Pagina 52 van 56
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 03.10.2024 - 22:39
door sanco
Zo Johan, nu even de geschreven variant gelezen en nogmaals genoten van het verhaal, ook al is het natuurlijk zonde dat het je kostbare wandeldagen heeft gekost. Ik kan je ook vertellen dat je mondelinge variant een perfecte samenvatting was van deze geschreven feuilleton
Het verhaal is voor mij redelijk herkenbaar, ware het niet dat ik er maar beperkt last van gehad heb. En wel op mijn terugreis van de wintersport, ergens tussen Ulm en Fulda...
daar de parkeerplaats op, banden gecontroleerd, remoliepeil en rondje om de auto, en na een stop, afsluiten en weer openen , zonder storingsmelding tot precies 1km over de grens bij Ter Apel kunnen rijden. Daar opnieuw de melding, effe voor alle zekerheid bij de afslag Avebe TAK rondje om de auto, afsluiten en opnieuw starten, weg.
Daarna tot de zomer doorgereden in Nederland zonder ooit weer de melding te hebben gezien. Wel gemeld bij de beurt en toen beide sensoren die ooit voor een foutmelding hadden gezorgd in het geheugen, meteen preventief laten vervangen.
Das al met al toch een stuk minder spannend verhaal dan die van jou, maar ik moet zeggen dat ik hem daar onderin Duitsland langs de A7 ook wel effe kneep. We waren na een vroeg vertrek om 7 uur s ochtends uit Fiss en daarna een ruime 3 1/2 uur vaststaan op de Fernpass, met een zieke betere helft op de achterbank, al ruim over de middag, en dan wil je wel erg graag vlot door naar huis, in de wetenschap dat je 7-8 uur moet.
Die knipperende lampen langs de autobahn in het donker zijn mij wel een schrikbeeld, al die vele jaren dat we al richting de sneeuw zijn gereden. En sinds mijn recente bezoek aan de dealer vanwege het op de brug bevestigen van mijn vermoeden van een gebroken achterveer,: conclusie: ja die is idd gebroken, alwaar een klant juist de garage verliet na een langdurige weekend rit van 900km uit zuid / midden Frankrijk in de limp home mode, simpelweg omdat geen van de 3 volvo garages hem in de week ervoor konden of wilden helpen met uitlezen, en het slechts om een defecete luchtmassa meter bleek te gaan, die bij de dealer binnen een kwartierje was uitgelezen en vervangen waardoor hij weer zonder problemen op weg kon, is mijn animo voor de Franse peage helemaal tot vrijwel nul gedaald.
Afgelopen vrijdag overigens de beide achterveren en dempers laten vervangen, bij de stand nu van 171 kkm. Auto voelt weer wat strakker, vooral de dempers doen weer beter hun werk merk ik. Achteraf had ik misschien moeten vragen naar wat zwaardere veren (taxi variant ??) maar dat was met door het plotselinge optrende even ontgaan, ik mis namelijk nog steeds de nivomats van mijn eerste XC70. Deze is vanaf dag 1 een stuk slapper in de achterveren.
Goed, eerst genoeg je topic bevuild, maar troost je met de gedachte dat ook ik dit jaar dacht weg te komen met een beurtje en 2 sensoren, maar helaas....
groet van een collega Volvo rijder !
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 05.10.2024 - 11:59
door DB200
Bedankt voor alle enthousiaste reacties trouwens, leuk dat mijn blog over de XC70 daadwerkelijk gelezen en gewaardeerd wordt.
Bover schreef: ↑01.10.2024 - 11:12
Wel fijn dat je me voorgaat in pech
Graag gedaan. Maar ik hoop dat het voor nu even klaar is want dit jaar zit er al voor 3700 euro aan preventief en correctief onderhoud in. Maar aan het verhaal van Sanco te lezen ben ik niet de enige XC70 rijder die af en toe diep in de portemonnee moet reiken.
sanco schreef: ↑03.10.2024 - 22:39
Die knipperende lampen langs de autobahn in het donker zijn mij wel een schrikbeeld,
Hoewel de ABS twee keer is ingekomen direct na het wegrijden, is het allemaal wel goed gegaan. Echt ontspannen rijden was het niet. Ik begreep van de monteur dat veel systemen zijn gekoppeld aan de ABS, bijv. bandenspanning, ESC, adaptieve CC, etc. Ik vermoed dat met de nieuwste modellen bij een dergelijke melding het doorrijden een stuk gevaarlijker is of misschien helemaal niet meer lukt, maar kan dat niet hard maken. Ik ga in elk geval niet meer op pad zonder Premium Assistance.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 05.10.2024 - 14:38
door Bover
Tja in de twee jaar reken ik ongeveer 4500- aan "aanpassingen en vervangingen incl onderhoud.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 05.10.2024 - 17:40
door steven.vuylsteke
Toen ik hem aanschafte met 5jaar leeftijd heb ik ook een hele waslijst beginnen te vervangen. Grootste kost viel toen gelukkig nog onder 1jaar garantie.dat was de ventilator vooraan in de grill.1500euro ging me dat anders gekost hebben. Voorts lijkt het me toch wel dat vanaf dat nieuwe model de onderdelen fragieler zijn geworden. Mijn 2001v70 heeft in de drie jaar dat ik hem nu terug heb enkel de riemen als grote kost gehad. En met 23jaar en 3ton hebben ze de remklauwen een grondig schoongemaakt wat arbeidsuren waren.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 08.10.2024 - 20:01
door sanco
Das erg netjes Steven, maar idd heeft de oudere natuurlijk gewoon domweg veel minder sensoren en gadgets en daardoor minder kans op storingen. Verder denk ik dat er mechanisch gezien wat meer reserve ingebouwd is, onze D5 bijv. heeft natuurlijk flink wat koppel en ook gewicht, dus aandrijving, ophanging, remmen etc hebben het daardoor relatief mss wat zwaarder:
Heb ff 1200 afgetikt en hoop nu eerst weer door te kunnen. Deze en de vorige XC70 hebben me trouwens nog nooit onderweg laten staan , dat geeft best vertrouwen.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 10.10.2024 - 13:58
door Bover
Ha Sanco, dat is mooi. Mijn V70 D5 heeft een keer in 400.000km de turbo slag verloren. Enigste gedwongen stop naast wat lekke banden.
De huidige XC70 D5 heeft al een paar issues achter de rug. Conclusie: het wordt er allemaal niet beter op...en deze serie vereist veel meer (preventief) onderhoud dan de oudere series..
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 10.10.2024 - 17:03
door pbor
Dat de toename in onderhoudsgevoeligheid omgekeerd evenredig is met de leeftijd geldt volgens mij niet alleen voor auto's

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 15.11.2024 - 17:10
door DB200
Nog even terugkomend op de ABS storing. Een goede kennis van mij heeft een XC60 D3 AWD en had eenzelfde ABS storing. Doordat de ABS bleef ingrijpen kon hij niet verder. De oplossing: zekering er uit trekken. Wel heb je dan een aandachtspuntje: starten is dan niet meer mogelijk. Dus eerst starten, dan de zekering trekken, en weer door!
Vandaag trouwens een mijlpaal bereikt, zie hiervoor bijgaande foto.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 15.11.2024 - 17:27
door Urbexpeditie
Slimme tip!
Dat is zeker een mijlpaal. Mooi getal.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 15.11.2024 - 18:20
door Gouwe
Heel mooi getal! Welkom bij de club van 300K+

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 15.11.2024 - 19:58
door Bover
Ha Johan je bent precies 100.000 vooruit. Ik ben deze week de 200.000 gepasseerd met de XC70. Volg met interesse je garage bezoeken en onderhoud verhalen...

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 15.11.2024 - 22:12
door DB200
Gouwe schreef: ↑15.11.2024 - 18:20
Welkom bij de club van 300K+
Dank u.
Ik heb inmiddels een soort haat-liefde verhouding met de XC70. Ik haat de hoge garage rekeningen maar ik houd van het heerlijke tokkelen van de 5 cilinder en het rijgedrag met COMFORT en in stijl.
Sinds de T-map sensor is vervangen rijd ik gemiddeld 1:15 of beter.
Deze gaat nog lang niet weg.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 15.11.2024 - 22:59
door Hans oet Twent
Mooi topic hoor!
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 22.11.2024 - 02:11
door RoaldH
DB200 schreef: ↑15.11.2024 - 22:12
Gouwe schreef: ↑15.11.2024 - 18:20
Welkom bij de club van 300K+
Dank u.
Ik heb inmiddels een soort haat-liefde verhouding met de XC70. Ik haat de hoge garage rekeningen maar ik houd van het heerlijke tokkelen van de 5 cilinder en het rijgedrag met COMFORT en in stijl.
Sinds de T-map sensor is vervangen rijd ik gemiddeld 1:15 of beter.
Deze gaat nog lang niet weg.
T map sensor? Niet de TCV?
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 22.11.2024 - 08:40
door diesel01
Zuinig op zijn, word erfgoed.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 25.11.2024 - 19:31
door DB200
RoaldH schreef: ↑22.11.2024 - 02:11
T map sensor? Niet de TCV?
Nee, echt T map sensor. Even terugscrollen in dit topic naar 5 september 2023 en je bent weer helemaal bij.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 05.01.2025 - 16:30
door DB200
De achterklep stuiterde ca. 20 cm terug na opening. Dit is afgelopen week verholpen door het plaatsen van twee nieuwe gasveren bij Van der Veen in Nijverdal.
Voor wie het interesseert, het gaat om nummers 31217640 en 31335795. De een is een stuk groter dan de ander maar ze kosten beide even veel. De grote wordt geplaatst aan de rechterzijde.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 05.01.2025 - 20:03
door Bover
Ja Johan daar ga je blij mee zijn en weer goed voor jaren. Ik heb deze verrichting vorig jaar laten doen. . Als je te lang doorrijdt met slappe veren achterklep, schijnt de motor die aandrijft overbelast te worden en bij verbranding kost dan alles een veelvoud.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 07.03.2025 - 16:27
door DB200
Af en toe reis ik met collega's mee in een EV. Elke keer als ik uitstap, ben ik weer extra blij met de 5 cilinder diesel.
Vorig jaar regelmatig meegereden in een Tesla 3 uit 2019. Wat een klapperkast en slechte afwerking van het interieur. Krakend onderstel en enorm windgeruis rond de ramen boven de 100 km/h. Die zou ik dus 2e hands nooit kopen. Stroom tanken op weg naar de Randstad was een heel gedoe. 1 van de 4 laadpunten nog vrij maar die deed het niet op de oplaadkaart. Doorrijden naar de volgende en daar meer geluk maar met zweet in de bilnaad en 10 min. extra tijdverlies. Bij de vergaderlocatie geen oplaadpunten dus op de terugweg extra tijdverlies bovenop de files omdat er nog weer bijgeladen moet worden. Begin dit jaar met een 2024 Tesla 3 meegereden. Kwalitatief een stuk beter dan een 2019 versie maar werkelijk alle bediening moet via de ipad in het midden. Zelfs de richtingaanwijzer is verdwenen. Vanuit ergonomisch oogpunt is dat meer dan alleen een beetje ongemak.
Gisteren in een Polestar2 wat een stuk meer auto is dan de Tesla Model 3. Wel het nadeel dat als je als passagier de benen wat intrekt de knieën erg omhoog komen vanwege het accupakket op de bodem. Zoals bij een laag campingstoeltje, zeg maar. Op het aankomstadres wilde de auto niet laden. Bij verschillende palen geprobeerd maar tevergeefs. Een stekker van een andere collega geprobeerd maar dat lukte ook niet. Alles afsluiten en nogmaals proberen gaf geen succes. Stress want hoe komen we terug? Na een uurtje stilstand van de wagen nogmaals stekker aangesloten en toen lukte het laden wel. Hierdoor extra moeten wachten en te laat vertrokken voor de volgende afspraak. Vanwege de beperkte accu-vulling langzaam aan - met een diesel trap je het gas dieper in en maak je (buiten de Randstad in elk geval) de verloren tijd goed - met als resultaat een kwartier te laat bij de volgende afspraak. Die niet meer had dan 30 min. waarvan er dus 15 min. van over bleven. Wat een gekleaut.
Zolang ik dit soort taferelen meemaak zal ik nooit EV gaan rijden, de technologie is niet volwassen en daarom blijf ik lekker door dieselen totdat er een echt goed alternatief is.
Waarvan akte

.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 07.03.2025 - 16:42
door Bover
Los van de autobeleving lees ik vooral een groot geklooi met de laadvoorziening... en daardoor stress voor de zakelijke afspraken tijdtabel. Begrijp ik. Niets vervelender dan te laat op zakelijke afspraak.
Een D5 vrijwaard je daarvan....
