Pagina 6 van 12
Geplaatst: 16.12.2008 - 09:02
door BlackcurrantV70
Mijn 24D (163PK) MY2006 met 6 speed geartronic, haalt met ongeveer 85% op de snelweg en 15% korte ritjes van minder dan 8km gemiddeld tussen 6,7 en 7,4 op de BC en dit klopt ook ongeveer als ik de berekening maak na het tanken.
Mijn vorige auto, een Mazda 6 CiTD met 121PK en handgeschakelde 5 bak haalde gemiddeld 6,1 l/100km, dus wetende dat de V70 42PK meer heeft, zwaarder is en geartronic heeft, vind ik het verbruik best aanvaardbaar.
Geplaatst: 16.12.2008 - 22:05
door HV
zit met de D5 (185pk) uit 2005 op 6,9, soms 7,0 (oplopend in Duits autobaangebied, dat wel

). Vorige S60 D5 de 163 pk variant) bleef schommelen tussen, echt waar, 5,9 en 6,1, en met echt een stevige rijstijl (advies Koos + 60 geen uitzondering). O ja, rijd inmiddels veel rustiger, Koos

.
Geplaatst: 17.12.2008 - 08:22
door BlackcurrantV70
HV, jij het een manuele bak neem ik aan ?
Geplaatst: 17.12.2008 - 21:48
door HV
inderdaad Ivo, handbak. Anders zou ik inderdaad vast hoger uitkomen...
Ga volgend jaar in T6 rijden en houd mijn hart al beetje vast voor de cijfers die dan op het display zullen komen (benzine, potente motor, 6 cylinder turbo en een GT transmissie, tel uit het dorstige karakter

).
Geplaatst: 28.12.2008 - 11:05
door Sorcerer
Ik heb al vaker gehoord (vooral bij de 2.0D-motor van Volvo) dat deze in vermogen en verbruik flink onder de maat is. Op een ander forum wat over gelezen... Men dacht daar dat het aan de roetfilter lag, dat het verbruik zo'n 2L/100km hoger was.
Kan me voorstellen dat dat ook bij de D5-motor zo is. Heb je dan ook nog eens geartronic dan heb je helemaal de jackpot met zo ongeveer de meest onzuinige automaat in zijn klasse.
Geplaatst: 28.12.2008 - 11:35
door BlackcurrantV70
Tja als je V70 wil rijden kost het geld, zeker als je een echte Volvo motor erin wil en geen Franse diesel van PSA.
Mij lijkt 7L voor mijn 24D geartronic met 163PK zeer aanvaardbaar, hij verbruikt amper meer dan mijn vorige auto Mazda 6 met 121PK en handbak.
Geplaatst: 02.01.2009 - 00:25
door renelle
Hallo,
Nog niet zo lang (maar wel blij) eigenaar van een V70 EdII D5 6-traps Geartronic, 136kw.
Nu ongeveer 4000km gereden en de BC is inderdaad veel optimistischer in het verbruik. BC = 7 tot 7,5 liter/100km. Werkelijkheid is 8 tot 9 liter/100km (gemiddeld over deze 4000km 1:11,9). Dit afhankelijk van rijstijl en verhouding snelweg/stadsverkeer. Stadverkeer en harder dan 120km/uur lijkt funest te zijn voor het verbruik.
Moet zeggen dat afgaande op de forumberichten de verschillen tussen de oude D5 (120kw) en en nieuwe D5 (136kw) wel erg groot lijken. Is dat alleen het gevolg van milieu maatregelen als de DFP? Heeft iemand ervaring met chippen van deze 136kw D5 met als doel een optimaler en zuiniger rijgedrag? 185pk en 400Nm vindt ik echt genoeg, maar had verwacht dat de 136kw versie i.c.m. 6 traps GT zuiniger zou zijn dan de 120kw met 5 traps GT...
Begrijp me niet verkeerd. De auto bevalt verder perfect. Met de steeds verder dalende dieselprijs ben ik ook gestopt om steeds maar naar die verbruiksmeter te kijken. Maar ben wel benieuwd of er nog iets mogelijk is om het verbruik lager te krijgen...
Groeten,
René
Geplaatst: 02.01.2009 - 09:36
door zwolly
kwam afgelopen week uit op 1 op 13.3 gereden op hoofdzakelijk snelweg met 4 personen id auto waarvan zo'n 20% 160 km/h gereden te hebben en de rest ong 125/130 km/h. vind het niet echt zuinig.
Geplaatst: 02.01.2009 - 10:07
door Hjalmar
De D5 motor in de V70II en XC70II zijn lang niet zo zuinig als in de V70N. Mijn collega's hebben de XC70II en rijden gemiddelt 1.1L/100km. Ze komen absoluut niet in de buurt van de fabrieksopgave van Volvo.
Geplaatst: 11.01.2009 - 01:41
door wk
V70 D5 2003 aut. werkelijk verbruik: 7,1 L/100km (1 op 14,1)
Het verbuik voor en na de Fasttech behandeling is exact hetzelfde gebleven. Rijstijl is niet veranderd. Ik sukkel namelijk dagelijks in de file over de A2. Echt hard kun je dan niet rijden.
Verbruik volgens BC voor het chippen: 6.7 L/100km (1 op 14,9)
na het chippen: 5.9 L100/km (1 op 16,9)
Ik vind de afwijking van de BC wel erg groot (geworden). De kilometers die nog gereden kunnen worden met de resterende tankinhoud wordt dus ook veel te optimistisch weergegeven.
Fasttech gaf overigens wel aan dat de laaddruksensor kapot was. Wat ik erg jammer vind is dat ze dit constateerden nadat de software aangepast was. Ze hadden hem niet doorgemeten voordat ze met de werkzaamheden begonnen. Bij de Volvo garage vertelden ze dat de laaddruksensor o.k. was maar dat er wel met de software was gerommeld. Dit teruggerapporteerd aan Fasttech. Antwoord: De laaddruksensor is echt kapot. Bij Volvo kunnen ze een kapotte sensor pas zien als de het motormanagement een abnormale afwijking heeft geconstateerd en blijkbaar is dat nog niet gebeurd.
De auto rijdt verder goed en ik heb er verder niets aan gedaan. Eigenlijk zou ik bij Fasttech langs moeten gaan om de laaddruksensor door hun te laten vervangen en nogmaals door te meten. Het blijft natuurlijk de vraag of de BC afwijking hierdoor komt en/of het verwachtte lagere verbruik na het chippen van 0,5L/100 km er nu niet in zit.
Groet,
WK
Geplaatst: 17.01.2009 - 15:15
door bardos
We hebben de V70 nu 2 jaar en ik heb de laatste 12 maanden (40.000km) nauwkeurig de tankbeurten bijgehouden.
1x per week een paardentrailer er achter, verder het gewone woon-werkverkeer en 2 vakanties naar Polen.
Ik kom dan uit op 14.33km/l.
De BC geeft vaak zo'n 6.5 tot 6.8 aan. Het verschil is dus zo'n 8%.
En dat is ook de afwijking van mijn snelheidsmeter ten opzichte van de Tomtom......
En laat bij mij vorige week ook de laaddruksensor zijn vervangen na een paar weken zoeken naar de oorzaak van "Motorservice vereist" en wegvallend vermogen.
Geplaatst: 21.01.2009 - 06:16
door dieselpower
Nou, zuipt een D5?, ik dacht het niet. Gisterenmorgen getankt en daarna zowat 85km rondgereden op 80km wegen (op cruiscontrol wel-is-waar). Bij thuiskomst gaf de boordcomputer nog aan:
1930km tot lege tank. Gemiddeld verbruik 4.1 l/100
Da's toch netjes. Het betreft hier wel een S60 D5 2002 maar veel zal dat niet verschillen van een V70 D5.
Geplaatst: 21.01.2009 - 06:37
door dieselpower
Nu zal ik die km's niet halen op een tank. Meestal sta ik tussen de 1250 en 1400 km weer bij een tankstation om vervolgens rond de 70 liter diesel te tanken.
Volgens de boordcomputer kom ik meestal uit tussen de 4.4 l/100km en 4.8 l/100km.
Op vakanties, met caravan heen en terug over de autoroute (zuidfrankrijk) en daar lokaal nog wat ritten, scoorde ik over-all na 3500km dit jaar 7.7 l/100km. Zeker geen verkeerde waarden. Ik denk echter wel als je flink gaat hangen op het gas dat je echt wel een grover verbruik krijgt. Vooralsnog ben ik er niet ontevreden over.
Geplaatst: 21.01.2009 - 15:11
door bartv70
Met name de laatste D5's, (nieuwe V70) verbruiken aanmerkelijk meer.
Kennis van me reed met zijn 2004 D5 (163pk) gemakkelijk 1:15 en nu met zijn nieuwe D5(185pk)net geen 1:13.
Ik zelf zit rond de 6,0 ltr (Rica 198pk) en ik vind dat erg netjes voor een Leopard
Geplaatst: 21.01.2009 - 21:32
door Hapee
Rij nu zo'n drie maanden met m'n V70 en kom aan een verbruik van tussen de 5,7 en 6,2 liter per 100 km. Afhankelijk van de verhouding stad/buitenweg. De BC geeft vrolijk 5,4 liter gemiddeld aan! Wijkt dus behoorlijk af.
Geplaatst: 21.01.2009 - 21:55
door toppertje
beetje of topic:
met mijn "oude" v70 2.5 d(ja met die oude audi tracktormotor)
haal ik toch nog 1:15 a 1:16,dit zijn stadsritten en werkverkeer(80-100km wegen).
dit tegenover de nieuwere D5 techniek afgezet, vind ik dit lang niet slecht.
mede daar mijn v70 al 370.000km gedraaid heeft.
conclusie:niet alles wat nieuwer is,is beter(lees:zuiniger)

Geplaatst: 12.03.2009 - 16:57
door PvdV70D5
Zuipen? Vorig jaar mijn D5 laten chippen naar 195 pk. Sinsdien rijdt hij beduidend zuiniger. Vorige maand heen en weer naar Zwitserland. 140 op de CC en een gemiddelde scoren van 1:16 vind ik niet zuipen. Normaal (half stadsverkeer) doet 'ie' 1:15. Dit najaar rondje Groningen gedaan vanaf Schiphol (600 km) en mij constant aan de max snelheid gehouden. Erg saai maar het resultaat was 1:20! Zoals gezegd erg saai.
De BC geeft wel consequent 0.5 ltr/100 optimistischer aan.
Kom je met veel moeite niet boven de 1:15, heb je volgens mij een technisch probleem
Geplaatst: 12.03.2009 - 21:50
door bartv70
Is dat een 185pk D5 of een "oude" 163pk versie
Geplaatst: 10.04.2009 - 00:01
door cdn
Ik heb nu ongeveer 10K in een V70 2.4D 2006 met geartronic (6) gereden en kom op net iets boven de 1 op 12 uit.
75% is snelweg en ik kom zelden boven de 125 uit op de teller.
Ik vind dit verbruik nogal tegenvallen.
Geplaatst: 10.04.2009 - 20:44
door nobacon
Mijn V70 D5 uit 2001 in oktober gekocht met 139000 op de teller. Nu na 20.000 km alle bonnen bewaard. 6,6l op 100 km oftewel 1 op 15,05. Dit zijn hoofdzakelijk snelwegkms. 125-130 km/h op de GPS
De BC wijkt sterk af komt regelmatig met 5,5 liter per 100 km aanzetten. Afwijking van 2 liter. (toen ik ging proefrijden viel het brandstofverbruik me op de BC me dusdanig mee, dat het een argument was om 'm te kopen) Ondanks verbruik tel tevreden over de auto (na SAAB weer terug bij VOLVO)