Heren,
Ik ben net bij Volvo geweest en te horen gekregen (zoals verwacht) dat de garantie komt te vervallen als we hem chiptunen.
Niham vertelde mij wel dat de ervaring met tuner Rica altijd goed is en dat er nog nooit noemenswaardige schades zijn ontstaan met het chippen van een D5.
Wat verder wel leuk nieuws is wat ik heb meegekregen dat er vanaf heden 18" gehomologeerd is in NL voor de PIH. De velgen en banden zijn nu te bestellen bij Volvo.
V60 PIH - tuning
-
- 2nd Gear member
Aan het wachten op mijn V60 Plugin Hybrid MY 14 Certificaat 908
-
- 4th Gear member
Tja, toch een lastig verhaal. Je wilt ook niet opdraaien voor de schade die toevallig ontstaan is
.
Ik ga er eerst wel in rijden en kijk dan later wel of ik de auto nog wil tunen.
Het verhaal van de 18 inch is mooi. We wisten dat het eraan zat te komen, maar vanaf vandaag te bestellen, begrijp ik nu!

Ik ga er eerst wel in rijden en kijk dan later wel of ik de auto nog wil tunen.
Het verhaal van de 18 inch is mooi. We wisten dat het eraan zat te komen, maar vanaf vandaag te bestellen, begrijp ik nu!
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
-
- 2nd Gear member
Groepsinkoop +1
Maar het liefst wel bij Rica (mijn voorkeur in Waalwijk) ivm Isoftloader. Men zegt dat de software daarmee teruggezet kan worden en dat dit niet te traceren is. Los of garantie nu wel of niet vervalt bij tunen lijkt mij dit handig omdat je ook na een software update van Volvo zelfstandig nieuwe software (van Rica) terug kan lezen in de auto.
En dat van de garantie is volgens mij bang makerij. Omdat ik windows 98 op mijn computer draai vervalt de garantie van de 'hardware' toch ook niet
Maar het liefst wel bij Rica (mijn voorkeur in Waalwijk) ivm Isoftloader. Men zegt dat de software daarmee teruggezet kan worden en dat dit niet te traceren is. Los of garantie nu wel of niet vervalt bij tunen lijkt mij dit handig omdat je ook na een software update van Volvo zelfstandig nieuwe software (van Rica) terug kan lezen in de auto.
En dat van de garantie is volgens mij bang makerij. Omdat ik windows 98 op mijn computer draai vervalt de garantie van de 'hardware' toch ook niet
V60 PIH Crystal White cert my14
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
en stel dat nu jouw topsnelheid hoger wordt, ik noem maar willekeurig 270 km/uur. Tijdens dat ritje op topsnelheid wordt de electromotor op de achteras te heet en overlijdt. Ding is getest tot de max 230 die de fabriek heeft ingesteld. Zal het dan bangmakerij zijn als de fabrikant niet thuis geeft? Vergelijk met de computer is briljant, heb er erg om gelachen. Als je je niet kunt realiseren wat de verschillen zijn, zou ik willen adviseren je toch eens iets verder te verdiepen in autotechniek en vooral de aansturingsystemen van de hybride techniek. Want dat doet jouw pc-tje niet, geeft alleen maar iets weer op een beeldschermFjodJont schreef: En dat van de garantie is volgens mij bang makerij. Omdat ik windows 98 op mijn computer draai vervalt de garantie van de 'hardware' toch ook niet
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 2nd Gear member
Eens dat dit een nieuwe techniek is en dat als de max snelheid inderdaad 230 is dan moet je daar niet overheen gaan, dat zeg ik ook niet. De vraag lijkt mij dan ook eerder of het de schuld is van het tunen of van je rechtervoet dat je zo hard ging?
En ja ik heb er vrij veel over gelezen, bijna de hele handleiding op mijn Iphone, en ben daar geen noemenswaardigheden in tegen gekomen die hier mee in verband staan. Nee ik ben geen automonteur en heb die ambitie ook niet. Tot een zekere hoogte zal ik informatie inwinnen. Als daaruit niet blijkt dat er fundementeel iets tegen, in dit geval, tunen is dan neem ik aan dat het niet erg is om te doen.
En verder op het voorbeeld; stel je sluit 6 schermen aan op een hi-end pc. Daarop draai je tegelijk twee versies van Autocad Revit en diverse andere programma's. Temperatuur in de ruimte (soort max snelheid) is rond de 21graden, dus vrij normaal. Nu wordt hij warm, loopt vast en brandt door. Vervalt dan de garantie van de processor en moederbord? Nee dat doet het niet.
Tis een beetje vergezocht vind ik zelf maar ik denk wel in deze lijn als het aan zou komen op wel/niet garantie na tunen. Ha, ik bouw mijn eigen jurisprudentie wel
En ja ik heb er vrij veel over gelezen, bijna de hele handleiding op mijn Iphone, en ben daar geen noemenswaardigheden in tegen gekomen die hier mee in verband staan. Nee ik ben geen automonteur en heb die ambitie ook niet. Tot een zekere hoogte zal ik informatie inwinnen. Als daaruit niet blijkt dat er fundementeel iets tegen, in dit geval, tunen is dan neem ik aan dat het niet erg is om te doen.
En verder op het voorbeeld; stel je sluit 6 schermen aan op een hi-end pc. Daarop draai je tegelijk twee versies van Autocad Revit en diverse andere programma's. Temperatuur in de ruimte (soort max snelheid) is rond de 21graden, dus vrij normaal. Nu wordt hij warm, loopt vast en brandt door. Vervalt dan de garantie van de processor en moederbord? Nee dat doet het niet.
Tis een beetje vergezocht vind ik zelf maar ik denk wel in deze lijn als het aan zou komen op wel/niet garantie na tunen. Ha, ik bouw mijn eigen jurisprudentie wel
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Tenzij in de handleiding staat dat je apparaten mag aansluiten met een totaal max capaciteitsbehoefte van X. Ben verre van een wizzkid maar in jouw voorbeeld vraag je meer van de machine dan hij kan hebben. Maar dat is nog anders met tunen want dan ga je zegmaar het ventilatortje van je processor verwijderen of veranderen en daardoor wordt ie te heet. Wat zal de fabrikant van het moederbord dan doen?
Overigens heb ik bewondering voor het gemak waarmee je een computer van, laten we grofweg hoog inzetten, 2000 eu vergelijkt met een auto van 70-75.000 euro.
Maar wat mij betreft mag je rustig je eigen jurisprudentie op gaan bouwen. Als je je maar realiseert dat als VCC zegt claims die aan niet erkende tuning niet te honoreren, dat ze daar zelf ook echt wel de nodige juridische draagvlak voor hebben
Overigens heb ik bewondering voor het gemak waarmee je een computer van, laten we grofweg hoog inzetten, 2000 eu vergelijkt met een auto van 70-75.000 euro.
Maar wat mij betreft mag je rustig je eigen jurisprudentie op gaan bouwen. Als je je maar realiseert dat als VCC zegt claims die aan niet erkende tuning niet te honoreren, dat ze daar zelf ook echt wel de nodige juridische draagvlak voor hebben
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 3rd Gear member
Als je van je computertje de voltages hebt zitten 'tweaken' (dus overclocken) is dat in feite hetzelfde als de turbodruk verhogen. En ook dan zal de fabricant/leverancier van de computercomponenten een lange neus trekken in geval van garantie claim.
-
- 2nd Gear member
Dit klinkt logischer, ik dacht meer vanuit de hoek door andere software te installeren vervalt de garantie van je pc (en nee de mijne verdient geen verkleinwoordje) ook niet. Punt was dan ook geen aanpassingen van vaste onderdelen.Magliaveli schreef:Als je van je computertje de voltages hebt zitten 'tweaken' (dus overclocken) is dat in feite hetzelfde als de turbodruk verhogen. En ook dan zal de fabricant/leverancier van de computercomponenten een lange neus trekken in geval van garantie claim.
Hoewel ik nog steeds denk dat er bewezen moet worden dat het aan het tweaken ligt voordat een garantieclaim van de baan geschoven wordt. Anders zou de claim verplaatst kunnen worden naar de tuner, maar hierover is al eerder gesproken onder dit topic.
@Walter, zo'n vergelijk maken is voor mij meer vanzelfspreken. Stel dat het wel gaat over onderdelen vervangen dan zou ik zo het vergelijk maken van een naaimachine waar je een andere naald in zet. Vervalt garantie ook niet (dit is trouwens geen serieuze opmerking

- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Ja, want een naaimachine naait en een nietmachine niet.
Waar hadden we het ook alweer over?
Oh ja. tunen van een V60-PIH
Waar hadden we het ook alweer over?
Oh ja. tunen van een V60-PIH
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 2nd Gear member
Als je wilt tunen accepteer gewoon de risico's dat indien er schade optreedt deze voor je eigen kosten komen. Met nadruk op als aangezien ik nog geen negatieve ervaring heb gehad met tuning van auto's.
Wat ik zelf heb ervaren is dat direct tunen niet altijd de ervaring geeft van veel meer power. Kortom rij eerst een tijdje gewoon origineel en als je het gevoel hebt dat het begint te "wennen" dan auto laten tunen. Na tuning heb je dan ook echt ervaring van meer power.
Wat ik zelf heb ervaren is dat direct tunen niet altijd de ervaring geeft van veel meer power. Kortom rij eerst een tijdje gewoon origineel en als je het gevoel hebt dat het begint te "wennen" dan auto laten tunen. Na tuning heb je dan ook echt ervaring van meer power.
V60 T5 Momentum 2019 / Onyx Black metallic met een berg opties 
Renault Megane Estate TCE 180
Volvo V60 D6 MY2014 Crystal white
Audi A4 Cabriolet 3.0
VW Golf 6 GTD
Peugeot 307 CC 180pk
Toyota Avensis 2.0 d4d
Renault Megane Grandtour 1.6 16v
Renault Megane Coupe 1.6 16v
Renault Megane Coupe 1.6

Renault Megane Estate TCE 180
Volvo V60 D6 MY2014 Crystal white
Audi A4 Cabriolet 3.0
VW Golf 6 GTD
Peugeot 307 CC 180pk
Toyota Avensis 2.0 d4d
Renault Megane Grandtour 1.6 16v
Renault Megane Coupe 1.6 16v
Renault Megane Coupe 1.6
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Een tuner geeft iig steevast niet thuis, dat zou je als koper van zo'n product best een kort moment aan het denken hebben kunnen zetten (alleen doet geen hond dat)
Tuners willen doorgaans wel weer constructief meedenken om de kosten bij zo'n eventueel debacle op de dealer af te kiepen...
Tuners willen doorgaans wel weer constructief meedenken om de kosten bij zo'n eventueel debacle op de dealer af te kiepen...
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Het gegeven dat ze alles wel even "terug willen zetten naar origineel" geeft wel aan hoezeer ze instaan voor hun aanpassingen in relatie tot hun verantwoordelijkheden.
Volvo for life
-
- 1st Gear member
Als optie of als accessoire?Martijn1982 schreef: Wat verder wel leuk nieuws is wat ik heb meegekregen dat er vanaf heden 18" gehomologeerd is in NL voor de PIH. De velgen en banden zijn nu te bestellen bij Volvo.
- Paul
- Geartronic member
accessoire
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 1st Gear member
Wel redelijke zieke prestatie verbetering 
Standard RICA Difference
Power 285 hp @ 4000 rpm 315 hp @ 4000 rpm + 30 hp
Torque 640 Nm @ 2200 rpm 700 Nm @ 2200 rpm + 60 Nm
700Nm koppel ...... dat is redelijk bizar .... dat is meer koppel dan een Lambo Aventador

Standard RICA Difference
Power 285 hp @ 4000 rpm 315 hp @ 4000 rpm + 30 hp
Torque 640 Nm @ 2200 rpm 700 Nm @ 2200 rpm + 60 Nm
700Nm koppel ...... dat is redelijk bizar .... dat is meer koppel dan een Lambo Aventador
-
- 2nd Gear member
Datatechnic.nl geeft aan 102nm meer uit het D5 blok te kunnen halen. zou de auto totaal op 742nm en 333pk komen. Overigens is dit geen keuze van mij maar ik heb dit wel met Rica besproken. Rica zegt dat er misschien nog meer uitgehaald kan worden echter is dit niet iets waar zij op uit zijn. Momenteel hebben ze zeer goede ervaringen met de huidige tuning gegeven.
-
- 2nd Gear member
Klinkt interessant.... Heeft er iemand ervaring met datatechnic.nl? Ze lijken meer open te staan voor de persoonlijke wensen dan andere tuners?
V60 PHEV - Cert 70x - Ember Black - Sport Leder offblack + offblack hemel
Driver Support - Security - Family - Hybrid Technology lines
Premium Sound - Servotronic - Verwarmbaar stuurwiel & ruitesproeierkoppen - Veiligheidsnet
Zilver Roofrails - Trekhaak afneembaar - IronStone Spoiler en Diffuser
Driver Support - Security - Family - Hybrid Technology lines
Premium Sound - Servotronic - Verwarmbaar stuurwiel & ruitesproeierkoppen - Veiligheidsnet
Zilver Roofrails - Trekhaak afneembaar - IronStone Spoiler en Diffuser
-
- 3rd Gear member
O, zo iets als de klant is koning, de klant betaalt dus bepaald?
Jammer alleen dat de klant in 99% van de gevallen de technische risico's niet kan inschatten van wat hij vraagt. De 'gerenomeerde' tuners beoordelen wel of iets technisch ook betrouwbaar blijft. Ik vindt van mezelf dat ik er redelijk wat van weet, maar ik ga door de complexiteit van de PIH echt even de kat uit de boom kijken voor ik wat ga tunen.
Jammer alleen dat de klant in 99% van de gevallen de technische risico's niet kan inschatten van wat hij vraagt. De 'gerenomeerde' tuners beoordelen wel of iets technisch ook betrouwbaar blijft. Ik vindt van mezelf dat ik er redelijk wat van weet, maar ik ga door de complexiteit van de PIH echt even de kat uit de boom kijken voor ik wat ga tunen.