Ik heb inmiddels mijn XC60 D4 ingeruild bij de dealer en overgestapt op een V90 T4 Inscription, en ben blij dat ik er af ben. Heb alleen nu al medelijden met de volgende die de auto zal kopen...
De auto reed inmiddels 1 liter op 900 km, dus ook al onder de Volvo norm ……
Olieverbruik VEA-D4
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3798
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 17.05.2018 - 15:21
Ter info: de auto is doorverkocht aan een handelaar. Op de vraag: mag je een auto doorverkopen zonder dit gebrek te melden... Als Volvo Nederland beweert dat er niets aan de hand is, wat zou dan de meerwaarde zijn voor mij om dit te melden als ik de auto bij een erkende Volvo dealer inruil? Ik ben heel lang in gesprek geweest met zowel de dealer als Volvo Nederland over dit probleem. Volvo Nederland meldde dat er geen probleem is omdat de interval tussen olie bijvullen binnen de grenzen gesteld door Volvo valt, de dealer meldde mij na uitvoerige inspectie dat de motor eigenlijk vervangen moest worden, maar Volvo Nederland zag de noodzaak er niet van in . Ik mag er vanuit gaan dat Volvodealers het beleid van Volvo Nederland volgen, dus voelde ik mij persoonlijk niet geroepen dit nog specifiek te melden, met het risico dat mijn inruilwaarde met een paar duizend euro naar beneden wordt bijgesteld. Overigens stonden de km standen waarbij olie moest worden bijgevuld keurig in het onderhoudsboekje vermeld.
Volvo V40 2.0
Volvo V70 2.5 Summum
Volvo XC60 2.4 AWD
Volvo XC60 D4 Ocean Race
Volvo V90 T 4 Inscription
Volvo V70 2.5 Summum
Volvo XC60 2.4 AWD
Volvo XC60 D4 Ocean Race
Volvo V90 T 4 Inscription
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 03.06.2020 - 11:46
- Locatie: Sneek
Ik zie het al! Ook hier staat het vol met olie verbruikende V60 D4's. Die van mij begon bij ca. 150.000 k en idd kort na een EGR update. Hoewel het erop lijkt, dat het olieverbruik wat blijft hangen bij ca. 0,5 ltr per 4000 km, komt er wat (erg) vervelends bij en dat is de olie niveau meting. In de eerste plaats stel je je dan de vraag welke halve zool nu een motor bedenkt zonder ouderwetste peilstok. Dan komt vervolgens het probleem, dat de niveaumeting in het dashboard volkomen onbetrouwbaar is, zelfs na vervangen van de sensor. Weer 250 Euro in het water gegooid. Vaak gebeurt het nu, dat hij bij de eerste start in de ochtend volkomen leeg aangeeft. Kijk je in de loop van de dag, dan kan hij soms zo maar weer 100% vol zijn! Vul je een kwart litertje bij, dan blijft hij ca. 2000 km steeds op vol staan. Tussentijdse meldingen, dat een halve lier bijgevuld moet worden, verschijnen niet meer. Een zeer betrouwbare auto zo'n Volvo! Hij verbruikt olie, maar er is geen zekerheid hoe het oliepeil is. Dat is natuurlijk vragen om ellende! Vooralsnog mij laatste Volvo na totaal vier exemplaren versleten te hebben. Herkent iemand dit gekke gedrag van de digitale oliestand aanwijzing?
- A.J.A.
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 31.12.2016 - 09:13
Vorige zomer heb ik hier ook last van gehad met mijn S60 D4. De ochtend voordat ik op vakantie ging het oliepeil eens gecheckt. Hij gaf een "laag" niveau aan (0 streepjes). Laag. Dus niet té laag. Heb de handleiding er eens op nageslagen, en gebeld met de garage die bevestigde wat de handleiding beweerde: vul niet bij zolang de auto er niet om vraagt, om een te hoog oliepeil te voorkomen. Dus niets gedaan, 2 maanden in onzekerheid rondgereden voor de verlossende melding kwam: vul 1.0l olie bij.
Ik ben het totaal met je eens. De peilsensor is een oplossing voor een probleem dat er nooit is geweest. Dit bevestigt weer dat Volvo een stropdassenauto is geworden...
Ik ben het totaal met je eens. De peilsensor is een oplossing voor een probleem dat er nooit is geweest. Dit bevestigt weer dat Volvo een stropdassenauto is geworden...
dbotop schreef: ↑04.06.2020 - 17:41 Ik zie het al! Ook hier staat het vol met olie verbruikende V60 D4's. Die van mij begon bij ca. 150.000 k en idd kort na een EGR update. Hoewel het erop lijkt, dat het olieverbruik wat blijft hangen bij ca. 0,5 ltr per 4000 km, komt er wat (erg) vervelends bij en dat is de olie niveau meting. In de eerste plaats stel je je dan de vraag welke halve zool nu een motor bedenkt zonder ouderwetste peilstok. Dan komt vervolgens het probleem, dat de niveaumeting in het dashboard volkomen onbetrouwbaar is, zelfs na vervangen van de sensor. Weer 250 Euro in het water gegooid. Vaak gebeurt het nu, dat hij bij de eerste start in de ochtend volkomen leeg aangeeft. Kijk je in de loop van de dag, dan kan hij soms zo maar weer 100% vol zijn! Vul je een kwart litertje bij, dan blijft hij ca. 2000 km steeds op vol staan. Tussentijdse meldingen, dat een halve lier bijgevuld moet worden, verschijnen niet meer. Een zeer betrouwbare auto zo'n Volvo! Hij verbruikt olie, maar er is geen zekerheid hoe het oliepeil is. Dat is natuurlijk vragen om ellende! Vooralsnog mij laatste Volvo na totaal vier exemplaren versleten te hebben. Herkent iemand dit gekke gedrag van de digitale oliestand aanwijzing?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Ik heb er eentje die, bijna op de kilometer precies, een halve liter per 5000 kilometer wilde hebben. Dat kwam opeens na een standaard onderhoudsbeurt waar olie ververst wordt, gezien de kilometerstand van ruim 220K niet echt iets verrassends. Maar sinds de laatste beurt is het olieverbruik verdwenen, 15K verder en geen spatader veranderd. Misschien toch verkeerd gecalibreerd? Als ik de volgende beurt, zoals gewoonlijk, haal zonder bijvullen weet ik het zeker.dbotop schreef: ↑04.06.2020 - 17:41 Ik zie het al! Ook hier staat het vol met olie verbruikende V60 D4's. Die van mij begon bij ca. 150.000 k en idd kort na een EGR update. Hoewel het erop lijkt, dat het olieverbruik wat blijft hangen bij ca. 0,5 ltr per 4000 km, komt er wat (erg) vervelends bij en dat is de olie niveau meting. In de eerste plaats stel je je dan de vraag welke halve zool nu een motor bedenkt zonder ouderwetste peilstok. Dan komt vervolgens het probleem, dat de niveaumeting in het dashboard volkomen onbetrouwbaar is, zelfs na vervangen van de sensor. Weer 250 Euro in het water gegooid. Vaak gebeurt het nu, dat hij bij de eerste start in de ochtend volkomen leeg aangeeft. Kijk je in de loop van de dag, dan kan hij soms zo maar weer 100% vol zijn! Vul je een kwart litertje bij, dan blijft hij ca. 2000 km steeds op vol staan. Tussentijdse meldingen, dat een halve lier bijgevuld moet worden, verschijnen niet meer. Een zeer betrouwbare auto zo'n Volvo! Hij verbruikt olie, maar er is geen zekerheid hoe het oliepeil is. Dat is natuurlijk vragen om ellende! Vooralsnog mij laatste Volvo na totaal vier exemplaren versleten te hebben. Herkent iemand dit gekke gedrag van de digitale oliestand aanwijzing?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 16.03.2020 - 19:27
[/quote]
Ja, maar het exacte oliepeil in mm kan worden afgelezen via de OBD2-adapter op een smartphone, Car Scanner ElmObd2-app. Normaal oliepeil is ongeveer 35 mm.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 17.05.2018 - 15:21
Tot mijn schrik zie ik dat mijn probleemauto inmiddels verkocht is, dus zou de nieuwe eigenaar bijna welkom willen heten op dit forum ….. Mocht je rond eind april 2020 een hele mooie en complete bronskleurige XC60 gekocht hebben met "410" in het kenteken, stuur me gerust een PB..
Volvo V40 2.0
Volvo V70 2.5 Summum
Volvo XC60 2.4 AWD
Volvo XC60 D4 Ocean Race
Volvo V90 T 4 Inscription
Volvo V70 2.5 Summum
Volvo XC60 2.4 AWD
Volvo XC60 D4 Ocean Race
Volvo V90 T 4 Inscription
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Wat had je verwacht dat de koper van jou auto hem in de crusher ging doen ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Speedyace
- 3rd Gear member
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21
En wanneer staat hij dan op max?
In het boekje staat. De cijfers (1) en (4) geven het niveau aan. Vul niet meer olie bij, als niveau (3) of (4) staat aangegeven. Het aan bevolen niveau is (4) maar het vakje na (4) is ook nog geen max.
Ik kan deze niveau's dus niet bekijken omdat dit niet wordt aangegeven bij mij. Als hij op max staat niveau (4) dan zie ik dit wel, maar mocht het iets gezakt zijn, zie ik niet meer waar hij op staat.
Bv. op niveau (1), (2) of (3) de balk is dan zwart.
In het boekje staat. De cijfers (1) en (4) geven het niveau aan. Vul niet meer olie bij, als niveau (3) of (4) staat aangegeven. Het aan bevolen niveau is (4) maar het vakje na (4) is ook nog geen max.
Ik kan deze niveau's dus niet bekijken omdat dit niet wordt aangegeven bij mij. Als hij op max staat niveau (4) dan zie ik dit wel, maar mocht het iets gezakt zijn, zie ik niet meer waar hij op staat.
Bv. op niveau (1), (2) of (3) de balk is dan zwart.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 T6 AWD R-Design My'22.
Exit, Volvo V60 D4
Exit, Volvo V60 D4
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 03.06.2020 - 11:46
- Locatie: Sneek
Gelukkig lijk ik niet de enige met deze ellende. Als ik het zo lees wordt mijn eerdere vermoeden bevestigd en hebben we te maken met een software probleem. Uitlezen van de oliestand bij de dealer werkt wel en kennelijk ook met een app.
Ik doe wel een busje olie in de kofferbak en wacht dan af totdat er inderdaad andere meldingen komen, rode lichtjes gaan branden of geratel onder de motorkap wegkomt. Blijft voor mij een raadsel hoe iemand om het achterlijke idee komt de aloude oliepeilstok weg te laten.
Dan heb ik nog problemen met het On Call systeem, maar dat post ik wel in een andere rubriek.
Ik doe wel een busje olie in de kofferbak en wacht dan af totdat er inderdaad andere meldingen komen, rode lichtjes gaan branden of geratel onder de motorkap wegkomt. Blijft voor mij een raadsel hoe iemand om het achterlijke idee komt de aloude oliepeilstok weg te laten.
Dan heb ik nog problemen met het On Call systeem, maar dat post ik wel in een andere rubriek.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Het is idd een domme zet om de ouderwetse peilstok te vervangen voor een computer.
Ik peilde bij de XC60 en de auto's daarvoor eens in de maand de olie en merk dat ik mij er helemaal niet meer druk over maak.
Maw de auto geeft het wel aan en eigenlijk is dat niet goed.
Ik peilde bij de XC60 en de auto's daarvoor eens in de maand de olie en merk dat ik mij er helemaal niet meer druk over maak.
Maw de auto geeft het wel aan en eigenlijk is dat niet goed.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 03.06.2020 - 11:46
- Locatie: Sneek
Ik zag op het web een grote verscheidenheid aan ELM ODB2 adapters. De prijzen lopen nogal uiteen. Ik zei o.a. het in de App genoemde type (ELM 327 voor rond € 10 voorbij komen. Jens 352 welk type Bluetooth adapter gebruik je?
- )()()st
- 2nd Gear member
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 11.03.2006 - 19:59
- Locatie: Zuid Limburg
Even hier inbreken, ook al gaat het niet over de D4 problematiek: als je voor een iPhone een Elm 327 bluetooth 4.0 nodig hebt, welke app kun je dan gebruiken om e.e.a. uit te lezen?
Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
- -KJ-
- 5th Gear member
- Berichten: 1157
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
Ik gebruik onderstaande Wi-Fi OBD-scanner i.c.m. IOS en de app Car Scanner Pro. Werkt pefect.
http://nl.aliexpress.com/item/32876810879.html
http://nl.aliexpress.com/item/32876810879.html