De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Plaats reactie
Bover
8th Gear member

-Leuk om te lezen... Mannheim heb ik gelost ijzererts ooit. Mooi varen door de <Lorerei. Mannheim is volledig platgegooid dacht i in 1945 maar ze hebben de oude gebouwen weer nagebouwd met Deutsche grondlichheit.

Zo zie je maat weer dat jullie met een beetje pech op mooie plekken komen en dat dan weer met dank aan Volvo :lol:
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
DB200
6th Gear member

AUTOPERIKELEN & VAKANTIEVERHALEN - deel 6

Maandag 12 augustus 2024

Weer een dag van wachten en we hebben dan ook geen haast om op te staan. We ontbijten pas om 9 uur en verzamelen daarna onze spullen. De kamer zijn we uit tegen 10 uur en onze spullen laten we weer vlak bij de balie, net zoals gisteren.

Daarna wandelen we naar de tramhalte. We nemen de tram naar het centrum van Heidelberg. Bij de Bischmarkplatz stappen we uit en vlakbij is een warenhuis waar we een kaart kopen om ons dankjewel op te schrijven voor de hoteleigenaar. Daarna halen we lekkere broodjes bij een bakker, vlakbij alweer een struikelsteen en wandelen we naar de Neckar. Op een bankje eten we een croissant en trekken we ons plan. We gaan stroomopwaarts voorbij de oude brug naar de sluis om het schutten van de schepen te bekijken en dan terug naar de oude stad, in de hoop dat we ondertussen wel een telefoontje van de dealer zullen hebben gehad. Zo gezegd, zo gedaan. Het schutten van een vrachtschip is zeer interessant. Vullen en legen van de sluis op basis van zwaartekracht gaat best rap. De Volvo app geeft aan dat de auto nog steeds vergrendeld is. Terug gelopen naar de binnenstad besluiten om we kwart voor twee bij de Kornmarkt te gaan zitten en even te bellen hoe de situatie er voor staat (zonder te vertellen dat we op de app hebben gezien dat er nog helemaal niets is gebeurd). Het onderdeel is later binnengekomen dan verwacht en ze hopen er vandaag nog aan toe te komen maar dat is niet gegarandeerd. Om vijf uur vanmiddag horen we meer. Pfff, daar worden we niet vrolijk van.

We besluiten om eerst onze telefoons weer op te laden in de Universiteitsbibliotheek en vervolgens de tramlijn 23 naar Leimen te nemen. Onderweg in de tram, zien we op de Volvo app dat de auto ontgrendeld is, blijkbaar zijn ze er toch mee bezig gegaan. We besluiten eerst nog even wat eten te kopen voor onderweg en in Leimen halen we fruit en drinkyoghurt bij de Edeka. Als we uit de Edeka komen zien we een gemiste oproep van de dealer. We bellen terug en ze geven aan dat we om kwart over vijf de auto kunnen ophalen, hij is dan klaar. Het is dan vier uur en we lopen gewoon door naar de dealer. Er zijn twee merkendealers van fa. Stefan Geisser op dezelfde plek: Jaguar – Landrover en Volvo. Er staat een Jaguar cabriolet van ruim een jaar oud voor 104.000 euro. De nieuwprijs was in mei 2023 141.000 euro. Dat is nog eens afschrijven.

Als we aan komen lopen, zien we dat de monteur zojuist de XC70 parkeert. Hij is dus klaar. We moeten binnen even wachten totdat men de rekening klaar heeft, dus we laten ons de bonenkoffie nog maar eens goed smaken. Het bedrag is net geen 300 euro: 297,50 euro. Het uurloon van Volvo Geisser zit op 201,70 euro incl. BTW (geen tikfout). Men is alles met elkaar 1,1 uur bezig geweest.

We rekenen af, geven Herr Serviceberater een doos Merci (waar hij een beetje verlegen van wordt) en stappen in een vers gewassen Volvo, het water druipt er nog enigszins af. In de 35 graden warmte is dat zo droog. Dan tanken en snel naar het hotel.

We halen onze spullen op, we vullen de flessen met water en laten nog de bedankkaart met een pak stroopwafels op de balie. Dan gaan we op pad naar Italië. Het is op dat moment al twintig voor zes. Onderweg halen we een vrachtwagen in die afgeladen vol is met Nederlandse auto’s met nieuwe kentekens richting het zuiden. Logicx in actie maar gelukkig niet meer voor ons. We pauzeren slechts eenmaal in de Allgaü voor een toiletbezoek en een Tolvignet voor Oostenrijk. Mijn vrouw neemt dan het stuur over en jawel, na nog geen 10 minuten krijgen we weer de foutmelding “Storing ABS/ESC Service vereist”. Nee, toch, niet weer!! We zitten nog voor de Fernpass maar gas op de lollie en dit keer rijden we dóór. Het is nog best druk onderweg, ook rond Innsbruck vele wegwerkzaamheden maar de reis gaat goed. Onderweg zien we natte wegen maar wij hebben dat onweer niet meegemaakt. We zijn om kwart over twaalf op onze plek bij Ortisei. Het waait dan enorm, een soort van föhn maar het regent niet. Vandaag is het hier warm geweest. We zetten de auto in de parkeergarage en krijgen uitleg over hoe alles werkt. Alles ziet er netjes uit. Uiteindelijk liggen we om half twee in bed. Onze eigen kussens van de achterbank uit de Volvo gegrist en dat slaapt uitzonderlijk goed (de heerlijke geur van leer zit er nog een beetje in). Vanaf morgen kan het Dolomieten-wandelfeest beginnen.

Dinsdag 13 augustus 2024

We doen rustig aan. We hebben nog Duits brood, kaas, pindakaas, crackers en fruit. Genoeg om een goed ontbijt van te maken en om negen uur zijn we pas klaar.
De auto kan de hele vakantie in de parkeergarage blijven aangezien we als gasten van het appartement gratis gebruik kunnen maken van het OV. Ik bel met VanderVeen in Nijverdal voor een afspraak voor herstel van de ABS na onze vakantie. Ze hebben eigenlijk geen tijd maar dit kan er wel tussendoor. Helemaal top.

Ondertussen zijn onze kinderen in discussie op de familie app over wat de ander allemaal niet doet, wel doet, verkeerd doet enzovoorts enzovoorts. In een paar dagen tijd is Hotel Mama verandert in horror-pension Doe Het Lekker Zelf. Mijn vrouw lacht zich dood en grijpt in, pakt de telefoon en 10 minuten later is alles weer rustig. Tja, de jeugd zit op sociale media en appt zich een slag in de rondte maar communiceren en afspraken maken is wel meer dan alleen dat.

Donderdag 15 augustus 2024 (Maria Hemelvaart)

We doen elke dag een lange wandeling maar doordat we met twee dagen achterstand begonnen vliegt de week supersnel voorbij. Tijdens de wandeling van vandaag wordt mijn betere helft enigszins onrustig en geeft aan dat ze vanavond nog even een proefrit met de XC70 wil doen. De auto staat sinds maandag in de parkeergarage omdat we alles met de (gratis) bus doen. Bij het starten zit de storingsmelding er nog in. Bij het keren in de parkeergarage moeten we enkele malen voor- en achteruit rijden zodat we met de snuit de weg op kunnen rijden, dat is toch een stuk veiliger.

Als we de straat oprijden is de storingsmelding opeens weg. We parkeren de auto achterstevoren in de parkeergarage zodat we a.s. zaterdag zonder te hoeven keren weg kunnen rijden. Het was een mooie dag. Meneer en mevrouw Struisvogel kunnen rustig slapen.

Wordt vervolgd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
mees
6th Gear member
Contacteer:

En wéér genoten van je verhaal (hoe heb je toen je geduld en sfeer weten te behouden)
en van die mooie foto van het schip in die sluis met heuvels!
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gouwe
7th Gear member

Heerlijk geschreven, bijna als een roman. Ben benieuwd naar deel 7 en verder.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
kawazxr
5th Gear member

Weer goed beschreven deze dagen met mooie foto's van jullie reis en toch lekker in de vakantiestemming blijven (ondanks de foutmelding).
S60 T8 R-Design Hybride
Henry82
5th Gear member

Niet te lang wachten met het volgende deel hoor, we willen nu weten hoe dit afloopt :)
Goed geschreven, leest fijn weg. En wat Mees zegt, wat goed dat jullie zo je geduld weten te bewaren.
Life is what happens while you're busy making other plans
diesel01
Geartronic member

Ja Johan, nooit weer vergeten om die premium assistance op de rekening te laten zetten.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Bover
8th Gear member

Mooie verhaal en goede fot schip in sluis. Dat uur tarief 201- slaat echt nergens op. Ik wou dat ik dat uur tarief had voor reorganisatie leiden...

DB200
6th Gear member

AUTOPERIKELEN & VAKANTIEVERHALEN - deel 7

Zaterdag 17 augustus 2024

De dag van de thuisreis. Gisteren nog een lange wandeling van ca. 25km vanaf de berg Seceda naar Ortisei waarbij we ongeveer 1300 hoogtemeters zijn gedaald. Daar hadden we graag nog een paar van gedaan maar die zetten we dan maar op de bucket-list.

Om zes uur staan we op, ik laad de auto in en mijn betere helft verzorgt broodjes, koffie etc. de hele catering. Dat gaat allemaal zonder al te veel overleg, we zijn zo onderhand een goed team. Om tien over zeven in de ochtend rijden we weg, de spierpijn valt heel erg mee. Ondertussen rijden we wel met Premium Assistance. Door alle drukte voor de vakantie vergeten en ook bij de beurt in juni niet aan gedacht om af te sluiten. Na aanmelding heb je twee werkdagen wachttijd maar die zijn dan allang voorbij.

Volgens de routeplanner op dat moment zijn we tien uur later thuis. Zo gaat het niet helemaal, eenmaal in Oostenrijk blijkt de snelweg bij Innsbruck geblokkeerd en kunnen we niet via de Fernpass. Zowel de Volvo navigatie als de iPhone navigatie leidt ons naar de A12 via Kufstein Duitsland in. Dan via München – Neurenberg het bekende riedeltje wegen naar huis, met de nodige files en vertragingen. De ABS storingsmelding is verdwenen, zo lijkt het, maar schijn bedriegt. Om 11:52, we zijn net voorbij München, komt de ABS storingsmelding weer tevoorschijn. We rijden maar door. Het zonnetje komt er bij en de temperatuur loopt op naar 28 graden Celsius.

Onderweg houden we nog een koffiepauze, langs de A33 bij Bielefeld. Na vertrek gaat de XC70 gek doen, de wielen doen plop-plop-plop en gas geven lukt niet meer. Gestopt, auto helemaal afgesloten, een minuutje buiten de auto gewacht, auto geopend en weer gestart. Daarna verder gereden. Volgens het systeem zijn er geen meldingen. Niet te geloven dit. We rijden nu in 1x door naar huis en onderweg – verrassing, verrassing – komen de storingsmeldingen weer in beeld.

Om exact 21:00 uur zijn we thuis. Zonder pauzes bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik 1:16,9 bij een gemiddelde snelheid van 93 km/h. Dat is voor zo’n grote auto uitzonderlijk goed. Maar dat is op dat moment het enige positieve wat ik vind dat er over de wagen te melden valt (emotie).

Donderdag 22 augustus 2024

Om 8:00 uur ’s ochtends ben ik bij Van der Veen in Nijverdal. Daar blijkt ook de ABS sensor RA de geest te hebben gegeven. Volgens de monteur komt het zeer vaak voor dat er meerdere ABS sensoren te gelijk of kort na elkaar defect gaan. Recent nog een auto waarbij hij er in totaal 3 moest vervangen. Volgens hem is het meer de leeftijd dan het aantal kilometers wat invloed heeft op de levensduur van de ABS. Toch maar even gevraagd of ik nog zaken aan de XC70 preventief moet vervangen nu de 3 ton in zicht komt. Maar behalve “automaat spoelen” is er niet iets wat men kan noemen.

Het vervangen van de ABS sensor is zo gefikst en om 8:40 uur rijd ik weer weg. Mooi dat het allemaal zo snel kon, het zijn toppers daar in Nijverdal.

Nu 5 weken later zijn er nog steeds geen ABS storingen meer. De hotelkosten worden binnen 3 weken netjes betaald door de ANWB die de Volvo Assistance afhandeling doet.

Wat valt hier nu van te leren?
1. Volvo Assistance werkt goed, geen lange wachttijden als je belt en correcte uitbetaling.
2. Volvo Assistance Premium is voor 55 euro een koopje als er echt wat aan de hand is.
3. Afsluiten van Volvo Assistance Premium gaat niet vanzelf.
4. Boek altijd een hotelovernachting bij een leuk stadje en niet op een of ander troosteloos industrieterrein.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door DB200 op 30.09.2024 - 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
#dieseldrammer

DB200
6th Gear member

mees schreef: 26.09.2024 - 20:41 hoe heb je toen je geduld en sfeer weten te behouden
Gewoon door met de vrouw van mijn dromen op pad te gaan :-)
#dieseldrammer

diesel01
Geartronic member

Mooi verhaal man, en zo lang je in Dld strand en er weizen bier is komt het allemaal goed..
Dit zijn typisch van die sensoren die je preventief kunt vervangen om dit soort flauwekul voor te zijn.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
kawazxr
5th Gear member

Heerlijk verwoord en ondanks de foutmelding(en) toch een fijne vakantie geweest met jullie opgewekte instelling.
Achteraf de ABS perikelen toch redelijk eenvoudig verholpen en verder gelukkig alles netje afgehandeld.
Heb een goede indruk gekregen van alle mooie plekken onderweg en samen met de ervaringen/foto's inclusief het vakantieverslag genoten (behalve de storing natuurlijk) bedankt hiervoor.
S60 T8 R-Design Hybride
Fredhead
Geartronic member

Mooi verhaal weer!
Dan storingen vallen stiekem best mee maar ze zijn wel ontzettend vervelend als je ze tijdens je vakantie krijgt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gouwe
7th Gear member

Mooie afloop en die XC70 zal denk ik nog lang onderdeel zijn van jullie huwelijk.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Bover
8th Gear member

Ehhh de leering uit deze casus is ook misschien dat als èèn ABS sensor stuk gaat je beter ze alle vier kunt vervangen... Gelukkig rijdt alles weer. Je loopt me een ton voor in kilometers met dezelfde soort auto maar ik heb jouw ervaringen met de XC70 gemarkeerd..

Wel fijn dat je me voorgaat in pech,...kan ik preventief onderhoud doen...en dan hopen dat wij het hier zo voor blijven... :lol:
Maar serieus wat een gevolgen in je vakantie een kleine storing, leuke is dat je mooi aan de Rijn hebt gewandeld en dat met een droomvrouw..:)..

diesel01
Geartronic member

Ik kom straks wel even langs met de Recharge, dan ga je de XC70 nog meer vertroetelen.
Als er iemand is die een dergelijke auto naar de 5ton kan krijgen ben jij het wel.
Ik ga even in de agenda kijken wanneer de DAP even uit de schuur kan, ben bang dat we al vlot in november zitten.
V90 T6 Recharge Rdesign
stinus
2nd Gear member

DB200 schreef: 30.09.2024 - 22:02 Gewoon door met de vrouw van mijn dromen op pad te gaan :-)
Dat is heel mooi. Niet zo zeer de bestemming die telt, maar de ervaring die jullie delen.
Bart
8th Gear member

Mooi geschreven, mooi verhaal en vooral mooi dat jullie er ondanks de pech een mooie vakantie ervan hebben gemaakt!
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
BraboFrits
5th Gear member

Ik sluit me graag bij de vorige sprekers aan, mooi verhaal en eind goed al goed...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
RoaldH
6th Gear member

Inderdaad eind goed al goed.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”