als ik het goed begrijp kan je die XBB dongle voor beide gebruiken(heb je wel 2 XBB relais nodig)?
Ik ben erg benieuwd naar de lichtopbrengst hiervan. Is een hele nette manier van inbouwen in ieder geval. Graag t.z.t. een paar foto’s in het donker…..als het niet teveel gevraagd is….!
Oplossing slechte verlichting bij achteruit rijden
als ik het goed begrijp kan je die XBB dongle voor beide gebruiken(heb je wel 2 XBB relais nodig)?
Met de XBB dongel kun je beide aansturen, ik gok wel dat je 2 relais nodig bent, 1 voor de ledbar, 1 voor de achteruit rijlampen.
De dongel voorziet het signaal naar beide relais wanneer je de reverse inlegt en de achteruit rijlampen moeten gaan branden, grootlicht signaal voor wanneer je het grootlicht bedient.
Ik begrijp dat een zo’n dongle volstaat voor beide zaken ZONDER extra relais. Dat XBB ding is een dubbel relais.
Schema oogt als ‘rits-rats-klik’. Meeste werk lijkt (?) het wegwerken van de bekabeling.
Oplossing slechte verlichting bij achteruit rijden
Geplaatst: 29.12.2024 - 18:08
door mga1600
Bursting_Blue_II schreef: ↑23.12.2024 - 10:51
Zoals ik de uitleg van ASK / Ledson heb begrepen haal je de voeding uit de "achteraccu", en hoef je alleen de blauwe kabel uit het meegeleverde boompje aan te splitsen op de voeding van de achteruitrijdlichten. Dat laatste gebeurt alleen omdat de sensor van de kit (aan het einde van de blauwe kabel) dan "ziet/voelt" dat de achteruitrijdverlichting aan wordt gezet, en dan schakelen de LED's ook aan (en uit). Kan prima zijn dat ik het niet snap, dus als iemand met meer verstand dit kan bevestigen (of verbeteren) hoor ik dat graag.
Ik heb inmiddels de set lampen in huis gekregen en gemonteerd. Wat betreft de montage: je hebt gelijk wat betreft het gebruik van de blauwe draad. Je kunt de oorspronkelijke voeding van de achteruitrijlampen opzoeken en de blauwe kabel met een meegeleverde splicer daarmee verbinden. Die blauwe draad activeert dan het relais wat ook meegeleverd is. Kan prima zo maar je maakt dus wel een aftakking van een bestaande kabel en de juiste draad moet je eerst opzoeken en daartoe wat panelen weghalen.
Ik heb daar niet voor gekozen, maar in plaats daarvan de XBB dongle en het XBB relais gebruikt. Werkt perfect! Alleen een paar draden aan de accu’s knopen de rest is ‘software’.
Het doorvoeren van de kabels naar de lampen (prima uitgevoerde kabelboom trouwens!) is nog het meeste werk. Er zit in de bagageruimte van de XC60 links en rechts een rubberstop in de bodem. Die gaten heb ik kunnen gebruiken voor de doorvoer, maar moest wel een trekveer gebruiken om de kabel achter het hitteschild langs te krijgen. De ruimte om de kabel heen in het gat uiteraard weer opgevuld en afgedicht. De verbinding aan de accu is recht-toe-recht-aan omdat de kabelboom al van ogen is voorzien. Er zit ook een zekering in de kabelboom. De lampjes zelf kon ik op een punt per lamp met een bestaande schroef onder de bumper vastmaken en ik moest er nog een gat bijboren voor een tweede schroef per lamp. Allemaal simpel. Het programmeren van de dongle en het XBB relais is ook zo gepiept. Op de verpakking staat een QR code waarmee je op de site terecht komt waar uitgebreide instructies te vinden zijn.
Het resultaat is een heerlijke hoeveelheid licht! Zowel in de spiegel als in het camerabeeld …!
Wat een verschil - van de slechtste achteruitrijlampen ooit naar de beste ooit!
Oplossing slechte verlichting bij achteruit rijden
Geplaatst: 29.12.2024 - 20:00
door PoetsXC60
Volgens mij geldt op elk forum: Zonder foto's is het niet gebeurd
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
Oplossing slechte verlichting bij achteruit rijden
Geplaatst: 29.12.2024 - 20:46
door mga1600
PoetsXC60 schreef: ↑29.12.2024 - 20:00
Volgens mij geldt op elk forum: Zonder foto's is het niet gebeurd
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
Gemakkelijker gezegd dan gedaan: als je uitstapt om een foto te maken schiet de auto vanzelf in P en zijn de lampen dus weer uit…..l
Oplossing slechte verlichting bij achteruit rijden
Geplaatst: 29.12.2024 - 20:53
door lint
Hulptroepen mobiliseren voor de foto's
Oplossing slechte verlichting bij achteruit rijden
Geplaatst: 29.12.2024 - 21:14
door PoetsXC60
Oplossing slechte verlichting bij achteruit rijden
PoetsXC60 schreef: ↑29.12.2024 - 20:00
Volgens mij geldt op elk forum: Zonder foto's is het niet gebeurd
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
Gemakkelijker gezegd dan gedaan: als je uitstapt om een foto te maken schiet de auto vanzelf in P en zijn de lampen dus weer uit…..l
Op contact zetten de deur open doen en de bak in zijn achteruit zetten .
Oplossing slechte verlichting bij achteruit rijden
Geplaatst: 30.12.2024 - 14:41
door Henry82
Telefoon achter de auto zetten en filmen
Maar dat klinkt als een prima investering!
Oplossing slechte verlichting bij achteruit rijden
Geplaatst: 30.12.2024 - 19:25
door nielsvo
mga1600 schreef: ↑29.12.2024 - 20:46
Gemakkelijker gezegd dan gedaan: als je uitstapt om een foto te maken schiet de auto vanzelf in P en zijn de lampen dus weer uit…..l
Je kunt die XBB dongle/relais toch op meerdere manieren programmeren? Dan laat je de lampen toch voor de foto gewoon branden bij signaal "ignition" aan?
Oplossing slechte verlichting bij achteruit rijden
Bursting_Blue_II schreef: ↑23.12.2024 - 10:51
Zoals ik de uitleg van ASK / Ledson heb begrepen haal je de voeding uit de "achteraccu", en hoef je alleen de blauwe kabel uit het meegeleverde boompje aan te splitsen op de voeding van de achteruitrijdlichten. Dat laatste gebeurt alleen omdat de sensor van de kit (aan het einde van de blauwe kabel) dan "ziet/voelt" dat de achteruitrijdverlichting aan wordt gezet, en dan schakelen de LED's ook aan (en uit). Kan prima zijn dat ik het niet snap, dus als iemand met meer verstand dit kan bevestigen (of verbeteren) hoor ik dat graag.
Ik heb inmiddels de set lampen in huis gekregen en gemonteerd. Wat betreft de montage: je hebt gelijk wat betreft het gebruik van de blauwe draad. Je kunt de oorspronkelijke voeding van de achteruitrijlampen opzoeken en de blauwe kabel met een meegeleverde splicer daarmee verbinden. Die blauwe draad activeert dan het relais wat ook meegeleverd is. Kan prima zo maar je maakt dus wel een aftakking van een bestaande kabel en de juiste draad moet je eerst opzoeken en daartoe wat panelen weghalen.
Ik heb daar niet voor gekozen, maar in plaats daarvan de XBB dongle en het XBB relais gebruikt. Werkt perfect! Alleen een paar draden aan de accu’s knopen de rest is ‘software’.
Het doorvoeren van de kabels naar de lampen (prima uitgevoerde kabelboom trouwens!) is nog het meeste werk. Er zit in de bagageruimte van de XC60 links en rechts een rubberstop in de bodem. Die gaten heb ik kunnen gebruiken voor de doorvoer, maar moest wel een trekveer gebruiken om de kabel achter het hitteschild langs te krijgen. De ruimte om de kabel heen in het gat uiteraard weer opgevuld en afgedicht. De verbinding aan de accu is recht-toe-recht-aan omdat de kabelboom al van ogen is voorzien. Er zit ook een zekering in de kabelboom. De lampjes zelf kon ik op een punt per lamp met een bestaande schroef onder de bumper vastmaken en ik moest er nog een gat bijboren voor een tweede schroef per lamp. Allemaal simpel. Het programmeren van de dongle en het XBB relais is ook zo gepiept. Op de verpakking staat een QR code waarmee je op de site terecht komt waar uitgebreide instructies te vinden zijn.
Het resultaat is een heerlijke hoeveelheid licht! Zowel in de spiegel als in het camerabeeld …!
Wat een verschil - van de slechtste achteruitrijlampen ooit naar de beste ooit!
De dongel heb je gewoon in de obd poort zitten en die stuurt de relais aan?
Achteruit inschakelen en de dongel geeft signaal aan de relais en de lampen gaan branden?
Dan gaat dat voor mij de aansturing worden voor de Lazer Linear18
Oplossing slechte verlichting bij achteruit rijden
Geplaatst: 02.01.2025 - 10:48
door Almerev70
Zoals ik het begrijp is dat de werking ja.
Is wel makkelijk aansluiten zo, en je kan aan de voorkant ook een lamp erbij zetten op deze manier.
Alleen de prijs is nog even een dingetje....
Oplossing slechte verlichting bij achteruit rijden
Geplaatst: 02.01.2025 - 11:05
door mga1600
Ja, zo simpel is het. Aan een dongle kun je knoppen verbinden of meerdere XBB relais’ die je een andere functie kunt geven. Met een app op de telefoon geeft je aan welke auto en welke uitvoering je hebt (sensus of AAOS etc) dan kun je voor die auto een ‘recept’ activeren waarin dan de gebeurtenissen staan die herkent worden en waarin je kunt vertellen wat dat XBB relais voor je moet doen. Zo is er een signaal voor de koplampen in dimstand en één in grootlichtstand.
Het systeem schijnt ook te werken met de ‘full led adaptieve koplampen’ die niet dimmen maar een stukje licht weglaten om de tegemoetkomende auto heen. Dan zou light bar dus mee aan/uit schakelen maar ik heb opheldering gevraagd bij XBB zelf. Wacht nog op antwoord daarover.
Ik heb dus de set voor de achteruitrijlampen gemonteerd en als ik ook extra licht aan de voorkant zou willen hebben is een extra XBB relais, een kabelboom en de led bar natuurlijk voldoende . Een ‘actieve knop’ van XBB kun je toevoegen in het automatisch schakelen van de led bar te overrulen.
Oplossing slechte verlichting bij achteruit rijden
Geplaatst: 02.01.2025 - 11:07
door mga1600
Ps. Ik ben er nog niet uit of ik ook een led bar zou willen hebben en zo ja welke dat dan zou moeten worden. Maar in die selectie ben jij kennelijk al wat verder. Heb je een linkje naar de lazer bar die jij overweegt?
Oplossing slechte verlichting bij achteruit rijden
Geplaatst: 02.01.2025 - 11:13
door diesel01
mga1600 schreef: ↑02.01.2025 - 11:07
Ps. Ik ben er nog niet uit of ik ook een led bar zou willen hebben en zo ja welke dat dan zou moeten worden. Maar in die selectie ben jij kennelijk al wat verder. Heb je een linkje naar de lazer bar die jij overweegt?
https://www.lazerlamps.com/eu/volvo-v90 ... g-kit.html
Ik heb op de vorige V90 een linear12 elite gehad en die heb ik passend gekregen door een bracket achter de kentekenplaat te maken en een ruimte uit de grill te zagen.
Ik wil nu niet meer zagen in de grill en vandaar dat hij achter de gril komt, de R design geeft een open gewerkte gril waardoor het op deze manier kan.
Aansturing via de XBB zoals jij het hebt en ik wil nog een smart button gekoppeld hebben die ik op de binnenspiegel kan plakken om de ledbar met 1 druk op de smartbutton uit te zetten.
Dit was het zicht met de Linear12, de 18 heeft 6 leds meer..
Oplossing slechte verlichting bij achteruit rijden
mga1600 schreef: ↑02.01.2025 - 11:07
Ps. Ik ben er nog niet uit of ik ook een led bar zou willen hebben en zo ja welke dat dan zou moeten worden. Maar in die selectie ben jij kennelijk al wat verder. Heb je een linkje naar de lazer bar die jij overweegt?
https://www.lazerlamps.com/eu/volvo-v90 ... g-kit.html
Ik heb op de vorige V90 een linear12 elite gehad en die heb ik passend gekregen door een bracket achter de kentekenplaat te maken en een ruimte uit de grill te zagen.
Ik wil nu niet meer zagen in de grill en vandaar dat hij achter de gril komt, de R design geeft een open gewerkte gril waardoor het op deze manier kan.
Aansturing via de XBB zoals jij het hebt en ik wil nog een smart button gekoppeld hebben die ik op de binnenspiegel kan plakken om de ledbar met 1 druk op de smartbutton uit te zetten.
Dit was het zicht met de Linear12, de 18 heeft 6 leds meer..
Wouw…..wat een licht! Heerlijk! Ledson heeft ook een set met motageplaat achter de nummerplaat. Bij een V90 moet je dan wel zagen in de grille, bij een XC60 Dark zou het wellicht zonder zagen kunnen omdat de bumper iets verder van de grille af staat. Maar die lazer bar heeft wel heel veel meer lumen zie ik in de specs.
Video
Oplossing slechte verlichting bij achteruit rijden
Geplaatst: 02.01.2025 - 11:41
door diesel01
Ook deze man zaag een stukje uit de grill onder de kentekenplaat.
Het nadeel van veel ledbars is dat er een lichtstreep op het wegdek ontstaat doordat de bar relatief laag is geplaatst.
De Linear serie heeft dit niet waardoor je een veel mooier homogeen lichtbeeld hebt, het nadeel is zijn prijs.
Oplossing slechte verlichting bij achteruit rijden
Geplaatst: 02.01.2025 - 11:52
door mga1600
diesel01 schreef: ↑02.01.2025 - 11:41
Ook deze man zaag een stukje uit de grill onder de kentekenplaat.
Het nadeel van veel ledbars is dat er een lichtstreep op het wegdek ontstaat doordat de bar relatief laag is geplaatst.
De Linear serie heeft dit niet waardoor je een veel mooier homogeen lichtbeeld hebt, het nadeel is zijn prijs.
Ja dat je moet zagen bij een V90 zei ik al in het bovenstaande maar ik kijk door een XC60 bril…… en op basis van wat meten/simuleren kwam ik tot de voorlopige conclusie dat je bij een XC60 Dark mogelijk niet hoeft te zagen. Die Ledson bar valt mogelijk net tussen de aanwezige spijlen, of dat met die Lazer ook zo is weet ik niet.
Die Ledson bar heeft twee lichtstanden, maar om de Powerstand te activeren moet je ‘m een paar keer achter elkaar aan/uitzetten. Dat is niet handig als je net op een donkere bocht aankomt natuurlijk. Dat houdt me voorlopig nog even tegen….tot ik meer antwoorden heb van zowel Ledson als XBB
Op papier levert die Ledson Epix 21 Slim ongeveer evenveel Lumen als de Lazer Elite 12. De Lazer 18 is heel veel sterker.
Het verschil in lichtbeeld: je zult als ervaringsdeskundige vast en zeker gelijk hebben- het prijsverschil is groot en dat zal zich in kwaliteit vertalen.
Oplossing slechte verlichting bij achteruit rijden
Geplaatst: 02.01.2025 - 14:01
door teebee
mga1600 schreef: ↑02.01.2025 - 11:05
Ja, zo simpel is het. Aan een dongle kun je knoppen verbinden of meerdere XBB relais’ die je een andere functie kunt geven. Met een app op de telefoon geeft je aan welke auto en welke uitvoering je hebt (sensus of AAOS etc) dan kun je voor die auto een ‘recept’ activeren waarin dan de gebeurtenissen staan die herkent worden en waarin je kunt vertellen wat dat XBB relais voor je moet doen. Zo is er een signaal voor de koplampen in dimstand en één in grootlichtstand.
Het systeem schijnt ook te werken met de ‘full led adaptieve koplampen’ die niet dimmen maar een stukje licht weglaten om de tegemoetkomende auto heen. Dan zou light bar dus mee aan/uit schakelen maar ik heb opheldering gevraagd bij XBB zelf. Wacht nog op antwoord daarover.
Ik heb dus de set voor de achteruitrijlampen gemonteerd en als ik ook extra licht aan de voorkant zou willen hebben is een extra XBB relais, een kabelboom en de led bar natuurlijk voldoende . Een ‘actieve knop’ van XBB kun je toevoegen in het automatisch schakelen van de led bar te overrulen.
Dan biedt die dongle dus nog veel meer mogelijkheden mbt ‘kan niet achteraf’. Bv achteraf mistlampen voor aanbrengen en laten werken.
Maar dat licht naar achteren vind ik wel een mooie optie.
Oplossing slechte verlichting bij achteruit rijden
mga1600 schreef: ↑02.01.2025 - 11:05
Ja, zo simpel is het. Aan een dongle kun je knoppen verbinden of meerdere XBB relais’ die je een andere functie kunt geven. Met een app op de telefoon geeft je aan welke auto en welke uitvoering je hebt (sensus of AAOS etc) dan kun je voor die auto een ‘recept’ activeren waarin dan de gebeurtenissen staan die herkent worden en waarin je kunt vertellen wat dat XBB relais voor je moet doen. Zo is er een signaal voor de koplampen in dimstand en één in grootlichtstand.
Het systeem schijnt ook te werken met de ‘full led adaptieve koplampen’ die niet dimmen maar een stukje licht weglaten om de tegemoetkomende auto heen. Dan zou light bar dus mee aan/uit schakelen maar ik heb opheldering gevraagd bij XBB zelf. Wacht nog op antwoord daarover.
Ik heb dus de set voor de achteruitrijlampen gemonteerd en als ik ook extra licht aan de voorkant zou willen hebben is een extra XBB relais, een kabelboom en de led bar natuurlijk voldoende . Een ‘actieve knop’ van XBB kun je toevoegen in het automatisch schakelen van de led bar te overrulen.
Dan biedt die dongle dus nog veel meer mogelijkheden mbt ‘kan niet achteraf’. Bv achteraf mistlampen voor aanbrengen en laten werken.
Maar dat licht naar achteren vind ik wel een mooie optie.
Ja je kunt er van alles mee want dit zijn de signalen waar je het XBB relais mee kunt triggeren (foto’s)
Ik gebruikte uiteraard reverselight en voor een eventuele led bar kan ik highbeam gebruiken. Standaard is dat je een positieve schakeling maakt als het gekozen signaal ‘er is’ (dus in mijn geval ingeschakelde achteruitversnelling) . Je ziet in de app dat het betreffende signaal in een andere kleur verschijnen. Maar in geval van bijvoorbeeld mistlampen of een led bar kun je een extra draadloze knop gebruiken die dan dat signaal overruled (of juist maakt zonder dat de voorwaarden aanwezig zijn). Dus ‘koplampen aan ‘ activeert in principe de led bar maar je kunt er een knop bij zetten waarmee je regelt dat hij pas aangaat ‘als jij dat zelf ook wilt’.