Pagina 6 van 12

Re: Bandenslijtage PIH

Geplaatst: 10.10.2014 - 22:22
door diesel01
Stikstof erin bij de bandenboer.
Eens in de 2maand controle onder de noemer service en altijd 2.5 bar geen problemen hier met cuppen, zowel winter als zomer met Michelin.
Wissel wel elk seizoen voor achter en rij zodoende de set gelijkmatig op bij 2mm gaan ze er rondom af en komt er weer vers rubber onder.

Re: Bandenslijtage PIH

Geplaatst: 10.10.2014 - 23:31
door rsnhakan
Nog steeds hebben wij de banden die in de fabriek gemonteerd zijn. Kilometerstand 56.000. We zitten er aan te twijfelen om er gelijk winterubber onder te laten leggen. (over een maand) Of is dat te vroeg/zonde met het aantal km's dat wij rijden?

Re: Bandenslijtage PIH

Geplaatst: 11.10.2014 - 07:55
door RichieB
Met 19 graden buiten is dat echt te vroeg.

Re: Bandenslijtage PIH

Geplaatst: 11.10.2014 - 09:28
door Paul
Bij mij Michelins die ook nog goed zijn, maar daar gaat inderdaad zometeen winterrubber op (misschien pas volgende winter) en dan komen de Bor's eronder met zomerbanden :)

Re: Bandenslijtage PIH

Geplaatst: 11.10.2014 - 09:55
door diesel01
RichieB schreef: Met 19 graden buiten is dat echt te vroeg.
+1
Zeker voor de zware PIH

Re: Bandenslijtage PIH

Geplaatst: 11.10.2014 - 10:13
door dbosker
ik denk er ook nog niet aan om de winterbanden er onder te zetten. Gisteren in de C70 zelfs nog topless gereden.

Re: Bandenslijtage PIH

Geplaatst: 11.10.2014 - 10:16
door diesel01
Oei Dick..doen jullie dat vaker zonder bovenkleding aan de rit? :D

Re: Bandenslijtage PIH

Geplaatst: 11.10.2014 - 16:01
door lint
diesel01 schreef: Oei Dick..doen jullie dat vaker zonder bovenkleding aan de rit? :D
Moet niet gekker worden met dat frivole gedoe, topless in de auto :D

Re: Bandenslijtage PIH

Geplaatst: 11.10.2014 - 17:28
door Ben
Ik heb nog geen PIH cabrio gezien. Zullen we ons hier tot de banden voor dat model beperken ?

Re: Bandenslijtage PIH

Geplaatst: 11.10.2014 - 22:34
door v60pih
Stikstof erin bij de bandenboer.
Het idee is dat stikstof minder snel door je banden naar buiten diffundeert dan zuurstof, en dat daardoor de banden langer op spanning zouden blijven.

Dat idee is fout. Ga maar na: gewone lucht bestaat (voor het gemak even ruwweg) uit 80% stikstof en 20% zuurstof. Stel dat jij je banden vult met lucht. Dan heb je dus 80% stikstof in je banden zitten (zomaar, gratis!) en 20% zuurstof.

ALS zuurstof inderdaad sneller naar buiten zou lekken, dan zou - even overdreven gesteld - na een tijd alle zuurstof uit je banden weg zijn, en alle stikstof er nog inzitten. De 20% van je bandenvulling die dan is weggelekt, vul je dan aan met lucht. 80% van de lucht die je bijvult is stikstof, 20% is zuurstof. Maar je vult maar 20% van de inhoud van de banden aan.

Even rekenen, en je ziet dat na die eerste vulbeurt 96% van je banden gevuld is met stikstof, en 4% met zuurstof.

Na een tijdje is die 4% zuurstof dan weer weggelekt; die vul je weer aan met lucht. Weer even rekenen: na die tweede keer bijvullen zit er al 99,2% stikstof in je banden, en nog maar 0,8% zuurstof.

Je ziet dat je banden na twee keer bijvullen al bijna volledig met stikstof zijn gevuld. Dan heb je dus geen leegloop-problemen meer - en dat zonder de meerprijs te hoeven betalen die garages rekenen voor het vullen van je banden met stikstof!



Er zit echter wel een klein voordeel aan het vullen met stikstof: stikstof is droog. Er zit 0% waterdamp in, dit in tegenstelling tot gewone lucht.

Waterdamp kan, wanneer het afkoelt tegen de koude velg, condenseren, en zo roestvorming veroorzaken.

Wanneer je je banden met stikstof laat vullen, heb je dat probleem niet.

Dit probleem is echter een theoretisch probleem. Zeg nou zelf: wie heeft er ooit last gehad van roestvorming op het deel van de velg dat IN de band zit?



Totaalplaatje:

Het vullen met stikstof is, objectief gezien, onzin. De meeste mensen denken echter niet ver genoeg na. Ze vertrouwen blindelings op de aanprijzende woorden van de garagehouder.

Daardoor spenderen ze nodeloos geld. De garagehouder verdient er een leuk centje bij.

Aan de andere kant: door "blissful ignorance" beseffen de mensen niet dat ze nodeloos geld uitgeven. Daardoor voelen ze zich toch goed.

Resultaat: iedereen blij, en deze praktijken blijven bestaan.

Re: Bandenslijtage PIH

Geplaatst: 12.10.2014 - 00:20
door IkeV70
@v60pih: +1

Autobanden vullen met stikstof geen enkele toegevoegde waarde. Onzin dus.

Re: Bandenslijtage PIH

Geplaatst: 12.10.2014 - 00:50
door diesel01
Ach gewoon datgene doen waar je jezelf goed bij voelt.
Ik heb dat gevoel bij stikstof en de voors en tegens hebben zo langzamerhand een baard..

Re: Bandenslijtage PIH

Geplaatst: 12.10.2014 - 11:24
door Tukker999
Nog een voordeel van stikstof: een groen dopje op het ventiel 8-)

Re: Bandenslijtage PIH

Geplaatst: 12.10.2014 - 11:36
door lint
HeinvdW schreef: Nog een voordeel van stikstof: een groen dopje op het ventiel 8-)
Dat zijn dan wel dure groene dopjes gezien de meerprijs van de stikstofvulling.

Re: Bandenslijtage PIH

Geplaatst: 12.10.2014 - 11:38
door Fredhead
Is maar net wat je wil, ik zou die gelijk weer omwisselen voor een zwart exemplaar :D
rsnhakan schreef: Nog steeds hebben wij de banden die in de fabriek gemonteerd zijn. Kilometerstand 56.000. We zitten er aan te twijfelen om er gelijk winterubber onder te laten leggen. (over een maand) Of is dat te vroeg/zonde met het aantal km's dat wij rijden?
Met jullie kilometers zeker geen onzin, maar zoals al aangehaald lijkt het voorlopig nog te vroeg om dat te doen.
Kan zijn dat de temperatuur/omstandigheden natuurlijk snel gaan veranderen maar geloof daar zelf ook nog niet in

Re: Bandenslijtage PIH

Geplaatst: 12.10.2014 - 12:11
door rsnhakan
fredhead schreef: Is maar net wat je wil, ik zou die gelijk weer omwisselen voor een zwart exemplaar :D
rsnhakan schreef: Nog steeds hebben wij de banden die in de fabriek gemonteerd zijn. Kilometerstand 56.000. We zitten er aan te twijfelen om er gelijk winterubber onder te laten leggen. (over een maand) Of is dat te vroeg/zonde met het aantal km's dat wij rijden?
Met jullie kilometers zeker geen onzin, maar zoals al aangehaald lijkt het voorlopig nog te vroeg om dat te doen.
Kan zijn dat de temperatuur/omstandigheden natuurlijk snel gaan veranderen maar geloof daar zelf ook nog niet in
Nee, maar om nu ook te investeren in zomerbanden voor een periode van 2-3 weken is zonde. Heb je gelijk een kostenpost van minimaal 1600 eur. (incl. winterbanden)

Michelin Alpin A4, lijkt mij een prima winterband of niet?

Re: Bandenslijtage PIH

Geplaatst: 12.10.2014 - 12:16
door volvosan
rsnhakan schreef: Michelin Alpin A4, lijkt mij een prima winterband of niet?
Zeer goede band ! ( Heb ik er ook onder liggen, althans binnenkort weer)

Re: Bandenslijtage PIH

Geplaatst: 12.10.2014 - 12:28
door diesel01
HeinvdW schreef: Nog een voordeel van stikstof: een groen dopje op het ventiel 8-)
Een kinderhand is gauw gevuld, begrijp ik. ^_^

Re: Bandenslijtage PIH

Geplaatst: 12.10.2014 - 12:52
door lint
volvosan schreef:
rsnhakan schreef: Michelin Alpin A4, lijkt mij een prima winterband of niet?
Zeer goede band ! ( Heb ik er ook onder liggen, althans binnenkort weer)
Er komt binnenkort vast wel weer een winterbandentest, de bekende merken scoren meestal goed.

Re: Bandenslijtage PIH

Geplaatst: 12.10.2014 - 12:52
door lint
diesel01 schreef:
HeinvdW schreef: Nog een voordeel van stikstof: een groen dopje op het ventiel 8-)
Een kinderhand is gauw gevuld, begrijp ik. ^_^
Niet flauw doen, is wel een groen dopje op het ventiel :lol: