Pagina 6 van 17
De V60-T6 oet Twente
Geplaatst: 26.02.2022 - 09:45
door Hans oet Twent
Rolandk schreef: ↑26.02.2022 - 09:42
Is het niet zo dat bij starten op afstand de standkachel niet aangaat in het geval het vinkje bij “extra verwarming” uitstaat en bij standkachel logischerwijs wel? Staat extra verwarming aan dan zit er feitelijk geen verschil volgens mij.
Ik herken het verschil ook niet. Het doel is evident, de auto is ontdaan van ijs en heerlijk warm.
De V60-T6 oet Twente
Geplaatst: 26.02.2022 - 10:12
door wasbeer2006
Nou...... Ik kan alleen op afstand starten.
Topfunctie voor gratis
Maar stel je hebt een garage en wil dat de auto meteen warm is kan dat natuurlijk niet....
Appartementen complet bv, die hebben hier veelal een garage.
Dan zal je iets elektrisch moeten hebben. De huidige standkachel is elektrisch.
In NL een beetje overdreven optie vind ik zelf. Tenzij je natuurlijk een medische noodzaak hebt.
Het enige is dat dit wellicht beter is voor het milieu al dat telt. De vraag is echter of dat zo is gezien je altijd een iets zwaardere auto rijd.
De V60-T6 oet Twente
Geplaatst: 26.02.2022 - 10:16
door mees
Uh,
is dat bij jullie 'soort auto' dan anders dan bij mijn draadloze T5?
Je kan de standkachel aanzetten (vanuit elk deel van de wereld, zolang je maar www hebt)
en bovendien kiezen om wel/niet de motor te starten.
Screenshot_20220226_101344_se.volvo.vcc.jpg
De V60-T6 oet Twente
Geplaatst: 26.02.2022 - 10:17
door Hans oet Twent
wasbeer2006 schreef: ↑26.02.2022 - 10:12
Nou...... Ik kan alleen op afstand starten.
Topfunctie voor gratis
Maar stel je hebt een garage en wil dat de auto meteen warm is kan dat natuurlijk niet....
Appartementen complet bv, die hebben hier veelal een garage.
Dan zal je iets elektrisch moeten hebben. De huidige standkachel is elektrisch.
In NL een beetje overdreven optie vind ik zelf. Tenzij je natuurlijk een medische noodzaak hebt.
Het enige is dat dit wellicht beter is voor het milieu al dat telt. De vraag is echter of dat zo is gezien je altijd een iets zwaardere auto rijd.
Doel is; auto is heerlijk warm als ik in de ochtend vertrek.
De V60-T6 oet Twente
Geplaatst: 26.02.2022 - 10:26
door wasbeer2006
Nee dat snap ik natuurlijk. Ik vind het starten op afstand heerlijk!
Ik doel meer op de standkachel.
Als je buiten staat kan je starten, dus niet nodig.
Sta je in NL binnen is het niet zo vreselijk koud dat je hem nodig hebt.
De V60-T6 oet Twente
Geplaatst: 26.02.2022 - 10:28
door diesel01
Hans oet Twent schreef: ↑26.02.2022 - 10:17
wasbeer2006 schreef: ↑26.02.2022 - 10:12
Nou...... Ik kan alleen op afstand starten.
Topfunctie voor gratis
Maar stel je hebt een garage en wil dat de auto meteen warm is kan dat natuurlijk niet....
Appartementen complet bv, die hebben hier veelal een garage.
Dan zal je iets elektrisch moeten hebben. De huidige standkachel is elektrisch.
In NL een beetje overdreven optie vind ik zelf. Tenzij je natuurlijk een medische noodzaak hebt.
Het enige is dat dit wellicht beter is voor het milieu al dat telt. De vraag is echter of dat zo is gezien je altijd een iets zwaardere auto rijd.
Doel is; auto is heerlijk warm als ik in de ochtend vertrek.
Precies, hier ook voorverwarming op diesel.
Auto staat naast het huis op het erf en is gewoon stijf bevroren bij vorst, het niet hoeven krabben en lekker warm instappen is top en echte luxe.
En als het echt koud is dan eerst een half uurtje standverwarming die tijdens het tanden poetsen weer uitgaat en dan afstandstart aan waardoor stuur en stoel na een minuut ook heerlijk warm zijn.
De V60-T6 oet Twente
Geplaatst: 26.02.2022 - 10:45
door Rolandk
Bij de standkachel gaan de stuur- en bilgrill toch ook aan? Bij mij in ieder geval wel

De V60-T6 oet Twente
Geplaatst: 26.02.2022 - 13:39
door lint
Bij de T6 Recharge modellen gaat de voorverwarming elektrisch, inclusief stoel en stuurverwarming.
De V60-T6 oet Twente
Geplaatst: 26.02.2022 - 14:02
door Daf88
MijnT6 Recharge (MY21) heeft een standkachel op benzine, deze gaat aan bij pre-conditioning als het koud is, net als de stoel/stuur verwarming. Deze standkachel kan ook gebruikt worden als 'extra verwarming' als je onderweg bent (zowel electrisch rijdend als op de brandstofmotor). Er zijn ook Recharge modellen voor de zuidelijke markten, die hebben een electrische standkachel. Ik geloof dat inmiddels de standkachel ook in NL electrisch is .....
De V60-T6 oet Twente
Geplaatst: 26.02.2022 - 17:56
door wasbeer2006
Ja klopt, is nu standaard.
Die snap ik ook wel. Dan kan je ook in een garage verwarming.
Die op brandstof snap ik helemaal niets van wat is het verschil met vooraf starten?
De V60-T6 oet Twente
Geplaatst: 26.02.2022 - 18:02
door Jelmer de Jong
wasbeer2006 schreef: ↑26.02.2022 - 17:56
Die op brandstof snap ik helemaal niets van wat is het verschil met vooraf starten?
De restwarmte van een verbrandingsmotor is zo'n 50% op een ideaal toerental, niet stationair. De restwarmte van een kachel die letterlijk diesel in de fik steekt zit tegen de 90% aan.
De V60-T6 oet Twente
Geplaatst: 26.02.2022 - 18:40
door diesel01
wasbeer2006 schreef: ↑26.02.2022 - 17:56
Ja klopt, is nu standaard.
Die snap ik ook wel. Dan kan je ook in een garage verwarming.
Die op brandstof snap ik helemaal niets van wat is het verschil met vooraf starten?
Standkachel is direct warm en kan in 15 minuten met -4 de ramen ontdooien, opwarmen blok doet er veel langer over.
Laat in Dld een auto met draaiende motor opwarmen dan krijg je daar een bekeuring voor, van een kachel vind men helemaal niets en dus geen bekeuring.
De V60-T6 oet Twente
Geplaatst: 26.02.2022 - 19:05
door DB200
IJskrabben hoef ik meestal niet omdat de wagen thuis onder een carport staat. Ik doe ca. 10 - 15 minuten voor vertrek de standkachel aan en laat de standkachel na het wegrijden ook gewoon nog een minuutje of 5 meehelpen zodat het blok sneller opwarmt. De verwarming zet ik op "uit "na vertrek zodat het blok nog sneller kan opwarmen (en die zet ik weer op "auto" als ik de standkachel weer uitschakel tijdens het rijden). Het klinkt moeilijker dan het is maar het gaat mij dus vooral om het behoud van het motorblok. De techniek boven de mens, zogezegd.
De V60-T6 oet Twente
Geplaatst: 26.02.2022 - 21:38
door Msuidgeest
Volvo heeft toch jarenlang een elektrisch element geleverd die je ergens in je motorblok kon steken om hem voor te verwarmen? Gewoon thuis aan de stroom dus. Wie in Scandinavië komt heeft ze vast wel eens gezien: auto's met een stekker uit de grill ...
De V60-T6 oet Twente
Geplaatst: 26.02.2022 - 22:05
door Jelmer de Jong
Is een verwarmingselement met klein pompje om koelwater in vloeibare toestand te houden, niet voldoende om het interieur van een bevroren auto te ontdooien en de luchtstroom in het interieur blijft laag. Bij een standkachel gaat de interieurventilator wel draaien.
De V60-T6 oet Twente
Geplaatst: 27.02.2022 - 10:40
door Msuidgeest
Zoiets kan ik mij inderdaad herinneren en was feitelijk meer bedoeld om de motor makkelijker te laten starten.
De V60-T6 oet Twente
Geplaatst: 27.02.2022 - 13:02
door KFT
https://accessories.volvocars.com/nl-nl ... 16319/2021
Doet hetzelfde als een standkachel maar langzamer, 2-3 uur.
De V60-T6 oet Twente
Geplaatst: 27.02.2022 - 13:23
door wasbeer2006
Jelmer de Jong schreef: ↑26.02.2022 - 18:02
wasbeer2006 schreef: ↑26.02.2022 - 17:56
Die op brandstof snap ik helemaal niets van wat is het verschil met vooraf starten?
De restwarmte van een verbrandingsmotor is zo'n 50% op een ideaal toerental, niet stationair. De restwarmte van een kachel die letterlijk diesel in de fik steekt zit tegen de 90% aan.
Thanks, dat wist ik niet.
De V60-T6 oet Twente
Geplaatst: 27.02.2022 - 15:08
door Daf88
De standkachel is een klein ("geoptimaliseerd") verbrandingskamertje met een pompje van ca 10x10x10 cm en daarom inderdaad een stuk efficienter dan de benzine (of diesel) motor aan te slingeren ....De batterijen worden er mee op temperatuur gebracht, het interieur en het koelwater voor de benzinemotor ..... Als je electrisch rijdt en je hebt "extra verwarming" aangevinkt, kun je bij "bestuurderprestaties" zien dat er een beetje benzine verbuik is (wat trouwens in de app niet zichtbaar is).
De V60-T6 oet Twente
Geplaatst: 27.02.2022 - 16:59
door Bover
DB200 schreef: ↑26.02.2022 - 19:05
IJskrabben hoef ik meestal niet omdat de wagen thuis onder een carport staat. Ik doe ca. 10 - 15 minuten voor vertrek de standkachel aan en laat de standkachel na het wegrijden ook gewoon nog een minuutje of 5 meehelpen zodat het blok sneller opwarmt. De verwarming zet ik op "uit "na vertrek zodat het blok nog sneller kan opwarmen (en die zet ik weer op "auto" als ik de standkachel weer uitschakel tijdens het rijden). Het klinkt moeilijker dan het is maar het gaat mij dus vooral om het behoud van het motorblok. De techniek boven de mens, zogezegd.
Yep ik ben dus niet enigste liefhebber die de interieur verwarming uitzet totdat blok is opgewarmd...Wordt motorblok blij van.....ik heb wel handschoenen in de auto liggen voor het kkkkoude ssstuur.