Pagina 6 van 6

Re: V50 D2 - EGR en PDF uirzetten

Geplaatst: 14.06.2016 - 09:09
door m-kliko
Mensen die denken dat een DPF milieuvriendelijk is moeten nog even achter hun oren krabben.
Tijdens het regenereren worden de roetdeeltjes nog een keer opgestookt tot heul heul heet met als resultaat dat ze kleiner worden.

Men stapt de deur uit, ademt even diep de "frisse" lucht in. Hmmmm, heerlijk. Doordat alle roetdeeltjes nog kleiner zijn geworden gaan ze nog eenvoudiger dieper/verder de longen in. Op plekjes waar ze helemaal nooit meer uit je longen kunnen. Topsysteem!

Het feit dat je zonder roetfilter zwarte roetwolken ziet, maakt een diesel smerig. Maar de kleine onzichtbare deeltjes die bij het regenereren eruit komen zijn veel gevaarlijker.

Re: V50 D2 - EGR en PDF uirzetten

Geplaatst: 14.06.2016 - 09:28
door 4wielen
m-kliko schreef: Mensen die denken dat een DPF milieuvriendelijk is moeten nog even achter hun oren krabben.
Tijdens het regenereren worden de roetdeeltjes nog een keer opgestookt tot heul heul heet met als resultaat dat ze kleiner worden.

Men stapt de deur uit, ademt even diep de "frisse" lucht in. Hmmmm, heerlijk. Doordat alle roetdeeltjes nog kleiner zijn geworden gaan ze nog eenvoudiger dieper/verder de longen in. Op plekjes waar ze helemaal nooit meer uit je longen kunnen. Topsysteem!

Het feit dat je zonder roetfilter zwarte roetwolken ziet, maakt een diesel smerig. Maar de kleine onzichtbare deeltjes die bij het regenereren eruit komen zijn veel gevaarlijker.
Kun je dit ook bewijzen, of denk je dat gewoon?

Re: V50 D2 - EGR en PDF uirzetten

Geplaatst: 16.06.2016 - 20:21
door eta76
Zoiets?
https://milieudefensie.nl/publicaties/f ... tvervuiler
Wat we wel weten is dat deeltjes die bij verbranding
ontstaan schadelijker zijn dan andere
deeltjes in het fijnstof, zoals bijvoorbeeld zeezout
of bodemstof. De laatste jaren wordt steeds
duidelijker dat ultrafijne roetdeeltjes waarschijnlijk
een van de meest giftige bestanddelen van luchtvervuiling
zijn. Dat komt waarschijnlijk niet (alleen)
door het roet zelf, maar ook door de stofjes die
aan het roet vastzitten, zoals zware metalen. Als
de deeltjes in de longen komen ontstaan ontstekingen,
met verdere longschade tot gevolg.

Ook kunnen de ultrafijne deeltjes, omdat ze zo
klein zijn, direct de bloedbaan binnendringen
en zo effect hebben op hart en bloedvaten en
mogelijk het zenuwstelsel en de hersenen. De
IARC, het kankeronderzoeksinstituut van de
Wereldgezondheidsorganisatie, heeft dieselroet
kankerverwekkend verklaard. Door al deze ziekten
neemt onze gemiddelde levensverwachting af.
Per microgram roet per kubieke meter lucht waar
mensen langdurig aan bloot staan, leven zij gemiddeld
een half jaar korter.

Re: V50 D2 - EGR en PDF uirzetten

Geplaatst: 16.06.2016 - 20:29
door Yamy_Daffy
Staat alleen niet in dat door het regenereren er juist meer fijnstof in het mileu terecht komt.

In dit verhaal lees je dus wel waarom het dus zo belangrijk is om een goed werkend roetfilter systeem te hebben. Door het uitschakelen van je roetfilter zorg jij er nu voor dat er meer fijnstof uitstoot is.

Re: V50 D2 - EGR en PDF uirzetten

Geplaatst: 16.06.2016 - 21:26
door 4wielen
Yamy_Daffy schreef: Staat alleen niet in dat door het regenereren er juist meer fijnstof in het mileu terecht komt.

In dit verhaal lees je dus wel waarom het dus zo belangrijk is om een goed werkend roetfilter systeem te hebben. Door het uitschakelen van je roetfilter zorg jij er nu voor dat er meer fijnstof uitstoot is.
Ik kan het ook echt niet anders lezen. In de genoemde milieuzones mag een moderne diesel rijden, dus klaarblijkelijk hebben EGR en DPF wel degelijk nut!

Re: V50 D2 - EGR en PDF uirzetten

Geplaatst: 16.06.2016 - 22:28
door eta76
Iedereen leest, wat hij wil lezen. Ik las uit het stuk dat de allerkleinste deeltjes kanker verwekkend zijn.

Even 3 tellen gegoogled:
Volgens dr. ir. Michiel Makkee, universitair hoofddocent bij de sectie Industrial Catalysis aan de Technische Universiteit Delft, houdt een achteraf gemonteerd filter wel een deel van de grotere roetdeeltjes tegen, maar zijn de omstandigheden in zo’n filter „ideaal” voor de vorming van zeer fijne, giftige deeltjes die kanker en genetische beschadigingen kunnen veroorzaken. Die deeltjes ontstaan juist in het roetfilter en worden er niet door tegengehouden. Makkee heeft zijn zorgen al vorig jaar aan het ministerie kenbaar gemaakt.

Het staat op internet, dus het is waar ;-)

Re: V50 D2 - EGR en PDF uirzetten

Geplaatst: 16.06.2016 - 22:31
door eta76
4wielen schreef: Ik kan het ook echt niet anders lezen. In de genoemde milieuzones mag een moderne diesel rijden, dus klaarblijkelijk hebben EGR en DPF wel degelijk nut!
Tja... Als die regel door de zelfde mensen is bedacht, die eerst 80km/u een goed idee vonden, en daarna toch concludeerden dan 130 misschien ook wel goed is. Dat weet ik niet wat de waarde is van jouw stelling: Er is een regel gemaakt, dus het zal wel nut hebben.

Zoals mij wel eens is uitgelegd, na een moeilijke vraag... "Daar zullen ze toen vast wel goed over na hebben gedacht."