Ben benieuwd of dit ook voor de Volvo's komt. Ik zou het wel overwegen met mijn V60 MY25 die hopelijk nog lang meegaat.
En ik vind het gewoonweg schandalig als je daar 1K voor mag leggen! Je schaft een MY25 aan zonder dit te kunnen weten, een paar maanden later stopt Volvo ineens een Snapdragon in de MY26. Zit je dan met je MY25 die net zo'n bagger hardware heeft als de eerste AAOS modellen in 2021...
Bij Polestar lijkt iemand al een swap te hebben uitgevoerd;
Ik meen begrepen te hebben dat de verdrietige EX90 MY 25 eigenaren de cpu upgrade krijgen onder garantie opdat de auto wat beter zou werken.
Ben benieuwd of onze MY 23 V90 de mega software update ooit krijgt, de belofte is al meer dan een jaar oud en zou in 25 zijn. Het zou me niet verbazen als het moeilijk gaat op de oude hardware.
Anyway gelukkig hebben ze met die Ludar wel een schot in de roos....
Ben benieuwd of dit ook voor de Volvo's komt. Ik zou het wel overwegen met mijn V60 MY25 die hopelijk nog lang meegaat.
En ik vind het gewoonweg schandalig als je daar 1K voor mag leggen! Je schaft een MY25 aan zonder dit te kunnen weten, een paar maanden later stopt Volvo ineens een Snapdragon in de MY26. Zit je dan met je MY25 die net zo'n bagger hardware heeft als de eerste AAOS modellen in 2021...
En wat is je punt? Dat Volvo (of willekeurig welke fabrikant) nooit dingen mag wijzigen?
2025 mega update?
Geplaatst: 10.12.2025 - 08:48
door J33Bee
jalex_h schreef: ↑10.12.2025 - 08:39
En wat is je punt? Dat Volvo (of willekeurig welke fabrikant) nooit dingen mag wijzigen?
Dat er onderscheid dient te worden gemaakt in dit soort aangeboden upgrades, als je gewoonweg jaren verzuimd om te investeren in nieuwere hardware. Werk met een staffelsysteem bijvoorbeeld;
- 4 jaar oud (100%)
- 3 jaar oud (75%)
- 2 jaar oud (50%)
- 1 jaar oud (25%)
Maar goed, laten we eerst eens afwachten of Volvo hun eigen parts (die wel in een Polestar passen...) überhaupt ook in hun eigen auto's kan vervangen...
jalex_h schreef: ↑10.12.2025 - 08:39
En wat is je punt? Dat Volvo (of willekeurig welke fabrikant) nooit dingen mag wijzigen?
Dat er onderscheid dient te worden gemaakt in dit soort aangeboden upgrades, als je gewoonweg jaren verzuimd om te investeren in nieuwere hardware. Werk met een staffelsysteem bijvoorbeeld;
- 4 jaar oud (100%)
- 3 jaar oud (75%)
- 2 jaar oud (50%)
- 1 jaar oud (25%)
Maar goed, laten we eerst eens afwachten of Volvo hun eigen parts (die wel in een Polestar passen...) überhaupt ook in hun eigen auto's kan vervangen...
Het is ook nooit goed he? Wees blij dat ze het aanbieden, mijn vorige auto(Opel Insignia) kreeg na 2 jaar na introductie al geen updates meer, zelfs de kaarten niet en werkte de connected services niet meer omdat Opel werd over genomen door Stellantis maar de online service provider niet. En daar was helemaal niets aan te doen.
Volgens mij is dit de eerste keer dat een fabrikant zoiets zelf aan biedt en ondersteund.
2025 mega update?
Geplaatst: 10.12.2025 - 09:07
door J33Bee
EVV schreef: ↑10.12.2025 - 08:58
Het is ook nooit goed he? Wees blij dat ze het aanbieden, mijn vorige auto(Opel Insignia) kreeg na 2 jaar na introductie al geen updates meer, zelfs de kaarten niet en werkte de connected services niet meer omdat Opel werd over genomen door Stellantis maar de online service provider niet. En daar was helemaal niets aan te doen.
Als je dit niet weet (na 60+K te hebben neergelegd voor een MY25) en een paar maanden later ineens leest dat een MY26 lichtjaren vooruit vliegt met een Snapdragon, is dat wel behoorlijk zuur ja. Het systeem is traag, is er al die jaren bewust bezuinigd? Kijk naar BMW, Tesla etc, die systemen draaien soepel en snel, waarom kan Volvo dat niet?
Mbt Opel is dat zeker kansloos ja, maar die schaar ik niet onder de premium merken. Kaarten updates zijn altijd al een ding geweest, geen idee hoe smart die Insignia was mbt huidige auto's waarbij alles connected is.
Volgens mij is dit de eerste keer dat een fabrikant zoiets zelf aan biedt en ondersteund.
Ja Volvo is geweldig, chapeau.
2025 mega update?
Geplaatst: 10.12.2025 - 09:09
door BertZ64
J33Bee schreef: ↑10.12.2025 - 08:48
Dat er onderscheid dient te worden gemaakt in dit soort aangeboden upgrades, als je gewoonweg jaren verzuimd om te investeren in nieuwere hardware. Werk met een staffelsysteem bijvoorbeeld;
- 4 jaar oud (100%)
- 3 jaar oud (75%)
- 2 jaar oud (50%)
- 1 jaar oud (25%)
Maar goed, laten we eerst eens afwachten of Volvo hun eigen parts (die wel in een Polestar passen...) überhaupt ook in hun eigen auto's kan vervangen...
Dat doet geen enkele fabrikant.
Productontwikkeling is een continu proces: life cycle management (LCM).
Omdat er steeds meer software in een auto zit (software verouderd veel sneller) is LCM een continu proces geworden in de automotive industrie en wordt de micro-electronica waarop die software draait ook onderdeel van LCM.
Het is domweg pech als zo’n update wordt doorgevoerd net nadat je een nieuwe auto hebt gekocht.
Bij computers is dat al decennia lang zo, en daar hoor je niemand over klagen.
2025 mega update?
Geplaatst: 10.12.2025 - 09:20
door J33Bee
BertZ64 schreef: ↑10.12.2025 - 09:09
Dat doet geen enkele fabrikant.
Productontwikkeling is een continu proces: life cycle management (LCM).
Omdat er steeds meer software in een auto zit (software verouderd veel sneller) is LCM een continu proces geworden in de automotive industrie en wordt de micro-electronica waarop die software draait ook onderdeel van LCM.
Het is domweg pech als zo’n update wordt doorgevoerd net nadat je een nieuwe auto hebt gekocht.
Bij computers is dat al decennia lang zo, en daar hoor je niemand over klagen.
Dat ben ik (deels) met je eens. Waar ik op doel; het AAOS systeem zoals jaren geleverd, is nooit af geweest. De gekozen hardware (Intel) was op x86 gebaseerd en toentertijd al achterhaald. Met die Snapdragon heb je eindelijk een responsive systeem, zoals ook de andere autofabrikanten het kunnen (oa BMW).
Ik ben wel benieuwd of iemand het al eerder aandurft om de Snapdragon "doos" aan te schaffen en in te bouwen. In het filmpje van de Polestar, wordt vervolgens de software via VIDA ingeladen bij de dealer want die hardware "doos" komt zonder software. Wat zou daar anders aan zijn bij Volvo als een MY26 er ook op draait met de nieuwe UX en AO 13?
2025 mega update?
Geplaatst: 10.12.2025 - 10:05
door BertZ64
Ik wil de fouten ook niet goedpraten hoor. Er worden onder druk van kosten en concurrentie overhaaste beslissingen genomen en modellen worden uitgebracht voordat de software af is. Zie ook Volkswagen na de introductie van de ID modellen.
Bij Volvo hadden ze wat verder vooruit kunnen en moeten denken m.b.t. het hardware platform voor toekomstige software updates.
Ook die RTTI issues sinds april van dit jaar zijn veroorzaakt door slechte programmering (de certificaat sleutel hardcoded in de autosoftware) en slecht beheer (het laten verlopen van het server-certificaat).
2025 mega update?
Geplaatst: 10.12.2025 - 10:31
door Edgecrusher
Eerst nog maar eens zien of die Megaupdate er echt gaat komen en of die dan nog wel Mega is.
2025 mega update?
Geplaatst: 10.12.2025 - 10:58
door J33Bee
Edgecrusher schreef: ↑10.12.2025 - 10:31
Eerst nog maar eens zien of die Megaupdate er echt gaat komen en of die dan nog wel Mega is.
Verdienmodel. Na de UX update is je Intel SoC een bottleneck en moet je ook de Snapdragen SoC aanschaffen om het allemaal werkend te houden
2025 mega update?
Geplaatst: 10.12.2025 - 13:15
door Roadrad
Mensen geven zonder hun ogen te knipperen duizenden euro's uit aan accessoires zodat de auto er mooier uit ziet (wat je alleen ziet als je er niet in zit) Ik snap dan ook niet dat het een issue is dat je dit überhaupt een issue kan vinden...als het als optie in de prijslijst zou staan...zou het dan geen probleem zijn? Ik spreek even voor mijzelf maar zou deze accessoire 100% verkiezen boven bv. een paar grote velgen oid. Het is imho al mooi dat het sowieso mogelijk is de hardware te upgraden... maar goed... zo denk ik er over...
2025 mega update?
Geplaatst: 10.12.2025 - 14:12
door J33Bee
Roadrad schreef: ↑10.12.2025 - 13:15
Mensen geven zonder hun ogen te knipperen duizenden euro's uit aan accessoires zodat de auto er mooier uit ziet (wat je alleen ziet als je er niet in zit) Ik snap dan ook niet dat het een issue is dat je dit überhaupt een issue kan vinden...als het als optie in de prijslijst zou staan...zou het dan geen probleem zijn? Ik spreek even voor mijzelf maar zou deze accessoire 100% verkiezen boven bv. een paar grote velgen oid. Het is imho al mooi dat het sowieso mogelijk is de hardware te upgraden... maar goed... zo denk ik er over...
Ik zie dit hetzelfde als een batterijcel die wel onder garantie wordt vervangen omdat het niet (meer) goed functioneert. Maar goed, zo denk ik erover bij een auto van nog geen jaar oud.
2025 mega update?
Geplaatst: 10.12.2025 - 14:47
door BertZ64
J33Bee schreef: ↑10.12.2025 - 14:12
Ik zie dit hetzelfde als een batterijcel die wel onder garantie wordt vervangen omdat het niet (meer) goed functioneert. Maar goed, zo denk ik erover bij een auto van nog geen jaar oud.
Dat is een defect. Toch heel iets anders…
Los daarvan: ik snap heel goed dat je ervan baalt. Zou ik ook doen in jouw situatie.
J33Bee schreef: ↑10.12.2025 - 14:12
Ik zie dit hetzelfde als een batterijcel die wel onder garantie wordt vervangen omdat het niet (meer) goed functioneert. Maar goed, zo denk ik erover bij een auto van nog geen jaar oud.
Dat is een defect. Toch heel iets anders…
Los daarvan: ik snap heel goed dat je ervan baalt. Zou ik ook doen in jouw situatie.
Ja in sommige gevallen (al) een defect, andere gevallen wordt het preventief vervangen. Dat gebeurd wel kosteloos (maar goed ook). Imagoschade? Want afgefikte auto’s moeten we niet hebben.
Ik druk zojuist op mijn settings wieltje bijvoorbeeld en dan duurt het gewoon 1-2 seconden voordat het reageert. Regelmatig een reboot, of crash al dan niet icm Apple CarPlay. Waar ligt dan de scheidingslijn tussen;
Defect - Deugdelijk Product - Product Eigenschap.
Als je structureel een nieuwe SoC aanbiedt, wat zegt dat dan precies? Moeten we blij zijn, of is het noodzakelijk? Waarom wel/niet betalen of wel/geen garantie.
Een vergelijk met accessoires slaat nergens op. Als ik die keuze had, was de snelle SoC ook besteld. Nu mag ik bijlappen als ik een snappy systeem wil.
lint schreef: ↑28.11.2025 - 15:09
Onze XC60 is een MY 26 met Snapdragon maar is helaas niet storingsvrij op software gebied.
Storingsvrij kan ik ook niet zeggen maar vergeleken met mijn vorige V60 MY23 met AAOS is dit wel een verademing hoor...
In de nieuwere modellen zit ook nog steeds AAOS hoor, alleen de processor is sneller.
ja daar gaat de hele discussie hierboven ook over... de nieuwere modellen zijn voorzien van een Snapdragon processor en de oude van een Intel Atom ... dat is een wereld van verschil. AAOS is op zich niets mis mee....al vond ik het Sensus systeem ook niet slecht maar zelfs dat had z'n quirks.. maarja.. het is mens-eigen om zaken uit het verleden als heilig te beschouwen... "vroeger was alles beter" maar dat is niet altijd zo.
2025 mega update?
Geplaatst: 11.12.2025 - 08:20
door J33Bee
Roadrad schreef: ↑11.12.2025 - 07:53
ja daar gaat de hele discussie hierboven ook over... de nieuwere modellen zijn voorzien van een Snapdragon processor en de oude van een Intel Atom ... dat is een wereld van verschil. AAOS is op zich niets mis mee....al vond ik het Sensus systeem ook niet slecht maar zelfs dat had z'n quirks.. maarja.. het is mens-eigen om zaken uit het verleden als heilig te beschouwen... "vroeger was alles beter" maar dat is niet altijd zo.
En daar zit hoogstwaarschijnlijk ook de crux tussen die twee SoCs. De Snapdragon kent een ARM-architectuur, waardoor AAOS softwareafstemming gewoonweg veel beter werkt (is minder crashes?). Maar goed, bij 68K mag je niet klagen, je moet het maar als accessoire bijkopen om een soepel en snel systeem te hebben/krijgen, NOFI...