Het energietransitie topic. Hoe ga ik nu en later mijn huis verwarmen

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21126
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

De naaste buren hebben vandaag PV-cellen laten monteren op hun huis: 14 stuks. Moet nog even met ze praten wat de verwachte opbrengst is, Gewoon uit interesse.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3920
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Msuidgeest schreef: De naaste buren hebben vandaag PV-cellen laten monteren op hun huis: 14 stuks. Moet nog even met ze praten wat de verwachte opbrengst is, Gewoon uit interesse.
Ben benieuwd.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7001
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Onlangs had ik een monteur voor regulier onderhoud van mijn CV ketel. Ik sprak met hem over de voors-tegens mbt warmtepomp.
De monteur gaf aan dat hij als enige bij het bedrijf (groot) volledig gecertificeerd is op het gebied van oa warmtepompen.
Hij gaf me een kort en helder advies: “meneer, begin er voorlopig niet aan, dat spul moet nog zo ontzettend doorontwikkeld worden u krijgt er de komende jaren anders alleen maar ellende van” en vragend naar zijn / hun ervaringen tot nu toe: “we doen niet anders dan van de ene naar de andere storing rijden en fabrikanten weten niet eens hoe ze sommige problemen moeten oplossen”.
Dit strookt met de ervaring van buren bij mij in de straat; sinds 3 maanden gas er uit en warmtepomp er in, en inderdaad de ene storing na de andere.... spijt...

Nog afgezien van het feit dat de overheid zich eerst zou moeten concentreren op het optimaal (warmtepomp-norm) isoleren van woningen, zonder deze basis heeft het sowieso geen enkel nut.

Voorts kan ik me ook aardig vinden in de post nr 81 van @Mart van der Steeg.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19926
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mart van der Steeg schreef:
diesel01 schreef:
Ik ben voor!
Ik snap best dat er iets gedaan moet worden aan het milieu.
Maar leg de rekening dan ook naar rato bij degene die vervuild.
Flauwekul over hoe vaak iemand vlees mag eten valt niet te controleren, tenzij je zoals in de oorlog vleesbonnen uitdeelt.
Wedden dat straks door zekere politiek partij(en) ter linker zijde een detectiechip bij de voordeur wordt verplicht om te bepalen hoeveel biefstukken dan wel sprinkhanen (ter compensatie) naar binnen worden gesjouwd. En als dat de vastgestelde hoeveelheden worden overschreden, er automatische een extra vleestax gaat naar huize diesel 01.
Kortom, ik vrees het ergste als het gaat om de Haagse controledrift. Door genoemde partijen wordt ook al nagedacht over belasting per m2 woonoppervlak per persoon..... ‘een Tiny house als norm’ acht ik niet onwaarschijnlijk, niet voor niets dat deze woonvorm zo wordt bejubeld door genoemde partijen.
Zo wat gedachten.....heb ik nu de tijd voor.l :D
We eten hier tenminste 2x in de week salade zonder vlees, verder alleen maar vlees van de slager.
Je kent ze wel, man en vrouw in de slagerij aan het werk en wonen bij het bedrijf zodat wanneer de kinderen uit school komen ze zo vanuit huis de slagerij inlopen.
Goede biefstuk en dies meer hebben ze...
Maar goed geheel offtopic en om de reden die teebee aandraagt de komende 5 jaar geen andere cv dan die op gas...
V90 D5 AWD Inscription Polestar B&W, HUD, 360camera, standkachel trekhaak
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Ik geloof best dat er problemen kunnen zijn met warmte pompen maar zou dat ook niet een beetje veroorzaakt kunnen worden door onwetendheid van de installateur?
In Scandinavie maakt men al meer dan 40 jaar gebruik van warmte pompen (zowel lucht/lucht - lucht/water en grond/water) en in de industrie in Nederland wordt ook al lange tijd gebruik gemaakt van warmte pompen.
En even op de lucht/lucht warmte pomp terug te komen, dat is hetzelfde model als een airco. In de winter produceert die warmte en in de zomer koelte.

Ik las ook ergens een klacht dat het huis niet warm werd.
Wij hebben een warmtepomp van het merk Thermia model inverter.
Deze houd ons huis 24/24 uur op de ingestelde temperatuur van 20 graden, dit doet het systeem bij 10 graden boven nul maar ook wanneer de temperatuur zakt naar 40 graden onder nul.
De thermostaat wordt dus ook niet in de nacht lager gezet.

Wat ik al eerder schreef is dat men vaak vergeet dat de warmte opbrengst van een warmtepomp lager is dan een gas gestookte CV installatie.
Dus zal men meer elementen moeten plaatsen of elementen met een grotere opbrengst.
In ons huis huis hebben wij een paar elementen vervangen voor modellen met een grotere warmte afgifte.
B.v. enkele model 11 elementen zijn vervangen door een model 22.
Voor degene die niet precies weten wat deze aanduiding betekent: 11 is 1 plaat met lamellen, 21 zijn 2 platen met aan 1 kant lamellen en 33 zijn 3 platen met aan alle platen lamellen.
Ik verkoop geen warmte pompen mar mocht men meer informatie willen hebben dan kan men mij een pb sturen en wil ik met alle plezier meer toelichting geven.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19926
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dejeeper schreef: Ik geloof best dat er problemen kunnen zijn met warmte pompen maar zou dat ook niet een beetje veroorzaakt kunnen worden door onwetendheid van de installateur?
In Scandinavie maakt men al meer dan 40 jaar gebruik van warmte pompen (zowel lucht/lucht - lucht/water en grond/water) en in de industrie in Nederland wordt ook al lange tijd gebruik gemaakt van warmte pompen.
En even op de lucht/lucht warmte pomp terug te komen, dat is hetzelfde model als een airco. In de winter produceert die warmte en in de zomer koelte.

Ik las ook ergens een klacht dat het huis niet warm werd.
Wij hebben een warmtepomp van het merk Thermia model inverter.
Deze houd ons huis 24/24 uur op de ingestelde temperatuur van 20 graden, dit doet het systeem bij 10 graden boven nul maar ook wanneer de temperatuur zakt naar 40 graden onder nul.
De thermostaat wordt dus ook niet in de nacht lager gezet.

Wat ik al eerder schreef is dat men vaak vergeet dat de warmte opbrengst van een warmtepomp lager is dan een gas gestookte CV installatie.
Dus zal men meer elementen moeten plaatsen of elementen met een grotere opbrengst.
In ons huis huis hebben wij een paar elementen vervangen voor modellen met een grotere warmte afgifte.
B.v. enkele model 11 elementen zijn vervangen door een model 22.
Voor degene die niet precies weten wat deze aanduiding betekent: 11 is 1 plaat met lamellen, 21 zijn 2 platen met aan 1 kant lamellen en 33 zijn 3 platen met aan alle platen lamellen.
Ik verkoop geen warmte pompen mar mocht men meer informatie willen hebben dan kan men mij een pb sturen en wil ik met alle plezier meer toelichting geven.
Hoe kan het dat er in NL alleen maar problemen bestaan met de huidige pompen en bij jullie werkt het perfect?
Vanmorgen een bericht dat wanneer een wijk in Rijswijk begint met koken op inductie de straatlantaarns beginnen te storen...goed geregeld zou ik zeggen.
Nu zal dat ook een wijk zijn waar om de 10 meter een led paal staat, in vergelijk, wanneer ik in het donker thuis kom dan gebruik ik grootlicht in de woonwijk omdat er in een bosrijke omgeving om de 60meter een lantaarn staat.
V90 D5 AWD Inscription Polestar B&W, HUD, 360camera, standkachel trekhaak
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8534
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Dus allemaal een warmtepomp importeren uit Zweden. Nederland moet het wiel opnieuw uitvinden terwijl in een nog kouder land het probleem niet eens bestaat, toch vreemd.
Collega heeft ook zo'n lucht-lucht warmtepomp en dat gaat als een trein, nooit problemen. Tot -20 of zo haalt dat ding gewoon warme lucht naar binnen. Daar onder gaat hij elektrisch bijverwarmen, en eens in de zoveel tijd doet hij dat ook om die bacterie tegen te gaan.

Mijn moeder heeft infra rood panelen aan het plafond hangen voor verwarming van het huis. Werkt niet lekker vind ik.
Als je er onder zit voel je de warmte zeker, maar als je door het huis loopt weet je precies wanneer je onder zo'n ding loopt en wanneer niet.
Ook de aansturing via een app heeft niet mijn voorkeur. Ze heeft internet nodig om de temperatuur in huis te regelen, te zot voor woorden.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1902
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

JeroenSpock schreef: Dus allemaal een warmtepomp importeren uit Zweden. Nederland moet het wiel opnieuw uitvinden terwijl in een nog kouder land het probleem niet eens bestaat, toch vreemd.
Collega heeft ook zo'n lucht-lucht warmtepomp en dat gaat als een trein, nooit problemen. Tot -20 of zo haalt dat ding gewoon warme lucht naar binnen. Daar onder gaat hij elektrisch bijverwarmen, en eens in de zoveel tijd doet hij dat ook om die bacterie tegen te gaan.

Mijn moeder heeft infra rood panelen aan het plafond hangen voor verwarming van het huis. Werkt niet lekker vind ik.
Als je er onder zit voel je de warmte zeker, maar als je door het huis loopt weet je precies wanneer je onder zo'n ding loopt en wanneer niet.
Ook de aansturing via een app heeft niet mijn voorkeur. Ze heeft internet nodig om de temperatuur in huis te regelen, te zot voor woorden.
Heb zelf al een aantal jaren panelen op het dak. Werkt op zich goed, maar eigenlijk juist als je het niet echt nodig hebt, en helaas heeft de omvormer zelf 230 nodig van het net om te kunnen werken, dus niet stand alone. Afgelopen maand niet best qua opbrengst, en afgelopen zomer overschotten en o wee als je schaduwwerking hebt.... zie daar wat van de beperkingen.

Die IR panelen zijn m.i. ook totaal niet geschikt voor een woonomgeving. Stadion o.i.d. prima, maar in huis krijg je het niet comfortabel. Dat je via internet je zaak moet regelen zou voor mij een absolute no go zijn. Die afhankelijkheid wordt me veel te groot. Dat van die woonwijk geeft precies aan waar het probleem met all electric zit. Je krijgt de piek zomaar niet aangeleverd. (stel je voor: het is een dag met -10 a -15 C , en de energie wat nu als gas Nederland doorstroomt, moet als elektriciteit worden gedistribueerd > dan moet het hele E-net ca. 12-15 keer zoveel capaciteit t.o.v. bestaand doorvoeren ... absoluut onhaalbaar. Daar komt bij dat het HTL (hoge druk) gasnet zelf als een enorme buffer werkt door het spel van drukverhoging en verlaging (tussen ca. 66-45 bar) , en dat gaat nu eenmaal niet in een elektrische omgeving) Kortom: zo lang er geen goede back-up / tijdelijke opslag / buffer is voor elektronen, moet je ook nog eens grote dure centrales op de achtergrond /standby hebben om snel bij en af te schakelen. Wat dat kost.....
Dat we nieuwbouw beter isoleren en geschikt maken voor een warmtepomp is prima, maar laten we de bestaande bouw gewoon realistisch en rustig bekijken en situatie en wens afhankelijk proberen aan te passen.
En kijken of we op termijn door systeemintegratie en (groene) waterstof als drager en buffer wellicht naar een betere situatie kunnen komen.

Vooralsnog ook hier zeker het gas niet de deur uit. En de tijd zal ons gaan leren dat al die ambitieuze kreten die mede door de politiek en de groene lobby (met daarin ook de installatiebranche) over ons worden uitgestrooid, gewoon niet realistisch en haalbaar zijn, en tov de wereld om ons heen ook volstrekt een druppel op een gloeiende plaat.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2664
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Warmtepompen zijn op zich geen probleem mits geplaatst in een huis xat daarvoor ontworpen is. Dus hoge isolatiewaarden, triple glas en voede kierdichting. Bij nieuwbouw is dat goed te regelen maar bij de bestaande woningvoorraad is het simpelweg een probleem. Wat ons vervolgens nekt, is onze Hollandse zuinigheid.
Enerzijds in ons gedrag omdat we, 's-nachts of als we gaan werken, de thermostaat lager zetten. Door de gerings capaciteit van de pomp duurt het lang voordat de boel weer op temperatuur is en dat is "niet comfortabel". Een pomp met een grotere capaciteit is niet de oplossing. De pomp levert het beste rendement als hij (vrijwel) continu op z'n max draait. Dat is bij een grotere pomp niet het geval. Het gevolg is dat je stroomverbruik explodeert. Daarbij, maatgevend voor de levensduur is het aantal starts. Een te zware pomp draait eventjes, schakelt uit, draait eventjes, etc. Ook bij flinke koude. Terwijl een goed gekozen pomp dan vrijwel continu draait. Ook bij mildere temperaturen draakt deze veel langer aaneengesloten. Gevolg: de levensduur in tijd is van de te zware pomp veel korter.
Twesde punt is dat het niets mag kozten. Warmtepompen worden wereldwijd al jaren en jaren in grote aantallen gemaakt en gebruikt. Zoals hierboven al geschreven, het is gewoon het airco-principe. De lucht/lucht-variant is zelfs een airco-unit die andersom draait. Er zijn wereldwijd dan ook een aantal spelers die kwalitatief goede producten maken en de extra vraag die nu vanuit NL ontstaat is voor hen dan ook maar een marginale stijging. Het is dan ook totale nonsens te denken dat deze pompen door de toenemende vraag beter en goedkoper zullen worden. Maar ons bin zunig en dus zijn er handige jongens die pompen via bv Alibaba kopen, eigen labeltje erop plakken en dan voor een appel en 3 knikkers verkopen. Kwaliteit laat zich raden, onderdelenvoorziening is dramatisch en over service en ondersteuning van de fabrikant zullen we het maar niet hebben.
Voor wat betreft de berichtgeving over Rijswijk: dat heeft niets met komen te maken. Die wijk is helemaal ontworpen op All_electric. Dit in tegenstelling tot bv mijn wijk die nog uitgelegd is op woningen zonder electrische kookplaat, zonder electrische oven, zonder magnetron, zonder wasdroger, zonder coocker of close_inboiler en zonder electrische waterkoker. O ja, en zonder vaatwasser. Maar ondertussen staan in alle woningen toch minstens 4 van zulke apparaten. En toch functioneert de straatverlichting normaal. Ergo, straatverlichting en woonuisaansluitingen worden qua bekabeling al in een vroegtijdig stadium gescheiden en vervolgens apart afgezekerd. Zou het echt door het koken komen, dan zouden de woningen zonder stroom zitten, niet de lantaarnpalen.......
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

Vrijdag een artikel op internet dat 50 huizen in de wijk Passewaaij in Tiel weer aan het gasnet zijn gekoppeld.
De warmtekoude installatie werkt niet zoals het hoort.
Infrarood verwarming?
Mijn schoondochter is in verwachting en mag absoluut niet onder een infrarood.
Is namelijk schadelijk voor het ongeboren kind.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Hallo Jalex_H, wat jij schrijft klopt redelijk maar niet helemaal. Ik heb een Thermia inverter en heeft een capiciteit tussen de 5 en 17 kw. Het voordeel daarvan is dat bij grote vraag de pomp veel kan leveren en bij kleine vraag de pomp op een heel laag toerental blijft werken. Onder normale omstandigheden (-10 tot - 15) draait de pomp ongeveer 12 uur tot 15 uur per dag.
Bij -38 draait de pomp ongeveer 22 uur per dag maar dat doet hij op een zeer laag toerental, ook een beetje afhankelijk of de buiten deur veel of weinig open gaat.
Het elektrisch verbruik is ongeveer 4500 Kwh per jaar.
Het rendement is ongeveer 4, dus 1 kw stroom geeft 4 kw warmte.
Dat lijkt veel maar wij zitten in Noord Zweden in een houten huis uit 1930 waarbij de pomp voor verwarming ongeveer 8 maanden per jaar in gebruik is en voor heet water 12 maanden. De winterse temperaturen liggen hier tussen de min 15 en min 38.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2664
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Dejeeper schreef: Hallo Jalex_H, wat jij schrijft klopt redelijk maar niet helemaal. Ik heb een Thermia inverter en heeft een capiciteit tussen de 5 en 17 kw. Het voordeel daarvan is dat bij grote vraag de pomp veel kan leveren en bij kleine vraag de pomp op een heel laag toerental blijft werken. Onder normale omstandigheden (-10 tot - 15) draait de pomp ongeveer 12 uur tot 15 uur per dag.
Dat zijn bij ons dus extreme omstandigheden :D en moet de pomp meer dan volle bak draaien. In een nieuwbouw Nederlandse woning (met tripple glas, goede kierdichting en warmteterugwinninggsinstallatie) met een oppervlak van ca. 190 m2 volstaat een pomp van ongeveer 4,5 kW. Is je woning kleiner en slechter geïsoleerd, kom je hier ook op uit. Woon je en groot (de villa-wijken in het Gooi etc daargelaten) en slecht geïsoleerd, dan is 7,5 kW wel zo'n beetje de max.
De vermogensband van deze pompen is dus veel kleiner dan bij jullie en draaien het gros van het jaar al niet eens volle bak. Ga je dan een pomp met een grotere capaciteit plaatsen, dan krijg je wel dat deze steeds aan en uit schakelt.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8534
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Wat voor pomp is dat dan?
En bij welke bedrijven moeten we in Nederland dan aankloppen voor deze pompen?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3113
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Nou, de offerte is goedgekeurd. In het voorjaar gaat de ketel eruit en wordt deze vervangen door een hoge temperatuur warmtepomp. Tevens worden een aantal bestaande radiatoren vervangen door convectoren met ventilatoren om de luchtstroom te forceren. Verder geen vloerverwarming oud in huis.

De schoorsteen laten we meteen weghalen om ruimte te maken voor zonnepaneel nummer 28. Het huis is trouwens in 2005 opgeleverd en redelijk goed geïsoleerd.

Ik ben benieuwd hoe we de volgende winter gaan ervaren. Zal vast het e.e.a. aan gedoe opleveren, maar als niemand koopt raken onze installateurs ook niet ervaren. We leggen voor volgend jaar vast een paar extra truien klaar.
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Afgelopen vrijdag iemand bij ons langs geweest en die komt nu met het verhaal, dat ik een 3 fase omvormer moet hebben omdat wij 3 x 25A hebben.
16 x 300wp, kom ik op 4800wp is ongeveer 4000kwh, dit kan dus niet op 1 fase volgens de beste man.
De panelen komen op het zuiden te liggen, maar rond de klok van 16:00 valt de eerste schaduw op de eerste panelen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Speedyace op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21126
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Een 3-fase omvormer verdeelt de energie over 3 fasen. Indien je een 1-fase omvormer zou hebben wordt 1 fase onevenredig belast met 20 of 25 ampère stroom terwijl de andere fasen niets krijgen. En scheve belasting dat wil het energiebedrijf liever niet.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Ik denk dat de extra belasting op 1 fase wel mee zal vallen. Uiteraard is 3 fases beter maar de meeste huizen zijn aangesloten op 1 fase dus dan wordt die toch ook anders belast.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Msuidgeest schreef: Een 3-fase omvormer verdeelt de energie over 3 fasen. Indien je een 1-fase omvormer zou hebben wordt 1 fase onevenredig belast met 20 of 25 ampère stroom terwijl de andere fasen niets krijgen. En scheve belasting dat wil het energiebedrijf liever niet.

Ik ga maar gewoon voor een 3 fase omvormer heren.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3920
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

lancer schreef: Nou, de offerte is goedgekeurd. In het voorjaar gaat de ketel eruit en wordt deze vervangen door een hoge temperatuur warmtepomp. Tevens worden een aantal bestaande radiatoren vervangen door convectoren met ventilatoren om de luchtstroom te forceren. Verder geen vloerverwarming oud in huis.

De schoorsteen laten we meteen weghalen om ruimte te maken voor zonnepaneel nummer 28. Het huis is trouwens in 2005 opgeleverd en redelijk goed geïsoleerd.

Ik ben benieuwd hoe we de volgende winter gaan ervaren. Zal vast het e.e.a. aan gedoe opleveren, maar als niemand koopt raken onze installateurs ook niet ervaren. We leggen voor volgend jaar vast een paar extra truien klaar.
Het zo’n hoge temperatuur warmtepomp wel een hoge COP zoals een exemplaar met lagere temperatuur?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3920
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Speedyace schreef:
Msuidgeest schreef: Een 3-fase omvormer verdeelt de energie over 3 fasen. Indien je een 1-fase omvormer zou hebben wordt 1 fase onevenredig belast met 20 of 25 ampère stroom terwijl de andere fasen niets krijgen. En scheve belasting dat wil het energiebedrijf liever niet.

Ik ga maar gewoon voor een 3 fase omvormer heren.
Waarschijnlijk zijn die 3 fase omvormers beter uit te breiden dan de 1 fase exemplaren.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”