Pagina 6 van 9

Rechtstreeks naar Noorwegen

Geplaatst: 04.02.2023 - 09:25
door Emmevi
Dat is het ook, maar niet elk bedrijf maakt het eerste jaar gelijk miljoenen winst voor nieuwe grote investeringen. Daarbij wordt de open ruimte in de Eemshaven ook beperkter door de andere bedrijven die er al aan de kade zitten.

Rechtstreeks naar Noorwegen

Geplaatst: 04.02.2023 - 09:51
door Ben
Maar als je een bedrijf begint, zeker van die omvang, zorg je toch eerst dat alle randvoorwaarden in orde zijn.
En als je een schip op vaste tijden wilt laden en lossen moet je er toch minimaal voor zorgen dat er een plek is om te laden en lossen.
Nu zijn ze er van uitgegaan dat 'er wel een plek zal zijn'. En als dat dan een keer niet het geval is kunnen ze niet aanmeren.

Rechtstreeks naar Noorwegen

Geplaatst: 04.02.2023 - 09:57
door V480-S60
Waarbij nu ook nog eens het enige schip bschadigd is.

Hou me te goede, ik vind het een top idee en hoop dat het blijft. Maar dit is voor een heleboel partijen niet zoals het zou moeten. (Waarbij al aangegeven is dat er om de steeds schaarser wordende ruimte in de Eemshaven gestreden wordt.)

Rechtstreeks naar Noorwegen

Geplaatst: 04.02.2023 - 12:40
door Bover
Ik zie heel veel aannames... Het kan per aanname ook zo zijn dat Seaport toezeggingen heeft gedaan aan de rederij en die niet nakomen... ;)

Rechtstreeks naar Noorwegen

Geplaatst: 04.02.2023 - 12:55
door NielsPHEV
Bover schreef: 04.02.2023 - 12:40 Ik zie heel veel aannames... Het kan per aanname ook zo zijn dat Seaport toezeggingen heeft gedaan aan de rederij en die niet nakomen... ;)
Precies, mijn aaname is dat die ferry club niet gemanaged wordt door pannenkoeken dus er kan maar zo veel meer aan de hand zijn dan wij hier kunnen overzien

Rechtstreeks naar Noorwegen

Geplaatst: 04.02.2023 - 14:07
door OGA244
deze ferry stond een jaar terug nog als eenmanszaak te boek

Rechtstreeks naar Noorwegen

Geplaatst: 04.02.2023 - 14:24
door Bover
ja dat had ik ook gezien en ze moeten zich in een krappe markt invechten. Als ze het goed doen halen ze Freight op met gunstige vaartijden voor trucks en prijsstelling. Wordt vervolgd

Rechtstreeks naar Noorwegen

Geplaatst: 04.02.2023 - 14:45
door V480-S60
Ik constateer slechts dat er nog altijd geen eigen terminal en eigen kaderuimte is. En om een ferry goed te laten renderen en in ieder geval niet afhankelijk te zijn van (en dat is geen aanname maar een feit dat na te gaan is) schaarse beschikbare afmeerplaatsen. Is het hebben van die twee zaken toch echt wel een eerste vereiste. Verder doe ik nergens aannames.

Daarnaast is ook makkelijk na te gaan dat het MS Romantika momenteel beschadigd is en dat meerdere afvaarten gecancelled zijn.

Rechtstreeks naar Noorwegen

Geplaatst: 05.02.2023 - 09:49
door V70/2.4D/2003
Frits V70 schreef: 03.02.2023 - 21:37
Emmevi schreef: 03.02.2023 - 21:15 Opzich wel natuurlijk want ze hebben nog niet hun eigen kade. Het mooiste zou zijn als ze aan de lange kant van de Beatrixhaven zouden liggen, want dan liggen ze met de kop of kont in de wind. Maar dat is een werkkade zonder parkeer/opstel mogelijkheid, en daar wil je natuurlijk niet allerlei toeristen tussen de vrachtwagens, shovels en heftrucks hebben lopen.
Ik begrijp niet dat de Eemshaven dit niet beter faciliteert. Is toch in beider belang, zou je zeggen?
Ergens heb je een punt alleen is die haven daar niet geschikt voor. De MS Romantika is wel zo ongeveer de Max van wat er voor het doel “veerdienst” aangemeerd kan worden in combinatie met de juiste walfaciliteiten.
Maar als je met nul komma nul niks begint, op een moddervlakte waar enkel konijnen de dienst uitmaken, je eerst alles aan moet schaffen, bouwen etc etc. Vergunningen, certificeringen etc etc, dan vraagt dat tijd en heel veel geld. Dat dan weer gekoppeld aan de toestand in de wereld…….

De Eemshaven is een industriehaven die in hoofdzaak is gericht op energie en onderhoud van de off-shore windparken, toerisme is leuk maar past daar niet.

Rechtstreeks naar Noorwegen

Geplaatst: 05.02.2023 - 11:02
door Msuidgeest
Als ik jouw bijdrage lees Ger begrijp ik dat de Eemshaven niet de juiste keus is voor een tochtje Kristiansand.

Rechtstreeks naar Noorwegen

Geplaatst: 05.02.2023 - 11:02
door Frits V70
Dan zou Delfzijl een veel mooier alternatief zijn. Ook goed voor de stad en leuk voor bezoekers en reizigers om zo'n mooi schip te zien binnen komen en vertrekken.

Is maar een klein stukje verder vanaf de Eemshaven voor het schip. Bereikbaarheid per auto naar en van Delfzijl is via de N33 ook prima te doen. Ik wist het wel.

Rechtstreeks naar Noorwegen

Geplaatst: 05.02.2023 - 11:04
door mees
......... mijn bescheiden meningen, in dit erg leuke topic:
-- alle begin is moeilijk, voor een startend bedrijf
-- rederijen zijn er al sinds mensenheugenis en geschiedenisboeken, havenbedrijven ook
-- kennelijk wil iemand te snel starten met een 'eigen' veerdienst
-- en werkt een havenbedrijf niet (snel) genoeg mee
-- die schade had niet hoeven te ontstaan, als de verantwoordelijke bemanningsleden voorzorgsmaatregelen hadden genomen
-- sowieso zou ik met mijn auto-caravancombi niet een 'besproken/gereserveerde' noord-zuid v.v. koers varen, als de 'storm' meestal ruimend is van ZW naar NW en dus ook nog eens eens een twee-richting deining (met extra golfhoogten) heeft
-- toerisme is leuk en past ook in Groningen, toch?
-- de Maasvlakte is ook toeristisch geworden
-- de Europoort kent goede (passagiers)ferry-faciliteiten, al sinds 1965 https://www.vpro.nl/speel~WO_VPRO_28501 ... hull~.html
........ en verder 'staan de beste stuurlui aan wal'........ :)

Rechtstreeks naar Noorwegen

Geplaatst: 05.02.2023 - 11:08
door Msuidgeest
Wie op een kaart kijkt ziet dat Kiel Göteburg min of meer ook een noord zuid verbinding is ... Alleen bij Kiel Helsinki heb je bijna altijd de wind van achteren en dus nauwelijks last van schommelingen op de boot.

Rechtstreeks naar Noorwegen

Geplaatst: 05.02.2023 - 11:08
door Ben
En ik zou nog steeds graag zien dat de TOR LINE weer terug komt.
En voor wie niet weet wat dat is, dat was een lijndienst in de vorige eeuw: IJmuiden <-> Göteborg vv.

Rechtstreeks naar Noorwegen

Geplaatst: 05.02.2023 - 11:12
door Frits V70
Leuk, Mees! Tegen zeeziekte bestaan alleen maar zeebenen :)

Verder lees ik hier veel belangstelling om naar Scandinavie te reizen. Dan biedt een veerdienst zeker goede mogelijkheden. Ik zag bij de start dat het schip al snel volgeboekt was, dus de markt is er zeker wel.

Rechtstreeks naar Noorwegen

Geplaatst: 05.02.2023 - 14:29
door Bover
Ach de TOR line ....waar blijft de tijd. Tor is voor zover ik weet DFDS geworden....gericht op Freight hoofdzakelijk

Rechtstreeks naar Noorwegen

Geplaatst: 05.02.2023 - 16:29
door mees
Inderdaad Frits, de pillen zijn ......
Je weet, ik vaar heel graag; een vakantie is pas geslaagd als er een ferry (of pont ergens tussen eilanden) is 'bereden'.

@Mark, het Kattegat is een totaal ander soort water en weder dan de Noordzee; het Skagerak kan ook al 'spoken'.
en nee, ik ga geen filmpjes of foto's plaatsen.

Ik hoop van harte voor iedereen dat de lijndienst van dit topic een blijver is.
....en dat IJmuiden <> Gothenburg weer terug komt.

Rechtstreeks naar Noorwegen

Geplaatst: 05.02.2023 - 17:16
door Bover
Noordzee rolt vanuit de West en het Skagerak oost en ik meen bij Jutland eo vindt een ontmoeting plaats tusen die stromen en ja dat botst en de rest kun je wel raden met storm. En het benoemde spoken is erg vervelend om mee te maken ook met zeebenen....

Rechtstreeks naar Noorwegen

Geplaatst: 05.02.2023 - 19:07
door V70/2.4D/2003
Msuidgeest schreef: 05.02.2023 - 11:02 Als ik jouw bijdrage lees Ger begrijp ik dat de Eemshaven niet de juiste keus is voor een tochtje Kristiansand.
Ja en nee.

Ja: is natuurlijk ideaal, dichtbij en het was qua prijs eigenlijk net zo duur als via Hirtshals. Voor het feit dat je heen en terug twee-drie dagen €200 extra betaald is peanuts.

Nee: formaat schip en de route. Denk er om dat je op momenten redelijk aan het stuiteren bent op die kano, zeker op die route en de windrichting.
Havenfaciliteiten Eemshaven zijn beneden de maat, op alle fronten. Dat mag het eerste jaar (opstart problemen) maar dat moet om moverende redenen binnen no-time goed geregeld en gefinetuned worden/zijn.

De eerste CEO is uitgekocht, de toko is technisch failliet (van wat hier zo her en der gefluisterd wordt) de nieuwe suikeroom komt voor in de Panama-papers etc etc
Allemaal geruchten en ruis die de ronde doen, waarheidsgehalte is niet te bepalen en mijn mening staat in de vorige post: het is jammer dat het zo gaat.

Rechtstreeks naar Noorwegen

Geplaatst: 05.02.2023 - 19:24
door Msuidgeest
Al met al heb ik net op de knop "betalen" gedrukt bij Stenaline en is een bootreis tussen Duitsland en Zweden geboekt ...