Pagina 6 van 14
Re: Nieuws uit Gent
Geplaatst: 28.05.2014 - 23:31
door casper
volvofan90 schreef:
Zoals velen wel verwachten:
We vernemen dat Volvo Gent, eigendom van het Chinese Geely, eind 2015 sluit”
Als je alle tweets van die dubieuze nieuwssite langs mekaar legt kan je alles bewijzen maar dan komen helaas veel meer leugens aan het licht vanwege diezelfde site.
Zoals door de echte insiders en Volvo zelf (!!!) werd meegedeeld betreft het een idiote kwakkel !
Mogelijkerwijze is de overname door Volvo van Johnson Controls (zie post iets verder hieronder) bij sommigen in het verkeerde keelgat geschoten en dan is zulke leugen de wereld insturen mogelijk een teken van wraak.
Die stemmingmakerij en leugenachtige rommel hier dan nog eens herhalen heeft dan ook geen enkele zin.
Re: Nieuws uit Gent
Geplaatst: 28.05.2014 - 23:44
door Theo V70
Zegt Casper die keer op keer bewijst zeer goed op de hoogte te zijn van ontwikkelingen bij Volvo Gent.

Dus trek zelf uw conclusie! Gelooft u de "idiote kwakkel" of de altijd goed geïnformeerde Casper?
Re: Nieuws uit Gent
Geplaatst: 28.05.2014 - 23:46
door casper
Nieuwe medewerkers Johnson Controls
Over een tijdspanne van zes weken zullen ongeveer 150 personeelsleden van JCI een introductiecursus krijgen en rondleiding volgen op de terreinen van Volvo.
Na het zomerverlof (11 augustus) gaan deze werknemers bij Volvocar Gent aan de slag.
Volvo Car neemt activiteiten over van toeleveranciers Johnson Controls en DSV
De Zweedse autobouwer Volvo Car neemt de activiteiten en de personeelsleden over van toeleverancier van interieurafdelingen Johnson Controls Automotive (in Assenede en Göteborg) en van de Gentse dienstverlener DSV Solutions Automotive. Dat werd aan de vakbonden meegedeeld op een bijzondere ondernemingsraad, zo bevestigt Volvo Car Gent. De verschillende activiteiten omvatten circa 900 werknemers. Zij zullen gaan werken tegen Volvo-voorwaarden.
DSV Solutions Automotive, gelegen naast de Gentse vestiging van de Zweedse autobouwer, is een logistieke dienstverlener die onderdelen ontvangt, herschikt en in de juiste volgorde levert aan de autofabriek. Er werken ongeveer 600 mensen. Johnson Controls Automotive is een leverancier van interieuronderdelen. In de vestiging in Assenede worden binnendakbekleding en de tunnelconsole (stuk tussen bestuurder en passagier) gemaakt. De ongeveer 150 werknemers in Assenede krijgen de kans om naar de Gentse fabriek van Volvo Car te verhuizen; daar wordt extra ruimte vrijgemaakt. In Göteborg is Johnson Controls naast de Volvo-fabriek gelegen. Voor Johnson Controls Automotive heeft de insourcing samen betrekking op circa 300 werknemers. Bij Johnson Controls in Assenede is er nog een zetelafdeling, maar die is niet bij de operatie betrokken. "Wanneer er een overdracht is van activiteiten, dan ben je onderworpen aan cao 32 bis die ook de rechten waarborgt van de mensen die in het bedrijf werken", zegt woordvoerder Mark De Mey van Volvo Car Gent. "De werknemers worden ingepast in onze arbeidsvoorwaarden, die in de meeste gevallen beter zijn."
De Zweedse autobouwer neemt die activiteiten over die ze zelf als "strategisch" beschouwt. "Het versterkt onze logistieke keten, we besparen op transportkosten en de winstmarge voor de toeleverancier, en het is ook een teken van vertrouwen voor de toekomst."
Re: Nieuws uit Gent
Geplaatst: 03.07.2014 - 09:52
door casper
Gent, 2 juli 2014
De Concepts bezoeken Volvocar Gent.

Re: Nieuws uit Gent
Geplaatst: 03.07.2014 - 10:10
door BlackcurrantV70
En op de vorige pagina werd beweerd dat de Volvo fabriek in Gent in 2015 sluit....
Als dit waar zou zijn, denk ik niet dat ze nu nog zo zouden gaan investeren....
Re: Nieuws uit Gent
Geplaatst: 31.08.2014 - 12:49
door Bobke
Volvo-top blaast warm en koud over Gent
Het topmanagement in Zweden zendt een dubbele boodschap uit over Volvo Gent. Eerst het goede nieuws: de autofabriek is op dit moment concurrentieel en zal ook de eerstvolgende jaren nodig zijn. Maar Volvo Gent krijgt geen garantie over een nieuwe kaskraker.
De nieuwe XC90.
De nieuwe XC90. ©rv
'Dit is de herlancering van Volvo…
Met een productie van 144.000 auto’s in het eerste halfjaar draait Volvo Gent op volle toeren. De fabriek bouwt drie modellen: de terreinwagen XC60, de compacte V40 en de sedan S60. Gent krijgt goede punten van het topmanagement. ‘De fabriek is totaal concurrentieel’, zegt directielid en hoofd productstrategie Lex Kerssemakers. ‘We hebben miljarden Zweedse kronen geïnvesteerd in de V40 en de V40 Cross Country. Dat bewijst dat we in de fabriek geloven.’
De XC60 is goed voor de helft van de Gentse productie. Die SUV dateert echter al van 2008, wat betekent dat hij over enkele jaren aan vervanging toe is. Volvo bevestigt dat alle grote modellen, waaronder de XC60, met het nieuwe productieplatform SPA gebouwd zullen worden. De Volvo-top geeft echter geen garanties dat die cruciale technologie ook naar Gent komt. ‘We zijn er nog niet uit’, zegt Kerssemakers. ‘Dat is een beslissing waar veel variabelen een rol in spelen. Maar we hebben nog even de tijd.’
Zal Volvo Gent zich op termijn tevreden moeten stellen met alleen kleinere modell
en? ‘Ik lees ook dat dat scenario de ronde doet’, antwoordt Kerssemakers. ‘De realiteit is dat daar niets over is beslist. Als wij het nog niet weten, hoe zouden anderen het dan wel weten?’
Marketingdirecteur Alain Visser, die het drama van Opel Antwerpen van dichtbij meemaakte, wijst erop dat Gent nodig zal zijn om te voldoen aan de stijgende vraag naar Volvo’s. ‘Ik begrijp de gevoeligheid in ons land, na Ford Genk, Opel Antwerpen en vroeger nog Renault Vilvoorde. Maar Volvo heeft niet te kampen met overcapaciteit, wel integendeel. Onze groei geeft energie. Welke modellen er in de toekomst kunnen komen, moeten we nog zien, maar Gent is cruciaal voor onze West-Europese productie.’
Nog dit: de fabriek in Gent viert volgend jaar haar 50ste verjaardag. Toen Ford Genk dezelfde mijlpaal bereikte, kreeg de fabriek te horen dat ze moest sluiten. ‘Bij Volvo Gent is daar geen sprake van. Net daarom gaan we die verjaardag extra in de verf zetten’, klinkt het bij de Belgische Volvo-verkoopdelegatie in Stockholm.
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 6-3100.art
Re: Nieuws uit Gent
Geplaatst: 31.08.2014 - 13:40
door Mart van der Steeg
Da's dan uiteindelijk toch mooi nieuws voor Volvo Gent.
In W-Europa is het belangrijk dat de maak-industrie blijft bestaan en bij voorkeur fors gaat groeien.
Van alleen dienstverlening kunnen we niet leven, roken met die schoorsteen!
Re: Nieuws uit Gent
Geplaatst: 16.09.2014 - 23:25
door casper
]In Gent werden tal van personeelsleden gevierd die 25 jaar actief zijn bij Volvocar Gent.
Bij die gelegenheid stond deze zilveren V40 te pronken.

Volvo Car Gent krijgt nieuwe V40
Geplaatst: 04.10.2014 - 08:29
door casper
Volvo gaat ook zijn nieuwe V40 binnen enkele jaren in Gent bouwen.
Dat bericht De Tijd.
Hiermee worden eerdere doemscenario's voor Gent de kop ingedrukt.
De beslissing van Volvo Cars om ook de nieuwe generatie van het model V40 in zijn fabriek in Gent te bouwen is een signaal dat er nog wél toekomst is voor de industrie in Vlaanderen.
Volvo zal ook de komende jaren nog auto’s bouwen in Gent. Daar was de voorbije maanden twijfel over ontstaan door het bekende pijnpunt: de hoge loonkosten in ons land. Geely, de nieuwe Chinese aandeelhouder van Volvo Cars, had laten verstaan dat dat toch wel een probleem vormde. De Vlaamse en de federale regering hebben echter enkele pakketjes lastenverlagingen in elkaar geknutseld, op maat van Volvo Gent. Daardoor - maar ook omdat de Volvo-bazen niet zoveel alternatieven hadden - kon het gevaar worden bezworen, voor enkele jaren althans, dat de fabriek in Gent het zelfde lot beschoren zou zijn als Opel in Antwerpen en Ford in Genk: de sluiting.
De beslissing van de Volvo-top bewijst dat er nog wel plaats is voor een industriële activiteit zoals auto-assemblage in onze contreien. De loonkosten zijn hier inderdaad hoog, maar gelukkig is dat niet het enige dat in rekening wordt genomen. Maar we moeten met beide voeten op de grond blijven: om de industrie hier te houden en nieuwe activiteiten aan te trekken moeten nog meer inspanningen worden geleverd. Een volgende doelstelling dient zich al aan: Volvo Cars ervan overtuigen ook de opvolger van de S60 en de XC60 in Gent te laten bouwen. De V40 tekent immers maar voor de helft van de huidige productie.
De grootste uitdaging zijn de loonkosten. Volvo blijft herhalen dat arbeid hier 15 procent te duur is in vergelijking met andere landen waar het kan produceren. We moeten dus proberen die handicap weg te werken.
Dat volstaat echter niet. We moeten ook inzetten op een verhoging van de productiviteit, de vorming van technisch geschoolde werknemers, een flexibele arbeidsorganisatie, een efficiënte logistiek en een vlotte verkeersmobiliteit.
Volvo Car Gent : met nieuwe V40 levenslijn tot 2025
Geplaatst: 04.10.2014 - 11:08
door casper
Volvo Cars in Gent heeft een levenslijn voor het komende decennium. De fabriek heeft de garantie gekregen dat ze ook de volgende generatie van de V40 mag maken, zo melden De Tijd en L'Echo vandaag.
"Gent bouwt ook de komende V40, op het nieuwe CMA-platform", verklaarde CEO Håkan Samuelsson van Volvo Cars in een interview met De Tijd. Het nieuws is ook al intern in de fabriek gecommuniceerd.
De V40 is van cruciaal belang voor de fabriek in Gent en zijn 5.000 werknemers. De huidige V40 wordt sinds mei 2012 verkocht en is normaal gesproken tegen 2018 aan vernieuwing toe. Dit jaar is bijna de helft van de 260.000 auto's die Volvo Cars in Gent maakt een V40 of een daarvan afgeleide V40 Cross Country. Door de toewijzing van de nieuwe generatie lijkt de toekomst van de fabriek verzekerd tot 2025.
bron : hln.be en Volvo Car Gent
Re: Nieuws uit Gent
Geplaatst: 05.10.2014 - 13:52
door ruuds70
Het CMA platform zal niet enkel voor de V40 opvolger dienen. Wie weet welke leuke modellen Volvo hier nog op gaat produceren en dan is het hopen dat dit platform voor Volvo enkel in Gent op de productielijnen gaat komen.
Re: Nieuws uit Gent
Geplaatst: 05.10.2014 - 19:42
door Bobke
ruuds70 schreef:
Het CMA platform zal niet enkel voor de V40 opvolger dienen. Wie weet welke leuke modellen Volvo hier nog op gaat produceren en dan is het hopen dat dit platform voor Volvo enkel in Gent op de productielijnen gaat komen.
Dat klopt, de hele 40 familie zal erop gebouwd worden. Dus het kan zijn dat (hopelijk toch voor de volvo gent) dat heel die familie naar gent komt. Dus V40, samen met de nieuwe S40 en XC40 en misschien , heel misschien :p een coupé versie ervan :p
De S60 en XC60 zullen dan weliswaar verdwijnen aangezien ze geen SPA platform zullen installeren.
Re: Nieuws uit Gent
Geplaatst: 05.10.2014 - 19:56
door casper
Bobke schreef:
De S60 en XC60 zullen dan weliswaar verdwijnen aangezien ze geen SPA platform zullen installeren.
Wie zegt dat ze geen SPA-platform in Gent zullen installeren?
Re: Nieuws uit Gent
Geplaatst: 07.10.2014 - 19:26
door Bobke
Niemand zegt dat, maar ik denk dat. Want tot nu toe is er nog geen toenadering geweest dat er een nieuw 60 model in gent gebouwd zal worden.
Re: Nieuws uit Gent
Geplaatst: 07.10.2014 - 22:33
door casper
Bobke schreef:
Niemand zegt dat, maar ik denk dat. Want tot nu toe is er nog geen toenadering geweest dat er een nieuw 60 model in gent gebouwd zal worden.
Wie zegt dat er geen toenadering is ?
Niet alles komt in de pers, en maar best ook.
Re: Nieuws uit Gent
Geplaatst: 17.10.2014 - 01:47
door volvo708090
Volvo Cars Gent blij met Zweedse jobs
De Gentse fabriek van autobouwer Volvo Cars reageert optimistisch op de beslissing van het bedrijf om in het Zweedse Torslanda tijdelijk 1.300 werknemers aan te werven voor de bouw van de nieuwe XC90. “Wat goed is voor Volvo in Zweden is ook goed voor ons”, zegt woordvoerder Mark De Mey.
Volvo Cars maakte donderdag bekend dat er 1.300 tijdelijke arbeidskrachten aangeworven worden voor de productie van de nieuwe XC90 in het eerste kwartaal van 2015. “De eerste signalen uit de verkoop zijn zeer optimistisch”, verduidelijkt Mark De Mey, woordvoerder van de Gentse autofabriek. “Op het autosalon van Parijs was de eerste reeks van 1.927 voertuigen op twee dagen verkocht.”
Al wordt het model XC90 enkel in Zweden gemaakt, toch zijn de optimistische verkoopvooruitzichten ook goed nieuws voor de Gentse fabriek. “Wat goed is voor Volvo in Zweden, is ook goed voor ons. Want als er bijkomende fondsen gegenereerd worden, dan kan er verder geïnvesteerd worden.”
In Gent wordt de V40 gebouwd, het afgeleide model Cross Country en de S60 en XC 60. Recentelijk raakte bekend dat de Gentse fabriek de volgende generatie van de V40 bouwt, op een nieuw platform. De fabriek werkt al lang in drie shifts en heeft op vrijdag en op zaterdag nog mogelijkheden tot overwerk.
Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141016 ... c597592fb4
XC60 naar China, V40 en XC40 voor Gent
Geplaatst: 10.11.2014 - 11:29
door casper
De Zweedse autobouwer Volvo heeft een productielijn gestart voor de XC 60-terreinwagen. De bouw van de XC 60 valt op termijn weg in de Gentse Volvo-fabriek. Gent krijgt de productie van de kleinere V40 in de plaats.
De XC 60-terreinwagen wordt momenteel nog gebouwd in Gent en van daar naar China uitgevoerd. In de Chinese Volvo-fabrieken werd tot nog toe enkel een langere versie van de S60 geproduceerd. Dat model is exclusief bestemd voor de Chinese markt.
Daar komt de productie van de XC 60 nu bij. Werknemers uit de Gentse Volvo-fabriek trokken naar de Chinese vestiging in Chengdu om de opstart in goede banen te leiden. Uiteindelijk zullen in China steeds meer XC 60-modellen geproduceerd worden. De productie in Gent verdwijnt.
De Gentse fabriek heeft de garantie gekregen dat de productie van de kleinere V40 in de plaats komt. Op termijn wordt ook de productie van de kleine terreinwagen, de XC 40, in Gent verwacht.
Bron : De Standaard
Het is intriest dat Gent het grootste succesmodel van de Volvo-groep niet meer mag bouwen.
Het model dankt zijn populariteit aan zijn ontwerp maar ook aan zijn kwaliteit die mede mogelijk is gemaakt door de inzet van het personeel van Volvocar Gent.
Maar dat is de economie van vandaag zeker op zijn Chinees: eerst zien wat er lekker loopt binnen de groep en het dan maar lekker naar je toetrekken.
Slechte evolutie...
Re: Nieuws uit Gent
Geplaatst: 10.11.2014 - 11:54
door Summum
Tsja Casper, je bent doorgaans goed ingelicht maar in dit geval was het voorgevoel en de redenering van Bobke dus wel degelijk juist!
Jammer voor Gent dat de 60-familie wegvalt uit de productie, maar uiteindelijk gaat het er toch om hoeveel units ze kunnen blijven produceren? Van welk model is dan minder relevant. Met de volledige 40-serie schat ik dat ze toch aardig de handen vol gaan krijgen in Gent.
Re: Nieuws uit Gent
Geplaatst: 10.11.2014 - 12:39
door V480-S60
Ik vraag mij toch echt af waar die anti Chinese houding vandaan komt. Natuurlijk is het verschrikkelijk jammer dat de opvolger van de huidige XC60 niet meer in Gent gebouwd gaat worden. Maar om nu te zeggen dat je geen in China gebouwde Volvo wil hebben vind ik te ver gaan.
In het andere draadje werd al aangegeven dat er natuurlijk slechte artikelen uit het verre Oosten komen. Maar je mag er toch van uit gaan dat, net zoals bij Apple dat zijn i-Phones ook in China laat bouwen, er een goede "Europese" eindcontrole plaatsvindt waardoor de kwaliteit op het niveau blijft van dat wat we gewend zijn. Overigens komen nu ook al veel onderdelen van onze auto's uit China. Ook voor de oudere types.
Overigens is dit slechts een krantenbericht en ik heb hier nog geen bevestiging vanuit Volvo gezien dat de gehele XC60 productie naar China gaat. Dus ik wacht nog even af.
Re: Nieuws uit Gent
Geplaatst: 10.11.2014 - 13:39
door Bobke
Ja ze spreken hier van de gehele xc60 productie dat verhuist, maar ik denk dat de huidige nog zal geproduceerd worden in gent tot einde reeks en dat is nog 2 à 3 jaar zeker. Die opstart van een nieuwe productielijn gaat niet zo snel. De Chinese opstart is nu begonnen, maar net zoals bij de nieuwe xc90 ligt het aantal geproduceerde units nog zeer laag in het begin. De chinese productie zal voor de chinese markt bestemd zijn, omdaar goedkoper te kunnen verkopen (geen dure invoerrechten meer), met als gevolg dat ondanks de al grote stijgende vraag naar xc60's, de vraag nog meer zal toenemen door een betere concurrentiepositie. Dus die Chinese fabriek zal haar handjes met enkel de Chinese markt al eventjes vol hebben.