Pagina 6 van 23

Geplaatst: 22.02.2013 - 23:28
door MartijnEV
BanRay schreef:Ik zoek een wandmodel met de volgende eigenschappen:

-heeft een vaste kabel (Type 2)
-moet kunnen werken met de Multi Tank Card (MTC)

MTC is een must have. Als het echt niet anders kan, dan kan laden met een losse kabel ook.

Ik heb contact gehad met MTC en zij zeggen dat hun tankpas alleen werkt met de laadbox van The New Motion. Dit terwijl EV-Box het volgende zegt: "onze modellen met GSM/GPRS/GPS/RFID zijn geschikt voor interoperabel gebruik, u kunt dan elke willekeurige tankpas gebruiken op uw station".

De box van Nuon kan volgens mij helemaal niet werken met een tankpas.

Heeft iemand nog een goede tip?
Als de MTC tankpas een RFID pas is, dan kan hij worden aangemeld op de EV-Box. Het aanmelden van de MTC tankpas (of vrijwel elke andere RFID pas) gebeurt met behulp van de zg. "Master Card" (nee, niet de credit card, bedoeld wordt 'moedersleutel') die de eigenaar/beheerder van de EV-Box bij het laadstation meegeleverd krijgt.

Geplaatst: 22.02.2013 - 23:51
door MartijnEV
basvolvo75 schreef:hierbij nog de uitgebreide info van volvo zelf over de laadpunten en kabels:

[...]
Laadmodus

Mode 3 laden

[...] in het geval van de Volvo V60 PHEV zal dat 13 Ampère zijn.
Dit (die 13 Ampère) is onjuist. Het mooie van de combinatie Type2/Modus3 kabel, met aan beide kanten de Mennekes stekker (de Type2 stekker) is nou juist dat dit de enige combinatie is waarbij de V60 PIH op de maximale 16 Ampère kan laden. En dat kan zowel bij publieke laadpunten als Modus 3 laadpunten op eigen terrein. Dus dit is voor de V60 PIH de snelste laadmethode. Het heeft dus zeker zin om deze kabel erbij aan te schaffen.

Geplaatst: 23.02.2013 - 08:29
door RichieB
Die lelijke wandlader is een mode 2 lader. Dus hetzelfde principe als de kabel met schuko die je bij de V60 krijgt, maar dan in een kast gestopt. Alle andere oplossingen die hier besproken zijn, zijn mode 3 laders. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#section_1

Geplaatst: 23.02.2013 - 11:14
door Ben
Spam gedetecteerd en verwijderd.

Geplaatst: 23.02.2013 - 13:33
door EVuse
RichieB schreef:Die lelijke wandlader is een mode 2 lader. Dus hetzelfde principe als de kabel met schuko die je bij de V60 krijgt, maar dan in een kast gestopt. Alle andere oplossingen die hier besproken zijn, zijn mode 3 laders. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#section_1
Zolang we gebruik maken van een wandlader en een vaste kabel doet deze Mode 2 hetzelfde als veel andere mode 3 wandladers, het blijft communicatie mode 3. Namelijk 15A LADEN. De box zelf is uitgerust met een aardlekautomaat en mogelijk KWh teller, tevens een Amp schakelaar en kan altijd direct beschikbaaar zijn voor laden (zonder pasjes of sleutels) De voordelen van een flexibele en maat oplossing prefereerd bij deze box boven schoonhied. De box wordt voor 98 procent in de meterkast, schuurtje of garage verwerkt. Als je schoonhied wilt, dan zijn er heel veel andere mogelijkheden, met deze en andere laders, of een maatoplossing!

Geplaatst: 23.02.2013 - 14:04
door MartijnEV
EVuse schreef:Zolang we gebruik maken van een wandlader en een vaste kabel doet deze Mode 2 hetzelfde als veel andere mode 3 wandladers, het blijft communicatie mode 3. Namelijk 15A LADEN.
Het is Modus 2 OF Modus 3.

Modus 2 kan niet tegelijkertijd Modus 3 zijn. :roll:
Verder is 15A niet gespecificeerd in de protocollen en normeringen. Wel (onder meer) 16A en 13A.

Dus:

Modus 2 laden is Modus 2 laden, max. 13A, beveiligingsunit ingebouwd in de kabel, netaansluiting is Schuko stekker.
Modus 3 laden is Modus 3 laden, max. 16A, extra communicatie tussen lader in voertuig en laadstation, netaansluiting is Mennekes (Type 2) stekker.

Geplaatst: 23.02.2013 - 14:17
door EVuse
MartijnV60-EV240 schreef:
EVuse schreef:Zolang we gebruik maken van een wandlader en een vaste kabel doet deze Mode 2 hetzelfde als veel andere mode 3 wandladers, het blijft communicatie mode 3. Namelijk 15A LADEN.
Het is Modus 2 OF Modus 3.

Modus 2 kan niet tegelijkertijd Modus 3 zijn. :roll:

Dus:

Modus 2 laden is Modus 2 laden, max. 13A, beveiligingsunit ingebouwd in de kabel, netaansluiting is Schuko stekker.
Modus 3 laden is Modus 3 laden, max. 16A, extra communicatie tussen lader in voertuig en laadstation, netaansluiting is Mennekes (Type 2) stekker.
Je hebt helemaal gelijk Mode 2 kan niet tegelijkerijd Mode 3 zijn, beweerde ik ook niet! 1 kan ook niet tegelijkertijd 2 zijn... :) ! Maar de communicatie is wel mode 3.
En een mode 2 lader is niet voorbehouden aan schuko en 13 amp! met de CEE 16A stekker en juiste aansluiting is deze te gebruiken op max. 15A laden, dit is ook de maximum oplaadwaarde van de auto!

Geplaatst: 23.02.2013 - 14:22
door MartijnEV
Volgens de officiële documentatie van Volvo die ik heb, is de maximale laadstroom voor de Volvo V60 PIH 16A en niet 15A.

Waar heb jij die 15A gevonden?

15A zou ook wel vreemd zijn, want dit is niet gedefinieerd in de EU (IEC) normeringen voor Modus 3.

Geplaatst: 23.02.2013 - 14:42
door EVuse
MartijnV60-EV240 schreef:Volgens de officiële documentatie van Volvo die ik heb, is de maximale laadstroom voor de Volvo V60 PIH 16A en niet 15A.

Waar heb jij die 15A gevonden?

15A zou ook wel vreemd zijn, want dit is niet gedefinieerd in de EU (IEC) normeringen voor Modus 3.
Het is mij zo uitgelegd door Volvo, maar je hebt gelijk het wordt ook allemaal 16A als maximum omschreven en afgezekerd, maar de praktijk leert dat het maximum laad vermogen eronder blijft, wellicht heeft dit te maken met de veiligheid die is ingebouwd om niet een continu belasting te hebben van de volle 16Amp.

Geplaatst: 23.02.2013 - 14:49
door MartijnEV
Dat zou inderdaad kunnen: de V60 PIH regelt zichzelf dan intern terug tot lagere stroomsterkten.

Geplaatst: 23.02.2013 - 17:36
door EVuse
MartijnV60-EV240 schreef:Dat zou inderdaad kunnen: de V60 PIH regelt zichzelf dan intern terug tot lagere stroomsterkten.
Ik heb bij Volvo Nederland goed kennis kunnen nemen van de Volvo V60, met een rij impressie en uitgebreid overleg. Het is een heel interessante en mooi technisch vernuft :D !!!

Geplaatst: 03.03.2013 - 16:52
door tomtom
Voor een mogelijke groupbuy is het goed om te inventariseren welke behoefte er is. Als je belangstelling hebt, vul dan je naam in.

A. Laadpunt in de garage (binnen)
1. DriverV70
2. Basvolvo75
3.


B. Laadpunt op het erf aan de muur (buiten en weerbestendig).
1. Basvolvo75
2. IV39
3. Ferretje
4. alexmem
5. jvov60
6. Markdj
7. Jolly Breeze Racing (Jolle)
8. volvosan
9. friend
10. Inspireman
11. Jeroen
12.tomtom

Geplaatst: 07.03.2013 - 21:00
door rtino
Voor een mogelijke groupbuy is het goed om te inventariseren welke behoefte er is. Als je belangstelling hebt, vul dan je naam in.

A. Laadpunt in de garage (binnen)
1. DriverV70
2. Basvolvo75
3.


B. Laadpunt op het erf aan de muur (buiten en weerbestendig).
1. Basvolvo75
2. IV39
3. Ferretje
4. alexmem
5. jvov60
6. Markdj
7. Jolly Breeze Racing (Jolle)
8. volvosan
9. friend
10. Inspireman
11. Jeroen
12. tomtom
13. rtino

Geplaatst: 07.03.2013 - 21:42
door Superfunky
In een andere topic schreef ik al dat je goed moet bedenken hoe je de PiH gaat gebruiken.

Investeren in een laadstation thuis zal voor veel gebruikers een vrij zinloze uitgave zijn aangezien de praktijk zal zijn dat de auto de nacht aan de stekker hangt. Dat kan gewoon aan een stopcontact (wel met eigen groep).
Dat ze bij Ampera's e.d. laadstations "cadeau" doen creëert bij veel mensen het beeld dat je zo'n station thuis wilt hebben, maar waarom zou je? Daarnaast betekent laden op 16A ipv 10A voor sommige gebruikers ingrijpender aanpassingen van de meterkast (lees hogere kosten).

Voor mensen die op een openbare plaats moeten laden kan het anders zijn omdat ze uit beveiligingsoogpunt de vergrendeling van de laadkabel op prijs stellen.
Ook zal voor sommige gebruikers relevant zijn dat ze met de zaak willen kunnen afrekenen wat ze thuis aan stroom tanken. Mijn bedrijf vergoedt me dagelijks een "volle tank" à 11 x € 0,22 ct en bespaart zichzelf daarmee de aanschaf + installatie. Offertes die ik gezien heb variëren van €1.500 tot €2.700, dus snel verdiend zou ik zeggen.

Geplaatst: 07.03.2013 - 21:57
door RichieB
Je dagelijkse vergoeding kost je bedrijf over 5 jaar €6000. Dus als je in werkelijkheid 25% minder vaak oplaadt is het al de moeite om een paal met meter te installeren.

Geplaatst: 07.03.2013 - 22:20
door kameel1
Vergeet niet dat alle laadpaal gerelateerde kosten nu voor mia, kia en vamil in aanmerking komen. Dus ook een laadpaal is niet zo duur.

Geplaatst: 07.03.2013 - 23:03
door V60_PHEV
@ RichieB: hoe bedoel je dat?
Superfunky rekent zichzelf zakelijk waarschijnlijk meer energiekosten toe (=aftrekbaar) dan dat hij in werkelijkheid heeft. (dagelijks een volle tank?)
Wanneer hij een laadpaal met meter zou hebben, zou hij en de kosten van de laadpaal hebben, en daarna minder energiekosten om af te trekken.

@ Kameel1: Is dat zo? De laadpaal moet apart aangemeld worden bij het agentschap, en op de site daarvan staat dat alleen investeringen van minimaal 2300 euro in aanmerking komen voor MIA. Een laadpaal kan een stuk goedkoper.

http://www.agentschapnl.nl/programmas-r ... aanmerking

Geplaatst: 07.03.2013 - 23:12
door RichieB
Dat € 2300 minimum is per kalenderjaar. Daar zit je met je V60 PIH al vet overheen.

Mbt laadpalen reken ik vanuit het bedrijf. Medewerkers elke dag een volle oplaadbeurt betalen is duurder dan een laadpaal met meter laten aanleggen.

Geplaatst: 07.03.2013 - 23:23
door V60_PHEV
Als DGA reken ik anders, liever veel zakelijke kosten ::wink:

Goed om te weten dat die 2300 per kalenderjaar geldt.
Ik krijg de V60 eind dit jaar en was van plan alle accessoires en de laadpaal in 2014 te kopen, om weer in aanmerking te komen voor KIA.
Dan is voor de laadpaal 2013 toch aantrekkelijker, geen KIA maar wel MIA.
(als het MIA potje nog niet leeg is tegen die tijd)

Geplaatst: 07.03.2013 - 23:25
door RichieB
Ik denk niet dat de belastingdienst het ok vindt dat je onbelast elke dag 11 x € 0,22 uitbetaalt van je BV aan prive zonder dat je kan aantonen dat dit zakelijk is gebruikt. Je zal op z'n minst een MID gekeurde kWh meter moeten hebben om het oplaadverbruik aan te tonen.