Stikstof erin bij de bandenboer.
Het idee is dat stikstof minder snel door je banden naar buiten diffundeert dan zuurstof, en dat daardoor de banden langer op spanning zouden blijven.
Dat idee is fout. Ga maar na: gewone lucht bestaat (voor het gemak even ruwweg) uit 80% stikstof en 20% zuurstof. Stel dat jij je banden vult met lucht. Dan heb je dus 80% stikstof in je banden zitten (zomaar, gratis!) en 20% zuurstof.
ALS zuurstof inderdaad sneller naar buiten zou lekken, dan zou - even overdreven gesteld - na een tijd alle zuurstof uit je banden weg zijn, en alle stikstof er nog inzitten. De 20% van je bandenvulling die dan is weggelekt, vul je dan aan met lucht. 80% van de lucht die je bijvult is stikstof, 20% is zuurstof. Maar je vult maar 20% van de inhoud van de banden aan.
Even rekenen, en je ziet dat na die eerste vulbeurt 96% van je banden gevuld is met stikstof, en 4% met zuurstof.
Na een tijdje is die 4% zuurstof dan weer weggelekt; die vul je weer aan met lucht. Weer even rekenen: na die tweede keer bijvullen zit er al 99,2% stikstof in je banden, en nog maar 0,8% zuurstof.
Je ziet dat je banden na twee keer bijvullen al bijna volledig met stikstof zijn gevuld. Dan heb je dus geen leegloop-problemen meer - en dat zonder de meerprijs te hoeven betalen die garages rekenen voor het vullen van je banden met stikstof!
—
Er zit echter wel een klein voordeel aan het vullen met stikstof: stikstof is droog. Er zit 0% waterdamp in, dit in tegenstelling tot gewone lucht.
Waterdamp kan, wanneer het afkoelt tegen de koude velg, condenseren, en zo roestvorming veroorzaken.
Wanneer je je banden met stikstof laat vullen, heb je dat probleem niet.
Dit probleem is echter een theoretisch probleem. Zeg nou zelf: wie heeft er ooit last gehad van roestvorming op het deel van de velg dat IN de band zit?
—
Totaalplaatje:
Het vullen met stikstof is, objectief gezien, onzin. De meeste mensen denken echter niet ver genoeg na. Ze vertrouwen blindelings op de aanprijzende woorden van de garagehouder.
Daardoor spenderen ze nodeloos geld. De garagehouder verdient er een leuk centje bij.
Aan de andere kant: door "blissful ignorance" beseffen de mensen niet dat ze nodeloos geld uitgeven. Daardoor voelen ze zich toch goed.
Resultaat: iedereen blij, en deze praktijken blijven bestaan.