Pagina 6 van 9
Geplaatst: 09.11.2013 - 13:13
door Superfunky
lint schreef:Relaties is een ander woord voor klanten?
Nee, relaties zijn mensen die tot mijn netwerk behoren en die ik dus ken vanuit deals of anderszins.
Klanten zijn net als personeel: nothing but trouble! Beiden heb ik daarom niet.
Nou nog m'n kinderen permanent bij oma kunnen parkeren en it's a perfect world!

Geplaatst: 09.11.2013 - 15:21
door RichieB
Superfunky schreef:dan heb je een aanzienlijke kans dat je accu onherstelbare schade heeft en minder zal presteren
Ik word een beetje moe van dat ongefundeerd paniek zaaien. Die kans is veel minder groot dan "aanzienlijk". Natuurlijk is het beter om er rekening mee te houden, maar je accu gaat echt niet stuk van 2 weken wintersport. Daar zorgen de hulpsystemen inderdaad voor door de maximale lading en ontlading te beperken.
Geplaatst: 09.11.2013 - 15:25
door RoaldH
NielsPHEV schreef:ik heb ook de indruk dat de auto het maximaal te onttrekken vermogen van de accu actief regelt wanneer je enige tijd accelereert zie je het "hierboven ga ik de diesel starten pijltje" vlot zakken terwijl er voldoende accu capaciteit is. Geef je minder gas dan gaat het pijltje weer omhoog
Dat zie ik ook gebeuren. Zeker als je steviger optrekt in AWD/Power.
Geplaatst: 09.11.2013 - 15:27
door RoaldH
JeroenV60PHID schreef:Dingen als lang wegzetten met volle of lege accu of lang in de volle zon kunnen niet door Volvo geregeld worden. Zullen we zelf moeten doen. Dus wanneer je de D6 op langparkeren zet gebruik dan voor die tijd de save knop. Simpele dingen maar je moet het wel doen.
Je zult met gezond verstand met de techniek moeten om blijven gaan.
Geplaatst: 09.11.2013 - 16:59
door Superfunky
RichieB schreef:
Ik word een beetje moe van dat ongefundeerd paniek zaaien.
Zo is 't!
RichieB schreef:Die kans is veel minder groot dan "aanzienlijk". ....... maar je accu gaat echt niet stuk van 2 weken wintersport. Daar zorgen de hulpsystemen inderdaad voor door de maximale lading en ontlading te beperken.
Inderdaad een hele gefundeerde, onderbouwde en op feiten en/of onderzoek gebaseerde argumentatie.
Daar word ik nou moe van. Een ander verwijten maken en dan zelf een nergens op gebaseerd buikgevoel verkondigen.
Oh nee, wacht even, jij was van het "wat Volvo doet, is altijd goed" genootschap, dus dat kan je niet aangerekend worden.
Doe ff normaal zeg, ik deel alleen maar wat mij vertelt wordt door mensen die het weten kunnen en die geen autoverkoper zijn. Dat beschouw ik als betrouwbare info en aangezien het nieuwe en uiterst kostbare techniek is, zou ik daar gewoon kennis van nemen ipv blijven roepen dat 't allemaal onzin is. Better save then sorry.
Accu's zijn ook veilig en niet brandgevaarlijk. Inmiddels zijn er toch al een behoorlijk aantal Tesla's, Fiskers, Mitschubischi's en ander EV spul afgefikt, maar vooral blijven roepen dat 't proven technology is.
Superfunky zit Tesla al een paar weken short en die betrouwbare techniek heeft toch alweer een paar PiHtjes opgeleverd deze week!
Geplaatst: 09.11.2013 - 17:17
door RichieB
Superfunky schreef:Inderdaad een hele gefundeerde, onderbouwde en op feiten en/of onderzoek gebaseerde argumentatie.
Ik baseer mijn argumenten op basis van informatie van Volvo en Nuon (onderdeel van Vattenfall, medeontwerper van de V60 PIH). Die lijken mij een stuk relevanter dan meningen van kennissen en sites die over accu's en EV's in het algemeen gaan. En een beetje gezond verstand helpt vaak ook. Bij sommigen dan.
Wat ik wil zeggen is dat de "feiten" die SF presenteert slechts meningen zijn gebaseerd op grote, vaak verkeerde, aannames. Met zekerheid stellen dat je de V60 PIH accu onherstelbaar beschadigt als je hem een paar weken leeg in de kou of vol geladen in de zon laat staan is echt ongefundeerd.
Geplaatst: 09.11.2013 - 20:09
door JeroenV60PHID
RichieB schreef:Superfunky schreef:Inderdaad een hele gefundeerde, onderbouwde en op feiten en/of onderzoek gebaseerde argumentatie.
Ik baseer mijn argumenten op basis van informatie van Volvo en Nuon (onderdeel van Vattenfall, medeontwerper van de V60 PIH). Die lijken mij een stuk relevanter dan meningen van kennissen en sites die over accu's en EV's in het algemeen gaan. En een beetje gezond verstand helpt vaak ook. Bij sommigen dan.
Wat ik wil zeggen is dat de "feiten" die SF presenteert slechts meningen zijn gebaseerd op grote, vaak verkeerde, aannames. Met zekerheid stellen dat je de V60 PIH accu onherstelbaar beschadigt als je hem een paar weken leeg in de kou of vol geladen in de zon laat staan is echt ongefundeerd.
Op basis van volvo en vattenfall? Klinkt een beetje als wij van wc eend.
Geplaatst: 09.11.2013 - 20:23
door v60pih
Potverdorie...
Niet meer op wintersport, niet naar het zonnige zuiden, 4 keer op een dag de (ont)lading checken (kan dus helemaal niet meer weg bij die auto)......
Waar ben ik aan begonnen, ik heb helemaal niets aan de PIH.
Geplaatst: 09.11.2013 - 20:36
door JeroenV60PHID
http://www.zerauto.nl/2013/04/11/levens ... t-20-jaar/
Specialisten (voor zover al beschikbaar) aan het woord. TNO schat ik hoger in als volvo. Volvo is toch een verkooporganisatie.
Nederland heeft een aardig klimaat voor een accu maar zoals alles gebruik het met beleid. Een D5 moet je ook niet vol in de toeren jagen bij een koude motor. Nee daar heeft volvo ook geen beveiliging voor gebouwd.
Geplaatst: 09.11.2013 - 20:39
door Autowina
v60pih schreef:Potverdorie...
Niet meer op wintersport, niet naar het zonnige zuiden, 4 keer op een dag de (ont)lading checken (kan dus helemaal niet meer weg bij die auto)......
Waar ben ik aan begonnen, ik heb helemaal niets aan de PIH.
Misschien een mooi museumstuk? :painting:
En Richie, Volvo koopt de accu's ook gewoon in bij LG en Vattenfall heeft meegeholpen bij de ontwikkeling. Ik twijfel er niet aan dat we hun best hebben gedaan het concept zo goed mogelijk uit te voeren. Sterker nog, daar geniet ik iedere dag van. Maar dit betekent toch niet dat de mening van Volvo de objectieve enige waarheid is? Ze hebben alleen geprobeerd met relatief nieuwe techniek voor auto's een zo goed mogelijk product neer te zetten.
Er verder ben ik misschien erg gemakkelijk: ik zie wel hoe lang de accu het uithoudt.
Geplaatst: 09.11.2013 - 21:06
door RichieB
Leuk artikel, bedankt.
“Het is belangrijk dat EV-rijders de accu’s tijdens warme perioden niet volledig opladen. Een volledig opgeladen accu blijkt kwetsbaarder voor hitte dan een enigszins ontladen accu. Overigens houdt de software die het laadproces regelt daar vaak al rekening mee.”
Dat probeer ik dus de hele tijd te zeggen: de auto houdt rekening met de omstandigheden. Volledig vol laden doet ie sowieso niet. Misschien is de buitentemperatuur een factor voor de maximale lading. Het zou mooi zijn als daar meer inzicht in was.
Interessant is dat in dit artikel de schade die snelladen zou toebrengen ook wordt ontkracht.
Verder wordt er afgeraden om snel op te trekken of hard te remmen.
[SF mode aan]
Doe hier je voordeel mee!
[SF mode uit]
Wat uit dit artikel duidelijk wordt is dat de specialisten het ook nog niet weten. (Behalve de kennissen van SF natuurlijk.)
Autowina schreef:Maar dit betekent toch niet dat de mening van Volvo de objectieve enige waarheid is?
Nee, natuurlijk niet. Ze zijn alleen wel de enigen die weten welke maatregelen er genomen zijn om schade aan de accu te voorkomen. Je kan niet algemene zaken als "niet te vol laden" 1 op 1 toepassen op de V60 PIH omdat het niet bekend is welke beveiligingen daarin zitten. Roepen dat er een aanzienlijke kans op permanente schade is als je x of y doet is gewoon FUD omdat niet alle factoren bekend zijn.
Geplaatst: 10.11.2013 - 10:05
door mheliz
Hoi,
De link werkt niet meer, heeft iemand een pdfje toevallig?
Geplaatst: 10.11.2013 - 11:17
door RichieB
De zerauto site is down, maar komt vast wel weer terug.
Geplaatst: 10.11.2013 - 11:25
door v60pih
Geplaatst: 10.11.2013 - 11:59
door Superfunky
Zoals we van ZER gewend zijn, de positieve punten lichten we eruit, de negatieve bagataliseren we en zelfs snelladen geven we het stempel goedgekeurd. Logisch, want het laden is tenslotte de bottleneck die een doorbraak tegenhoudt, dus gaan we gewoon net doen of dat geen kwaad kan. Maar niet te hard remmen jongens, da's wel een potentiële killer!!
Zooooo goed van Volvo dat ze snelladen niet toestaan.
Geplaatst: 10.11.2013 - 17:06
door Autowina
Dat van het snelladen ben ik helemaal met je eens.
En met de eerder genoemde punten die Volvo heeft ingebouwd om schade te voorkomen, denk ik dat het niet zo een vaart zal lopen.
En anders vragen we toch gewoon om een nieuwe accu?
Superfunky schreef:Omdat een accupakket dat bij 120.000 km nog minder dan 55% vd capaciteit levert niet voldoet aan de eisen die je als koper redelijkerwijs had mogen stellen. Het feit dat Volvo in alle andere landen de 160.000 km garantie standaard wel geeft, maakt de casus voor hen ook niet veel sterker.
Overigens mag ik aannemen dat dit kwaliteitsmerk zijn zaakjes danig goed op orde heeft dat er überhaupt geen garantie-issues zullen zijn, maar goed.
Geplaatst: 10.11.2013 - 19:57
door jp-v60
Zal het niet zo zijn dat LG het meeste weet van zijn eigen accu's en dat ze hun expertise gedeeld hebben met Volvo, waarop Volvo deze adviezen heeft verwerkt in de V60.
Volvo en LG zitten ook niet te wachten op garantieclaims
Geplaatst: 11.11.2013 - 13:06
door v60pih
Zo is dat Autowina, als mijn accu het begeeft stuur ik funky erop af.
Geplaatst: 11.11.2013 - 15:19
door JeroenV60PHID
jp-v60 schreef:Zal het niet zo zijn dat LG het meeste weet van zijn eigen accu's en dat ze hun expertise gedeeld hebben met Volvo, waarop Volvo deze adviezen heeft verwerkt in de V60.
Volvo en LG zitten ook niet te wachten op garantieclaims
Dat de accu acceptabele output levert tijdens de garantieperiode zie ik nog wel gebeuren maar de auto (met accu) moet langer mee. Mijn ervaringen met laptop-, tablet- en smartphone accu's zijn nu ook niet echt bemoedigend. Ik verwacht niet dat als je de auto een dag in de zon van zuid Frankrijk zet dat je dan nog maar 80% capaciteit over hebt maar in dit geval ga ik voor voorkomen is beter als genezen.
Het is mooie techniek maar zeker nog niet bewezen.. Zijn er misschien resultaten van priussen? Is wel geen plug-in (ja die zijn er ook maar hebben ook nog nauwelijks ervaring) maar rijden wel al lang rond. Ben benieuwd naar die capaciteit afname.
Geplaatst: 11.11.2013 - 16:05
door Autowina
In de Prius ligt geen lithiumaccu (behalve nu in de nieuwe plugin).
Ik ben bang dat dit dus niet vergelijkbaar is.