Pagina 6 van 6
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 31.05.2025 - 11:48
door Jers3n
Frits V70 schreef: ↑31.05.2025 - 07:59
Als een bak reset geen verbetering geeft zal dan een tuning waarschijnlijk een beter effect hebben.
zou inderdaad kunnen dat dat net het verschil maakt qua schakelgedrag/-snelheid. Het wel of niet terugschakelen zou wel binnen het ‘leergedrag’ van de bak kunnen vallen. Ik zou zeggen rij eens een paar ritten achterelkaar met een iets vlottere/sportievere rechtervoet, dat zou de bak naar mijn ervaring vrij snel op moeten pikken.
Maar ik herken het niet van onze gelijk gemotoriseerde V70, maar die heb ik niet zonder Polestar gereden (zat er al op bij aanschaf). De V70 schakelde dan ‘gewoon’ (rustig) even een verzet terug, wat feitelijk ook een kickdown is maar dat klinkt meteen zo heftig.
En ik herken het ook niet bij de V90CC B5, ook GT8, die heeft ook geen brom en alleen bij fluwelen rechtervoet schakelt die niet een verzet terug bij versnellen vanaf 100km/h (zal ook voor de vorm eens even kijken wat toerental bij 100 is)
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 31.05.2025 - 12:23
door mees
1 trap lager doet hij met een beetje gas bijgeven
2 trappen lager met een beetje meer gas bijgeven.
En kickdown: als ik dat deed (of doe) gaat de bak zelfs een aantal trappen lager.
GT8 geen Polestar en de helft van de kilometers tussen 126 en 174k is met caravan aan de haak.
Vorige auto met diverse resets na flushes (2 bakken erin meegemaakt): niets van enig inleer-gedrag kunnen merken.
Ook veel caravan getrokken.
Voor de kenners:
Is de motor en bak van Frits dezelfde T5 en GT8 als ik heb?
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 31.05.2025 - 17:42
door Frits V70
Bij een XC70 zeker, Bob! Geldt ook voor de stuurman / vrouw

En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 31.05.2025 - 20:58
door Jers3n
Jers3n schreef: ↑31.05.2025 - 11:48
En ik herken het ook niet bij de V90CC B5, ook GT8, die heeft ook geen brom en alleen bij fluwelen rechtervoet schakelt die niet een verzet terug bij versnellen vanaf 100km/h (zal ook voor de vorm eens even kijken wat toerental bij 100 is)
Voor wat het waard is, toerental bij de V90 CC B5 (zonder polestar, dat bestaat niet eens voor een MY21 B5) bij 100km/h is strak 1600 tpm op een vlakke weg. En wat ik al aangaf alleen met een fluwelen rechtervoet (of wellicht beter gezegd teen) lukt het mij om zonder dat de bak terugschakelt te versnellen van 100 naar 110. Bij normaal gas bijgeven wordt er rustig (niet echt merkbaar) een verzet teruggeschakeld (en overigens ook vrij snel weer opgeschakeld, ergens tussen 105 en 110 km/h). Dat terugschakelen doet’ie overigens ook (vergelijkbaar) als ik de cruise control in een keer met 2 ‘+-klikjes’ van 100 naar 110 zet.
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 31.05.2025 - 21:38
door steven.vuylsteke
Ja je hebt gelijk, die kickdown is agressiever en schakelt enkele trappen terug en gaat dan wel naar volle kracht. Anders bij gecontroleerd gas schakelt hij eentje bij.
Inleren zou wel kunnen. Ik heb op de land rover die ik zonet kocht,gemerkt dat mijn autobahn rit het schakel gedrag die ik de éérste dagen in België nog had, heeft overschreven. Die pakt nu al sneller een lagere versnelling om soepel een klim te doen of op te trekken.
Dus je zou eens een weekje sportief kunnen touren. Leuker en goedkoper dan direct een tuning te doen
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 01.06.2025 - 19:24
door Frits V70
Vanmiddag even getest. Met 2 tikjes "op" op de CC gaat hij met een dikke brom van 100 naar 110. Bij 100 rond de 1700 toeren. Op het gas gaat hij wel terug in versnelling, Dat zal mijn minder nauwkeurige voet zijn. Bij 100 mag hij van mij liever in 7 blijven, dat gebrom vind ik niks. Oplossing is om 110 te gaan rijden. Kan ook.
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 01.06.2025 - 19:55
door Jers3n
Maar die brom is er alleen bij versnellen, niet bij constante snelheid neem ik aan?
En als er bij zelf gasbijgeven wel teruggeschakeld wordt lijkt mij dat oké toch?
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 01.06.2025 - 20:14
door Bover
Oplossing kan ook zijn om handmatig even op te schakelen Frits. Dat gebrom dat is de kracht/ versnelling met weinig rpm die je hoort, doet die bij mij ook en schakel dan soms terug helling op
( ook al heb ik een andere motor en versnelling bak)
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 01.06.2025 - 20:31
door Frits V70
Jers3n schreef: ↑01.06.2025 - 19:55
Maar die brom is er alleen bij versnellen, niet bij constante snelheid neem ik aan?
En als er bij zelf gasbijgeven wel teruggeschakeld wordt lijkt mij dat oké toch?
Even opgezocht: max. vermogen 184 kW (250 pk)/5500 tpm , max. koppel 350 Nm/1800 tpm
Als techneut vind ik de brom bij 1700 naar meer toeren niet fijn. Alsof je in een te lage versnelling de berg op wilt.
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 01.06.2025 - 20:33
door Frits V70
Bover schreef: ↑01.06.2025 - 20:14
Oplossing kan ook zijn om handmatig even op te schakelen Frits. Dat gebrom dat is de kracht/ versnelling met weinig rpm die je hoort, doet die bij mij ook en schakel dan soms terug helling op
( ook al heb ik een andere motor en versnelling bak)
Begrijp ik Bob, ging bij mijn D4 ook soepeler. En in basis vind ik met de hand schakelen iets wat normaal gesproken niet nodig moet zijn.
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 01.06.2025 - 21:17
door DB200
Frits V70 schreef: ↑31.05.2025 - 07:59
In de T5 heb ik alleen rond de 100 dat het toerental laag is en bij even inhalen naar 110 er met een flinke brom naar deze snelheid gegaan wordt. Ik zou dan wat eerder terugschakelen verwachten, zonder dat dit met de hand of kick-down gedaan moet worden.
Dat brommen bij lage toerentallen doet mijn XC70 diesel ook (net als zijn baasje, die loopt ook de hele dag te brommen als-ie niet lekker voluit kan gaan

). Blijkbaar vonden de Volvo engineers dit nodig om de emissie-eisen te kunnen halen. Als ik er flauw van ben ga ik van D naar S en dan schakelt de bak vaak eentje terug. Soms ook als ik de cruise control inschakel, dan gaat-ie ook automatisch een versnelling naar beneden. Probeer eens van D naar S als je 100 rijdt, waarschijnlijk houdt hij de versnelling gewoon in de 8e, dan versnellen naar 110. Schakelt de bak dan terug? Zo nee, dan helpt hopelijk een Polestar kuurtje. Anders zul je er mee moeten leven onder het motto "tis wat het is".
P.S. 100 is trouwens een waardeloze snelheid op de A28, beter 115 - 120 om een beetje te kunnen doorhalen op de linkerbaan in de spits.
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 01.06.2025 - 22:38
door Frits V70
DB200 schreef: ↑01.06.2025 - 21:17
Frits V70 schreef: ↑31.05.2025 - 07:59
In de T5 heb ik alleen rond de 100 dat het toerental laag is en bij even inhalen naar 110 er met een flinke brom naar deze snelheid gegaan wordt. Ik zou dan wat eerder terugschakelen verwachten, zonder dat dit met de hand of kick-down gedaan moet worden.
Dat brommen bij lage toerentallen doet mijn XC70 diesel ook (net als zijn baasje, die loopt ook de hele dag te brommen als-ie niet lekker voluit kan gaan

). Blijkbaar vonden de Volvo engineers dit nodig om de emissie-eisen te kunnen halen. Als ik er flauw van ben ga ik van D naar S en dan schakelt de bak vaak eentje terug. Soms ook als ik de cruise control inschakel, dan gaat-ie ook automatisch een versnelling naar beneden. Probeer eens van D naar S als je 100 rijdt, waarschijnlijk houdt hij de versnelling gewoon in de 8e, dan versnellen naar 110. Schakelt de bak dan terug? Zo nee, dan helpt hopelijk een Polestar kuurtje. Anders zul je er mee moeten leven onder het motto "tis wat het is".
P.S. 100 is trouwens een waardeloze snelheid op de A28, beter 115 - 120 om een beetje te kunnen doorhalen op de linkerbaan in de spits.
Bij mijn D4 is mij dat nooit opgevallen. En ja, als ik bij de T5 omschakel naar S dan schakelt de bak 1 terug. Ik zal eraan moeten wennen, wellicht eens laten tunen bij de man die mijn Saab ook heeft gedaan. De Polestar tuning op mijn eerdere XC60 T5 mrt flippers vond ik niks. Wat een nerveuze auto was dat. Intussen maar wat harder rijden op de snelweg om van dat gebrom af te zijn. Mijn technisch gevoel zegt mij dat het niet goed is, net als het EGR gebeuren. Allemaal terwille van het milieu, wat vaak slechter voor de motor is dan beter.
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 02.06.2025 - 10:03
door Bover
Ja ik weet nooit wat waarheid is intussen. Dat lage toerental voelt niet goed maar de vraag is of het technisch een probleem is zeker op de langere KM termijn. De S geeft voor mij hier wel een significant hoger verbruik en de D5 wordt luidruchtig. Mogelijk bij een T5 minder last van?
Ik schakel wat af rondom huis en de S is bij mij wat zenuwachtig en wil er als een speer vandoor, door de tuning die erin zit en gebaseerd is op de D stand denk ik. . Ik denk erover om de tuning terug te laten brengen tot 15% + om de geartronic prettiger te laten schakelen. . DE hand schakelen doe ik vaak en in de 4 tuf ik veel rond tot 60km/u
Op een of andere manier is dat schakelen bij deze serie XC70 D5 'het net niet', maar het went wel voor mij en de lange strek gaat goed. Nederland moet ook minder ergenis geven omdat je vlak rijdt, geen bergen...
Het resetten bak kan toch ook door de accu los te koppelen?
En toch.....kruipt het bloed.....
Geplaatst: 04.06.2025 - 11:28
door Bart
Doet me denken aan een Lexus IS220D waar ik eens mee gereden heb... die had zo'n lange 6e versnelling dat dat pas prettig reed boven de 130... het zal allemaal niet kapot gaan bij die lage toeren, maar prettig is anders.