Pagina 6 van 25
Re: PiH Tuning
Geplaatst: 29.04.2014 - 11:06
door NielsPHEV
hmm klinkt niet aanlokkelijk
Re: PiH Tuning
Geplaatst: 29.04.2014 - 11:11
door IV39
Nee, dit klinkt niet als een optimale tuning

... je zou inderdaad verwachten dat de acceleratietijd verbetert.
Rica geeft toch verbetering van 2 seconden op bij 0-150km icm een stage 1 tuning, dan kan het toch niet zo zijn dat bij jou de tijden verslechteren??? Dan verwacht je toch dat je nog meer verbetering krijgt.
Heb je ook cijfers voor ons van 0-100, 0-150?
Re: PiH Tuning
Geplaatst: 29.04.2014 - 16:06
door ErikV60D6
Kan het zijn dat de software nog in moet leren vandaar het schokkerige opschakelen? Lagere acceleratietijden kan er op duiden dat de ECU de turbodruk verlaagt vanwege "heat soak" van de intercooler, als er herhaaldelijk geaccelereerd wordt zonder tussenpozen loopt de inlaattemperatuur op.
Re: PiH Tuning
Geplaatst: 29.04.2014 - 16:59
door HFH
Met Rica contact gehad over de stage 2 getunede auto, het schakelgedrag en matige acceleratie, zou niet moeten mogen. Stage 1 en 2 waren afgelopen jaar al veelvuldig getest, is volgens Roel een van de beste tuning files ooit.
Advies langs gaan, en ook testen met stage1
software inleren is geen sprake van
wordt vervolgt
Re: PiH Tuning
Geplaatst: 02.06.2014 - 14:36
door drowel
Op de site van Rica staat nu ook een stage 2 tuning... is er iemand die hier al ervaring mee heeft?
Plus 60PK voor de PIH.
Re: PiH Tuning
Geplaatst: 02.06.2014 - 14:45
door rsnhakan
Als je iets terug leest zie je dat het al aan bod is gekomen.
Re: PiH Tuning
Geplaatst: 02.06.2014 - 18:21
door HFH
De belangerijkste ervaringen zijn helaas gewist, oa alle acceleratietijden, ervaring in hybride en boven de 150 km/uur, zal eens kijken of ik de informatie nog ergens heb.
Samenvatting van de ervaringen van gebruikers: fors sneller boven 150 en meer koppel in hybride modus. Rustiger rijden, mooi laag in de toeren.
De eerste ervaring van een schok bij opschakelen is bij een 2de versie van de stage 2 verdwenen. Verbruik gelijk of zuiniger.
Topsnelheid begrensd op 265.
1,5 sec winst van 0-150 in power modus
0,5 sec winst van 0-100
0,4 sec winst van 80-120
Re: PiH Tuning
Geplaatst: 03.06.2014 - 08:37
door IV39
HFH schreef:
De belangerijkste ervaringen zijn helaas gewist, oa alle acceleratietijden, ervaring in hybride en boven de 150 km/uur, zal eens kijken of ik de informatie nog ergens heb.
Samenvatting van de ervaringen van gebruikers: fors sneller boven 150 en meer koppel in hybride modus. Rustiger rijden, mooi laag in de toeren.
De eerste ervaring van een schok bij opschakelen is bij een 2de versie van de stage 2 verdwenen. Verbruik gelijk of zuiniger.
Topsnelheid begrensd op 265.
1,5 sec winst van 0-150 in power modus
0,5 sec winst van 0-100
0,4 sec winst van 80-120
Het vreemde van de tuning vind ik dat het bij ieder auto bijna anders blijkt te zijn, en dan nogal forse verschillen.
Volgens informatie zou bij een stage 1 tuning al 2 sec gewonnen moeten worden bij 0-150 in powermodus. Uit bovenstaande cijfers blijkt dat bij een stage 2 tuning je 1,5 sec winst hebt....terwijl een stage 2 tuning meer vermogen en koppel oplevert.
Ik begrijp dat niet alles nauwkeurig gemeten kan worden maar het komt wel raar over. Dan twijfel ik toch weer over het nut van de tuning

....
Re: PiH Tuning
Geplaatst: 03.06.2014 - 16:23
door ErikV60D6
Tijden meten m.b.v. stopwatch of video opname zijn niet betrouwbaar en kan je niet gebruiken om het verschil te meten.
Als je echt het verschil in tijd zou willen meten zou je of een 1/4 mijl baan moeten vinden, of een Vbox (
http://www.velocitybox.co.uk/) moeten kopen. En dan met dezelfde autoconfiguratie (banden, gewicht etc) hetzelfde traject (liefst heen en weer) tijdens gelijke weersomstandigheden voor en na tuning moeten meten.
Daarnaast denk ik niet dat bij het "nut" van de tuning enkel gekeken moet worden naar de verbeterde acceleratie, meestal krijg je er ook een soepelere auto door die hierdoor makkelijker en comfortabeler (minder snel terugschakelen etc) te rijden is.
Re: PiH Tuning
Geplaatst: 04.06.2014 - 09:37
door HFH
betreffende metingen waren met torque pro en via video analyse (gemeten in een auto van iemand die stage 1 en 2 heeft incl de softloader)
auto direct getest na omzetten ecu files, dus geen inleren etc.
2 keer zelfde traject, banden, temperatuur etc. standaard, stage 1, stage2b (aangepaste file ivm eerder te heftig schakelen)
echter alleen in de power modus.
Nu is de winst in de powermodus, die al erg snel is veel geringer, dan in de hybride modus.
Verwacht in de hybride modus veel meer winst in seconden.
Dit voelt ook zo, en erg soepel, laag in de toeren.
Dus qua dagelijks nut, wel een aanrader.En zeker voor mensen die veel boven de 150 rijden.
Misschien kunnen andere mensen hun ervaringen / metingen ook nog delen. (tijden, verbruik etc en dan mn in de hybride modus)
Re: PiH Tuning
Geplaatst: 07.06.2014 - 17:58
door friend
Het lijkt er op dat Volvocars Polestar tuning aan de V60 D6 AWD (PHEV) accessoires toegevoegd heeft:
http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/nl-NL/NL/V60/2014/D6%20AWD/Automatic/L.H.D/List/performance/software
Het is alleen (nog) niet op de Polestar site te vinden. Is het dan nu wel leverbaar of een beetje te voorbarig?
Re: PiH Tuning
Geplaatst: 07.06.2014 - 18:23
door Paul
Nee dat klopt!
Re: PiH Tuning
Geplaatst: 07.06.2014 - 22:38
door rsnhakan
En hoe zien de prestaties eruit?
Re: PiH Tuning
Geplaatst: 08.06.2014 - 11:34
door V60_PHEV
Als ik het zo lees wordt de auto sneller en zuiniger en dat alles met behoud van de garantie?
Kan iemand mij uitleggen wat het nadeel is van Polestar tuning boven het origineel houden?
Als alles alleen maar beter wordt vraag ik mij af waarom de auto niet origineel met die instellingen zo geleverd is.
En krijg je na tuning altijd dat lelijke roeten van de uitlaat?
Je ziet soms dieselauto's die dikke walmen uitstoten als ze inhalen, klopt het dat dat door tuning kan komen?
Re: PiH Tuning
Geplaatst: 08.06.2014 - 13:17
door vaudi
V60_PHEV schreef:
Als ik het zo lees wordt de auto sneller en zuiniger en dat alles met behoud van de garantie?
Kan iemand mij uitleggen wat het nadeel is van Polestar tuning boven het origineel houden?
Als alles alleen maar beter wordt vraag ik mij af waarom de auto niet origineel met die instellingen zo geleverd is.
En krijg je na tuning altijd dat lelijke roeten van de uitlaat?
Je ziet soms dieselauto's die dikke walmen uitstoten als ze inhalen, klopt het dat dat door tuning kan komen?
Dat roeten wordt door de techniek nog steeds tegen gegaan. Zou men gewoon onbeperkt het max. vermogen eruit persen, dan kun je dat roeten niet meer voorkomen. Daarom zal Polestar ook de grenzen goed in de gaten houden. Zodat het roetfilter het nog aan kan.
Gebruik je het extra vermogen dat de tuning oplevert, dan zal je auto extra slijten. Maar dat is hetzelfde als bij een standaard auto die tot het uiterste wordt belast, doch Volvo begrensd de auto gewoon eerder. Met alles eruit halen slijt de auto harder dan als je rustig rijdt. Oneerbiedig gezegd verschuift tuning de grenzen waarop de standaard software afbreekt nog wat langer uit. Zodat je meer vermogen te besteden hebt.
Extra slijtage krijg je o.a. aan: banden / wielophanging / remmen / belasting koppeling / tandwielen / thermische belasting in het inwendige van de motor. Dus de algehele conditie van je auto moet gewoon perfect in orde zijn om het aan te kunnen.
De meesten gebruiken de tuning vooral om de auto meer souplesse te geven. Vooral bij auto's met handbak is dat zeer goed merkbaar. Bij onze PIH is dat wat minder omdat de automaat met vloeistof koppeling een dempend karakter heeft.
Laat je tunen dan raad ik je aan niet onbeperkt van dat extra vermogen gebruik te maken. Zeker bij deze v60 uitvoering kan dat binnen de NL toch al nooit erg lang. Bij caravan rijden en snelle stukken op de autobaan kun je het wel gebruiken. Trek je bijv. even snel op tot 240 dan zou dat wel niet zo erg zijn. Immers daarna rij je weer als in een standaard. Maar sleur je de caravan met 120 over allerlei bergen, dan zou ik de motor zeker wat rust gunnen.En in ieder geval onder het vermogen blijven dat standaard al aanwezig is.
Re: PiH Tuning
Geplaatst: 08.06.2014 - 21:50
door Poni

Joooo, 265 met caravan
Re: PiH Tuning
Geplaatst: 10.06.2014 - 16:21
door Veen-Bouw
Na 7 maanden meelezen nu wat weining eigen ervaringen met tuning van mijn PiH tuning (RICA)
Na 10.000 km standaard tuning stage 1 , merkbaar sneller maar toch boven 150 nog niet alle potentie.
Bij km stand 22000 stage 2, vooral vanaf 150 kmh blijft de auto doorgaan .... echter
De 5e en 6e versnelling gaven nogal "klappen" welke niet fijn aanvoelden (bij vol accelereren)
Telefonisch contact met Roel leverde stage 3 op (ergens in dit topic stage 2b genoemd)
Het snelheidsgevoel is er niet echt maar mijn auto gaat in een vloeiende beweging door naar 200+
Klappen van versnellingen is er niet meer, en gevoelsmatig rijdt de auto soepeler dan met
orginele software
Helaas heb ik geen tijden maar ben van plan dit na mijn vakantie uit te zoeken en te posten.
Re: PiH Tuning
Geplaatst: 10.06.2014 - 22:14
door vaudi
@Veen-Bouw
Dit is nuttige info.
Re: PiH Tuning
Geplaatst: 12.06.2014 - 21:28
door Paul
De polestar chip is precies dezelfde als bij de d5, dat komt er dus bij!
Re: PiH Tuning
Geplaatst: 12.06.2014 - 21:31
door rsnhakan
15 pk en 30 nm? Ga je dat merken op 283 pk/640 nm?