Toch mooi die reacties, niet onverwacht want de downsizing kerk heeft vele aanhangers, mede dankzij de grote hoeveelheden misleidende data en grove leugens.
Gelukkig komen er steeds meer mensen achter dat het een grote hoax is.
Iets dat autobedrijven inmiddels zelf ook toegeven.
Verschillende zaken:
- Zelfde vermogen of meer vermogen uit minder cilinders halen met minder inhoud.
- Meer en meer de limiet opzoeken met materialen, afmetingen, gewicht.
- Emissie tests staat niet gelijk aan werkelijk verbruik en zuinigheid.
Wanneer heeft de motor het meest te lijden? Niet bij het aanhouden van dezelfde snelheid, maar bij acceleratie en belasting (trekken van last, stijgingspercentage).
Oudere motoren halen het vermogen uit cylinders en inhoud, zijn mechanisch overgedimensioneerd en zelfs bij vol vermogen niet in de buurt van de maximale mechanische belasting.
Gevolg: Betrouwbaar met een lange levensduur en een gunstig werkelijk verbruik.
Juiste afmeting motor naar formaat en toepassing van de auto.
Moderne downsized (turbo) motoren:
Vermogen geperst uit minder cilinders en minder inhoud, middels complexere ontwerpen, waarbij alles zo licht en klein mogelijk moet zijn om interne weerstand te beperken.
Bij belasting tegen, op of over de limiet van het ontwerp en de gebruikte materialen.
Gevolg: Slijtage, storing, beperkte levensduur en ongunstig werkelijk verbruik.
De officiele verbruiks en emissie tests zijn eenvoudig te manipuleren.
Duidelijkste voorbeeld VAG met het wellicht bekende dieselschandaaltje?
Met de dieseltjes een leuke truc in de software. Maar de test in het algemeen is niet representatief en verschilt ook nog eens van land tot land.
In het algemeen kun je zeggen dat de test onder ideale laboratorium omstandigheden word gehouden en daar is goed op te optimalizeren.
Dan komt inderdaad het aspect "bij aanhouden van gelijke snelheid heb je dat allemaal niet nodig" om de hoek kijken.
Echter, het veelvuldig over een langere tijd naar die snelheid komen, is waar het mis gaat. Daar gaan de mini motortjes stuk, zowel letterlijk, als figuurlijk op de werkelijke uitstoot en het werkelijke verbruik.
Mooi voorbeeld weer VAG.
Niet alleen de dieseltjes, maar ook de downsizing van de benzine motoren veroorzaakt grote problemen in de betrouwbaarheid.
De TFSi motoren zijn berucht vanwege de beperkte levensduur en het hoge olieverbruik oplopend tot 1l olie per 300km.
De hele downsizing trend is inmiddels een halt toe geroepen, naast VAG gaan er meer producenten klappen krijgen. Om te voldoen aan de nieuwe norm en test gaan de 3 cinder motoren verdwijnen en verdwijnen ook de mini motortjes met kleine inhoud (benzine onder 1.2 en diesel onder 1.6) en gaan er weer motoren worden geplaatst met een inhoud overeenkomstig met het formaat van de auto.
Dat komt niet alleen het werkelijke verbruik maar ook de betrouwbaarheid en de levenduur ten goede.
Wat leesvoer:
Top tip:
http://europe.autonews.com/article/20161014/ANE/161019911/automakers-forced-back-to-bigger-engines-in-new-emissions-era
http://www.motoring.com.au/downsizing-engines-gone-too-far-admits-car-makers-104241/http://www.telegraph.co.uk/cars/news/age-engine-downsizing-says-volkswagen/
http://papers.sae.org/2014-32-0128/
https://www.autocar.co.uk/opinion/industry/opinion-why-engine-downsizing-doesnt-always-workhttp://www.jdpower.com/press-releases/2014-vehicle-dependability-study
http://www.evo.co.uk/features/18753/is-engine-downsizing-finally-falling-out-of-fashion
http://www.cars.co.za/motoring_news/small-turbo-engines-is-the-hype-over/42787/#.WQ49Lp9E6Uk
Voor wie tijd en zin heeft:
http://www.caranddriver.com/features/engine-displacement-downsizing
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/28-09-2015/hoog-olieverbruik-tfsi-motor/
http://www.greencarreports.com/news/1090354_are-new-smaller-higher-mileage-engines-less-reliable
http://www.greencarreports.com/news/1082165_do-small-turbo-engines-really-give-better-gas-mileage
http://www.consumerreports.org/cro/news/2013/02/consumer-reports-finds-small-turbo-engines-don-t-deliver-on-fuel-economy-claims/index.htm