Pagina 6 van 6
Re: Check engine light V40 D2 VEA
Geplaatst: 29.12.2016 - 19:38
door -KJ-
Software is geen oplossing, de EGR + bijhorende delen vervangen door gemodificeerde onderdelen wel. Op een Engels forum wordt gezegd dat de fabrieksgarantie op deze onderdelen vanwege aanhoudende problemen is verlengd naar 48 maanden. Dus terug naar de dealer en om een echte oplossing vragen.
Re: Check engine light V40 D2 VEA
Geplaatst: 29.12.2016 - 19:56
door Paul
In mijn oude V40 is de EGR klep vernieuwd en iets met een lambasone. Maar het is gewoon belachelijk dat je met de nieuwe diesels niet even korte ritjes kan maken. Even hond uit laten en dan weer een groot stuk rijden zit er dus niet in.
Re: Check engine light V40 D2 VEA
Geplaatst: 30.12.2016 - 08:31
door fret
Maar het is gewoon belachelijk dat je met de nieuwe diesels niet even korte ritjes kan maken. Even hond uit laten en dan weer een groot stuk rijden zit er dus niet in.
Onzin! Diesels zijn gewoon niet gemaakt voor korte afstanden omdat de boel niet warm wordt en dus ook niet goed het vuil verbrandt. Is inherent aan principe. Als je alleen korte stukken rijdt, ben je beter af met een benzine (die gewoon sneller warm wordt omdat de motorconstructie in de regel lichter is) of een volelektrische auto.
Ik durf ook de volgende gok nog wel aan: al die hybride auto's die veel elektrisch rijden en slechts af en toe van de motor ondersteuning krijgen, gaan ook eerder stuk. Een motor goed warm stoken is nu eenmaal "lekker" voor een verbrandingsmotor!
Re: Check engine light V40 D2 VEA
Geplaatst: 30.12.2016 - 09:03
door Paul
Dat wordt gedaan door de standkachel, die doet daarom een voorverwarming bij alle hybrids.
Re: Check engine light V40 D2 VEA
Geplaatst: 30.12.2016 - 10:07
door BlackcurrantV70
fret schreef:
Maar het is gewoon belachelijk dat je met de nieuwe diesels niet even korte ritjes kan maken. Even hond uit laten en dan weer een groot stuk rijden zit er dus niet in.
Onzin! Diesels zijn gewoon niet gemaakt voor korte afstanden omdat de boel niet warm wordt en dus ook niet goed het vuil verbrandt. Is inherent aan principe. Als je alleen korte stukken rijdt, ben je beter af met een benzine (die gewoon sneller warm wordt omdat de motorconstructie in de regel lichter is) of een volelektrische auto.
Ik durf ook de volgende gok nog wel aan: al die hybride auto's die veel elektrisch rijden en slechts af en toe van de motor ondersteuning krijgen, gaan ook eerder stuk. Een motor goed warm stoken is nu eenmaal "lekker" voor een verbrandingsmotor!
Onze C70 D3 (5 cyl) doet al 6 jaar korte stukjes (17km enkele reis) woon-werkverkeer, zit nu op 75000km en heeft nog geen krimp gegeven, dus het kan wel....
Tijdens de weekends af en toe wat langere afstand rijden, maar ook dat gebeurd niet elk weekend, omdat we tijdens de wintermaanden meestal de XC70 nemen tijdens het weekend.
Re: Check engine light V40 D2 VEA
Geplaatst: 30.12.2016 - 10:37
door CHRISITO
De modene diesel moet milieuvriendelijk zijn daarom dat een diesel nu niet tegen korte stukken kan.
Re: Check engine light V40 D2 VEA
Geplaatst: 30.12.2016 - 12:04
door Huite
De diesel in personenwagens is een uitloopmodel waar we helaas nog jaren last (lees: gezondheidsschade) van zullen hebben.
Hoop dat Volvo snel met een serieuze "stromer" komt. Met Geely op de achtergrond zal dat relatief eenvoudig zijn!
Re: Check engine light V40 D2 VEA
Geplaatst: 02.01.2017 - 11:31
door redfox
Nog een korte update. Nadat de eerste keer het lampje ging branden heeft de dealer de EGR klep afstelling aangepast en software bijgewerkt. Na ongeveer 10k opnieuw de melding gekregen. Toen bleken de lambda sensoren inderdaad helemaal vervuilt te zijn. De dealer heeft die schoongemaakt en aangeven dat er weer een software update is geweest die ervoor zorgt dat de sensoren niet tot minder vuil zouden moeten worden. Ondertussen 15k verder zonder problemen, dus hopelijk inderdaad opgelost. (klop klop) Al verwacht ik dat die sensoren uiteindelijk wel weer vuil zullen zijn.
Re: Check engine light V40 D2 VEA
Geplaatst: 02.01.2017 - 16:48
door moffermans
Ben begin december met mijn D2 MY2016 (48000km) ook naar de dealer geweest.
Bleek ook de EGR te zijn.
Hebben modificatie uitgevoerd. Geen foutmelding meer tot nu toe.
Re: Check engine light V40 D2 VEA
Geplaatst: 05.01.2017 - 15:35
door ErikRGV
ik krijg volgende week de modificatie op de EGR.
Ze hebben onlangs een software update gedaan. De dealer heeft onlangs een Software update gedaan maar soms gaat het lampje aan en soms is het na het starten ook weer weg.
ze hebben gezegd dat ze nu afhankelijk van de storing bezig gaan met gemodificeerde delen. Ik hoop dat het dan eindelijk opgelost wordt.
Want het vertrouwen zakt wel ver zo...
Re: Check engine light V40 D2 VEA
Geplaatst: 05.01.2017 - 16:15
door Joh@n
Het is eigenlijk te gek voor woorden dat er bij een issue wat bij iedereen gelijk is (of lijkt te zijn) er toch zoveel verschillende oplossingen zijn. Of juist een gebrek aan structurele oplossingen...
Re: Check engine light V40 D2 VEA
Geplaatst: 12.01.2017 - 11:41
door ErikRGV
Auto is weer terug: EGR klep, EGR koeler en waterslangenset vervangen......
Nu goede hoop dat het definitief opgelost is !
Re: Check engine light V40 D2 VEA
Geplaatst: 12.01.2017 - 14:52
door Joh@n
Klinkt als de juiste stappen. Ik heb er na het vervangen (bij 50k) ook geen last meer van gehad en zit nu op 85k.
Re: Check engine light V40 D2 VEA
Geplaatst: 12.01.2017 - 20:03
door Kees Jan
Ik ben benieuwd of deze verbeterde versie in de facelift modellen vanaf medio 2016 zijn ingebouwd

Re: Check engine light V40 D2 VEA
Geplaatst: 17.01.2017 - 11:52
door ErikRGV
geen idee, zou ook wel benieuwd zijn of iemand hier iets concreets over kan zeggen...