Re: van XC70 naar V90CC
Geplaatst: 06.03.2019 - 05:22
Een kort verslagje na vorige week 2x een rit van 1100 km naar de Dolomieten met de nieuwe V90CC.
Kort gezegd een heerlijke reisauto, waar je met groot gemak zo’n rit in kan maken.
Nou hadden we dat ook al met de V70 en nog meer met de XC70, maar de V90 is weer de overtreffende trap.
Zoals met elke auto zijn er altijd wat zaken die wat gewenning vragen, zoals bijv. de zit in de auto. De (Nappa) stoelen kennen erg veel verstel mogelijkheden: zijdelingse steun, lenden, zittingverlenging, etc. en de zit is wat meer onderuit, wat ik na een tijdje merkte in mijn schouders, doordat de armen meer ‘hangen’ aan het stuur. Op de terugweg ging dat al weer een stuk beter.
De auto rijdt zeer soepel, deze T5 lijkt weer meer vermogen en koppel te hebben dan de T5 in de XC70. Ook lijkt de samenwerking met de GT8 beter te verlopen.
Beladen, 4 personen en grote dakkoffer kostte het geen enkele moeite om ook bergopwaarts te versnellen en met het verkeer op de Duitse linkerbaan mee te rijden.
Ivm skibox ingehouden, en dus geen topsnelheid kunnen testen dit keer.
Bediening van de instrumenten werkt helemaal goed, ruitenwissers en sproeiers zijn ook duidelijk verbeterd, en Sensus navigatie kent veel gelijkenissen.
Wel handig als de bijrijder het grote scherm kan bedienen, als bestuurder is dat net te ver weg. Ik moet nog uitvinden hoe je vanaf het stuur bijv. een POI als een tankstation kan vinden (wij kiezen vaak een Autohof, net iets van de snelwerg af).
Zoals gezegd, de auto rijdt zeer soepel, wat dan ook weer een nadeel is, dat je ds gemakkelijk veel te hard rijdt. Ook voelt eea nogal licht aan, waardoor je niet door hebt dat je met zo’n grote en zware auto op pad bent. Bij de XC70 had je wat meer het gevoel met de weg - zal ook gewenning zijn.
Ik zie wel dat de besturing in te stellen is, maar heb nog niet gemerkt of het dan echt anders voelt. Misschien in Dynamic stand dat het wat minder licht zal sturen - iemand vergelijkbare ervaring?
En dan de luchtvering die op deze auto zit - heerlijk! Zeer comfortabel, ook dus met een vollere belading. Zeer stabiel over hobbels en in bochten.
Grappig om te zien dt bij bijv. het tanken de auto na een tijdje een paar cm inzakt.
Zijn er naast wat gewenning dan ook wat minpunten? Ja uiteraard - in de marge:
- binnenruimte van bagagedeel is wat kleiner dan de V en XC70. Dit was bekend, de V90 is minder vierkant, maar nog steeds een behoorlijk volume. Met de skibox hadden we nog steeds een goed kijkgat naar achteren. Maar moesten dit keer wel iets zorgvuldiger inpakken;
- Het brandstofverbruik is wel een stuk hoger dan bij de XC70. Zwaardere auto, AWD, soepeler rijden etc. maar toch een stuk meer dan verwacht. Misschien als de auto ingereden is dat het wat beter zal worden - hoop ik. Dat in combinatie met de kleinere brandstoftank en een lampje dat erg vroeg gaat branden, had tot gevolg dat we vaker moesten tanken.
- Het panoramadak - in combinatie met de dakkoffer - maakte wel erg veel geluid bij snelheden boven de 120 km. Dat viel wel wat tegen, terwijl het zonder dakkoffer juist super stil is.
- De auto gaat na een aantal dagen in een ‘slaapstand’ waardoor het ook niet mogelijk was de standkachel via VOC in te stellen voor de dag van vertrek.
Verder gewoon heerlijk genieten.
- beenruimte achterin is een stuk meer dan voorheen. Kinderen helemaal blij, en zelf hebben we ook achterin gezeten, heerlijk!
- Automatisch Full Led hebben we 2x in het donker bij aankomst en vertrek op kleine bergweggetjes goed uit kunnen proberen. En keurig bij tegenliggers of verlichting rond bebouwing ging het licht omlaag;
- VOC en standkachel werken als vanouds, nu 8 ipv 2 tijdstippen in te stellen;
- de schermen zijn erg overzichtelijk, vooral die tussen de klokken werkt erg goed.
Tja, en het is uiteraard een prachtige imposante auto, waar je goed veel bekijks mee hebt onderweg - vooral van andere Volvo rijders.
Maar ook van een NL in een A6 met skibox. Deze heeft zo.n 280 km achter ons aan gereden omdt wij zo’n fijn tempo maakten. Grote duim omhoog naar ons toen zij een afslag moesten nemen - wat ook weer leuk was.
Helaas de AWD niet kunnen uittesten omdat de wegen keurig schoon waren en temperaturen veelal boven nul. Komt vast wel een andere keer, en ongemerkt heb je natuurlijk gedurende ‘gewone’ omstandigheden ook al lol daarvan.
Zo nog een paar foto's.
Groet.
Kort gezegd een heerlijke reisauto, waar je met groot gemak zo’n rit in kan maken.
Nou hadden we dat ook al met de V70 en nog meer met de XC70, maar de V90 is weer de overtreffende trap.
Zoals met elke auto zijn er altijd wat zaken die wat gewenning vragen, zoals bijv. de zit in de auto. De (Nappa) stoelen kennen erg veel verstel mogelijkheden: zijdelingse steun, lenden, zittingverlenging, etc. en de zit is wat meer onderuit, wat ik na een tijdje merkte in mijn schouders, doordat de armen meer ‘hangen’ aan het stuur. Op de terugweg ging dat al weer een stuk beter.
De auto rijdt zeer soepel, deze T5 lijkt weer meer vermogen en koppel te hebben dan de T5 in de XC70. Ook lijkt de samenwerking met de GT8 beter te verlopen.
Beladen, 4 personen en grote dakkoffer kostte het geen enkele moeite om ook bergopwaarts te versnellen en met het verkeer op de Duitse linkerbaan mee te rijden.
Ivm skibox ingehouden, en dus geen topsnelheid kunnen testen dit keer.
Bediening van de instrumenten werkt helemaal goed, ruitenwissers en sproeiers zijn ook duidelijk verbeterd, en Sensus navigatie kent veel gelijkenissen.
Wel handig als de bijrijder het grote scherm kan bedienen, als bestuurder is dat net te ver weg. Ik moet nog uitvinden hoe je vanaf het stuur bijv. een POI als een tankstation kan vinden (wij kiezen vaak een Autohof, net iets van de snelwerg af).
Zoals gezegd, de auto rijdt zeer soepel, wat dan ook weer een nadeel is, dat je ds gemakkelijk veel te hard rijdt. Ook voelt eea nogal licht aan, waardoor je niet door hebt dat je met zo’n grote en zware auto op pad bent. Bij de XC70 had je wat meer het gevoel met de weg - zal ook gewenning zijn.
Ik zie wel dat de besturing in te stellen is, maar heb nog niet gemerkt of het dan echt anders voelt. Misschien in Dynamic stand dat het wat minder licht zal sturen - iemand vergelijkbare ervaring?
En dan de luchtvering die op deze auto zit - heerlijk! Zeer comfortabel, ook dus met een vollere belading. Zeer stabiel over hobbels en in bochten.
Grappig om te zien dt bij bijv. het tanken de auto na een tijdje een paar cm inzakt.
Zijn er naast wat gewenning dan ook wat minpunten? Ja uiteraard - in de marge:
- binnenruimte van bagagedeel is wat kleiner dan de V en XC70. Dit was bekend, de V90 is minder vierkant, maar nog steeds een behoorlijk volume. Met de skibox hadden we nog steeds een goed kijkgat naar achteren. Maar moesten dit keer wel iets zorgvuldiger inpakken;
- Het brandstofverbruik is wel een stuk hoger dan bij de XC70. Zwaardere auto, AWD, soepeler rijden etc. maar toch een stuk meer dan verwacht. Misschien als de auto ingereden is dat het wat beter zal worden - hoop ik. Dat in combinatie met de kleinere brandstoftank en een lampje dat erg vroeg gaat branden, had tot gevolg dat we vaker moesten tanken.
- Het panoramadak - in combinatie met de dakkoffer - maakte wel erg veel geluid bij snelheden boven de 120 km. Dat viel wel wat tegen, terwijl het zonder dakkoffer juist super stil is.
- De auto gaat na een aantal dagen in een ‘slaapstand’ waardoor het ook niet mogelijk was de standkachel via VOC in te stellen voor de dag van vertrek.
Verder gewoon heerlijk genieten.
- beenruimte achterin is een stuk meer dan voorheen. Kinderen helemaal blij, en zelf hebben we ook achterin gezeten, heerlijk!
- Automatisch Full Led hebben we 2x in het donker bij aankomst en vertrek op kleine bergweggetjes goed uit kunnen proberen. En keurig bij tegenliggers of verlichting rond bebouwing ging het licht omlaag;
- VOC en standkachel werken als vanouds, nu 8 ipv 2 tijdstippen in te stellen;
- de schermen zijn erg overzichtelijk, vooral die tussen de klokken werkt erg goed.
Tja, en het is uiteraard een prachtige imposante auto, waar je goed veel bekijks mee hebt onderweg - vooral van andere Volvo rijders.
Maar ook van een NL in een A6 met skibox. Deze heeft zo.n 280 km achter ons aan gereden omdt wij zo’n fijn tempo maakten. Grote duim omhoog naar ons toen zij een afslag moesten nemen - wat ook weer leuk was.
Helaas de AWD niet kunnen uittesten omdat de wegen keurig schoon waren en temperaturen veelal boven nul. Komt vast wel een andere keer, en ongemerkt heb je natuurlijk gedurende ‘gewone’ omstandigheden ook al lol daarvan.
Zo nog een paar foto's.
Groet.