Pagina 6 van 6

werkelijk verbruik B3

Geplaatst: 12.05.2023 - 09:22
door J33Bee
Vraag me soms af of er wel een tank van 60L in zit, zo snel ie al mekkert over "tanken" :D Nog nooit meer dan 56L in kunnen knijpen en vaak genoeg de BC op 0 gereden.

Afgaande op Emmevi met 56,xL vraag ik me af hoe lang hij doorgereden heeft met "geen indicatie BC".

werkelijk verbruik B3

Geplaatst: 12.05.2023 - 09:49
door Fredhead
Zit altijd nog een reserve in zodat je bij 0 niet direct stil staat.

werkelijk verbruik B3

Geplaatst: 12.05.2023 - 10:36
door XC60silverdawn
Bij de XC60 (70 l. tank) zit er nog zeker 15 l. in als hij aangeeft ”tanken - bereik 90 km”
Ik heb een keer 80 km doorgereden bij bereik 0 km (wel volle accu voor de zekerheid).
Er ging zelfs toen maar 66 liter in.

werkelijk verbruik B3

Geplaatst: 12.05.2023 - 11:22
door Emmevi
@J33bee: bij mij gaf de BC nog een range van 40km aan, geen idee vanaf welke range hij naar - - springt.

werkelijk verbruik B3

Geplaatst: 12.05.2023 - 12:07
door J33Bee
Emmevi schreef: 12.05.2023 - 11:22 @J33bee: bij mij gaf de BC nog een range van 40km aan, geen idee vanaf welke range hij naar - - springt.
Das helemaal bijzonder. Wellicht obv je/mijn rechtervoet :D Hier gaat lampje uiteraard ook aan bij 100-90 km, maar op 0 gereden is het me nog niet gelukt er zoveel bij te knijpen zoals bij jou, laat staan dat de BC 40 km aangaf...

werkelijk verbruik B3

Geplaatst: 13.05.2023 - 16:35
door wasbeer2006
Wie durft het te testen :-). Ik ben ook niet verder dan 53 gekomen

Nou ik heb een 508 gehad, die gaf bij Breda 80km aan, gewoon rustig 100 verder gereden en stilvallen op de fly over naar de a15.
Ik was net bv meteen in N en zo nog net het nu niet meer bestaande tankstation bekijkt, met geluk van een groen stoplicht.
Nog gekker er ging maar 68 liter in.

Nu durfde ik dat erna niet te doen, totdat ik een keer in België, kwam waar anders, en er op de E25 twee stations zonder aankondiging dicht waren.
Net een tankstation bekijkt met nog 10km op de teller en er gaat gewoon 73 liter in. Nou....... hoe dan.

werkelijk verbruik B3

Geplaatst: 13.05.2023 - 20:00
door t5power
EVO500 schreef: 12.10.2021 - 16:30 Mijn Laguna (diesel) met 1538kg en 450Nm koppel had al relatief best veel koppel, maar nu met 670Nm, en dan ook bij vrij laag toerental mede geholpen door de compressor, merk je niet dat je auto rijdt die een kleine 500kg zwaarder is in dat opzicht.
T8 heeft toch geen compressor? Is de compressor niet alleen voor een T6 motor? De electromotor doet toch eigenlijk precies wat de compressor doet (=koppel bij weinig toeren)? Denk dat het verstandig om de compressor achterwege te laten, toch weer een component minder die kapot kan gaan.

werkelijk verbruik B3

Geplaatst: 15.05.2023 - 16:13
door MFV
J33Bee schreef: 12.05.2023 - 09:22 Vraag me soms af of er wel een tank van 60L in zit, zo snel ie al mekkert over "tanken" :D Nog nooit meer dan 56L in kunnen knijpen en vaak genoeg de BC op 0 gereden.

Afgaande op Emmevi met 56,xL vraag ik me af hoe lang hij doorgereden heeft met "geen indicatie BC".
Ik heb nooit meer dan 55,6 liter getankt. Maar ik ben niet echt een held als het op lang doorrijden met een bijna lege tank aankomt. Ik verwacht dus ook niet dat ik mijn pr snel ga 'verbeteren'... ;-)

werkelijk verbruik B3

Geplaatst: 22.05.2023 - 12:03
door EVO500
t5power schreef: 13.05.2023 - 20:00 T8 heeft toch geen compressor? Is de compressor niet alleen voor een T6 motor? De electromotor doet toch eigenlijk precies wat de compressor doet (=koppel bij weinig toeren)?
Tot model 2022 heeft T8 wel een compressor(supercharger) icm turbo met de B4204T34 motor. Sinds de sterkere 155Pk elektromotor hebben ze deze er niet meer op zitten met de B4204T56 motor.
Benzinemotor leverde daardoor bij ouder model bij lager toerental (2200) al 400Nm tov nieuw model welke dit bij 3000 t/min doet.
t5power schreef: 13.05.2023 - 20:00 Denk dat het verstandig om de compressor achterwege te laten, toch weer een component minder die kapot kan gaan.
Tja, is met alles zo.

werkelijk verbruik B3

Geplaatst: 22.05.2023 - 12:43
door NielsPHEV
De versie met compressor was ook ietsie minder zuinig. De laatste generatie T8 heeft idd geen compressor en de ICE haalt nog wel ongeveer hetzelfde vermogen als voorheen, ze zullen iets met de turbo gedaan hebben. De sterkere erad maakt dat je de compressor echt niet mist sterker nog de huidige T8 (T6) aandrijflijn is echt een genot om in te rijden enorm koppel, erg prettig

werkelijk verbruik B3

Geplaatst: 22.05.2023 - 13:07
door EVO500
NielsPHEV schreef: 22.05.2023 - 12:43 De versie met compressor was ook ietsie minder zuinig. De laatste generatie T8 heeft idd geen compressor en de ICE haalt nog wel ongeveer hetzelfde vermogen als voorheen, ze zullen iets met de turbo gedaan hebben. De sterkere erad maakt dat je de compressor echt niet mist sterker nog de huidige T8 (T6) aandrijflijn is echt een genot om in te rijden enorm koppel, erg prettig
Ja, dat verwacht ik ook dat deze iets minder zuinig is. Klopt, Vermogen (max) geld overigens het zelfde. Deze is hetzelfde maar word ook bij lager toerental over het volle toerenbereik afgegeven. Nieuwe krachtigere elektromotor compenseert dit natuurlijk ruimschoots. Het kan misschien een voordeel zijn als de accu leeg is dat de motor wat meer lineair zal zijn als zonder supercharger gezien deze geen vuldruk nodig heeft om op toeren te komen.

werkelijk verbruik B3

Geplaatst: 22.05.2023 - 18:03
door NielsPHEV
De accu is nooit helemaam leeg de erad geeft je altijd een zetje zodat je de compressor niet mist.

werkelijk verbruik B3

Geplaatst: 22.09.2023 - 17:22
door Koen42
Is er een groot verschil in verbruik tussen de 7 en de 8-trapsautomaat? De 7-traps zou zuiniger moeten zijn, maar is dat in de praktijk ook zo?

werkelijk verbruik B3

Geplaatst: 22.09.2023 - 20:06
door Fred3543
Emmevi schreef: 12.05.2023 - 11:22 @J33bee: bij mij gaf de BC nog een range van 40km aan, geen idee vanaf welke range hij naar - - springt.
grappig is dat soms bij 90 km ineens de - - in beeld komt en de navigatie meteen vraagt of ik een pomp wil opzoeken? Als je de gereden kilometers niet echt in je hoofd hebt en de batterij minder dan 26 kilometer is ga je niet gokken. Bij het tanken ging er maar 51 liter in…. Test gedaan met volle accu, nu bij 60 kilometer ineens — - in beeld. 80 kilometer doorgereden en toen nog maar 56,4 liter er in.. erg veilige marge voor de dubbele streepjes zou ik zeggen.

werkelijk verbruik B3

Geplaatst: 23.09.2023 - 08:32
door wasbeer2006
Koen42 schreef: 22.09.2023 - 17:22 Is er een groot verschil in verbruik tussen de 7 en de 8-trapsautomaat? De 7-traps zou zuiniger moeten zijn, maar is dat in de praktijk ook zo?
Ik denk het wel. Nu is de vraag wat jij veel vind. Maar ik rijd altijd makkelijk 6.0 tot 6.5 op stukken van 30km of meer en ik rijd altijd wel 120.
Als je goed begrijpt wanneer je de motor met gaslos uitzet scheelt dat echt wel.

Als ik me echt aan de snelheid hou red ik laag in de 5 ook wel.

Met een hybrid kan je wel testen hoeveel er in de tank zit. Bij mij gisteren met nog 50km op de teller ging er 55 liter in.
Met een 60l tank zal er best 62 of 63 ingaan.

werkelijk verbruik B3

Geplaatst: 25.09.2023 - 09:43
door raspaardje
Denk het ook wel.
Vooral op de korte afstand is de 8-traps niet heel zuinig.
Een verbruik van hoog in de 5l/100km is met de 8-traps haalbaar op een langere afstand (>50 km) met de max snelheid van 100 km/h.

Ik zit nu op een gemiddeld verbruik van 7.2km/100km over 40k km waarvan iets meer dan de helft snellere vakantiekm zijn.

werkelijk verbruik B3

Geplaatst: 26.09.2023 - 14:11
door wasbeer2006
Dat is ook wel netjes. Ik zit maar op 7.0L/100km. Ook met 40K.
Maar bv gisteren rotterdam/amsterdam en terug 4.8 op de heenweg en terug in de spits met veel file 5.5

werkelijk verbruik B3

Geplaatst: 26.09.2023 - 16:03
door Philken
eens opgezocht in de spritzmonitor app...
62.35L was het meeste dat ik al getankt heb zonder te moeten duwen...(wel diesel)

werkelijk verbruik B3

Geplaatst: 26.09.2023 - 16:47
door raspaardje
wasbeer2006 schreef: 26.09.2023 - 14:11 Dat is ook wel netjes. Ik zit maar op 7.0L/100km. Ook met 40K.
Maar bv gisteren rotterdam/amsterdam en terug 4.8 op de heenweg en terug in de spits met veel file 5.5
Hoog in de 4l/100 km is van deur tot deur met de 8-traps automaat simpelweg onmogelijk. Van punt A op de snelweg naar punt B op de snelweg uiteraard wel. Fluwelen voetje, max 100 op de CC.