Pagina 6 van 7

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 16.01.2025 - 17:54
door Speedyace
Hans oet Twent schreef: 14.01.2025 - 10:00 Gisteren zat er nog 8% lading in de accu bij aankomst. Op afstand de standkachel geactiveerd. Auto stond niet aan de laadpaal en moeders stapte na haar dienst een heerlijk verwarmde auto. Zowel aan de laadpaal als zonder bekabeling de standkachel werkt grandioos.

Hoe gaan jullie hier mee om en wat is jullie ervaring?
Thuis staat de bolide in een verwarmde garage, maar op het werk staat deze standaard aan. stuurtje warm, stoeltje warm en het interieur is heerlijk warm. Aan de stekker of geen stekker hij staat aan. :-D

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 25.01.2025 - 20:52
door Hans oet Twent
Als het dikke kanon aan de laadpaal staat na een wat langere rit begint hij te blazen. Na X periode blijkt dat er ‘under the hood’ een onderdeel links tegen de veerpoot aan het bevriezen is. En zit rondom in het ijs gepakt. Het is al eerder voorgekomen en gisteren was het extreem vochtig met het resultaat dat het onderdeel helemaal verijst is.

Bekend fenomeen?

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 25.01.2025 - 21:44
door Speedyace
Onderstaande kwam ik tegen op het forum. Misschien heb jij dit ook Hans.
Hans oet Twent schreef: 25.01.2025 - 20:52 Als het dikke kanon aan de laadpaal staat na een wat langere rit begint hij te blazen. Na X periode blijkt dat er ‘under the hood’ een onderdeel links tegen de veerpoot aan het bevriezen is. En zit rondom in het ijs gepakt. Het is al eerder voorgekomen en gisteren was het extreem vochtig met het resultaat dat het onderdeel helemaal verijst is.

Bekend fenomeen?
V50 R schreef: 12.12.2015 - 19:50 Dat is waarschijnlijk de koeiling van het accupakket dat warm wordt tijdens het opladen. Verklaart ook waarom hij stopt als je de stekker er uit trekt. Dus niks aan de hand en genieten van je voiture! ;)

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 26.01.2025 - 08:04
door Gouwe
Speedyace schreef: 25.01.2025 - 21:44 Onderstaande kwam ik tegen op het forum. Misschien heb jij dit ook Hans.
Elke PIH koelt bij het laden bij hogere buitentemperaturen, maar wat Han heeft is dat de leidingen onder de motorkap bevriezen en dat heb ik in al die jaren bij mijn PIH nog nooit gezien. Ben dus ook wel benieuwd of er anderen hier zijn die dat fenomeen herkennen.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 26.01.2025 - 09:28
door Speedyace
De druksensor is misschien stuk. Deze zorgt voor een juiste regeling van het airco systeem. Deze schakelaar beveiligt het systeem oa tegen bevriezing.
En volgens mij draait de aircopomp tijdens het koelen van het pakket. Iets anders kan ik zo even 1.2.3. niet bedenken.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 26.01.2025 - 10:05
door Gouwe
Hier wordt het systeem in de PIH verder uitgelegd: https://www.hella.com/techworld/nl/Tech ... igen-1725/#
In de Volvo's zit een indirect systeem (dus combi van koelvloeistof en koudemiddel) voor koeling en verwarming van de HV componenten.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 26.01.2025 - 11:38
door E.T.
Die van mij doet precies hetzelfde. De auto nog niet kunnen betrappen op dikke ijslagen, maar ijslaag wordt er zeer zeker gevormd.
.
IMG_7712.jpeg

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 26.01.2025 - 14:24
door Speedyace
Normaal verschijnsel lijkt het dus, ik zal erbij die van mij ook eens op gaan letten.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 30.01.2025 - 20:59
door Hans oet Twent
Vandaag alleen in PURE gereden. FF verder Twente in en wat geneuzel hier op het industrieterrein. Na terugkomst aan de paal en gekeken wat ik bij moest laden. Dan kom ik op een verbruik van 0,3kw per km. Geen idee of dat fors of zuunig is.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 31.01.2025 - 06:09
door Gouwe
30 kWh per 100 lijkt mij voor een PIH in dit haar getijde prima, zeker als je de extra verwarming aan had staan en 100 over de snelweg hebt gereden. In de zomer zal het niet veel beter zijn dan een 25. En als je dan 10 kWh accu hebt kom je in de zomer een 40 km ver. Als ik naar mijn T8 kijk dan heb ik na 9 jaar en +300K km netto nog een 6-6,5 kWh capaciteit over (van de 9,2). Dat brengt mij dan met 30 kWh/100 op een 20 km range in Pure. Over twee weken de upgrade naar een nieuwe accu met 11,6 bruto. Moet een 40 km ook voor mij weer haalbaar zijn in de zomer!

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 31.01.2025 - 07:19
door Hans oet Twent
Na opladen gaf hij wederom bij 100% de 35km bereik aan. (Wel bekabeld…….)

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 31.01.2025 - 09:14
door Speedyace
Hans oet Twent schreef: 31.01.2025 - 07:19 Na opladen gaf hij wederom bij 100% de 35km bereik aan. (Wel bekabeld…….)
Was de accu toen wel helemaal leeg. Ik heb dit namelijk ook als er nog iets van 10%/15% inzit en dan ga laden aan de paal, dan gaat hij ook maar tot 35km.
Rij ik de boel leeg dan laad hij gewoon door tot 40km.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 31.01.2025 - 09:35
door Infinitysnek
30 kWh /100 km lijkt mij inderdaad een redelijk normaal verbruik.
Vorig jaar ruim 4200km in pure gereden met een gemiddeld verbruik van 23.34 kWh / 100 km. In de zomer lukt het soms zelf som 18-19 kWh / 100km te halen. Nu rijd ik wel voornamelijk gunstige routes in pure dus dat drukt het gemiddelde een beetje. Ik heb het idee dat ±70km/h het omslagpunt is waar de brandstofmotor zuiniger begint te worden. Meestal zet ik de accu dan op hold maar voor woon-werk verkeer wil ik nog wel eens een stukje snelweg pakken in pure, dan zie ik het verbruik ook omhoog schieten naar de 28-32 kWh/ 100 km

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 04.02.2025 - 18:57
door rsnhakan
Bij dagelijks gebruik: vanaf dag 1 al altijd in de AWD stand. Zo kan de motor lekker warm gereden worden, voordat mijn vader de snelweg op gaat. Op de snelweg rijdt senior dan vaak elektrisch (in PURE) verder, wat eigenlijk niet zo efficiënt is (maar qua gevoel wel veel beter voor de motor). Zodra er 10 km aan lading over is, schakelt hij weer over naar AWD. Als hij op bestemming kan laden, schakelt hij de laatste 10 km over naar PURE (om zo met een lege accu aan te komen).

In de stad: in PURE.

Tegenwoordig: altijd in AWD en laadt zijn V60 niet meer op :-)

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 05.02.2025 - 07:43
door Gouwe
Ik ga niks zeggen want je vader zit met zijn V60 al ruim over de 5 ton heen, maar warm rijden met AWD en dan in Pure op de snelweg is zeker niet het meest efficiënt.... liever een koude motor constant belasten dan wissellast. Nadeel van de diesel is hier wel dat deze er langer over doet voordat deze warm is.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 17.02.2025 - 07:34
door Hans oet Twent

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 17.02.2025 - 08:10
door Gouwe
Niet echt een kwalitatief diepgaand artikel. Ook zonder B-stand win je remenergie terug, zowel bij coasten als bij licht remmen en dus niet alleen maar in de B-stand zoals wordt gesuggereerd.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 22.02.2025 - 00:27
door RoaldH
rsnhakan schreef: 04.02.2025 - 18:57 Bij dagelijks gebruik: vanaf dag 1 al altijd in de AWD stand. Zo kan de motor lekker warm gereden worden, voordat mijn vader de snelweg op gaat. Op de snelweg rijdt senior dan vaak elektrisch (in PURE) verder, wat eigenlijk niet zo efficiënt is (maar qua gevoel wel veel beter voor de motor). Zodra er 10 km aan lading over is, schakelt hij weer over naar AWD. Als hij op bestemming kan laden, schakelt hij de laatste 10 km over naar PURE (om zo met een lege accu aan te komen).

In de stad: in PURE.

Tegenwoordig: altijd in AWD en laadt zijn V60 niet meer op :-)
Als je wel zou laden, hoeveel km geeft de accu dan nog aan?

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 22.02.2025 - 17:49
door rsnhakan
Gouwe schreef: 05.02.2025 - 07:43 Ik ga niks zeggen want je vader zit met zijn V60 al ruim over de 5 ton heen, maar warm rijden met AWD en dan in Pure op de snelweg is zeker niet het meest efficiënt.... liever een koude motor constant belasten dan wissellast. Nadeel van de diesel is hier wel dat deze er langer over doet voordat deze warm is.
Klopt! Efficiëntie is ook nooit echt de core business geweest. Eerst de auto, daarna de rest ;-)

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 22.02.2025 - 17:50
door rsnhakan
RoaldH schreef: 22.02.2025 - 00:27
rsnhakan schreef: 04.02.2025 - 18:57 Bij dagelijks gebruik: vanaf dag 1 al altijd in de AWD stand. Zo kan de motor lekker warm gereden worden, voordat mijn vader de snelweg op gaat. Op de snelweg rijdt senior dan vaak elektrisch (in PURE) verder, wat eigenlijk niet zo efficiënt is (maar qua gevoel wel veel beter voor de motor). Zodra er 10 km aan lading over is, schakelt hij weer over naar AWD. Als hij op bestemming kan laden, schakelt hij de laatste 10 km over naar PURE (om zo met een lege accu aan te komen).

In de stad: in PURE.

Tegenwoordig: altijd in AWD en laadt zijn V60 niet meer op :-)
Als je wel zou laden, hoeveel km geeft de accu dan nog aan?
Het laatste wat mij is bijgebleven ~ 25-30 km. Maar mijn vader laadt al meer dan een jaar niet meer.