"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
Geplaatst: 27.08.2025 - 10:53
De grote vraag is volgens mij, haalt de riem van de oliepomp die interval (distributieriem) wel…
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Het zijn de extra toegevoegde componenten die het sleutelen eraan complex maken.EVV schreef: ↑27.08.2025 - 10:29Ik blijf het wel bijzonder vinden dat Volvo voor de B varianten blijkbaar een compleet nieuwe motor gemaakt hebben, en nu beiden varianten nog produceert . Je zou denken dat de motor niet veel zou hoeven verschillen tussen mild en full hybrid.raspaardje schreef: ↑27.08.2025 - 10:24Een iets jongere B-motor heeft deze problemen niet, verder zijn de de T4 en T5 motoren een stuk minder complex maar ook iets onzuiniger.BlackSapphire schreef: ↑27.08.2025 - 09:58 Tsjonge, deze verhalen schrik ik van. Ben aan het nadenken over het vervangen van mijn V60 (2011) voor een 'nieuwere', maar deze verhalen maken mij niet erg gerust. Ik had al gehoord dat de riem door de olie heen loopt, maar dat het daadwerkelijk voor zulke grote problemen zorgt als hier beschreven is nieuw. Ben benieuwd hoe dat bij andere merken zit als BMW.
Dus wellicht is een auto met één van die twee motoren een optie?
Ik ga inderdaad zoeken of een nieuwe B4 binnen de begroting past. Een T4 3-cylinder ben ik ook niet wild van, maar dat zit vooral tussen mijn oren, geef ik toe. Met een drie-cylinder de berg op met de caravan... ik krijg het maar niet op een rijtje in mijn hoofd.raspaardje schreef: ↑27.08.2025 - 10:24 Een iets jongere B-motor heeft deze problemen niet, verder zijn de de T4 en T5 motoren een stuk minder complex maar ook iets onzuiniger.
Dus wellicht is een auto met één van die twee motoren een optie?
We zitten hier in het V60-forum gedeelte met V60's waarin nooit T4 3-cilinders zijn geleverd.BlackSapphire schreef: ↑27.08.2025 - 11:34Ik ga inderdaad zoeken of een nieuwe B4 binnen de begroting past. Een T4 3-cylinder ben ik ook niet wild van, maar dat zit vooral tussen mijn oren, geef ik toe. Met een drie-cylinder de berg op met de caravan... ik krijg het maar niet op een rijtje in mijn hoofd.raspaardje schreef: ↑27.08.2025 - 10:24 Een iets jongere B-motor heeft deze problemen niet, verder zijn de de T4 en T5 motoren een stuk minder complex maar ook iets onzuiniger.
Dus wellicht is een auto met één van die twee motoren een optie?
Dank voor de correctie c.q. aanvulling. De verwarring ontstond bij mij omdat ik ook gekeken heb / kijk naar de XC40.raspaardje schreef: ↑27.08.2025 - 11:39BlackSapphire schreef: ↑27.08.2025 - 11:34We zitten hier in het V60-forum gedeelte met V60's waarin nooit T4 3-cilinders zijn geleverd.raspaardje schreef: ↑27.08.2025 - 10:24 Een iets jongere B-motor heeft deze problemen niet, verder zijn de de T4 en T5 motoren een stuk minder complex maar ook iets onzuiniger.
Dus wellicht is een auto met één van die twee motoren een optie?
Een V60 T4 en T5 zijn gewoon 4-cilinders.
Als je een XC40 wil is de T4-motor wellicht anders.
Ik ga inderdaad zoeken of een nieuwe B4 binnen de begroting past. Een T4 3-cylinder ben ik ook niet wild van, maar dat zit vooral tussen mijn oren, geef ik toe. Met een drie-cylinder de berg op met de caravan... ik krijg het maar niet op een rijtje in mijn hoofd.
Vwb het oliepompriem issue is er geen verschil tussen de motoren.
Zoals de topictitel al aangeeft; het betreft dus motoren uit 2020 en 2021, daarna heeft Volvo alweer een modificatie toegepast, nl. kettingaandrijving van de oliepomp.J33Bee schreef: ↑27.08.2025 - 11:38 Er waren toch verschillen tussen de B3/B4 en B5 motoren of is er geen verschil mbt de issues die hier voorbij komen? In de US heb je ook nog een B6.
Begint nu wel serieuze vormen aan te nemen, nu de B-reeks een aantal jaartjes op de markt is...
[edit]Zie nu ook jouw edit @raspaardje, dus er zijn maar een "paar" early motoren die dit hebben dan? Kun je dat simpel nagaan?
In NL ook hoor. Er was bijv. een V90CC B6 AWD.
Geen idee of de diesel variant heel veel anders is, maar het is niet te hopen dat dit forum de komende tijd steeds meer gedupeerden krijgt...DB200 schreef: ↑27.08.2025 - 14:18In NL ook hoor. Er was bijv. een V90CC B6 AWD.
Ik heb in de verleiding gestaan om er een uit 2021 te kopen enkele maanden geleden. Met wat ik nu weet ben ik blij dat ik deze "disappointing high-maintenance moneypit" aan mij voorbij heb laten gaan. Auto was trouwens zo verkocht.
The Mechanic vindt de B5 ook complex om aan te sleutelen:
viewtopic.php?t=99291
Van Ford weet ik dat men specifieke oliën voorschrijft vanwege de riemen die door de olie gaan.
Volvo geeft voor de oliepompriem niet eens een vervangingsinterval op, want het zgn. geen vervangingsonderdeel.Fredhead schreef: ↑27.08.2025 - 15:58Van Ford weet ik dat men specifieke oliën voorschrijft vanwege de riemen die door de olie gaan.
Neem aan dat Volvo dat ook zal doen en men daarmee getest heeft of het dan haalbaar is of niet. Anders zou je denken (jaja aanname) dat ze hier een kortere interval voor zouden voorschrijven.
Wij hebben sinds kort de V60 T5 my19 dat is idd een 4cyl deze heeft deze oliepomp issues niet. ( de auto trekt die caravan bijna door 2e, loeisterkBlackSapphire schreef: ↑27.08.2025 - 11:41Dank voor de correctie c.q. aanvulling. De verwarring ontstond bij mij omdat ik ook gekeken heb / kijk naar de XC40.raspaardje schreef: ↑27.08.2025 - 11:39BlackSapphire schreef: ↑27.08.2025 - 11:34
We zitten hier in het V60-forum gedeelte met V60's waarin nooit T4 3-cilinders zijn geleverd.
Een V60 T4 en T5 zijn gewoon 4-cilinders.
Als je een XC40 wil is de T4-motor wellicht anders.
Ik ga inderdaad zoeken of een nieuwe B4 binnen de begroting past. Een T4 3-cylinder ben ik ook niet wild van, maar dat zit vooral tussen mijn oren, geef ik toe. Met een drie-cylinder de berg op met de caravan... ik krijg het maar niet op een rijtje in mijn hoofd.
Die 3-cilinders geven ook nog wel eens de geest. Zowel in de Volvo als in de Lynk &Co...BlackSapphire schreef: ↑27.08.2025 - 11:34Ik ga inderdaad zoeken of een nieuwe B4 binnen de begroting past. Een T4 3-cylinder ben ik ook niet wild van, maar dat zit vooral tussen mijn oren, geef ik toe. Met een drie-cylinder de berg op met de caravan... ik krijg het maar niet op een rijtje in mijn hoofd.raspaardje schreef: ↑27.08.2025 - 10:24 Een iets jongere B-motor heeft deze problemen niet, verder zijn de de T4 en T5 motoren een stuk minder complex maar ook iets onzuiniger.
Dus wellicht is een auto met één van die twee motoren een optie?
"tenzij" bedoel je.myalexx schreef: ↑28.08.2025 - 13:52
Wij hebben sinds kort de V60 T5 my19 dat is idd een 4cyl deze heeft deze oliepomp issues niet. ( de auto trekt die caravan bijna door 2e, loeisterk)
wij hebben dit bij de dealer nagevraagd en die gaf aan dat dit bij de B series is ( en tevens bekend probleem )
Binnendoor is de auto dorstig en op de snelweg ongeveer 1/18 mits je continue gaat versnellen en inhalen etc natuurlijk.
Ja alleen als je cruised idd ..Ab S schreef: ↑29.08.2025 - 16:38"tenzij" bedoel je.myalexx schreef: ↑28.08.2025 - 13:52
Wij hebben sinds kort de V60 T5 my19 dat is idd een 4cyl deze heeft deze oliepomp issues niet. ( de auto trekt die caravan bijna door 2e, loeisterk)
wij hebben dit bij de dealer nagevraagd en die gaf aan dat dit bij de B series is ( en tevens bekend probleem )
Binnendoor is de auto dorstig en op de snelweg ongeveer 1/18 mits je continue gaat versnellen en inhalen etc natuurlijk.
Heb zelf ook de T5 (2019). 1/18 (5.5. L/100 km) haal ik alleen bij constant 100 km/u rijden.
stap schreef: ↑30.08.2025 - 20:13 Is er eigenlijk al iemand die de modificatie van riem naar ketting heeft laten doen uit voorzorg? Ik ben wel benieuwd naar het kostenplaatje, en overweeg om dit na mijn garantieperiode uit te laten voeren.
Mijn exemplaar is een B3 van '21 met iets meer dan een ton op de teller en sinds lange tijd is dit een auto waar ik graag langer mee wil rijden omdat ie zo enorm goed bevalt. Aangeschaft bij een universeel bedrijf met garantie tot april '26.