Oplossing slechte verlichting bij achteruit rijden

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
mga1600
6th Gear member

Philken schreef: 24.12.2024 - 14:25 Ik heb vandaag de Ledson Nano bij een plaatselijke autoshop gevonden en gekocht, samen met de NUUK nummerplaat ledbar
(https://www.valostore.com/en/product/au ... AIQAvD_BwE)

als ik het goed begrijp kan je die XBB dongle voor beide gebruiken(heb je wel 2 XBB relais nodig)?
Ik ben erg benieuwd naar de lichtopbrengst hiervan. Is een hele nette manier van inbouwen in ieder geval. Graag t.z.t. een paar foto’s in het donker…..als het niet teveel gevraagd is….!
XC60 T6 Ultimate Dark my24
teebee
7th Gear member

mga1600 schreef: 24.12.2024 - 16:03
diesel01 schreef: 24.12.2024 - 14:32
Philken schreef: 24.12.2024 - 14:25 Ik heb vandaag de Ledson Nano bij een plaatselijke autoshop gevonden en gekocht, samen met de NUUK nummerplaat ledbar
(https://www.valostore.com/en/product/au ... AIQAvD_BwE)

als ik het goed begrijp kan je die XBB dongle voor beide gebruiken(heb je wel 2 XBB relais nodig)?
Met de XBB dongel kun je beide aansturen, ik gok wel dat je 2 relais nodig bent, 1 voor de ledbar, 1 voor de achteruit rijlampen.
De dongel voorziet het signaal naar beide relais wanneer je de reverse inlegt en de achteruit rijlampen moeten gaan branden, grootlicht signaal voor wanneer je het grootlicht bedient.
Ik begrijp dat een zo’n dongle volstaat voor beide zaken ZONDER extra relais. Dat XBB ding is een dubbel relais.
Schema oogt als ‘rits-rats-klik’. Meeste werk lijkt (?) het wegwerken van de bekabeling.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
mga1600
6th Gear member

Bursting_Blue_II schreef: 23.12.2024 - 10:51 Zoals ik de uitleg van ASK / Ledson heb begrepen haal je de voeding uit de "achteraccu", en hoef je alleen de blauwe kabel uit het meegeleverde boompje aan te splitsen op de voeding van de achteruitrijdlichten. Dat laatste gebeurt alleen omdat de sensor van de kit (aan het einde van de blauwe kabel) dan "ziet/voelt" dat de achteruitrijdverlichting aan wordt gezet, en dan schakelen de LED's ook aan (en uit). Kan prima zijn dat ik het niet snap, dus als iemand met meer verstand dit kan bevestigen (of verbeteren) hoor ik dat graag.
Ik heb inmiddels de set lampen in huis gekregen en gemonteerd. Wat betreft de montage: je hebt gelijk wat betreft het gebruik van de blauwe draad. Je kunt de oorspronkelijke voeding van de achteruitrijlampen opzoeken en de blauwe kabel met een meegeleverde splicer daarmee verbinden. Die blauwe draad activeert dan het relais wat ook meegeleverd is. Kan prima zo maar je maakt dus wel een aftakking van een bestaande kabel en de juiste draad moet je eerst opzoeken en daartoe wat panelen weghalen.
Ik heb daar niet voor gekozen, maar in plaats daarvan de XBB dongle en het XBB relais gebruikt. Werkt perfect! Alleen een paar draden aan de accu’s knopen de rest is ‘software’.

Het doorvoeren van de kabels naar de lampen (prima uitgevoerde kabelboom trouwens!) is nog het meeste werk. Er zit in de bagageruimte van de XC60 links en rechts een rubberstop in de bodem. Die gaten heb ik kunnen gebruiken voor de doorvoer, maar moest wel een trekveer gebruiken om de kabel achter het hitteschild langs te krijgen. De ruimte om de kabel heen in het gat uiteraard weer opgevuld en afgedicht. De verbinding aan de accu is recht-toe-recht-aan omdat de kabelboom al van ogen is voorzien. Er zit ook een zekering in de kabelboom. De lampjes zelf kon ik op een punt per lamp met een bestaande schroef onder de bumper vastmaken en ik moest er nog een gat bijboren voor een tweede schroef per lamp. Allemaal simpel. Het programmeren van de dongle en het XBB relais is ook zo gepiept. Op de verpakking staat een QR code waarmee je op de site terecht komt waar uitgebreide instructies te vinden zijn.

Het resultaat is een heerlijke hoeveelheid licht! Zowel in de spiegel als in het camerabeeld …!
Wat een verschil - van de slechtste achteruitrijlampen ooit naar de beste ooit!
PoetsXC60
2nd Gear member

Volgens mij geldt op elk forum: Zonder foto's is het niet gebeurd

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk

mga1600
6th Gear member

PoetsXC60 schreef: 29.12.2024 - 20:00 Volgens mij geldt op elk forum: Zonder foto's is het niet gebeurd

Gemakkelijker gezegd dan gedaan: als je uitstapt om een foto te maken schiet de auto vanzelf in P en zijn de lampen dus weer uit…..l
lint
Geartronic member

Hulptroepen mobiliseren voor de foto's 😁
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
PoetsXC60
2nd Gear member

:lol:
snorremans
5th Gear member

mga1600 schreef: 29.12.2024 - 20:46
PoetsXC60 schreef: 29.12.2024 - 20:00 Volgens mij geldt op elk forum: Zonder foto's is het niet gebeurd

Gemakkelijker gezegd dan gedaan: als je uitstapt om een foto te maken schiet de auto vanzelf in P en zijn de lampen dus weer uit…..l
Op contact zetten de deur open doen en de bak in zijn achteruit zetten .
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Henry82
6th Gear member

Telefoon achter de auto zetten en filmen :)

Maar dat klinkt als een prima investering!
Life is what happens while you're busy making other plans
nielsvo
2nd Gear member

mga1600 schreef: 29.12.2024 - 20:46 Gemakkelijker gezegd dan gedaan: als je uitstapt om een foto te maken schiet de auto vanzelf in P en zijn de lampen dus weer uit…..l
Je kunt die XBB dongle/relais toch op meerdere manieren programmeren? Dan laat je de lampen toch voor de foto gewoon branden bij signaal "ignition" aan?
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
diesel01
Geartronic member

mga1600 schreef: 29.12.2024 - 18:08
Bursting_Blue_II schreef: 23.12.2024 - 10:51 Zoals ik de uitleg van ASK / Ledson heb begrepen haal je de voeding uit de "achteraccu", en hoef je alleen de blauwe kabel uit het meegeleverde boompje aan te splitsen op de voeding van de achteruitrijdlichten. Dat laatste gebeurt alleen omdat de sensor van de kit (aan het einde van de blauwe kabel) dan "ziet/voelt" dat de achteruitrijdverlichting aan wordt gezet, en dan schakelen de LED's ook aan (en uit). Kan prima zijn dat ik het niet snap, dus als iemand met meer verstand dit kan bevestigen (of verbeteren) hoor ik dat graag.
Ik heb inmiddels de set lampen in huis gekregen en gemonteerd. Wat betreft de montage: je hebt gelijk wat betreft het gebruik van de blauwe draad. Je kunt de oorspronkelijke voeding van de achteruitrijlampen opzoeken en de blauwe kabel met een meegeleverde splicer daarmee verbinden. Die blauwe draad activeert dan het relais wat ook meegeleverd is. Kan prima zo maar je maakt dus wel een aftakking van een bestaande kabel en de juiste draad moet je eerst opzoeken en daartoe wat panelen weghalen.
Ik heb daar niet voor gekozen, maar in plaats daarvan de XBB dongle en het XBB relais gebruikt. Werkt perfect! Alleen een paar draden aan de accu’s knopen de rest is ‘software’.

Het doorvoeren van de kabels naar de lampen (prima uitgevoerde kabelboom trouwens!) is nog het meeste werk. Er zit in de bagageruimte van de XC60 links en rechts een rubberstop in de bodem. Die gaten heb ik kunnen gebruiken voor de doorvoer, maar moest wel een trekveer gebruiken om de kabel achter het hitteschild langs te krijgen. De ruimte om de kabel heen in het gat uiteraard weer opgevuld en afgedicht. De verbinding aan de accu is recht-toe-recht-aan omdat de kabelboom al van ogen is voorzien. Er zit ook een zekering in de kabelboom. De lampjes zelf kon ik op een punt per lamp met een bestaande schroef onder de bumper vastmaken en ik moest er nog een gat bijboren voor een tweede schroef per lamp. Allemaal simpel. Het programmeren van de dongle en het XBB relais is ook zo gepiept. Op de verpakking staat een QR code waarmee je op de site terecht komt waar uitgebreide instructies te vinden zijn.

Het resultaat is een heerlijke hoeveelheid licht! Zowel in de spiegel als in het camerabeeld …!
Wat een verschil - van de slechtste achteruitrijlampen ooit naar de beste ooit!
De dongel heb je gewoon in de obd poort zitten en die stuurt de relais aan?
Achteruit inschakelen en de dongel geeft signaal aan de relais en de lampen gaan branden?
Dan gaat dat voor mij de aansturing worden voor de Lazer Linear18
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Almerev70
4th Gear member

Zoals ik het begrijp is dat de werking ja.
Is wel makkelijk aansluiten zo, en je kan aan de voorkant ook een lamp erbij zetten op deze manier.
Alleen de prijs is nog even een dingetje....
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
mga1600
6th Gear member

Ja, zo simpel is het. Aan een dongle kun je knoppen verbinden of meerdere XBB relais’ die je een andere functie kunt geven. Met een app op de telefoon geeft je aan welke auto en welke uitvoering je hebt (sensus of AAOS etc) dan kun je voor die auto een ‘recept’ activeren waarin dan de gebeurtenissen staan die herkent worden en waarin je kunt vertellen wat dat XBB relais voor je moet doen. Zo is er een signaal voor de koplampen in dimstand en één in grootlichtstand.
Het systeem schijnt ook te werken met de ‘full led adaptieve koplampen’ die niet dimmen maar een stukje licht weglaten om de tegemoetkomende auto heen. Dan zou light bar dus mee aan/uit schakelen maar ik heb opheldering gevraagd bij XBB zelf. Wacht nog op antwoord daarover.
Ik heb dus de set voor de achteruitrijlampen gemonteerd en als ik ook extra licht aan de voorkant zou willen hebben is een extra XBB relais, een kabelboom en de led bar natuurlijk voldoende . Een ‘actieve knop’ van XBB kun je toevoegen in het automatisch schakelen van de led bar te overrulen.
mga1600
6th Gear member

Ps. Ik ben er nog niet uit of ik ook een led bar zou willen hebben en zo ja welke dat dan zou moeten worden. Maar in die selectie ben jij kennelijk al wat verder. Heb je een linkje naar de lazer bar die jij overweegt?
diesel01
Geartronic member

mga1600 schreef: 02.01.2025 - 11:07 Ps. Ik ben er nog niet uit of ik ook een led bar zou willen hebben en zo ja welke dat dan zou moeten worden. Maar in die selectie ben jij kennelijk al wat verder. Heb je een linkje naar de lazer bar die jij overweegt?
https://www.lazerlamps.com/eu/volvo-v90 ... g-kit.html
Ik heb op de vorige V90 een linear12 elite gehad en die heb ik passend gekregen door een bracket achter de kentekenplaat te maken en een ruimte uit de grill te zagen.
Ik wil nu niet meer zagen in de grill en vandaar dat hij achter de gril komt, de R design geeft een open gewerkte gril waardoor het op deze manier kan.
Aansturing via de XBB zoals jij het hebt en ik wil nog een smart button gekoppeld hebben die ik op de binnenspiegel kan plakken om de ledbar met 1 druk op de smartbutton uit te zetten.
Dit was het zicht met de Linear12, de 18 heeft 6 leds meer..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
mga1600
6th Gear member

diesel01 schreef: 02.01.2025 - 11:13
mga1600 schreef: 02.01.2025 - 11:07 Ps. Ik ben er nog niet uit of ik ook een led bar zou willen hebben en zo ja welke dat dan zou moeten worden. Maar in die selectie ben jij kennelijk al wat verder. Heb je een linkje naar de lazer bar die jij overweegt?
https://www.lazerlamps.com/eu/volvo-v90 ... g-kit.html
Ik heb op de vorige V90 een linear12 elite gehad en die heb ik passend gekregen door een bracket achter de kentekenplaat te maken en een ruimte uit de grill te zagen.
Ik wil nu niet meer zagen in de grill en vandaar dat hij achter de gril komt, de R design geeft een open gewerkte gril waardoor het op deze manier kan.
Aansturing via de XBB zoals jij het hebt en ik wil nog een smart button gekoppeld hebben die ik op de binnenspiegel kan plakken om de ledbar met 1 druk op de smartbutton uit te zetten.
Dit was het zicht met de Linear12, de 18 heeft 6 leds meer..
Wouw…..wat een licht! Heerlijk! Ledson heeft ook een set met motageplaat achter de nummerplaat. Bij een V90 moet je dan wel zagen in de grille, bij een XC60 Dark zou het wellicht zonder zagen kunnen omdat de bumper iets verder van de grille af staat. Maar die lazer bar heeft wel heel veel meer lumen zie ik in de specs.
Video
diesel01
Geartronic member

Ook deze man zaag een stukje uit de grill onder de kentekenplaat.
Het nadeel van veel ledbars is dat er een lichtstreep op het wegdek ontstaat doordat de bar relatief laag is geplaatst.
De Linear serie heeft dit niet waardoor je een veel mooier homogeen lichtbeeld hebt, het nadeel is zijn prijs.
V90 T6 Recharge Rdesign
mga1600
6th Gear member

diesel01 schreef: 02.01.2025 - 11:41 Ook deze man zaag een stukje uit de grill onder de kentekenplaat.
Het nadeel van veel ledbars is dat er een lichtstreep op het wegdek ontstaat doordat de bar relatief laag is geplaatst.
De Linear serie heeft dit niet waardoor je een veel mooier homogeen lichtbeeld hebt, het nadeel is zijn prijs.
Ja dat je moet zagen bij een V90 zei ik al in het bovenstaande maar ik kijk door een XC60 bril…… en op basis van wat meten/simuleren kwam ik tot de voorlopige conclusie dat je bij een XC60 Dark mogelijk niet hoeft te zagen. Die Ledson bar valt mogelijk net tussen de aanwezige spijlen, of dat met die Lazer ook zo is weet ik niet.
Die Ledson bar heeft twee lichtstanden, maar om de Powerstand te activeren moet je ‘m een paar keer achter elkaar aan/uitzetten. Dat is niet handig als je net op een donkere bocht aankomt natuurlijk. Dat houdt me voorlopig nog even tegen….tot ik meer antwoorden heb van zowel Ledson als XBB

Op papier levert die Ledson Epix 21 Slim ongeveer evenveel Lumen als de Lazer Elite 12. De Lazer 18 is heel veel sterker.
Het verschil in lichtbeeld: je zult als ervaringsdeskundige vast en zeker gelijk hebben- het prijsverschil is groot en dat zal zich in kwaliteit vertalen.
teebee
7th Gear member

mga1600 schreef: 02.01.2025 - 11:05 Ja, zo simpel is het. Aan een dongle kun je knoppen verbinden of meerdere XBB relais’ die je een andere functie kunt geven. Met een app op de telefoon geeft je aan welke auto en welke uitvoering je hebt (sensus of AAOS etc) dan kun je voor die auto een ‘recept’ activeren waarin dan de gebeurtenissen staan die herkent worden en waarin je kunt vertellen wat dat XBB relais voor je moet doen. Zo is er een signaal voor de koplampen in dimstand en één in grootlichtstand.
Het systeem schijnt ook te werken met de ‘full led adaptieve koplampen’ die niet dimmen maar een stukje licht weglaten om de tegemoetkomende auto heen. Dan zou light bar dus mee aan/uit schakelen maar ik heb opheldering gevraagd bij XBB zelf. Wacht nog op antwoord daarover.
Ik heb dus de set voor de achteruitrijlampen gemonteerd en als ik ook extra licht aan de voorkant zou willen hebben is een extra XBB relais, een kabelboom en de led bar natuurlijk voldoende . Een ‘actieve knop’ van XBB kun je toevoegen in het automatisch schakelen van de led bar te overrulen.
Dan biedt die dongle dus nog veel meer mogelijkheden mbt ‘kan niet achteraf’. Bv achteraf mistlampen voor aanbrengen en laten werken.
Maar dat licht naar achteren vind ik wel een mooie optie.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
mga1600
6th Gear member

teebee schreef: 02.01.2025 - 14:01
mga1600 schreef: 02.01.2025 - 11:05 Ja, zo simpel is het. Aan een dongle kun je knoppen verbinden of meerdere XBB relais’ die je een andere functie kunt geven. Met een app op de telefoon geeft je aan welke auto en welke uitvoering je hebt (sensus of AAOS etc) dan kun je voor die auto een ‘recept’ activeren waarin dan de gebeurtenissen staan die herkent worden en waarin je kunt vertellen wat dat XBB relais voor je moet doen. Zo is er een signaal voor de koplampen in dimstand en één in grootlichtstand.
Dan biedt die dongle dus nog veel meer mogelijkheden mbt ‘kan niet achteraf’. Bv achteraf mistlampen voor aanbrengen en laten werken.
Maar dat licht naar achteren vind ik wel een mooie optie.
Ja je kunt er van alles mee want dit zijn de signalen waar je het XBB relais mee kunt triggeren (foto’s)

Ik gebruikte uiteraard reverselight en voor een eventuele led bar kan ik highbeam gebruiken. Standaard is dat je een positieve schakeling maakt als het gekozen signaal ‘er is’ (dus in mijn geval ingeschakelde achteruitversnelling) . Je ziet in de app dat het betreffende signaal in een andere kleur verschijnen. Maar in geval van bijvoorbeeld mistlampen of een led bar kun je een extra draadloze knop gebruiken die dan dat signaal overruled (of juist maakt zonder dat de voorwaarden aanwezig zijn). Dus ‘koplampen aan ‘ activeert in principe de led bar maar je kunt er een knop bij zetten waarmee je regelt dat hij pas aangaat ‘als jij dat zelf ook wilt’.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”