Pagina 6 van 8

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 04.09.2014 - 11:42
door Mart van der Steeg
Een goed bruikbaar koppel loopt van ca. 1500 rpm naar bij voorkeur => 3500 rpm, hoe groter de tafelberg hoe beter.
Max koppel op 1500 rpm lijkt mij veel te laag.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 04.09.2014 - 12:46
door dbosker
zoiets?

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 04.09.2014 - 12:51
door Mart van der Steeg
ja, helemaal. Da's pas een motor. En ik voorspel: net als de R series, T-5 en T-5R-en worden dit soort motoren gewilde klassiekers

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 04.09.2014 - 12:53
door lint
Hoe was het ook alweer, D5 rules :D

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 04.09.2014 - 12:57
door Mart van der Steeg
lint schreef: Hoe was het ook alweer, D5 rules :D
5 cilinders in het algemeen ->
zegt het voort zodat
Volvo Zweden hoort

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 04.09.2014 - 13:36
door Walter
Zolang jullie het niet erg vinden om 15-20K extra BPM te betalen voor deze motoren dan zal Zweden er over na willen denken.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 04.09.2014 - 14:04
door OGA244
een V60 D4 2.0 met 8 trapsautomaat kost ex/ex € 29.466,88 en in/in € 40.995,---
een V60 D5 2.4 met 6 trapsautomaat kost ex/ex € 27.701,19 en in/in € 49.195,--
het verschil in BPM is daarbij € 10.312,29 dat kost een 5 pitter meer

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 04.09.2014 - 14:13
door Walter
daarom. Maar men wil ene vijfpitter dus men is bereid die extra donatie aan de staatskas te doen

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 04.09.2014 - 14:16
door OGA244
In 2016 gaat er een mrb systeem op basis van energielabeling komen, dan zal er nog eens maandelijks terugkerend verschil bij ontstaan in de mrb als de D4 4 cilinder een B label heeft en de D5 een F label..

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 04.09.2014 - 14:48
door Mart van der Steeg
In feite kost een D5 niets mee, het wordt duur GEMAAKT door de overheid op grond van discutabele overwegingen.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 04.09.2014 - 14:54
door casper
Mart van der Steeg schreef: In feite kost een D5 niets mee, het wordt duur GEMAAKT door de overheid op grond van discutabele overwegingen.
De D5 verbruikte veel te veel en stootte veel te veel CO2 uit.
Punt uit!
Einde discussie aub !

(een meer dan gelukkige ex D5 rijder en nu D4 4 cilinderrijder )

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 04.09.2014 - 15:06
door Mart van der Steeg
casper schreef:
Mart van der Steeg schreef: In feite kost een D5 niets mee, het wordt duur GEMAAKT door de overheid op grond van discutabele overwegingen.
De D5 verbruikte veel te veel en stootte veel te veel CO2 uit.
Punt uit!
Einde discussie aub !

(een meer dan gelukkige ex D5 rijder en nu D4 4 cilinderrijder )
Niks einde discussie! Daar is dit forum juist voor.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 04.09.2014 - 15:29
door Walter
Mart van der Steeg schreef: In feite kost een D5 niets mee, het wordt duur GEMAAKT door de overheid op grond van discutabele overwegingen.
deel daarvan is toch wat ik ook zeg? Duurder door hoge bpm. Of dat obv discutabele overwegingen is, is weer een andere discussie. Ben dat niet met je eens, met de BPM belasten ze auto's op basis van hun CO2 uitstoot en dat die uitstoot niet goed is voor ons bolletje is wel bewezen. Daar lijkt me weinig discutabel aan

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 04.09.2014 - 15:46
door Mart van der Steeg
De CO2 uitstoot is gekoppeld aan het verbruik. Met het tanken betalen we al een hoop belasting.
In feite moet je de totale milieubalans bekijken. Een motor die lang meegaat, beperkt weer CO2 produktie door het achterwege blijven van vervanging.
Accu's hebben weer andere milieuproblemen. En de auto's verzoorzaken maar een klein deel van het CO2 probleem.
En in de wereld lopen de meningen uiteen:
http://www.joop.nl/groen/detail/artikel ... asting_af/

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 04.09.2014 - 16:10
door Walter
CO2 is niet per definitie gekoppeld aan het verbruik. Een oude Fiat 500 loopt prima zuinig maar de CO2 is nou niet je-van-het

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 04.09.2014 - 16:18
door Mart van der Steeg
Natuurlijk is er altijd fine tunig en optimalisatie mogelijk, maar dit is het toch in grote lijn:
Benzine is een mengsel van alkanen van C5H12 t/m C12H26.
Bij die verbranding van benzine, we nemen de formule van octaan, komt onder andere koolstofdioxide vrij.
C8H18(g) + 12,5O(g) → 8CO2(g) + 9H2O(g)

Dus hoe meer peut, hoe meer CO2. En de peutbelasting is al enorm in NL. Vergeleken met de MRB is NL bijvoorbeeld tov. Duitsland al helemaal een drama. Dus het mag best wel eens wat minder belast worden hier.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 04.09.2014 - 16:26
door Walter
dat is een andere discussie. Feit is dat als men vasthoudt aan het idee een vijfpitter te willen, men de staatskas extra spekt. Dat moet men dan voor lief nemen. Gooi ik geen waardeoordeel overheen, is een vaststelling

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 04.09.2014 - 16:29
door casper
Mart van der Steeg schreef: Natuurlijk is er altijd fine tunig en optimalisatie mogelijk, maar dit is het toch in grote lijn:
Benzine is een mengsel van alkanen van C5H12 t/m C12H26.
Bij die verbranding van benzine, we nemen de formule van octaan, komt onder andere koolstofdioxide vrij.
C8H18(g) + 12,5O(g) → 8CO2(g) + 9H2O(g)

Dus hoe meer peut, hoe meer CO2. En de peutbelasting is al enorm in NL. Vergeleken met de MRB is NL bijvoorbeeld tov. Duitsland al helemaal een drama. Dus het mag best wel eens wat minder belast worden hier.
Je mag hier nog zo hard roepen en tieren als je wil, pagina's volschrijven en wat weet ik nog meer.
Ze gaan jou toch niet volgen.
En gelijk hebben ze.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 04.09.2014 - 16:37
door Mart van der Steeg
Feiten en politieke beslissingen komen (lang) niet altijd overeen.
Maar ik heb niet de indruk dat ik 'tier', het is slechts mijn mening. En meningen doen er toe, ook al lopen ze uiteen.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 04.09.2014 - 17:10
door lint
Mart van der Steeg schreef:
casper schreef:
Mart van der Steeg schreef: In feite kost een D5 niets mee, het wordt duur GEMAAKT door de overheid op grond van discutabele overwegingen.
De D5 verbruikte veel te veel en stootte veel te veel CO2 uit.
Punt uit!
Einde discussie aub !

(een meer dan gelukkige ex D5 rijder en nu D4 4 cilinderrijder )
Niks einde discussie! Daar is dit forum juist voor.
+1!