De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Gebruikersavatar
stinus
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 23.10.2013 - 18:34
Locatie: Antwerpen

die defender is by far, de smalste ;)
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3186
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

DB200 schreef: 22.04.2025 - 12:32 V90cc is iets lager dan de XC70 maar breder en langer.

Prachtige machine maar technisch weer wat complexer dan de XC70. Alweer een tijdje niet meer in productie, helaas.
Mooi om die XC70 en V90CC eens naast elkaar te zien. Toendertijd bij mijn overstap geen foto van gemaakt.
De XC70 was al geweldig, maar van de V90 CC (nu al ruim 6 jaar verder) nooit spijt gehad.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27326
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

stinus schreef: 22.04.2025 - 15:07 die defender is by far, de smalste ;)
Heb het voor de grap eens opgezocht, inderdaad 7 centimeter smaller dan een XC70.
Qua andere afmetingen is het dan weer andersom waardoor hij wel echt groter over komt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12895
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

fredhead schreef: 22.04.2025 - 22:29
stinus schreef: 22.04.2025 - 15:07 die defender is by far, de smalste ;)
Heb het voor de grap eens opgezocht, inderdaad 7 centimeter smaller dan een XC70.
Qua andere afmetingen is het dan weer andersom waardoor hij wel echt groter over komt.
En voor iemand van 2 meter is er niet in een Defender te zitten. Jammer, wel goed voor de portemonnee (want ik vind hem zo gaaf...)
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27326
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De nieuwe schijnt dat wel in te lukken maar dat is nog een ander prijskaartje
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3718
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Vandaag met een V70n op pad. Leenauto ivm onderhoud aan de Skoda.

Het is net een oude jas die je aantrekt. Persoonlijk vind ik zo’n V70n veel lekkerder rijden dan een Polestar2, de stoelen zitten bijvoorbeeld veel beter.

Vandaag dus twee zilvergrijze Volvo’s op de dam.

Het moet niet gekker worden 🤗
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14789
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Echt wel een zeer gewaardeerde oude jas denk ik toch...Benzine uitvoering toch?

Je zou toch denken dat minstens paar duizend volvo rijders zitten te wachten op die serie en dan nu weer nieuw anno 2025... Sowieso denk ik dat veel mensen smachten naar gewoon digitaal klokje en gewone knop voor de clima i.p.v. hele menus door te worstelen... Die kleur heb ik ook ooit gekocht en op het erf gehad en dan splinternieuw....op de foto staat die nog in de etalage.

Mijn oude senior D5 van dit type rijdt hier nog steeds in de regio en heb de deal dat bij verkoop hij eerst even bij mij langs komt. Achteraf vind ik het jammer dat ik de V70 van de hand heb gedaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
pbor
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Ik onderschrijf het voorgaande volledig. Mijn vorige V70 2.4d was een, voor mij, perfecte auto. Zijn opvolger, V70 D5 automaat uit 2013, heeft bij mij een onbestemd gevoel achtergelaten. Reed absoluut beter, maar gaf mij niet dat onverzettelijke gevoel.
Had dus voorzichtig al besloten uit te kijken naar iets anders en zoals dat dan gaat loop je tegen iets aan wat je altijd mooi hebt gevonden en waar overwegend lovend over wordt geoordeeld. Het is dus een Jaguar XF 2.2d Sportbrake geworden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mei '25 - Heden: Jaguar XF 2.2d Sportbrake 2014 - 196k km
Mrt.'24 - Heden: V70 D5 6at 2013 - 250k km
Nov.'18 - Mrt.'24:V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
Gebruikersavatar
kawazxr
5th Gear member
Berichten: 1382
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

Zo dan dat is inderdaad heel iets anders, gefeliciteerd met deze mooie vervanger.
S60 T8 R-Design Hybride
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14789
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Pbor herkenbaar je opmerking: V70 2013 "Reed absoluut beter, maar gaf mij niet dat onverzettelijke gevoel."

Gefeliciteerd. Jaguar XF 2.2d dat is niet mis zeg, mooi en mooie station en beetje langer en breder dan de V70 serie .. Klasse met een vleugje Italiaans design lijkt wel. Zit er 'alles' op... Ik ga eens kijken bij Jaquar naaar deze uitvoering..; veel plezier ermee...:)
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
pbor
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Bob, enige wat ik wellicht een beetje mis is een glazen schuifdak, afgezien daarvan eigenlijk van alle gemakken en luxe voorzien die ik wens. Goede parkeersensoren rondom is wel fijn want het is nogal een grote bak. Daarnaast leer, alles elektrisch, thuisbrenger (geen plaksetje gelukkig!), afneembare trekhaak (ongebruikt!) en Thule dwarsdragers (vleugelprofiel) specifiek voor de auto. EN géén elektronische bemoeienis (op esp na) !
De auto is van binnen en buiten netjes wat hopenlijk een indicatie is van hoe er tot op heden mee is omgesprongen.
Het is de minst sterke motor, ten opzichte van de D5 echt wel minder sterk, maar de ZF 8 bak is daarentegen echt een heel pak beter. Maar goed, ik zit nog in de "lune de miel"-periode. Afwachten hoe de Jag (:-)) zich gaat houden.
Mei '25 - Heden: Jaguar XF 2.2d Sportbrake 2014 - 196k km
Mrt.'24 - Heden: V70 D5 6at 2013 - 250k km
Nov.'18 - Mrt.'24:V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3718
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Bover schreef: 08.05.2025 - 08:17 Sowieso denk ik dat veel mensen smachten naar gewoon digitaal klokje en gewone knop voor de clima i.p.v. hele menus door te worstelen..
Klopt.
Bover schreef: 08.05.2025 - 08:17 Benzine uitvoering toch?
Ja benzine uitvoering, ik schat 140 pk. Inmiddels staat de Skoda weer op de dam.
pbor schreef: 08.05.2025 - 09:03 V70 D5 automaat uit 2013, heeft bij mij een onbestemd gevoel achtergelaten. Reed absoluut beter, maar gaf mij niet dat onverzettelijke gevoel.
Dat herken ik dan weer niet maar gefeliciteerd met de Jag. Mooie luxe limousine. En nog steeds een diesel, ik ben dus niet de enige verstokte dieselaar hier op het forum.

Wat grappig is, is dat toen ik de 5 cilinder diesel kocht in 2019 iedereen zei dat een diesel kopen dom was. Inmiddels ben ik 6 jaar en meer dan 200.000km verder en ik ben reuze blij dat ik niet heb gekozen toen voor benzine Volvo want dan was ik compleet leeggelopen op alleen al de peut.

Laatst nog meegereden in een S450d 4matic maar wat een heerlijke wagen is dat zeg. Van 100 naar 200 in nog geen 13 seconden zo is me verteld.

XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14789
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

DB2OO er zijn wel meer verstokte dieselaars , alhoewel eentje uit het Noorden die sigaren rookt van het diesel geloof is afgevallen.../°
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27326
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik ben dan nog een relatief jonkie met ruim 18 jaar een rijbewijs en op de eerste auto na al heel snel diesel gaan rijden.
1 uitstapje gemaakt naar lpg om daarna weer te gaan dieselen na 10 maanden eigendom.
Gaan we voorlopig ook niets aan veranderen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
stinus
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 23.10.2013 - 18:34
Locatie: Antwerpen

Ik sta nog altijd zwaar acher het hogere rendement van dieselverbranding dan benzine.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3718
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

We gaan even verder met de XC70.

Afgelopen week is de XC70 voor een beurt naar Nijverdal geweest.

Daar geleerd dat de XC70 sneller zijn olie kwijt is door de voorzijde even op te bokken. Handig om te weten dat je zo de laatste druppels er uit krijgt.

Jaarlijks het interieurfilter vervangen is geen overbodige luxe.

Helaas bleek de start/stop accu slecht te zijn en was het advies vervangen. Die heeft het precies 5 jaar uitgehouden. Volgens de monteur gaan start/stop accu’s zo’n 4 tot 5 jaar mee. De vorige was in mei 2020 vervangen en toen 4 jaar oud, dus dat klopt wel. Ik vond dat het starten de laatste tijd al niet zo lekker ging, zeker als de wagen een weekend had stil gestaan. Dat jaar verschil zal wel komen omdat ik altijd standaard start/stop uitzet na vertrek 😊. Een dip in de accuspanning geeft overigens ook kans op allerlei storingsmeldingen. Wat een genot als je een auto hebt zonder al die electronica rim-ram.

De remvloeistof was de laatste keer in september 2019 vervangen en meting gaf aan oranje (vorige beurt nog groen) dus nu ook vervangen. De oude vloeistof was nog netjes op kleur en geen gruis. Wel waren de ontluchtingsventielen kneitervast aan gedraaid door de vorige garage. Waarom toch, vraag je je dan af.

Ik ben inmiddels aardig handig in OPD met deze zware diesel door met de bak te spelen tussen D en S maar kreeg het advies om toch vaker te remmen. Op de terugweg even twee keer een semi-noodstop gemaakt en inderdaad daarna remde het beter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14789
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Zes jaar met remvloeistof pas mal en inderdaad die interieur filter is echt max een jaar..
Dat start stop systeem niet helemaal uit te zetten? Wat een ellende vind ik dat. Bij de MB schoolbus heeft monteur een zekering eruit getrokken en n u loopt die gewoon door.

Gaat goed zo te lezen, geen verdere kosten...:)
Johan wat is OPD?

Mag ik jouw blog even vragen, op de koelvloeistof is aangeven dat er x bar in moet. Ik heb half jaar geleden gewoon bijgevuld dus opengemaakt en geen druk toegevoegd... Is dat een dingetje?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6694
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

DB200 schreef: 11.05.2025 - 14:54 ....Afgelopen week is de XC70 voor een beurt naar Nijverdal geweest....
Af en toe even lekker gassen en remmen doe ik ook om de boel een beetje fris te houden.
En weer lekker door(drammen) nu!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3718
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Bover schreef: 11.05.2025 - 16:05 Dat start stop systeem niet helemaal uit te zetten?
Software matig maar daar moet je voor naar Obbe. Even knopje in de middenconsole indrukken na het starten en het start-stopsysteem is uit, dus mij stoort het verder niet.

OPD = One Pedal Driving. Heel erg hip onder EV rijders maar als je een zuigdiesel uit de jaren 70 en/of 80 rijdt dan kun je dat ook. En met wat oefening gaat het ook best vaak goed met een XC70 D5 :-).

Bij deze beurt is er een klein beetje koelvloeistof toegevoegd, na 60.000km. Op zijn best een tiende liter dus de moeite van het vermelden niet waard. Daarna ging de dop er gewoon weer op, dus volgens mij doe je het gewoon goed.

Wat wel grappig was, is dat de monteur in kwestie zelf ook een Volvo diesel reed en niet zo veel van EV's moest hebben.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10609
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Congrats! Op naar de volgende 100.000km.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”