Pagina 6 van 18

Geplaatst: 21.05.2013 - 10:27
door mr_cox
Ik heb altijd 4 cilinders gehad. De laatste was een downsized 1.2 turbo. In mijn ogen toen een heerlijke motor.

Ook maak ik voor werk vaak gebruik van 1.4 en 2.0 turbo blokjes van VAG. In mijn ogen toen ook heerlijke motoren (met teleurstellend geluid).

Nu al enige maanden in bezit van een T5 blok (met C30 carrosserie er om heen). Al mijn eerdere gevoelens bij motoren in een keer verwoest. geen 4 cilinder kan dit karakter evenaren.

Dat gaan ook de nieuwe 4 cilinder niet anders maken. Je hebt nu eenmaal nog maar 1x arbeid per slag.

Geplaatst: 21.05.2013 - 11:59
door peer54
Johann,

Bedankt, alweer een 'weetje' erbij.

ik kom zonet van de dealer af, nieuwe software laten laden.
De bak moet nu opnieuw worden ‘ingeleerd’, dus mijn rijstijl aanleren.
De eerste 1000km is belangrijk is mij verteld?
Heb de wagen nu bijna twee jaar, schakelen tot 60km en terug altijd zenuwachtig.
toch zaten er geen foutcodes in?

Ik hoop dat daar nu wat rust in komt.

Groet, Peer

Geplaatst: 21.05.2013 - 12:59
door diesel01
Bedankt voor het filmpje, ik heb een ritje gemaakt in een 520d met een 8traps dat geeft veel rust in de auto.
Ik ben benieuwd wat het Volvo brengt.

Geplaatst: 21.05.2013 - 14:06
door M@rcel
Als je dat filmpje bekijkt, dan is het CVT tijdperk niet ver meer.

Geplaatst: 21.05.2013 - 18:07
door Discovery
Info van Aisin over de nieuwe automaat:
We have developed the world's first 8-speed automatic transmission for transverse FWD/4WD vehicles. The aim of this new automatic transmission was to achieve world-class fuel economy while offering both smooth gear shift and sporty shift feeling suitable for luxury cars. This has been accomplished using wide spread gear ratio, outstanding low drag components and highly efficient hydraulic control system. In addition, we have achieved the compactness similar to current 6-speed automatic transmission by adopting new gear train and compact clutch layout.

Geplaatst: 21.05.2013 - 20:55
door 360Degreez
Johann schreef:
diesel01 schreef:Vraagje bart.
Wat vind jij van de 8traps van BMW?
Even zonder Volvopet op het hoofd.
Komt een 8traps Volvo ten goede op gebied van verbruik en rijplezier?
De vraag is aan Bart maar vraag me af hoe je van tevoren kunt zeggen hoe iets het doet.
Mijns inziens is het zwakke punt bij Volvo de programmering van de automaten. Dit gezien het feit dat bijvoorbeeld de GT(Aisin) ook bij andere merken z'n werk doet maar vaak veel rustiger, sneller of duidelijker.
De nieuwe 8 traps is waarschijnlijk ook weer een Aisin. Het praatje gaat dat het wel eens eenzelfde type bak kan zijn als in de nieuwe Lexus RX350 F-Sport. Lexus heeft al ervaring op gedaan met de 8 traps automaat in de LS en de IS-F. Laat ik nu net zo'n ding rijden. Probleem is een beetje dat de automaat in een Toyota gewoon normaal z'n werk doet. Je hebt er geen last van en merkt bijna niet dat 't ding z'n werk doet. Helaas heb ik zelf bij Volvo een andere ervaring. Regelmatig ruzie met de AT omdat het ding gewoon niet wil luisteren. Maar even afgezien daarvan. We gaan er vanuit dat Volvo nu wel iets beter hun best gedaan heeft omdat ze zich denk ik wel de kritiek op de GT hebben aangetrokken. De nieuwe facelift modellen met flippers en AQS is daar een voorbeeld van. Hopen dat het in de praktijk ook zo goed uit pakt.

Qua zuinig kun je er met een 8 traps alleen maar op vooruit gaan. Het 8ste verzet kan heel lang gemaakt worden en zolang de motor niet onder zijn kunnen z'n werk hoeft te doen gaat het gewoon goed. Het is alleen de trend van zo snel mogelijk doorschakelen waar het fout kan gaan. Er zijn bij Volvo al eerder klachten geweest over het te snel naar een te laag verzet doorschakelen. De motor kan het dan niet meer behapstukken. Maar ze zullen hun huiswerk wel gedaan hebben.
Ander puntje is de snelheid van schakelen vanuit het laagste verzet naar het juiste verzet voor een acceleratie. Bij de IS-F moet de bak heel even nadenken om bijvoorbeeld van 8 naar 5 te gaan. Je voelt de bak dan ook heel licht door een paar versnellingen gaan. Nu is dit bij de IS-F nog vele malen sneller dan bij een GT bak moet ik er bij zeggen. Ga er vanuit dat het bij de nieuwe Volvo 8 traps ook zo gaat.

Heb ooit een een filmpje op het net gezet om te laten zien hoe de IS-F bak z'n werk doet tot 80 km/h

Instant-Fun :-) Mooi filmpje, heerlijk geluid.

Ik kan me de tijd herinneren dat ik een tijdje in een 530i (2005) van de baas gereden heb. Daar moest je bij gebruik van de flippers na het schakelen meteen een agendapunt in je telefoon zetten zodat je wist wanneer hij eindelijk een verzetje verder ging.

Wellicht een noob-vraag, maar is de bak uit het filmpje eentje met dubbele koppeling?

Geplaatst: 22.05.2013 - 00:43
door Johann
360Degreez schreef: Wellicht een noob-vraag, maar is de bak uit het filmpje eentje met dubbele koppeling?
Nee. Is een AT met koppelomvormer. In de manuele mode vanaf de 2de versnelling zit de lock-up er wel continue op en werkt dan eigenlijk als een mechanische koppeling.

Geplaatst: 07.06.2013 - 12:27
door Reader
Weet iemand wanneer deze motoren in de auto's worden gelegd? en wat dan de specs zijn?

Geplaatst: 07.06.2013 - 13:27
door Fulaks
Zou tegen eind van het jaar zijn, specs zijn nog niet vrijgegeven.

Geplaatst: 23.06.2013 - 23:25
door Discovery
Info over de Aisin bak is nu ook op de site te vinden: http://www.aisin-aw.co.jp/en/products/d ... /at02.html. Elders viel al te lezen dat er 2 varianten komen, 1 voor max. 350 Nm en 1 voor max. 500 Nm.

Geplaatst: 25.06.2013 - 10:16
door Fulaks
Maar er is nog geen officiële bevestiging dat dit de nieuwe Volvo-bak wordt ? En zie ik dat goed, gaat het om een dual-clutch systeem zoals de Powershift van Getrag ?

Geplaatst: 25.06.2013 - 10:57
door Discovery
Volvo houdt zich stil, maar zullen dat voorlopig ook wel blijven, lijkt mij niet dat ze vol trots gaan roepen dat ze een Japanse automaat in hun Zweedse wagens gaan stoppen. Feit is dat Volvo dit jaar de 8-traps beschikbaar heeft, toevallig komt Aisin, vaste leverancier van Volvo, met een 8-traps automaat voor FWD auto's en met groot koppel. Andere fabrikanten hebben niks in de aanbieding en het lijkt mij sterk dat Volvo zelf een automaat heeft ontwikkeld.

Geplaatst: 25.06.2013 - 12:39
door Oceanracer
M@rcel schreef:Als je dat filmpje bekijkt, dan is het CVT tijdperk niet ver meer.
Voor je het weet eindigt Volvo met dezelfde jarretelaandrijving als waar ze vroeger mee begonnen is...

Geplaatst: 25.06.2013 - 15:25
door Fulaks
Discovery schreef:Volvo houdt zich stil, maar zullen dat voorlopig ook wel blijven, lijkt mij niet dat ze vol trots gaan roepen dat ze een Japanse automaat in hun Zweedse wagens gaan stoppen.
Is toch niets nieuws of iets om zich nu over te gaan schamen, de GT is toch steeds van Aisin-Warner geweest ?
Discovery schreef:het lijkt mij sterk dat Volvo zelf een automaat heeft ontwikkeld.
Ik denk niet dat iemand met die mogelijkheid rekening houdt, R&D is gewoon te duur, terwijl de grote bakkenbouwers dat kunnen afzetten t.o.v. meerdere afnemers.

Geplaatst: 12.07.2013 - 13:06
door Josken1968
gaat de overgang naar 4 cilinders iets aan de prijs veranderen ?
Ik was zinnens in jan 2014 een XC 60 D3 ( 136 pk) te bestellen.

Geplaatst: 12.07.2013 - 13:10
door OGA244
als de CO2 uitstoot erdoor daalt denk ik dat wel

Geplaatst: 12.07.2013 - 14:24
door MichelR
Welke motoren komen er eigenlijk in de V40?.
Ik dacht dat de verplichte afnamen van Ford motoren was afgelopen?.

Geplaatst: 12.07.2013 - 16:25
door Cavallino
2.0 turbo in verschillende vormen?

Geplaatst: 12.07.2013 - 18:40
door Ab S
Josken1968 schreef:gaat de overgang naar 4 cilinders iets aan de prijs veranderen ?
Ik was zinnens in jan 2014 een XC 60 D3 ( 136 pk) te bestellen.
Ik zou zondermeer voor de D3 gaan (als je handbak neemt), dat is een pracht van een betrouwbare motor. Voor de benzine motoren zou ik geneigd zijn te wachten op de nieuwe VEA motor van Volvo (zeker als je automaat wilt nemen).

Geplaatst: 13.07.2013 - 12:55
door BlackcurrantV70
D3 in een Xc60 is misschien krap, ik zou voor een D4 gaan.