Pagina 6 van 6

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 30.04.2022 - 23:50
door 1zilvergrijs
AlexV70 schreef: 30.04.2022 - 21:22 1zilvergrijs, ik vind het geweldig hoe jij je verdiept in de trekhaakhoogte. Top. 👍
Maar je schrijft: ‘dat de feiten zijn’. Ik zie daarin toch ook enkele aannames:
- dat er meerdere types caravans met verschillende chassismerken en asconstructies keurig horizontaal hangen.
Dit is niet juist, van de XC’s MET luchtvering zijn, zowel op dit forum als bij mijn dealer, meerdere klachten bekend. Bij de V90 niet, maar daarvoor zijn dan ook twee verschillende trekhaken verkrijgbaar (met en zonder LV).

- dat er enkele zijn, waaronder ook een tandemas aanhanger, die achterover hangen
Enkele? Waaruit blijkt dat? Ook een caravan is ook een aanhangwagen. Dus hoogte is overeenkomstig.

Jouw conclusie dat de meeste forumleden in dit topic geen last hebben van achteroverhangen durf ik niet aan, want wat is de verhouding tussen de leden met en zonder luchtvering.
Dank je voor het compliment. Ik ben alleen uitgegaan van de reacties door de leden in dit topic, en daar zie ik toch echt -juist ook met LV- verschillende types asconstructies-caravans die keurig achter de XC60 hangen. Voorbeelden van Flying Jeroen, Daf55 en mijzelf. Bij Frenkie ook, met staalvering, maar gelet op de afstand band-achterspatbord ligt die niet lager. Ik heb de ervaringen van de dealer niet meegenomen en verder denk ik dat het een staaltje statistiek wordt over wel dan niet problemen, met welk type caravan.
Dat een caravan een aanhanger is daar heb je gelijk in (maar ik slaap echt liever in een caravan😜).
Overigens vandaag een tandemas aanhanger erachter gehad…. Horizontaal.
En geïnformeerd bij vrienden met een Tiguan met Fendt: hangt wat achterover….
Komt nog wel even de vraag bij mij op of jouw auto wel de juiste bandenmaat heeft, maar gelet op je garage bezoeken heb ik deze vraag niet eerder gesteld.
Voor mij het belangrijkste punt blijft niet het hier gelijk, ongelijk, met hoeveel, welke types etc. Maar wel hoe jouw probleem het beste kan worden opgelost. Wat betreft een eventuele adapterplaat zou ik me rechtstreeks wenden tot Al-ko want de typegoedkeuring moet ook verzekeringstechnisch natuurlijk wel geldig blijven. En ik zal je in een PB een foto mailen hoe de situatie er bij ons uit ziet, volgende week met de caravan op pad. Met gemeten trekhaakhoogte. En ik zal eens voor je neuzen op het Duitse XC60 forum, waar ook veel te vinden is.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 01.05.2022 - 17:58
door AlexV70
1zilvergrijs, goed bezig 🙂

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 22.01.2024 - 15:48
door Bonnerveld
Ik heb een XC 60 met luchtvering uit januari 2022 en dus een te hoge trekhaak. Bij mij levert de te hoge trekhaak in combinatie met een paardentrailer wel problemen op. tussen de 80 en 100 km trilt de combinatie enorm. Boven de 100 is het over. Ik heb inmiddels met 8-10 aanhangers/paardentrailers gereden en met bij alle aanhangers hetzelfde probleem. Het euvel doet zich alleen voor bij tandemasaanhangers/paardentrailers. De caravan (enkel asser) geeft geen problemen. Inmiddels zeker 6 keer daarvoor bij de garage geweest. Garage erkend de trilling maar zegt na testen door de importeur dat het aan de aanhanger ligt. Bij ophalen van de auto was de aanhanger neer natuurlijk al weer weg zodat ik niet in de gelegenheid ben gesteld om dat ook vast te stellen. Het komt me raar voor dat ik bij alle tandemasaanhangers/paardentrailers exact dezelfde problemen heb. Afgelopen weekeinde kom ik toevallig een andere XC 60 rijder tegen met paarden trailer die hetzelfde probleem heeft. Ook de buurman met zijn elektrische XC40 heeft hetzelfde probleem (bij een andere paardentrailer). Zijn er meer mensen met deze ervaring. Ik vraag me af of dit veroorzaaktwordt door de trekhaakhoogte of dat er anders iets niet goed is.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 05.06.2024 - 11:03
door Bonnerveld
Inmiddels de auto onafhankelijk door de DEKRA laten keuren/testen naar aanleiding van de forse trillingen bij het trekken van een tandemasaanhanger/paardentrailer. Voorafgaand aan de test was de trekhaakhoogte middels een algemene software update reeds aangepast en binnen de wettelijke marge gekomen. De hoogte van de trekhaak is dus niet de veroorzaker van de problemen. Testopzet 3 tandemasaanhangers met een gewicht van ca. 1500 kg en twee nagenoeg identieke XC60 bouwjaar 2022 met luchtvering. Conclusie van Dekra: Trillingen worden niet veroorzaakt door de aanhangers maar hebben een oorzaak binnen de auto. Een tweede identieke auto had dezelfde trillingsproblemen problemen. Het lijkt dus een probleem van dit type auto. Inmiddels afscheid genomen van de auto en gaat de auto terug naar de dealer. Voor mij geen Volvo meer als trekauto.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 05.06.2024 - 13:30
door David_O
Spijtig om te horen dat je min of meer gedwongen wordt om afscheid te nemen van de XC60. Die in andere opzichten wél goed functioneert/bevalt?

Ik heb niet het hele topic gelezen (en dus excuses als het antwoord hier wel ergens staat) maar is het (alleen) een eigenschap van de luchtgeveerde XC60, of ook bij de niet-luchtgeveerde?