Botsen

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Bover
8th Gear member

AlexV70 schreef:Ja hij staat tot zijn assen in de ...............modder?
Maarja die vrachtauto ook. Daar is massa vast hoger van! :P
Ha die Alex,
Wat ben je wakker
Touche :D :D
Vanuit leken optiek:
Maar potentiele energie komt niet altijd vrij en stabiliseerd. Daar zijn toch andere kritische factoren bij betrokken denk ik maar voor.
Zoiets van draagkracht versus draaglast :?:
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gast

Maurice Pierik schreef:De bestuurder van de V70 (die op weg was om zijn V70 voor een Audi A6 in te ruilen... (zou je dan toch worden gestraft?)) heeft gemeld dat tijdens zijn beklemde situatie de carrosserie van de V70 van die angstige kraakgeluiden maakt. Dit duidt op een flinke krachtuitoefening (niet kinetische maar potentiële energie) op de structuur. Ik denk dat je niet met alle auto's hier even voordelig onderuit komt.
Zal de Audi A6 ook zo'n goede kooiconstructie hebben?
Ik meende ergens gelezen te hebben dat de persoon in kwestie weer een Volvo heeft op gehaald.

Gelukkig zijn we het hier over eens. :P MASSA :lol:
Gast

Bover schreef:Vanuit leken optiek:
Maar potentiele energie komt niet altijd vrij en stabiliseerd. Daar zijn toch andere kritische factoren bij betrokken denk ik maar voor.
Mechanica: actie = reactie?
MDA
5th Gear member

AlexV70 schreef:
Bover schreef:Vanuit leken optiek:
Mechanica: actie = reactie?
oh oh oh... ik voel me weer genoodzaakt hier wat van te zeggen.
Ten eerste: actie = - reactie (die "min" is erg belangrijk)
Ten tweede: je hebt hier nog een wet uit de mechanica nodig: massa is traag (vreemd genoeg)!
Om iets (met massa > 0) te laten bewegen heb je een netto kracht nodig. Andersom geldt: zolang de netto kracht 0 is, beweegt er niets. Dus zolang de draagkracht gelijk is aan de draaglast, beweegt er niets. Zodra de draagkracht te klein wordt (of draaglast te hoog), gaat het bewegen (doorbuigen)... en dan lig je eronder :?
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Maurice Pierik
4th Gear member

en als het begint te kraken om je heen, dan zit je akelig op het randje.
Bover
8th Gear member

Nou ja, kraken of buigen.
Dat laatste "buigen" is niet erg.
Ik heb gevaren en dan zag je soms een heel schip buigen of misschien wel iets torderen in de golven....
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Maurice Pierik
4th Gear member

Dat klopt. Een carrosserie van een auto kan ook torderen en buigen (en dat doet ie ook!), maar de mate waarin is wel bepalend.
Gast

Dus de resultantes waren gelijk aan elkaar?
MaGNeT
3rd Gear member

MDA schreef:Wat een prachtige overzicht Maurice.

p.s. Hier de bewegende beelden van de T3 crash (het oranje VW busje...). Auw! :-O

Dat was geen officiële test.
Het ging met zo'n 100km/u en met 1000kg lading achterin.
Geen wonder dat hij plat ging ;)

Crashtests uit de jaren '80 laten juist zien dat de T3 de veiligste transporter was op de Europese markt.

Heb een test gezien waarbij een Toyota Lite-Ace in die tijd zo'n 65 centimeter naar binnen ging en de VW bus zo'n 35cm. De Toyota had ook geen neus... Dus de bestuurder kreeg het wat benauwd...

Dit is overigens ook een mooi filmpje als je reclame voor Volvo wilt maken ;)
Poolrev
5th Gear member

AlexV70 schreef:
Maurice Pierik schreef:De bestuurder van de V70 (die op weg was om zijn V70 voor een Audi A6 in te ruilen... (zou je dan toch worden gestraft?)) heeft gemeld dat tijdens zijn beklemde situatie de carrosserie van de V70 van die angstige kraakgeluiden maakt. Dit duidt op een flinke krachtuitoefening (niet kinetische maar potentiële energie) op de structuur. Ik denk dat je niet met alle auto's hier even voordelig onderuit komt.
Ik meende ergens gelezen te hebben dat de persoon in kwestie weer een Volvo heeft op gehaald.
Klopt, de desbetreffende eigenaar rijdt alweer een jaar ongeveer in een Volvo rond. Volvo Nederland heeft z 'n Audi A6 toen van 'm overgenomen en hij heeft (tegen gereduceerde prijs :P) weer een Volvo :) .
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

MaGNeT schreef:Crashtests uit de jaren '80 laten juist zien dat de T3 de veiligste transporter was op de Europese markt.
Heb (mogelijk die) crashstest gezien, op verzoek van VW (die het geheel financieel ondersteude) was het crashblok iets lager dan normaal geplaatst en kwam de Transporter er daardoor heel behoorlijk uit, op de std hoogte was het voor de Transporter net zo "over en sluiten" als met alle andere volfrontbusjes.
Johan s60
6th Gear member

Maar even mijn natuurkunde boek erbij gehaald, onder het hoofstuk Impuls and momentum staat juist een voorbeeld van twee auto's die met elkaar botsen

Solution:Momentum conservation indicates that

(m1 + m2)*vf {Total mom. after collision}= m1*v1 + m2*v2{Total mom. before collision}

This equation can be solved for vf= (m1*v1 + m2*v2)/ (m1+m2)
=(1000KG*18m/s + 1500KG*-18m/s)/ (2500KG)=-3,6m/s

Hier gaan ze ervan uit dat de twee afzonderlijke massa's een worden met een zelfde snelheid na de botsing, waarbij de kleinste massa de grootste g krachten te verduren krijgt.

Dus meer massa is in dit geval gunstiger, (moet de kooi wel intact blijven) :lurk: hoe hard een hert aan komt weet ik nu ook (arm dier)
Barlin
2nd Gear member

Ik lees net een stukje in de USA today (zit even in Amerika) dat 'More drivers die in small cars'. Het staatje is als volgt 108 per million verhicles in small cars, 70 per million in mid size cars, 67 per million in large cars en 55 per million in SUV.

Dit is onderzocht door Marc Ross een professor emeritus in the physics department at the univeristy in Michigan. Hij heeft samen met Tom Wenzel daar de nodige artikelen over geschreven.

Nog een leuke uitsmijter in het artikel: "But you can't simply buy a big, heavy verhicle and assume you are safe. Studies show that extra weight does little or no good after about 4,500 pounds, roughly the weight of a minivan or midsize SUV (dat zijn de grote SUV's in NL ;-). And the heaviest verhicles, full-ize pickups have driver death rates about the same as small cars.

Het artikel is te vinden: www.lbl.gov/Science-Articles/Archive/as ... report.pdf -
Of zoek via Google op: Marc ross Tom Wenzel

Groet,
Bart

ps de toyata corola komt er niet zo goed vanaf en laat Hertz mij die nou net hebben aangeboden als full size (ha ha ha ha). Gelukkig hebben ze het "foutje" hersteld en mij een gratis upgrade gegeven naar een Chrysler 300 Touring!
Groet Bart.
S60 2.5T Automaat (alles erop en eraan)
Gast

Idd, zwaarder is niet altijd veiliger, zeker als je dat wegzet tegen de amerikaanse markt.
Want laten wel wel wezen voor de pickups in amerika gelden ook andere veiligheidsregels (eisen) dan voor de personenauto's.
Geen wonder dat in dat type voertuig meer doden vallen.

Maar als je een auto kiest die het maximale heeft qua kreukelzones en andere veiligheden, dan gaat massa uiteindelijk wel weer spelen.
MDA
5th Gear member

Johan s60 schreef:Maar even mijn natuurkunde boek erbij gehaald, onder het hoofstuk Impuls and momentum staat juist een voorbeeld van twee auto's die met elkaar botsen

Solution:Momentum conservation indicates that

(m1 + m2)*vf {Total mom. after collision}= m1*v1 + m2*v2{Total mom. before collision}

This equation can be solved for vf= (m1*v1 + m2*v2)/ (m1+m2)
=(1000KG*18m/s + 1500KG*-18m/s)/ (2500KG)=-3,6m/s

Hier gaan ze ervan uit dat de twee afzonderlijke massa's een worden met een zelfde snelheid na de botsing, waarbij de kleinste massa de grootste g krachten te verduren krijgt.

Dus meer massa is in dit geval gunstiger, (moet de kooi wel intact blijven) :lurk: hoe hard een hert aan komt weet ik nu ook (arm dier)
Deze conclucsie mag je absoluut niet trekken. wat hier staat is een absoluut theoretisch sommetje waarbij geen energie wordt opgenomen tijdens de botsing (een biljartballen-botsing zeg maar), en er niets kan worden gezegd over g-krachten. Sterker nog: in dit sommetje is de impuls-verandering instantaan voor zover ik kan zien, dus de g-krachten oneidig voor beide botsende elementen.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
MDA
5th Gear member

Barlin schreef:Ik lees net een stukje in de USA today (zit even in Amerika) dat 'More drivers die in small cars'. Het staatje is als volgt 108 per million verhicles in small cars, 70 per million in mid size cars, 67 per million in large cars en 55 per million in SUV.

Dit is onderzocht door Marc Ross een professor emeritus in the physics department at the univeristy in Michigan. Hij heeft samen met Tom Wenzel daar de nodige artikelen over geschreven.

Nog een leuke uitsmijter in het artikel: "But you can't simply buy a big, heavy verhicle and assume you are safe. Studies show that extra weight does little or no good after about 4,500 pounds, roughly the weight of a minivan or midsize SUV (dat zijn de grote SUV's in NL ;-). And the heaviest verhicles, full-ize pickups have driver death rates about the same as small cars.

Het artikel is te vinden: www.lbl.gov/Science-Articles/Archive/as ... report.pdf -
Of zoek via Google op: Marc ross Tom Wenzel

Groet,
Bart

ps de toyata corola komt er niet zo goed vanaf en laat Hertz mij die nou net hebben aangeboden als full size (ha ha ha ha). Gelukkig hebben ze het "foutje" hersteld en mij een gratis upgrade gegeven naar een Chrysler 300 Touring!
Ik lees net in de conclusies van dat artikel letterlijk: "Does the safety record ... prove that light cars are unsafe? We present evidence that there is no such simple rule. Might it instead suggest that relatively inexpensive cars tend to be unsafe? Perhaps. In any event, the argument that the low weight of cars with high fuel economy has resulted in many excess deaths is unfounded; that by paying careful attention to safety in vehicle design, smaller cars can be, and indeed have been, made as safe as larger ones."

En verderop: "Import Luxury and Sports Cars. Import luxury cars have the lowest combined risk..."

IK weet niet wie dat stuk in USA today heeft geschreven, maar een ding weet ik wel: lezen kan ie niet...
Johan s60
6th Gear member

Er kan wel degelijk wat gezegd worden over de g-krachten, als je aanneemt dat de kooi intact blijft van beide wagens dan zullen de g krachten die op de lichtere wagen werken altijd groter zijn.

Deze krijgt immers een negatieve snelheid dan wat ie eerst (voor de botsing)had dus dv/ dt is groter en dus de g krachten ook

De lichte wagen gaat van 18 m/s naar -3.6 m/s dus een verschil van 21,6 m/s
De zwaardere gaat van 18m/s naar 3,6 m/s dus een verschil van 14.4 m/s

Dit alles in dezelfde botsingtijd dus de lichtere wagen krijgt de grootste g krachter te verduren.

Ik zeg ook niet dat er geen botsings energie door beide auto wordt opgenomen de kreukelzones worden door beide auto's volledig benut maar als dat op is en de kooi constructie's houden het, dan kun je met bovenstaande formule de eindsituatie makkelijk uitrekenen

Zo kun je ook een vrachtauto en een personen auto nemen als voorbeeld, bij hoge snelheid zal dan de personen wagen smerig inelkaar zitten maar als alle onderdelen er nog aan blijven (is wel een voorwaarde) dan gaat het sommetje ook op

Het is inderdaad alleen maar theorie, maar geeft de invloed van de massa mooi weer.
:crazyeyes:
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Johan s60
6th Gear member

Kijk hier maar eens, welke auto zal hier de grootste g- krachten ondergaan

http://nl.youtube.com/watch?v=ujEA0S9QxGI
Barlin
2nd Gear member

MDA schreef:Ik lees net in de conclusies van dat artikel letterlijk: "Does the safety record ... prove that light cars are unsafe? We present evidence that there is no such simple rule. Might it instead suggest that relatively inexpensive cars tend to be unsafe? Perhaps. In any event, the argument that the low weight of cars with high fuel economy has resulted in many excess deaths is unfounded; that by paying careful attention to safety in vehicle design, smaller cars can be, and indeed have been, made as safe as larger ones."

En verderop: "Import Luxury and Sports Cars. Import luxury cars have the lowest combined risk..."

IK weet niet wie dat stuk in USA today heeft geschreven, maar een ding weet ik wel: lezen kan ie niet...
Bollocks. Dat werd in de USA Today heel anders gepresenteerd. Daar zit duidelijk de olie lobby achter. Wat mij in eerste instantie triggerde is dat het aantal doden per aantal auto's bij de kleine categorie beduidend hoger lag. Ik heb het artikel grof gescand en had zelfs het idee dat er een correctie gedaan was op doelgroep van. Kleine auto, jongere mensen, grotere kans om bij een dodelijk ongeluk betrokken te raken.

De conclusie helaas geskipt (vakantie ;-).

IK weet overigens niet of het artikel in de USA today op het door mij aangeclipte artikel was gestoeld. Dit artikel was het eerste dat bij google naar voren kwam.

Dank voor het in het juiste perspectief plaatsen maar helaas brengt ons dit niets dichter bij een finale conclusie! Verder onderzoek is noodzakelijk.
Groet Bart.
S60 2.5T Automaat (alles erop en eraan)
Gast

Ik doe er niet zo moeilijk over hoor. :wink:
Geef mij maar een dikke Volvo, als de kreukelzone aan zijn eind is gaat de massa mij verder helpen. :P
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”