesel01
Net bij de dealer geweest.
Ook daar hebben ze nu een apparaat waarmee geflusht kan worden.
Men doet het in Groningen op 2 manieren met verschillende bedragen.
Indien je alleen een olie flush wil hebben zonder dat je klachten hebt dan haalt men de oude olie eruit en komt er olie in die voorgeschreven wordt.
Bestaan er ook klachten dan wordt er eerst een conditioner toegevoegd waarna er gereden dient te worden.
Na 14 dagen wordt alles geflusht en afgevuld met voorgeschreven atf olie.
Morgen is de chefmonteur van vakantie en gaan we even overleggen.

Geplaatst: 06.09.2012 - 10:46
door diesel01
De specs tussen BG en de olie die Volvo voorschrijft verschillen niet heel veel, wel is het verschil full synthetisch van BG naar mineraal van Volvo zelf.
Ik ga toch voor het orgineel en krijg dinsdag een flush.

Geplaatst: 06.09.2012 - 11:41
door MyDJ
@diesel01 een paar vragen.

-Waar heb jij die olie gehaald, dealer?
-Hoeveel liter is er nodig?
-En heb je een onderdeel nummer?
:razz:

Wil er voor de zekerheid toch originele olie in doen.

Zou afgelopen woensdag een flush krijgen maar Gery stond afgelopen dinsdag al voor mijn deur... foutje... de flush afspraak wordt dus verzet.

Geplaatst: 06.09.2012 - 11:56
door diesel01
De olie wordt door de Volvo dealer geleverd, ook de flush wordt door mijn dealer gedaan die inmiddels een flush apparaat heeft aangeschaft.
De olie gaat per 4 liter en daar heb je, zo is mij vertelt, 2 éénheden voor nodig in totaal dus 8 liter.
Onderdeelnr heb ik helaas niet voor je.

Ik ga idd voor de originele olie, 8 liter olie kost niet het meeste en ik heb dan alles weer origineel.
Ik laat overigens ook optekenen in het onderhoudsboekje dat de bak geflusht is, staat altijd goed bij inruil.

Geplaatst: 06.09.2012 - 12:50
door MyDJ
Oke dank je wel,

Ik heb een adres gevonden dat de originele ATF kan leveren.
Partnr. 1161640
4 lt. voor 64,85 EURO

Geplaatst: 06.09.2012 - 12:56
door diesel01
De dealer heeft het voor €4.85 minder per 4 liter. :wink:
Alhoewel dat ook gewoon ondernemers zijn met variabelen.

Geplaatst: 06.09.2012 - 13:10
door MyDJ
Hmm, misschien toch maar eens bij de dealer binnen wandelen dan.

Zit er buiten de verpakking nog verschil tussen Mobil 3309 ATF en de Originele ATF van Volvo?

De Mobil 3309 ATF kost op Ebay 10,25 per liter.

Geplaatst: 06.09.2012 - 13:15
door diesel01
Ik had al het vermoeden :wink: ebay.
Ik heb geen idee of er verschil is maar ik ga gewoon voor de olie van de dealer.
120 euro voor de olie en een half uur tot maximaal een uur arbeid.

Geplaatst: 06.09.2012 - 15:29
door Turbodesk
De Mobil-3309 en de Volvo 3309 zijn identiek.
Volvo gebruikt ook de Mobil-3309 maar plakt hun eigen etiket erop.

Geplaatst: 06.09.2012 - 15:51
door Brambo67
Wat mij nou bevreemd is dat op dit forum twee draadjes lopen; deze waarin er steeds meer kanttekeningen worden geplaatst bij het gebruik van een niet goedgekeurde olie in onze AT's en GT's en een andere waar weer een flush gepland wordt, vermoedelijk met dezelfde olie. Het gaat te ver om te zeggen dat er een 'push' is vanuit 'het' forum maar het wordt zeker een warm hart toegedragen. Gezien vooral wij privé-veelrijders graag onze AT's en GT's in vorm brengen en houden zou ik graag ook een reactie horen/lezen van Gerry Slot.

Vooralsnog lijkt mijn GT6 goed te functioneren maar ik ben wel geschrokken van de informatie in dit draadje. zo langzamerhand zijn er denk ik al wel een stuk of 40 Volvo's geflushed met naar het zich laat aanzien olie die niet is goedgekeurd. Kortom; kunnen we niet alleen Gerry Slot en zijn methode aanbevelen maar ook vragen om een inhoudelijk commentaar?

Geplaatst: 06.09.2012 - 16:03
door Turbodesk
Gery zal echt niet toegeven dat de olie die hij gebruikt niet officieel goedgekeurd is. De olie die hij gebruikt is namelijk veel beter dan die troep van Volvo (zijn z`n eigen woorden).

Het gaat mij ook te ver om hier alles wat ik weet en gelezen heb te plaatsen omdat het maar gebruikers ervaringen zijn.

Wat ik hier maar mee wil zeggen is dat flushen prima voor je bak is, maar gebruik daar gewoon de voorgeschreven olie voor en niet een universele olie waarvan de fabrikant zegt dat zijn olie gelijk of beter van kwaliteit is.

Geplaatst: 06.09.2012 - 16:03
door diesel01
Ik denk dat iemand die met een dergelijke Volvo rijdt mans genoeg is om zelf na te denken.
De manier van flushen is top, je kunt er wellicht voor kiezen om bij Volvo/Mobil olie te kopen waarmee Gery kan flushen.
Ik heb goede hoop dat met mijn olie wissel de slip in de bak weg is

Edit dus datgene wat Turbodesk zegt. :wink:

Geplaatst: 06.09.2012 - 17:04
door edraket
Turbodesk schreef:Gery zal echt niet toegeven dat de olie die hij gebruikt niet officieel goedgekeurd is. De olie die hij gebruikt is namelijk veel beter dan die troep van Volvo (zijn z`n eigen woorden).

Wat ik hier maar mee wil zeggen is dat flushen prima voor je bak is, maar gebruik daar gewoon de voorgeschreven olie voor en niet een universele olie waarvan de fabrikant zegt dat zijn olie gelijk of beter van kwaliteit is.
precies. Ik kan een supergoede olie in mijn blok gooien die niet geschikt is voor de motor. Deze draait dan binnen 1000 km stuk. Maar die olie kan wel veel beter zijn dan die "troep van Volvo". Is in mijn ogen een waardeloze opmerking en ik begrijp ook eerlijk gezegd niet waarom iemand dat zegt. Ondanks dat de olie kwa specs minder is zal het waarschijnlijk zo zijn dat de bak het er veel beter op doet.

Geplaatst: 06.09.2012 - 20:05
door toppertje
en zo is het maar net!
ik ken jongens die met een synthetische motorolie,hun hele motor in de soep hebben gedraaid!
hun "oude"motor was ontworpen voor minerale olie,en niet voor een dure "betere"
vol-syntheet.
en vooral met motoren en bakken waar altijd minerale,of half-synthetisch in gezeten heeft
is het niet altijd een verbetering.

Geplaatst: 06.09.2012 - 20:42
door Turbodesk
Ik kijk net naar de aanmeld pagina voor de volgende flushdag. Staat er bij dat er een atf jsw-3309 specificatie van BG wordt gebruikt.

Ik vind dat misleidend. BG heeft helemaal geen 3309 specificatie.

Edit:
Ik heb de datasheets van Mobil en BG bijgevoegd.

Geplaatst: 06.09.2012 - 21:52
door Oceanracer
Om dan ook maar gelijk in te haken op die flushdag: als de juiste (voorgeschreven!) olie € 120,00 kost en zo'n Slot-Flush € 250,00 kun je dus eigenlijk stellen dat je € 130,00 betaalt voor het arbeidsloon. Dat is anderhalf uur werkplaatstarief, daar waar er door Broekhuis slechts 30 tot 60 minuten werk voor staat. Dan is het toch voordeliger om het gewoon bij een Volvo-dealer te laten doen?

Verder heb ik bij BG het volgende beeld: Wij van WC-eend.... U begrijpt wat ik bedoel?

Geplaatst: 06.09.2012 - 21:56
door Thijs
Die hebben lang niet allemaal zo'n machine, en dan wordt het duurder en minder goed gedaan

Geplaatst: 06.09.2012 - 22:00
door Oceanracer
Er zijn anders steeds meer garagebedrijven die over een flushmachine beschikken. En nu moet je er voor naar Bussum. Ik denk dat ik wel 10 dealers kan vinden die voor mij dichter in de buurt zitten. En waarom zou het bij de dealer minder goed worden uitgevoerd? Zo'n apparaat aansluiten kunnen jij en ik ook heel goed hoor! Bovendien gebruikt de dealer wél de juiste olie voor jouw automaat.