Pagina 6 van 7
Volvo lijkt terug te komen op EV-belofte en blijft in hybrides investeren
Geplaatst: 05.09.2024 - 18:54
door OGA244
Er gaat veel meer stuk aan een EV dan men aannam, het is ook zomaar kostbaarder..
Neem bv de Tesla's bij Hertz waar de tegenvallende onderhoudskosten icm de onverwacht lage restwaarde tamelijk breed uitgemeten werd..
Heb ook volvos en polestars in de werkplaats zien staan met rare makkes.
Garantie is eindig (en dekt niet alles lees ik best vaak)
Volvo lijkt terug te komen op EV-belofte en blijft in hybrides investeren
Geplaatst: 06.09.2024 - 11:16
door trolhattan
WillyWortel2 schreef: ↑05.09.2024 - 18:37
Financieel schuift het EV gebeuren nogal in Nederland. Kopers hebben weinig zekerheid over langere termijn.
Over welke onderhoudskosten gaat het, ik neem aan voor de EVs.
Het geld is niet alleen op. De minister van financiën mist ook de houderschapsbelasting van 500.000 EVs.
Dat begint nu toch te wringen.
De wereld is groter dan Nederland alleen.
Over de hele wereld wil het maar niet vlotten met de EV.
En kijk eens over de grens in Duitsland. Daar worden nog steeds diesels massaal verkocht en nieuw in de showroom.
Volvo lijkt terug te komen op EV-belofte en blijft in hybrides investeren
Geplaatst: 06.09.2024 - 11:43
door JeroenSpock
Ja die Duitsers zijn zo gek nog niet. En dat wil Volvo niet mislopen.
En daarnaast de wereld kan niet zonder diesel, heel simpel.
Volvo lijkt terug te komen op EV-belofte en blijft in hybrides investeren
Geplaatst: 06.09.2024 - 12:57
door Urbexpeditie
trolhattan schreef: ↑
De wereld is groter dan Nederland alleen.
Over de hele wereld wil het maar niet vlotten met de EV.
He, eindelijk iemand die het doorheeft.
Er wordt meestal beredeneerd van het Nederlands perspectief.
Als ik hier in Zweden kijk... er is geen animo voor een auto op batterijen. Hoogstens in het zuiden of de steden. Voor de rest is het helemaal niet interessant. Gaat hier nl met de strenge winters niet werken.
En ook hier worden diesels volop verkocht. Ook vandaag aan de dag nog.
Volvo lijkt terug te komen op EV-belofte en blijft in hybrides investeren
Geplaatst: 06.09.2024 - 13:04
door OGA244
Maar Volvo levert ze in haar wijsheid niet meer, AWD daar alleen als PHEV..
Waarom zou je tenslotte leveren waar de klant om vraagt?
Zie bij Zweedse overheden ineens erg veel VW..
Volvo lijkt terug te komen op EV-belofte en blijft in hybrides investeren
Geplaatst: 06.09.2024 - 13:05
door Urbexpeditie
Klopt. Politie etc zijn allemaal overgestapt naar VW
Volvo lijkt terug te komen op EV-belofte en blijft in hybrides investeren
Geplaatst: 06.09.2024 - 13:07
door JeroenSpock
Puur omdat Volvo te eigenwijs is geweest om diesel als vies te willen bestempelen en niet meer te leveren?
Volvo lijkt terug te komen op EV-belofte en blijft in hybrides investeren
Geplaatst: 06.09.2024 - 13:19
door OGA244
In 2020 ging de diesel in Nederland in de ban, in België dit jaar pas.
Volvo is "principefluïde" .
Je hebt als potentiële koper gewoon te kopen wat Volvo levert anders moet je opzouten..
Dat heeft in ieder geval de zweedse politie goed begrepen..
Daar is een ICE met AWD wat men wil, geen dubieus inzetbare EV.
Bij Zweedse verhuur bedrijven vrijwel uitsluitend Japanse en Koreaanse auto's, vroeg overwegend Volvo.
Volvo lijkt terug te komen op EV-belofte en blijft in hybrides investeren
Geplaatst: 06.09.2024 - 13:58
door raspaardje
In 3 grote EU landen qua autoverkoop (Duitsland, Frankrijk, Italië ) is het als volgt gesteld met de EV verkoop:
Italië:
"The electric vehicle (EV) market in Italy has seen fluctuating growth over the past four years, with a slow adoption rate compared to other European countries. Here's a breakdown of EV sales in Italy over this period:
2019: Electric vehicle sales were still relatively niche, but the market began to gain some momentum as Italy offered incentives for EV purchases. However, the overall market share of fully electric cars remained below 2%(CleanTechnica)(Italics Mag).
2020: EV sales increased, supported by new government incentives and the rising awareness of sustainable transport. Full electric vehicles (BEVs) and plug-in hybrids (PHEVs) together reached approximately 2.5% of total car sales(Italics Mag).
2021: This year saw significant growth in EV adoption, doubling compared to 2020. Full electric cars represented about 4.6% of total car sales, while combined BEV and PHEV sales reached around 8%(CleanTechnica).
2022: EV sales continued to grow but at a slower pace, with around 3.7% of market share for full electric cars and 8% for plug-in hybrids. This was largely driven by popular models like the Fiat 500e and Tesla vehicles(CleanTechnica).
2023: The start of 2023 saw a small decline in EV sales, with full electric cars holding only 2.6% of the market share in early months. However, by February, sales saw a rebound, with full electric vehicles gaining 3.7% of the market, showing a cautious but steady recovery(CleanTechnica).
In summary, while Italy's EV market has grown in recent years, it still lags behind many other European countries, primarily due to limited incentives and infrastructure challenges"
Duitsland:
"De verkoop van elektrische voertuigen (EV's) in Duitsland is de afgelopen vier jaar sterk gestegen. Hier is een overzicht van de geregistreerde batterij-elektrische voertuigen (BEV's) per jaar:
2019: Ongeveer 108.000 volledig elektrische voertuigen werden geregistreerd(McKinsey & Company).
2020: Er vond een verdubbeling plaats naar ongeveer 194.000 geregistreerde BEV's. Dit was deels het gevolg van verhoogde subsidies voor elektrische voertuigen(euronews).
2021: De verkoop steeg sterk naar meer dan 394.000 BEV's, dankzij uitgebreide overheidsincentives en verbeterde infrastructuur(euronews)(McKinsey & Company).
2022: Meer dan 470.000 BEV's werden geregistreerd, waardoor het totaal aantal elektrische voertuigen in Duitsland de grens van 1 miljoen overschreed(euronews)(McKinsey & Company).
2023: Germany saw around 510,000 sales of fully battery-electric vehicles (BEVs), an increase of 8% compared to the previous year. However, overall electric vehicle (EV) sales, including plug-in hybrids (PHEVs), declined by 8%, reaching approximately 765,000 units. This drop was largely due to the reduction of government subsidies for EVs, especially the removal of subsidies for plug-in hybrids(The Driven)(VDA)."
Frankrijk:
"2019: Ongeveer 42.800 BEV's werden verkocht, goed voor ongeveer 1.9% van de totale autoverkoop(CleanTechnica).
2020: De verkoop van volledig elektrische auto's verdubbelde bijna, met ongeveer 110.000 BEV's verkocht. Dit was 6.7% van de totale autoverkopen(CleanTechnica).
2021: Het aantal verkochte BEV's steeg naar 162.000, wat neerkomt op ongeveer 10% van de totale markt(CleanTechnica).
2022: In dit jaar werden ongeveer 200.000 BEV's verkocht, wat overeenkwam met ongeveer 13% van de totale markt(CleanTechnica).
2023: Frankrijk registreerde ongeveer 250.000 volledig elektrische auto's, met BEV's die 15-16% van de totale autoverkopen uitmaakten(Electricity Forum)(CleanTechnica)."
In China verkopen westerse fabrikanten steeds minder auto's (verkopen worden overgenomen door de Chinezen zelf) en aan de overkant van de grote plas is men nogal conservatief:
Q1 2022 Q2 2022 Q3 2022 Q4 2022 Q1 2023 Q2 2023 Q3 2023 Q4 2023
Battery Electric Vehicles (BEV) 5.3% 5.6% 6.1% 6.5% 7.3% 7.2% 7.9% 8.1%
De groeicurve is gewoon veel minder steil dan verwacht terwijl de investeringen enorm zijn.
Volvo lijkt terug te komen op EV-belofte en blijft in hybrides investeren
Geplaatst: 06.09.2024 - 14:00
door diesel01
Kijk maar uit straks brengen ze de diesels nog terug.
Ik heb nog even nagedacht om de enige V90 CC D5 die op dit moment te koop is te kopen, maar naar ik heb begrepen wil Volvo geen diesels meer verkopen en dus moet ik daar als klant naar luisteren.
https://www.henkscholten.nl/occasions/v ... el/2103348
Volvo lijkt terug te komen op EV-belofte en blijft in hybrides investeren
Geplaatst: 06.09.2024 - 14:25
door Gouwe
OGA244 schreef: ↑06.09.2024 - 13:19
...Volvo is "principefluïde" ....
Ik denk niet dat Volvo hier fluïde is maar het management en dat management bestaat uit mensen. We worden allemaal overspoeld door haast religieuze ideaalbeelden ingegeven door de politiek op basis van wetenschap. Daarbij wordt naar mijn mening onterecht de suggestie gewekt dat er überhaupt iets bestaat als "waardevrije wetenschap" en wordt ontkent dat wetenschappelijke inzichten per definitie evolueren. Het lijkt wel of we zelf niet meer logisch kunnen blijven nadenken.
Niet meegaan of juist tegen de stroom in gaan en je bent een (vil zelf maar in) en voor je het weet ben je als persoon of bedrijf "gecancelled". Daar hebben de managers (van Volvo) ook gewoon last van.
Op dit moment lijkt er een kentering gaande naar een meer reëel wereldbeeld. Dus ook de politiek lijkt bij zinne te komen (fluïde te zijn, volgens mij het kenmerk van politiek, niets zo veranderlijk als weer en de politiek zeggen we toch?) en dus denk ik dat Volvo meegaat met die stroom. Risico op gecancelled worden is kleiner en de verkoopcijfers liegen niet, dus daar moet je wat mee als manager om je bonus/baan niet te riskeren.
Tegelijkertijd: never waste a good crisis, ook hier kan Volvo sterker uitkomen en was er zonder de "klimaatcrisis" ooit een PHEV op de weg gekomen? Ik ben er in ieder geval heel blij mee.
En dat Volvo geen diesels meer zelf bouwt: Toyota kocht ze na het D4D debacle ook gewoon bij BMW.....
Volvo lijkt terug te komen op EV-belofte en blijft in hybrides investeren
Geplaatst: 06.09.2024 - 14:39
door OGA244
Er zijn toch al n hoop volvo rijders elders goed geslaagd..
"Wij maken wel uit wat u kopen mag" slaat niet heel erg aan..
Volvo lijkt terug te komen op EV-belofte en blijft in hybrides investeren
Geplaatst: 06.09.2024 - 14:54
door raspaardje
Volvo's verkoopambitie en verkopen:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... s-in-2025/
2009: Ongeveer 374.000 voertuigen
2010: Ongeveer 449.000 voertuigen
2011: Ongeveer 449.000 voertuigen
2012: Ongeveer 421.000 voertuigen
2013: Ongeveer 424.000 voertuigen
2014: Ongeveer 465.000 voertuigen
2015: Ongeveer 503.000 voertuigen
2016: Ongeveer 534.000 voertuigen
2017: Ongeveer 571.000 voertuigen
2018: Ongeveer 642.000 voertuigen
2019: Ongeveer 705.000 voertuigen
2020: Ongeveer 661.000 voertuigen
2021: Ongeveer 698.000 voertuigen
2022: Ongeveer 705.000 voertuigen
2023: Ongeveer 740.000 voertuigen (schatting)
Volvo lijkt terug te komen op EV-belofte en blijft in hybrides investeren
Geplaatst: 06.09.2024 - 15:56
door mees
'kHeb al enige jaren het vermoeden, dat het merendeel van de nieuwe Volvo-kopers,
niet meer de 'Volvo-rijders' van weleer zijn.
Volvo lijkt terug te komen op EV-belofte en blijft in hybrides investeren
Geplaatst: 06.09.2024 - 16:04
door OGA244
Volvo is niet meer "for life"
Volvo lijkt terug te komen op EV-belofte en blijft in hybrides investeren
Geplaatst: 06.09.2024 - 16:10
door iHansz
mees schreef: ↑06.09.2024 - 15:56
'kHeb al enige jaren het vermoeden, dat het merendeel van de nieuwe Volvo-kopers,
niet meer de 'Volvo-rijders' van weleer zijn.
Is dat erg? Zou zeggen kom eens uit je (oude) bubbel en ga met de tijd mee. Wat eens was is geweest.
Volvo lijkt terug te komen op EV-belofte en blijft in hybrides investeren
Geplaatst: 06.09.2024 - 16:16
door OGA244
Ik voel me wel op mijn gemak in mijn oude bubbel, no way dat ik aan een EV geld ga verliezen.
Volvo lijkt terug te komen op EV-belofte en blijft in hybrides investeren
Geplaatst: 06.09.2024 - 16:27
door Urbexpeditie
OGA244 schreef: ↑06.09.2024 - 16:16
Ik voel me wel op mijn gemak in mijn oude bubbel, no way dat ik aan een EV geld ga verliezen.
Ha, precies dat.
Voor mij geen batterijtjes auto.
Al was het alleen vanwege onderstaand.
https://laaddirect.nl/blog/risicos-van- ... laadpalen/
Volvo lijkt terug te komen op EV-belofte en blijft in hybrides investeren
Geplaatst: 06.09.2024 - 16:29
door Ben
Zouden er cijfers zijn waardoor je kunt zien hoe de verhouding is tussen EVF's die privé gekocht zijn en geleasde EV's ?
Volvo lijkt terug te komen op EV-belofte en blijft in hybrides investeren
Geplaatst: 06.09.2024 - 16:39
door OGA244
Afgelopen winter waren er in Zweden, Denemarken en Duitsland zeer grote problemen door extreme sneeuwval, vaststaande EV's hadden het dubbel zwaar, snel leeg, geen verwarming meer en vrijwel niet te bergen..
In Zweden een etmaal vast staan in n meter sneeuw en je vervloekt je ijskoude verder morsdode EV
In Denemarken schoven sneeuwschuivers bij het vrij maken van de snelweg de niet meer in beweging te krijgen EV's gewoon de berm in..