Pagina 6 van 7
Vraag over brandstof
Geplaatst: 16.12.2024 - 20:57
door Hans Eilander
Stoyanov schreef: ↑16.12.2024 - 18:40 Tis een automaat. Ik heb daar niet zoveel invloed op. Maar ik heb wel gemerkt dat je verhaal klopt. De motor reageert dan net even smeuiger. De vraag is alleen hoe ik hem kan laten 'terugschakelen'. Vraag me af of de rijmodus daar nog invloed op heeft. Gaan we van de week proberen.
Bij mij is het zo, wanneer ik door whatever plots veel meer vermogen vraag, schakelt de automaat gewoon een tandje of 2 terug. Dus trap je het gas naar de plank, ga je dit zelf beleven. Echter voor de langere levensduur is het belangrijk dat je deze actie meer als uitzondering doet, dan als regel. (ivm de levensduur). Ik rij met mijn XC40 eigenlijk net zo, als destijds met de vrachtwagen. Rustig warm rijden, en rustig met het gaspedaal en de rem omgaan....
Vraag over brandstof
Geplaatst: 16.12.2024 - 21:23
door diesel01
Hans oet Twent schreef: ↑16.12.2024 - 20:53
raspaardje schreef: ↑16.12.2024 - 14:55
diesel01 schreef: ↑16.12.2024 - 14:42
Die 102 schijnt qua oppakken wel beter te zijn.
Verder gebruik ik zoveel mogelijk stroom maar op de stukken naar Dld zorg ik altijd dat ik stroom heb om in de steden te gebruiken en dus benzine op de autobahn.
Op 102 zou de motor meer vermorgen kunnen leveren.
Niet alleen piekvermogen maar door het gehele toerenbereik heen.
Met zoveel totaalpk's waarvan maar een deel door de ICE geleverd wordt ga je subjectief weinig tot geen verschil merken.
Tenzij de auto echt moet werken. Dan hangt hij toch fraaier aan het gas.
U en ik hebben dezelfde rijstijl.
De B401 is een 100 weg met veel vrachtverkeer, daar komt de smeuigheid van het blok en brandstof van pas.
Comfort is ook de mate waarin je kort op links 18 meter voorbij bent, dat doet deze echt een stuk vlotter dan de D5.
Op de autobahn zit er zoveel meer in dan Volvo nu bedacht heeft, het is niet anders.
Vraag over brandstof
Geplaatst: 17.12.2024 - 15:05
door Stoyanov
Duidelijk en ook zeer logisch verhaal!
[/quote]
2 ton...
Ik moet, na dit leven, ongeveer nog 3 levens leven om daaraan te geraken.
Zal mijn tijd wel uitduren
Vraag over brandstof
Geplaatst: 17.12.2024 - 15:14
door Stoyanov
Hans Eilander schreef: ↑16.12.2024 - 20:57
Stoyanov schreef: ↑16.12.2024 - 18:40 Tis een automaat. Ik heb daar niet zoveel invloed op. Maar ik heb wel gemerkt dat je verhaal klopt. De motor reageert dan net even smeuiger. De vraag is alleen hoe ik hem kan laten 'terugschakelen'. Vraag me af of de rijmodus daar nog invloed op heeft. Gaan we van de week proberen.
Bij mij is het zo, wanneer ik door whatever plots veel meer vermogen vraag, schakelt de automaat gewoon een tandje of 2 terug. Dus trap je het gas naar de plank, ga je dit zelf beleven. Echter voor de langere levensduur is het belangrijk dat je deze actie meer als uitzondering doet, dan als regel. (ivm de levensduur). Ik rij met mijn XC40 eigenlijk net zo, als destijds met de vrachtwagen. Rustig warm rijden, en rustig met het gaspedaal en de rem omgaan....
Ik merk dat de auto echt heel lang moet uitrollen in de comfortstand eer er teruggeschakeld wordt. Zeker bij lagere snelheden. Het is me al een paar maal overkomen dat ik precies gas gaf op het moment dat de bak aan het terugschakelen was. Vond hij niet fijn. Aangezien dit mijn eerste auto is met automaat zal ik wellicht nog wat meer feeling moeten krijgen met het geheel. Ik moet wel zeggen dat de ecostand veel meer bij mijn rijstijl past. Alhoewel dit niet de meest gunstige stand is, als ik de mede xc40 rijders mag geloven....
Maar goed; we dwalen af. Volgens mij ging dit topic over brandstof.
Aankomende zondag weer retourtje Eindhoven. Bij Vianen even van de snelweg af, om met de Tango-app E5 te tanken met korting. Hebben we hier in Alphen niet...
Ik post mijn bevindingen hier wel weer. Ben absoluut zeker dat ik met E5 weer de 5,8:100 ga aantikken, hetgeen me met E10 niet lukt.
Vraag over brandstof
Geplaatst: 17.12.2024 - 15:20
door Hans Eilander
Stoyanov schreef: ↑17.12.2024 - 15:05 2 ton...Ik moet, na dit leven, ongeveer nog 3 levens leven om daaraan te geraken. Zal mijn tijd wel uitduren
Buiten dat, wie koopt er nu een gebruikte auto, waar al 2 ton op staat? Het is juist van belang dat er geen 3 of meer eigenaars mee gereden hebben. Want je weet maar nooit hoe ze de auto hebben behandeld. En of het nu een 3 cilinder of 6 cilinder is, belangrijk is hoe er met de auto is omgegaan. Was de vorige eigenaar mogelijk een echte liefhebber, of eentje die ongeïnteresseerd van A naar B sprint? Er lopen genoeg 3 cilinders rond met veel kilometers. En er zijn maar genoeg Audi,s en BMW,s die compleet afgeragd zijn. Dus.....
Vraag over brandstof
Geplaatst: 17.12.2024 - 15:33
door RZA
Niet eens Hans met wat je aangeeft, is te kort door de bocht. Aantal eigenaren zegt niks over de staat (auto kan ook verschillende eigenaren hebben gehad die er goed voor hebben gezorgd, of juist 1 die er mee heeft geragd), en het aantal km's evenmin. Enige relevante criterium is wat mij betreft de daadwerkelijke technische staat, en dat is allemaal (al dan niet met behulp van een expert) te checken.
Een km-stand van 200k< hoeft geen enkel probleem te zijn. Ik ga nog naar een andere Alfa kijken met 230k km, met behoorlijk wat vorige eigenaren, die in zeer goede staat lijkt te zijn.
Vraag over brandstof
Geplaatst: 17.12.2024 - 15:54
door Fredhead
Zullen we weer terug on-topic gaan?!?
Vraag over brandstof
Geplaatst: 17.12.2024 - 16:25
door diesel01
Geen idee of die 2 ton op mijn verhaal slaat maar met 2 ton heb ik het over 2000kg
En de manier waarop die 2000kg snelheid ontwikkeld.
En ja dat schijnt hij het lekkerste te doen met de juiste brandstof.
Vraag over brandstof
Geplaatst: 17.12.2024 - 16:28
door OGA244
Hans Eilander schreef: ↑17.12.2024 - 15:20
Stoyanov schreef: ↑17.12.2024 - 15:05 2 ton...Ik moet, na dit leven, ongeveer nog 3 levens leven om daaraan te geraken. Zal mijn tijd wel uitduren
Buiten dat, wie koopt er nu een gebruikte auto, waar al 2 ton op staat? Het is juist van belang dat er geen 3 of meer eigenaars mee gereden hebben. Want je weet maar nooit hoe ze de auto hebben behandeld. En of het nu een 3 cilinder of 6 cilinder is, belangrijk is hoe er met de auto is omgegaan. Was de vorige eigenaar mogelijk een echte liefhebber, of eentje die ongeïnteresseerd van A naar B sprint? Er lopen genoeg 3 cilinders rond met veel kilometers. En er zijn maar genoeg Audi,s en BMW,s die compleet afgeragd zijn. Dus.....
wederom een feitenvrije en niet eens relevante mening
Vraag over brandstof
Geplaatst: 17.12.2024 - 17:13
door Hans Eilander
diesel01 schreef: ↑17.12.2024 - 16:25 Geen idee of die 2 ton op mijn verhaal slaat maar met 2 ton heb ik het over 2000kg. En de manier waarop die 2000kg snelheid ontwikkeld. En ja dat schijnt hij het lekkerste te doen met de juiste brandstof.
Nee hoor Tom, dat sloeg helemaal niet op jouw. Je verhaal was duidelijk over dat inhalen, en ik begreep heel goed hoe jij het bedoelde. Groet Hans.
Vraag over brandstof
Geplaatst: 17.12.2024 - 17:16
door raspaardje
Gouwe schreef: ↑16.12.2024 - 13:55
Urb had eerder al een mooie samenvatting gepost als het gaat om prestaties:
"Alle moderne benzine-auto's hebben een pingelsensor. Die sensor kan het verschijnsel herkennen, en laat het motormanagement ingrijpen door het ontstekingstijdstip later te zetten. Op dat moment wordt schade voorkomen, maar zijn de prestaties van de motor wel minder. Omdat bij benzine met een hoger octaangetal de motor minder snel zal gaan pingelen, hoeft er door de computer minder snel worden ingegrepen, waardoor de motor in die situatie beter zal presteren.
Bij licht tot normaal belaste motor heeft het tanken van een hoger octaan benzine geen voordelen, maar als de motor flink aan de bak moet, kan je met een brandstof met hoger octaangetal dus betere prestaties verwachten.
Bron: ANWB"
M.a.w. woorden mijn take away: als men graag RON98/102 wil tanken, helemaal prima, maar voor "normale" gebruiksomstandigheden zal het geen voordelen bieden waar het gaat om prestaties. Wil je op het maximum rijden (zoals m.i. vooral thuishoort op het circuit en niet de openbare weg) en heb je de motor hiervoor laten tunen, dan is RON98/102 aanbevolen voor optimaal rendement.
Helemaal mee eens.
Vraag over brandstof
Geplaatst: 17.12.2024 - 17:17
door Hans Eilander
RZA schreef: ↑17.12.2024 - 15:33 Een km-stand van 200k< hoeft geen enkel probleem te zijn.
Dat kan natuurlijk óok. En ik weet ook best dat er echte oldtimers zijn, met meer dan 2 ton op de teller, die nog in zeer goede staat zijn. Maar ik bedoelde het meer in algemene zin.

Vraag over brandstof
Geplaatst: 17.12.2024 - 17:19
door Fredhead
Hans....ON-TOPIC graag

Vraag over brandstof
Geplaatst: 17.12.2024 - 17:29
door Hans Eilander
fredhead schreef: ↑17.12.2024 - 17:19 Hans....ON-TOPIC graag

Helemaal met je eens. Maar ik wilde die mannen ook nog even netjes antwoord geven.
Vraag over brandstof
Geplaatst: 20.12.2024 - 12:56
door Hans Eilander
Dit las ik net in een digitale krant over de benzine soorten. Het verhaal was vrij lang, dus dit is de ingekorte versie. Ik tank Total Excellium. 98
4. Premium benzines: Shell V-Power, BP Ultimate en Total Excellium Samenstelling Premium brandstoffen zijn varianten van E5 benzine, maar bevatten meestal nog minder of zelfs helemaal geen ethanol. Ze hebben een octaangetal van 98 of hoger en bevatten additieven die speciaal zijn ontwikkeld om de motor te beschermen en schoon te houden. Voorbeelden Shell V-Power: bevat reinigende additieven en is ontworpen voor maximale motorprestaties. BP Ultimate 98: richt zich op het verbeteren van brandstofefficiëntie en het beschermen van de motor. Total Excellium: heeft eigenschappen die helpen bij het verminderen van slijtage en het optimaliseren van de verbranding. Voordelen van premium benzine Reinigende werking: premium brandstoffen bevatten extra additieven die de motor reinigen en afzettingen in de cilinders verminderen. Verbeterde prestaties: door het hogere octaangetal kunnen voertuigen met krachtige motoren beter presteren en zuiniger draaien. Langere levensduur: minder ethanol betekent minder kans op corrosie en slijtage aan brandstofsystemen. Nadelen Hoge prijs: premium benzine is vaak de duurste optie aan de pomp.
Vraag over brandstof
Geplaatst: 20.12.2024 - 13:18
door diesel01
Gouwe schreef: ↑16.12.2024 - 13:55
Urb had eerder al een mooie samenvatting gepost als het gaat om prestaties:
M.a.w. woorden mijn take away: als men graag RON98/102 wil tanken, helemaal prima, maar voor "normale" gebruiksomstandigheden zal het geen voordelen bieden waar het gaat om prestaties. Wil je op het maximum rijden (zoals m.i. vooral thuishoort op het circuit en niet de openbare weg) en heb je de motor hiervoor laten tunen, dan is RON98/102 aanbevolen voor optimaal rendement.
Dat of wanneer je op hoge snelheid door Dld gaat richting de wintersport en weer terug buiten het hoogseizoen.
Alhoewel de T6 op de top 3000rpm draait.
Vraag over brandstof
Geplaatst: 20.12.2024 - 13:24
door raspaardje
diesel01 schreef: ↑20.12.2024 - 13:18
Gouwe schreef: ↑16.12.2024 - 13:55
Urb had eerder al een mooie samenvatting gepost als het gaat om prestaties:
M.a.w. woorden mijn take away: als men graag RON98/102 wil tanken, helemaal prima, maar voor "normale" gebruiksomstandigheden zal het geen voordelen bieden waar het gaat om prestaties. Wil je op het maximum rijden (zoals m.i. vooral thuishoort op het circuit en niet de openbare weg) en heb je de motor hiervoor laten tunen, dan is RON98/102 aanbevolen voor optimaal rendement.
Dat of wanneer je op hoge snelheid door Dld gaat richting de wintersport en weer terug buiten het hoogseizoen.
Alhoewel de T6 op de top 3000rpm draait.
Precies.
Hard rijden wil niet automatisch zeggen dat je de motor extreem belast.
Het gaspedaal als een aan/uit-knop gebruiken valt wmb wel in het hoofstuk "op het maximum rijden". En dat zou je kunnen doen op weg naar de sneeuw...

Vraag over brandstof
Geplaatst: 20.12.2024 - 15:47
door Urbexpeditie
Een T6 met 3000 rpm onderweg naar de sneeuw is wat anders dan op een circuit rijden. Daar draait het juist om het toerenbeheer. Je wilt tenslotte vermogen gebruiken. Dan kom je al gauw in de 4000 rpm. En dan wordt het ineens een ander verhaal.
Wij draaiden op circuits met een gemiddelde van 9000.
Maar dan heb je het over heel andere motoren met een heel ander doel.
En voor de fun op een circuit met een T6 is wel leuk. Maar dan zit je al snel in een ander bereik.
Vraag over brandstof
Geplaatst: 20.12.2024 - 16:17
door raspaardje
Hoge belasting is wanneer het gaspedaal letterlijk fors wordt ingedrukt, ongeacht het motortoerental.
Met een lichte voet het motortoerental laten oplopen naar 5000 rpm is echt wat anders dan het gaspedaal vloeren bij 2000 rpm.
(En vanwege de automaat gevloerd houden...

)
Vraag over brandstof
Geplaatst: 20.12.2024 - 17:27
door diesel01
Die T6 is in de rechte lijn leuk maar bochten houdt hij niet van.
Misschien dat het beter word van zomerbanden die iets meer plak hebben maar 1975kg vind bochten niet leuk.
Dan was de 1716kg van de D5 met awd leuker, die was beter de bocht om te krijgen dan deze.
Maar goed daar hebben we hem ook niet voor...
Grappig in een rechte lijn is wel dat het even kleine vertraging geeft, en dan begint hij lawaai te maken en er aan te trekken om daarna ongenadig hard de snelheidsbegrenzer in te gaan.