Pagina 6 van 56

Re: XC70 2.4D4 AWD Polestar gekocht

Geplaatst: 15.07.2019 - 09:36
door Quota
Fijne vakantie toegewenst!

Re: XC70 2.4D4 AWD Polestar gekocht

Geplaatst: 15.07.2019 - 10:19
door Almerev70
Inpakken was ook altijd een dingetje hier, maar heb sinds een paar jaar carbags! (car-gag.com).Fantastisch! Mooie kwaliteit.
Oke, wel duur, maar auto inpakken is 2 minuten werk. En als je, zoals ik, 5 stops maakt in italie is dit ideaal.
Fijne vakantie!!

PS heb geen aandelen of belangen bij dit bedrijf, ben gewoon een tevreden gebruiker.

Re: XC70 2.4D4 AWD Polestar gekocht

Geplaatst: 15.07.2019 - 10:58
door diesel01
Heb een fijne vakantie!

Re: XC70 2.4D4 AWD Polestar gekocht

Geplaatst: 15.07.2019 - 15:19
door Bart
Fijne vakantie! En die Carbags heb ik ook voor de V90, tot nu toe alleen gebruikt voor een lang weekend en dat was al ideaal. Over 2 weken voor het eerst met de V90 op pad voor een langere trip, dan gaat de dakkoffer toch ook echt mee.

Re: XC70 2.4D4 AWD Polestar gekocht

Geplaatst: 15.07.2019 - 20:27
door DB200
Bedankt mannen. Ik heb in het verleden wel met een dakkoffer gereden maar vond het niet heel erg fijn rijden omdat het zwaartepunt van de auto hoger komt te liggen. Carbags is wellicht wat voor de toekomst.

Re: XC70 2.4D4 AWD Polestar gekocht

Geplaatst: 22.07.2019 - 23:10
door DB200
Even een tussentijdse update. De XC70 is gemaakt voor de bergen. Voldoende kracht in het vooronder om zonder problemen elke helling te nemen. Je merkt niets van eventuele slechte wegen met gescheurd asfalt dankzij het soepele en toch stevige onderstel dat oneffenheden moeiteloos opvangt. Waar de chauffeur naar toe stuurt volgt de (zware) koets. In Oostenrijk is het allemaal Audi en VW wat de klok slaat. Volvo XC40 en XC60 zie je sporadisch. Met een Volvo onderscheid je je wel van de meute. Wat wel een dingetje is, is dat mijns inziens de remmen niet geheel passen bij het gewicht van de auto. Met 4 passagiers en belading kom je al gauw op zo’n 2200kg en als je dan tijdens een afdaling vol in ankers moet door een domme actie van een motorrijder voor je, blijf je (op de ABS) remmen totdat het zaakje zo een beetje tot stilstand is gekomen. De automaat blijft daarbij eerst nog dapper door duwen bij gas los in plaats van gelijk af te remmen op de motor (wat so wie so al minimaal is vergeleken met mijn zuigdiesels). Holy shit.

Hoewel er een limiet is aan de schier onbeperkte kofferruimte, viel het me onderweg naar Italië op dat we er in geslaagd zijn om de auto (zonder caravan) toch iets in de kont te laten hangen.

In Italië is de XC70 helemaal een exclusieve verschijning. Ik ben hem tot nu toe een keer tegengekomen, bij een marmergroeve. De invoegstroken op de snelwegen zijn erg kort. Even de automaat in S en het gas er op, en de 220 paardjes zorgen ervoor dat je zonder problemen invoegt. Ben ik blij dat ik dat niet hoef te doen met mijn 200D: 55 DIN pk en van nul naar honderd in 34 seconden :-/ . Een XC70 is groot vergeleken met de gemiddelde Italiaanse auto en past vrijwel niet op de Italiaanse parkeerplaatsen. Om bij ons appartement te komen moeten we door vrij nauwe, bochtige straatjes en dan merk ik wel de grote draaicirkel van de XC70. Omdat ik wel wat gewend ben door de draaicirkel van de onbekrachtigde 200D was het me eigenlijk nog niet opgevallen. Een keer moest ik zelfs de beide spiegels even inklappen met links een muur en rechts een (fout) geparkeerde Fiat Panda om bij ons appartement te komen. Maar weinig autootjes hier zijn uitgerust met parkeerpiepers. Waarschijnlijk zien de Italianen niet de toegevoegde waarde hiervan en parkeren ze nog steeds op zijn Italiaans (bumper op bumper). Er zijn maar weinig bumpers zonder parkeerschade. Gelukkig hebben we eigen, ruime parkeerplaatsen op een afgesloten terrein :P .

Re: XC70 2.4D4 AWD Polestar gekocht

Geplaatst: 23.07.2019 - 09:53
door PGV90
Leuk verhaal en herken het helemaal (met name het Italie deel).
Geniet van de vakantie, de familie en van de auto!

Re: XC70 2.4D4 AWD Polestar gekocht

Geplaatst: 23.07.2019 - 10:04
door diesel01
Dat remmen herken ik van de XC60, bultje af in Oostenrijk of Frankrijk en dan merk je dat het eigenlijk onderbemeten is, helemaal wanneer je ze herhaaldelijk nodig bent met warm weer.
Ik kan wel zeggen dat ze dat met de 90 serie helemaal ondervangen hebben.
Wellicht kun je de remmen van de XC90 monteren, alhoewel je dan wellicht problemen hebt met je velgen.
Ik liet op dergelijke stukken de snelheid niet te hoog oplopen en remde veel op de motor, jij hebt nog lekker tegendruk van de 5 cilinder.
Met de vea heb je dat niet en bij terugschakelen schiet alleen het toerental omhoog, remmend vermogen heeft hij nauwelijks maar dat maakt de remmerij meer dan goed.

Re: XC70 2.4D4 AWD Polestar gekocht

Geplaatst: 23.07.2019 - 11:27
door Quota
Mooi verhaal! En ondanks de automaat zelf schakelen in de bergen, scheelt dat niet? Want dan is gas los ook gelijk remmen op de motor.

Re: XC70 2.4D4 AWD Polestar gekocht

Geplaatst: 23.07.2019 - 12:35
door wikky
diesel01 schreef: ......
Ik liet op dergelijke stukken de snelheid niet te hoog oplopen en remde veel op de motor, jij hebt nog lekker tegendruk van de 5 cilinder.
.......
Na 2 maandjes V70 is dat het enige minpuntje van deze auto, afremmen op de motor, want dat doet ie zoals al meerdere keren gemeld nauwelijks.
In de ±20 jaar dat ik nu diesel altijd een 2.0-2.2 liter 4 cylinder gereden varierend van 90 tot 150 pk en echt allemaal remden ze tig keer beter op de motor.
Ik heb nog altijd dat ik als een coureur op een kruising/rotonde/o.i.d. kom afstuiven puur omdat ik me nog altijd vergis in de remmende werking van de motor.
En of dat de 5 cyl. is of het hele volvo diesel concept durf ik niet te zeggen, maar lastig vind ik het nog altijd.

Re: XC70 2.4D4 AWD Polestar gekocht

Geplaatst: 23.07.2019 - 14:46
door Quota
wikky schreef:
diesel01 schreef: ......
Ik liet op dergelijke stukken de snelheid niet te hoog oplopen en remde veel op de motor, jij hebt nog lekker tegendruk van de 5 cilinder.
.......
Na 2 maandjes V70 is dat het enige minpuntje van deze auto, afremmen op de motor, want dat doet ie zoals al meerdere keren gemeld nauwelijks.
In de ±20 jaar dat ik nu diesel altijd een 2.0-2.2 liter 4 cylinder gereden varierend van 90 tot 150 pk en echt allemaal remden ze tig keer beter op de motor.
Ik heb nog altijd dat ik als een coureur op een kruising/rotonde/o.i.d. kom afstuiven puur omdat ik me nog altijd vergis in de remmende werking van de motor.
En of dat de 5 cyl. is of het hele volvo diesel concept durf ik niet te zeggen, maar lastig vind ik het nog altijd.
Probeer het eens in sportmodus, bij uitbollen ontkoppelt /slipt de automaat deels om het verbruik te drukken. In sportmodus heb je de remdruk van de motor wel. Vergeet ook niet dat dit echt een zware auto is, die ook wel doorduwt...

Re: XC70 2.4D4 AWD Polestar gekocht

Geplaatst: 23.07.2019 - 14:47
door Quota
Hmm.. bedenk me net dat ik jou nu gedeeltelijk hetzelfde advies geef als jij mij gaf... :-)

Re: XC70 2.4D4 AWD Polestar gekocht

Geplaatst: 25.07.2019 - 00:06
door DB200
Dat remmen herken ik van de XC60, bultje af in Oostenrijk of Frankrijk en dan merk je dat het eigenlijk onderbemeten is, helemaal wanneer je ze herhaaldelijk nodig bent met warm weer.
Ok, het was me al opgevallen dat het minder goed remt als het zaakje goed warm is. Sponzig is niet het juiste woord maar het remt wel minder scherp. Dan is het dus een product eigenschap. Voor vertrek ben ik de onderhoudshistorie nagelopen en het viel me op dat de remvloeistof in 3 jaar tijd nog nooit was vervangen. Ik heb gebeld met de dealer en men gaf aan dat er altijd wordt gemeten:
- 4% watergehalte is rood en dus afkeur.
- Tot 2% is groen en goed.
- Tussen 2% en 4% is advies voor vervanging.
Auto is volledig nagekeken en zou bij 2% watergehalte of meer nieuw remvloeistof hebben gekregen. Ik kon altijd langs komen om het te laten meten. Helaas geen tijd maar als ik terug ben, ga ik dat wel doen. De receptionist gaf aan nog nooit vapour lock te hebben meegemaakt. Nou, ik dus wel (in Afrika) en dat wil ik nooit meer meemaken.

Mijn ervaringen met de automaat zal ik later delen. Bedankt voor de reacties.

Re: XC70 2.4D4 AWD Polestar gekocht

Geplaatst: 02.08.2019 - 21:54
door DB200
Vandaag heb ik alweer tien weken gereden in de XC70. En in die tijd heb ik 12.000 kilometer er bij op gezet. Het blok is wel veel rustiger gaan lopen sinds ik de berijder ben. Bij koude start klinkt ondertussen een beschaafde dieselklop. Eigenlijk een beetje te beschaafd :bandit: . In de zomer pak ik wel eens de 200D :love: en die nagelt wel veel meer. Ik vind dat wel mooi maar de buren 's ochtends om half zeven een stuk minder. Plus het feit dat er meer roet in de straat blijft hangen wat door de openstaande slaapkamerramen naar binnen komt :sick:. Puur natuur, net wat u zegt 8-) .

Ik ben daarom blij dat ik niet voor een T5 heb gekozen, dan was ik in die 10 weken zo'n 1200 liter peut verder geweest, dat is al gauw 200 euro aan brandstofkosten per week. Slecht voor het milieu en de portemonnee.

Als ik terug kijk op de afgelopen 10 weken dan vind ik dat ik met de aanschaf van de XC70 een goede keuze heb gemaakt. Het is een fijne reiswagen, er is voldoende ruimte voor wat vakantiespullen (hoewel hij best 10 cm langer had gekund, de V90 heeft nu eenmaal meer beenruimte) en de wat hogere instap is gewoon prettig. Een Mercedes R-klasse is natuurlijk veel ruimer en groter maar niet mooier of praktischer. Daarmee is de XC70 een betere keuze.

Wel heb ik moeten leren omdenken. Als je sinds jaar en dag Mercedes-Benz of VAG gewend bent, dan werkt veel in een XC70/V70 net even anders. Niet altijd even praktisch of handig, maar ik kan er mee leven. De gebruiksvoordelen wegen ruimschoots op tegen de gebruiksnadelen. Alleen als ik even switch van Benz naar Volvo of omgekeerd moet ik even wennen. Zoiets als van espresso naar decaf en van decaf naar espresso. Beide is prima, maar de switch is toch altijd weer even wennen.

In de zomervakantie hebben wij er op de kop af 4155 kilometer mee gereden. En omdat zaterdag bij ons wisseldag was, veel file gereden. Dieptepunt was zaterdag 13 juli in Beieren richting Oostenrijk: A9 - A99 - A8 één dikke chaos, 640 kilometer in 11,5 uur. Dan is zo'n automaat wel je filemaat. Terug reden we via Gardameer – Brenner – Fernpas i.p.v. Comomeer – Gotthard tunnel maar dan nog was het op de tandjes bijten. Ik heb nog wel eens gedacht aan het topic van Bart “De zomervakantie komt er weer aan” viewtopic.php?t=82464
4 (eigenlijk 5) reisdagen op 17 vakantiedagen is wel erg veel in mijn ogen. Dus dat gaan we anders doen, hoe en wat nog in te vullen.

Terug naar de XC70: het aanbod op autotrack.nl is inmiddels teruggevallen tot 245 stuks voor alle jaargangen te samen. Voor mijn gevoel dus wel op het juiste moment deze XC gekocht maar dat is meer geluk dan wijsheid.

Re: XC70 2.4D4 AWD Polestar gekocht

Geplaatst: 06.08.2019 - 22:07
door DB200
Vandaag de handgreep van het smokkelaarsvak vervangen door een nieuwe. Van de oude was de borgpin gebroken tijdens de vakantie. Ok, het was niet handig om dit vak op te willen tillen met belading maar ik dacht dat het wel zou meevallen met wat strandtassen, wandelschoenen e.d. Niet dus. Kwam veel vaker voor is mij verteld toen ik een nieuwe bestelde. Kosten: nog geen 11 euro.

Re: XC70 2.4D4 AWD Polestar gekocht

Geplaatst: 07.08.2019 - 08:35
door diesel01
DB200 schreef: Vandaag heb ik alweer tien weken gereden in de XC70. En in die tijd heb ik 12.000 kilometer er bij op gezet. Het blok is wel veel rustiger gaan lopen sinds ik de berijder ben. Bij koude start klinkt ondertussen een beschaafde dieselklop. Eigenlijk een beetje te beschaafd :bandit: . In de zomer pak ik wel eens de 200D :love: en die nagelt wel veel meer. Ik vind dat wel mooi maar de buren 's ochtends om half zeven een stuk minder. Plus het feit dat er meer roet in de straat blijft hangen wat door de openstaande slaapkamerramen naar binnen komt :sick:. Puur natuur, net wat u zegt 8-) .

Ik ben daarom blij dat ik niet voor een T5 heb gekozen, dan was ik in die 10 weken zo'n 1200 liter peut verder geweest, dat is al gauw 200 euro aan brandstofkosten per week. Slecht voor het milieu en de portemonnee.

Als ik terug kijk op de afgelopen 10 weken dan vind ik dat ik met de aanschaf van de XC70 een goede keuze heb gemaakt. Het is een fijne reiswagen, er is voldoende ruimte voor wat vakantiespullen (hoewel hij best 10 cm langer had gekund, de V90 heeft nu eenmaal meer beenruimte) en de wat hogere instap is gewoon prettig. Een Mercedes R-klasse is natuurlijk veel ruimer en groter maar niet mooier of praktischer. Daarmee is de XC70 een betere keuze.

Wel heb ik moeten leren omdenken. Als je sinds jaar en dag Mercedes-Benz of VAG gewend bent, dan werkt veel in een XC70/V70 net even anders. Niet altijd even praktisch of handig, maar ik kan er mee leven. De gebruiksvoordelen wegen ruimschoots op tegen de gebruiksnadelen. Alleen als ik even switch van Benz naar Volvo of omgekeerd moet ik even wennen. Zoiets als van espresso naar decaf en van decaf naar espresso. Beide is prima, maar de switch is toch altijd weer even wennen.

In de zomervakantie hebben wij er op de kop af 4155 kilometer mee gereden. En omdat zaterdag bij ons wisseldag was, veel file gereden. Dieptepunt was zaterdag 13 juli in Beieren richting Oostenrijk: A9 - A99 - A8 één dikke chaos, 640 kilometer in 11,5 uur. Dan is zo'n automaat wel je filemaat. Terug reden we via Gardameer – Brenner – Fernpas i.p.v. Comomeer – Gotthard tunnel maar dan nog was het op de tandjes bijten. Ik heb nog wel eens gedacht aan het topic van Bart “De zomervakantie komt er weer aan” viewtopic.php?t=82464
4 (eigenlijk 5) reisdagen op 17 vakantiedagen is wel erg veel in mijn ogen. Dus dat gaan we anders doen, hoe en wat nog in te vullen.

Terug naar de XC70: het aanbod op autotrack.nl is inmiddels teruggevallen tot 245 stuks voor alle jaargangen te samen. Voor mijn gevoel dus wel op het juiste moment deze XC gekocht maar dat is meer geluk dan wijsheid.
En daar is hij voor gemaakt, kilometers maken.
En idd Dld is over vol tijdens vakantie, wij kunnen gelukkig buiten de vakantie periode maar ook op vrijdagmiddag door de Ruhr is naadje.

Re: XC70 2.4D4 AWD Polestar gekocht

Geplaatst: 17.08.2019 - 23:58
door DB200
Vandaag 60 liter getankt en een recordverbruik gehaald: 6,25 liter of te wel 1:16,0. Grotendeels te danken aan de bouwvak wanneer er aanzienlijk minder verkeer op de weg is en het makkelijker is om een constante snelheid te houden. Dit verbruik gehaald met Esso diesel in plaats van Gulf. Mogelijk dat ook hier een verschil in zit?

Re: XC70 2.4D4 AWD Polestar gekocht

Geplaatst: 18.08.2019 - 09:50
door wikky
DB200 schreef: Vandaag 60 liter getankt en een recordverbruik gehaald: 6,25 liter of te wel 1:16,0. Grotendeels te danken aan de bouwvak wanneer er aanzienlijk minder verkeer op de weg is en het makkelijker is om een constante snelheid te houden. Dit verbruik gehaald met Esso diesel in plaats van Gulf. Mogelijk dat ook hier een verschil in zit?
verschil tussen gulf en esso (of shell texaco BP) zou ik niet van uit gaan, rijstijl is veel meer van invloed.
Accelereren en hard rijden daar houd onze verbruiksmeter (zeker de 5 cyl.) niet zo van dus rust op de weg zorgt zeer zeker voor een lager verbruik

Re: XC70 2.4D4 AWD Polestar gekocht

Geplaatst: 18.08.2019 - 12:06
door Quota
wikky schreef:
DB200 schreef: Vandaag 60 liter getankt en een recordverbruik gehaald: 6,25 liter of te wel 1:16,0. Grotendeels te danken aan de bouwvak wanneer er aanzienlijk minder verkeer op de weg is en het makkelijker is om een constante snelheid te houden. Dit verbruik gehaald met Esso diesel in plaats van Gulf. Mogelijk dat ook hier een verschil in zit?
verschil tussen gulf en esso (of shell texaco BP) zou ik niet van uit gaan, rijstijl is veel meer van invloed.
Accelereren en hard rijden daar houd onze verbruiksmeter (zeker de 5 cyl.) niet zo van dus rust op de weg zorgt zeer zeker voor een lager verbruik

De grap is dat als ik de auto in eco modus rij en ik laat de adaptive cruise control zelf accelereren, dan gaat deze zo snel mogelijk naar de vierde versnelling ok daarin naar de ingestelde snelheid te accelereren. Bij invoegen op de snelweg ga je dus rustig door tot de 3300 toeren, voordat de at via vijf doorschakeld naar zes.

Desgevraagd bij de servicemanager of dat wel klopte, vertelde glhij me dat ze dat bij de rijdertrainingen voor de D6 destijds verteld hebben dat dat minder brandstof kost dan heel geleidelijk accelereren naar de 120.

Ik ben aan het pielen geweest en zelfs met rechtervoet op standje "rijp voor de geriater" kan ik het verbruik niet verder drukken. Vooral het lang constant kunnen rijden scheelt veel. Ook maakt het enorm uit of je 100 rijdt of 130.

Re: XC70 2.4D4 AWD Polestar gekocht

Geplaatst: 18.08.2019 - 12:16
door Quota
Ik kom net dit tegen
https://www.facebook.com/groups/1604736 ... 522307942/

Iemand bekend hiermee?