Bedankt voor alle enthousiaste reacties trouwens, leuk dat mijn blog over de XC70 daadwerkelijk gelezen en gewaardeerd wordt.
Bover schreef: ↑01.10.2024 - 11:12
Wel fijn dat je me voorgaat in pech
Graag gedaan. Maar ik hoop dat het voor nu even klaar is want dit jaar zit er al voor 3700 euro aan preventief en correctief onderhoud in. Maar aan het verhaal van Sanco te lezen ben ik niet de enige XC70 rijder die af en toe diep in de portemonnee moet reiken.
sanco schreef: ↑03.10.2024 - 22:39
Die knipperende lampen langs de autobahn in het donker zijn mij wel een schrikbeeld,
Hoewel de ABS twee keer is ingekomen direct na het wegrijden, is het allemaal wel goed gegaan. Echt ontspannen rijden was het niet. Ik begreep van de monteur dat veel systemen zijn gekoppeld aan de ABS, bijv. bandenspanning, ESC, adaptieve CC, etc. Ik vermoed dat met de nieuwste modellen bij een dergelijke melding het doorrijden een stuk gevaarlijker is of misschien helemaal niet meer lukt, maar kan dat niet hard maken. Ik ga in elk geval niet meer op pad zonder Premium Assistance.
Toen ik hem aanschafte met 5jaar leeftijd heb ik ook een hele waslijst beginnen te vervangen. Grootste kost viel toen gelukkig nog onder 1jaar garantie.dat was de ventilator vooraan in de grill.1500euro ging me dat anders gekost hebben. Voorts lijkt het me toch wel dat vanaf dat nieuwe model de onderdelen fragieler zijn geworden. Mijn 2001v70 heeft in de drie jaar dat ik hem nu terug heb enkel de riemen als grote kost gehad. En met 23jaar en 3ton hebben ze de remklauwen een grondig schoongemaakt wat arbeidsuren waren.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Das erg netjes Steven, maar idd heeft de oudere natuurlijk gewoon domweg veel minder sensoren en gadgets en daardoor minder kans op storingen. Verder denk ik dat er mechanisch gezien wat meer reserve ingebouwd is, onze D5 bijv. heeft natuurlijk flink wat koppel en ook gewicht, dus aandrijving, ophanging, remmen etc hebben het daardoor relatief mss wat zwaarder:
Heb ff 1200 afgetikt en hoop nu eerst weer door te kunnen. Deze en de vorige XC70 hebben me trouwens nog nooit onderweg laten staan , dat geeft best vertrouwen.
Ha Sanco, dat is mooi. Mijn V70 D5 heeft een keer in 400.000km de turbo slag verloren. Enigste gedwongen stop naast wat lekke banden.
De huidige XC70 D5 heeft al een paar issues achter de rug. Conclusie: het wordt er allemaal niet beter op...en deze serie vereist veel meer (preventief) onderhoud dan de oudere series..
Nog even terugkomend op de ABS storing. Een goede kennis van mij heeft een XC60 D3 AWD en had eenzelfde ABS storing. Doordat de ABS bleef ingrijpen kon hij niet verder. De oplossing: zekering er uit trekken. Wel heb je dan een aandachtspuntje: starten is dan niet meer mogelijk. Dus eerst starten, dan de zekering trekken, en weer door!
Vandaag trouwens een mijlpaal bereikt, zie hiervoor bijgaande foto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Ha Johan je bent precies 100.000 vooruit. Ik ben deze week de 200.000 gepasseerd met de XC70. Volg met interesse je garage bezoeken en onderhoud verhalen...
Gouwe schreef: ↑15.11.2024 - 18:20
Welkom bij de club van 300K+
Dank u.
Ik heb inmiddels een soort haat-liefde verhouding met de XC70. Ik haat de hoge garage rekeningen maar ik houd van het heerlijke tokkelen van de 5 cilinder en het rijgedrag met COMFORT en in stijl.
Sinds de T-map sensor is vervangen rijd ik gemiddeld 1:15 of beter.
Gouwe schreef: ↑15.11.2024 - 18:20
Welkom bij de club van 300K+
Dank u.
Ik heb inmiddels een soort haat-liefde verhouding met de XC70. Ik haat de hoge garage rekeningen maar ik houd van het heerlijke tokkelen van de 5 cilinder en het rijgedrag met COMFORT en in stijl.
Sinds de T-map sensor is vervangen rijd ik gemiddeld 1:15 of beter.
Deze gaat nog lang niet weg.
T map sensor? Niet de TCV?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar 2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White 2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
De achterklep stuiterde ca. 20 cm terug na opening. Dit is afgelopen week verholpen door het plaatsen van twee nieuwe gasveren bij Van der Veen in Nijverdal.
Voor wie het interesseert, het gaat om nummers 31217640 en 31335795. De een is een stuk groter dan de ander maar ze kosten beide even veel. De grote wordt geplaatst aan de rechterzijde.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ja Johan daar ga je blij mee zijn en weer goed voor jaren. Ik heb deze verrichting vorig jaar laten doen. . Als je te lang doorrijdt met slappe veren achterklep, schijnt de motor die aandrijft overbelast te worden en bij verbranding kost dan alles een veelvoud.
Af en toe reis ik met collega's mee in een EV. Elke keer als ik uitstap, ben ik weer extra blij met de 5 cilinder diesel.
Vorig jaar regelmatig meegereden in een Tesla 3 uit 2019. Wat een klapperkast en slechte afwerking van het interieur. Krakend onderstel en enorm windgeruis rond de ramen boven de 100 km/h. Die zou ik dus 2e hands nooit kopen. Stroom tanken op weg naar de Randstad was een heel gedoe. 1 van de 4 laadpunten nog vrij maar die deed het niet op de oplaadkaart. Doorrijden naar de volgende en daar meer geluk maar met zweet in de bilnaad en 10 min. extra tijdverlies. Bij de vergaderlocatie geen oplaadpunten dus op de terugweg extra tijdverlies bovenop de files omdat er nog weer bijgeladen moet worden. Begin dit jaar met een 2024 Tesla 3 meegereden. Kwalitatief een stuk beter dan een 2019 versie maar werkelijk alle bediening moet via de ipad in het midden. Zelfs de richtingaanwijzer is verdwenen. Vanuit ergonomisch oogpunt is dat meer dan alleen een beetje ongemak.
Gisteren in een Polestar2 wat een stuk meer auto is dan de Tesla Model 3. Wel het nadeel dat als je als passagier de benen wat intrekt de knieën erg omhoog komen vanwege het accupakket op de bodem. Zoals bij een laag campingstoeltje, zeg maar. Op het aankomstadres wilde de auto niet laden. Bij verschillende palen geprobeerd maar tevergeefs. Een stekker van een andere collega geprobeerd maar dat lukte ook niet. Alles afsluiten en nogmaals proberen gaf geen succes. Stress want hoe komen we terug? Na een uurtje stilstand van de wagen nogmaals stekker aangesloten en toen lukte het laden wel. Hierdoor extra moeten wachten en te laat vertrokken voor de volgende afspraak. Vanwege de beperkte accu-vulling langzaam aan - met een diesel trap je het gas dieper in en maak je (buiten de Randstad in elk geval) de verloren tijd goed - met als resultaat een kwartier te laat bij de volgende afspraak. Die niet meer had dan 30 min. waarvan er dus 15 min. van over bleven. Wat een gekleaut.
Zolang ik dit soort taferelen meemaak zal ik nooit EV gaan rijden, de technologie is niet volwassen en daarom blijf ik lekker door dieselen totdat er een echt goed alternatief is.
Waarvan akte .
Los van de autobeleving lees ik vooral een groot geklooi met de laadvoorziening... en daardoor stress voor de zakelijke afspraken tijdtabel. Begrijp ik. Niets vervelender dan te laat op zakelijke afspraak.
Een D5 vrijwaard je daarvan....
Wanneer je al jaren gewend bent aan de hogere houderschapsbelasting en afschrijven doe je bijna niet meer dan zal het je volkomen egaal zijn idd.
Ik merk nu met het elektrieke dat je jezelf moet dwingen om niet te hard te willen rijden want dan ben zo door de range heen en moet je naar benzine.
Vroeger gewoon een beetje gezond boven de max zonder na te denken, lekker doorrijden met de XC.
Daarnaast wat er niet opzit kan ook niet.......