Pagina 6 van 7
Geplaatst: 17.12.2013 - 22:33
door 4wielen
arnoud schreef:En even niet denken wat die bijtelling per jaar kost... Auw.
Een schijntje i.v.m. je eigen auto rijden...
Geplaatst: 17.12.2013 - 22:38
door arnoud
4wielen schreef:arnoud schreef:En even niet denken wat die bijtelling per jaar kost... Auw.
Een schijntje i.v.m. je eigen auto rijden...
Ik betaal ruim 6000 euro netto per jaar alleen aan bijtelling. Daar rij je privé die auto inderdaad niet voor, maar een schijntje zou ik het zeker niet noemen.
Geplaatst: 17.12.2013 - 22:41
door bart simpson
ik wel...
mrb per jaar € 1500,--
afschrijving per jaar (nw 45K over 3 jr 50%) = € 7500,--
assurantie € 500,-- jr
rob € 1200,-- jr
out of pocket minimaal 2 x € 6000,--
Geplaatst: 17.12.2013 - 22:43
door lint
Ik vind het ook een schijntje in vergelijking met de kosten van een prive rijder.
Geplaatst: 17.12.2013 - 22:50
door 4wielen
Me too, mijn V70 kost me rond de 10K per jaar. Ik zou er direct voor tekenen als ik een nieuwe V60 o.i.d. met alle bijbehorende voordelen (service!) voor 6K zou kunnen rijden.
Geplaatst: 17.12.2013 - 23:13
door arnoud
bart simpson schreef:ik wel...
mrb per jaar € 1500,--
afschrijving per jaar (nw 45K over 3 jr 50%) = € 7500,--
assurantie € 500,-- jr
rob € 1200,-- jr
out of pocket minimaal 2 x € 6000,--
Ja grappig. Maar als je als privé rijder een nieuwe auto van 45K koopt moet je ook niet zeuren over de kosten van de afschrijving en het onderhoud, dan moet je gewoon een 5-10 jaar oude Aziaat kopen.
Ik ga niet zielig doen over dat ik ontzettend veel voor mijn auto betaal, maar ik vind 6000 euro geen 'schijntje', maar misschien haal jij de Balkenende norm wel

Geplaatst: 17.12.2013 - 23:29
door 4wielen
arnoud schreef:Ja grappig. Maar als je als privé rijder een nieuwe auto van 45K koopt moet je ook niet zeuren over de kosten van de afschrijving en het onderhoud, dan moet je gewoon een 5-10 jaar oude Aziaat kopen.
Hoezo??? Leaserijders moeten vooral eens ophouden met klagen over de bijtelling. Zeker nu er zoveel moois te rijden is voor 20% bijtelling (en minder!).
Geplaatst: 17.12.2013 - 23:48
door arnoud
Jij wilt zeggen dat jij 10.000 euro per jaar betaalt enkel voor het prive gedeelte wat jij in je 8 jaar oude V70 rijdt? Dan rij je of ontzettend veel in je vrije tijd of heb je de verkeerde auto uitgezocht.
En ja, ik stap heel binnenkort over van 25 naar 20% bijtelling, dus daar bespaar ik inderdaad aardig mee. En nee, je hoort mij niet klagen over wat ik aan bijtelling betaal. Waar ik over klaag is dat niet-leaserijders net doen alsof we voor niets rijden. En dat is dan ook weer onzin.
Voordat ik een leaseauto opgedrongen kreeg door mijn werkgever heb ik nog nooit een auto gehad die jonger was dan 6-7 jaar oud. Gewoon omdat ik die niet kon betalen.
En ja, ik zou geld kunnen besparen door deze leaseauto niet prive te rijden en een Japanner er naast te zetten voor de prive kilometers die ik maak, maar daar kies ik bewust voor om dat niet te doen. En ja, daar betaal ik voor, voor dat privilege.
Geplaatst: 18.12.2013 - 00:02
door 4wielen
Die 10K is inderdaad voor privé ja. En daar zit je snel aan hoor: MRB, verzekering, onderhoud bij de Volvo-dealer, afschrijvingen... Zoveel kilometers zijn het niet eens, 20.000 per jaar ofzo. Verkeerde auto uitgezocht, hoezo? Natuurlijk kan ik goedkoper rijden, maar daar hoor je me niet over. Maar als ik voor minder een betere auto zou kunnen rijden, zou ik het zeker niet laten.
Ik weet best dat leaserijden niet gratis is, heb het ook 11 jaar gedaan. Maar je bent je als leaserijder echt totaal niet bewust van wat een auto werkelijk kost. En ik ben tegen het perverse effect dat je een vast bedrag per maand betaalt, ongeacht de kilometers. Ik heb daar de meest vreemde constructies door gezien, die noch voor ons milieu, noch voor werkgevers gewenst zijn. Wat mij betreft mag daar wel eens wat beter naar gekeken worden. En dan mag een leaseauto nog steeds iets goedkoper zijn dan privé, het blijft immers een secundaire arbeidsvoorwaarde.
Overigens stel je dat je goedkoper uit zou kunnen zijn door er een Japanner naast te zetten, wie weet. Maar ik heb 1,5 jaar mijn leaseauto alleen zakelijk gereden en daar word je niet vrolijk van hoor: alle ritjes bijhouden, niet dagelijks langs de kinderopvang kunnen, etc. Echt niet aantrekkelijk om te doen!
Geplaatst: 18.12.2013 - 00:12
door V40Rdesign
Ik zou je vertellen dat als je ondernemen ben net zo als ik, dan mag je leuk de auto volledig betalen en geloof me een auto kost met gemakt 10K per jaar. Kijk maar even wat je aan lease betaald voor een gemiddelde auto zonder brandstof? 1.100 euro per maand voor de V60 D4 met opties dus dat is alleen al 13.200 euro per jaar kosten voor lease en 4 tanken diesel in de maand ongeveer 4000 euro per jaar. Dus 10k is echt niet een raar bedrag. En dan waar ik mee begon ik betaal dus het bovenstaande aan mijn auto en dan mag ik als klap op de vuurpijl ook nog eens de bijtelling neerklappen elke maand. Dus laten wij deze discussie lekker stoppen aub?
Geplaatst: 18.12.2013 - 00:16
door 4wielen
Tja V40Rdesign, als ondernemer had je dan weer een V60PIH fiscaal gunstig kunnen aanschaffen...
Geplaatst: 18.12.2013 - 00:29
door V40Rdesign
4wielen schreef:Tja V40Rdesign, als ondernemer had je dan weer een V60PIH fiscaal gunstig kunnen aanschaffen...
Dat is ook alleen maar een grote worst!! Mijn broer en onze kompaan in de zaak hebben allebei een PIH en de voordelen en aftrekposten vallen allemaal nog wel vies tegen. Dit is nu voor een aantal jaar daarvoor was het gewoon bingo, dus is niet echt een ding waar je dus altijd van kan blijven genieten.
Maar ik klaag niet hoor ik kies voor deze auto! Ik wordt alleen moedeloos van dit soort discussies welke trouwens altijd eindigen in een ongewis dus zinloos.
Geplaatst: 18.12.2013 - 07:03
door Max
Dwalen we niet een beetje af van het topic?
Geplaatst: 18.12.2013 - 07:07
door bart simpson
arnoud schreef:bart simpson schreef:ik wel...
mrb per jaar € 1500,--
afschrijving per jaar (nw 45K over 3 jr 50%) = € 7500,--
assurantie € 500,-- jr
rob € 1200,-- jr
out of pocket minimaal 2 x € 6000,--
Ja grappig. Maar als je als privé rijder een nieuwe auto van 45K koopt moet je ook niet zeuren over de kosten van de afschrijving en het onderhoud, dan moet je gewoon een 5-10 jaar oude Aziaat kopen.
Ik ga niet zielig doen over dat ik ontzettend veel voor mijn auto betaal, maar ik vind 6000 euro geen 'schijntje', maar misschien haal jij de Balkenende norm wel

Zal het anders zeggen, voor € 500,-- netto in de maand rijdt je iets van een Fiat Panda
Geplaatst: 18.12.2013 - 07:20
door JW71
even terug over de wielen. Kwam min of meer ook voor dezelfde verassing. Welliswaar ging het niet om een R-design, maar om een D4. In augustus eerste gesprek gehad en was toen al wel bekend dat er nieuwe motoren kwamen maar verder buitengewoon weinig aanvullende info. Dat bleef tot ergens in september zo.
1 van de dingen waar ik het maar niet over eens kon worden waren de wielen. Ik heb nu Balders en dat heb ik altijd mooie wielen gevonden. De keuze voor 17" nu vond ik minder, ik vind de wielen niet lelijk maar spreken ook niet zo als de Balders. UIteindelijk offerte laten maken met Sadia, maar ook nog gekeken om eventueel Sleipners aan te brengen. Dat bleek in oktober allemaal ineens niet meer mogelijk (gek genoeg, op het moment dat ik bij de dealer zat nog wel in de configurator op de website). Kon alleen Rex of Pandora kiezen. Dat had te maken met de bijtelling. Nou mag ik mijn auto's zelf betalen dus dacht een uitweg gevonden te hebben, maar helaas. De BPM is tegenwoordig volledig op CO2 gebaseerd en dus ook voor diegeen die niet least is de keuze beperkt.
Kon wel later, na levering, andere wielen laten monteren maar dat zou nog minimaal €2.000,- extra gaan kosten en daar had ik niet zoveel zin in.
Lang verhaal kort, in januari mag ik mijn nieuwe V60 D4, met Pandora's, gaan ophalen.
Verder zie ik wel. Mischien dat er in de toekomst 17" versies van de 18" komen. (is dat met de Cratus ook niet gebeurt? al passen die 17"niet onder de V60 ben ik bang)
Ben het over 1 ding wel eens, een R-design met Rex of Pandora toont minder dan met de Ixion (of b.v. de eerder genoemde Cratus). Ik zou nu zeker niet meer voor die uitvoering kiezen.
Geplaatst: 18.12.2013 - 08:34
door kamikaze
Een V60 R-design komt in België al jaren standaard met de 18" Ixion (zelfs de D2). Raar verhaal...
En bijtelling speelt bij ons niet mee.
Of is Theezakkiie geen Belg? is me niet zo duidelijk

Geplaatst: 18.12.2013 - 09:00
door Silver_R
@arnoud, €6000 is geen schijntje dat ben ik met je eens. Echter is dit bedrag wel een schijntje als het gaat om jaarlijkse auto kosten. Voor jou €500 pm en zoals BS al schreef daar rij je net een Panda voor. In ons geval een Fiat 500. :roll:
Maar je vergeet nog 1 ding. Je zult nooit zorgen hebben over de auto kosten.
Ga er maar vanuit dat veel mensen zitten te puzzelen om het onderhoud te kunnen betalen.
Jij brengt je auto naar de garage en ziet nooit een rekening.
Dat zorgeloze gevoel is onbetaalbaar.
Geplaatst: 18.12.2013 - 09:14
door Marc Apeldoorn
Jij hebt makkelijk praten Sjoerd, het zorgeloze gevoel komt natuurlijk door de R waar jij in rijdt

Geplaatst: 18.12.2013 - 09:15
door Silver_R
Marc Apeldoorn schreef:Jij hebt makkelijk praten Sjoerd, het zorgeloze gevoel komt natuurlijk door de R waar jij in rijdt

:twisted:
Maar het kost wel wat. :?
Geplaatst: 18.12.2013 - 09:21
door prwi
4wielen schreef:Me too, mijn V70 kost me rond de 10K per jaar. Ik zou er direct voor tekenen als ik een nieuwe V60 o.i.d. met alle bijbehorende voordelen (service!) voor 6K zou kunnen rijden.
10K per jaar voor een 9 jaar oude V70 ? Altijd stuk of rij je een ton per jaar ? In de afschrijving zal het niet zitten.