DB200 schreef: ↑22.04.2025 - 12:32
V90cc is iets lager dan de XC70 maar breder en langer.
Prachtige machine maar technisch weer wat complexer dan de XC70. Alweer een tijdje niet meer in productie, helaas.
Mooi om die XC70 en V90CC eens naast elkaar te zien. Toendertijd bij mijn overstap geen foto van gemaakt.
De XC70 was al geweldig, maar van de V90 CC (nu al ruim 6 jaar verder) nooit spijt gehad.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 22.04.2025 - 22:29
door Fredhead
stinus schreef: ↑22.04.2025 - 15:07
die defender is by far, de smalste
Heb het voor de grap eens opgezocht, inderdaad 7 centimeter smaller dan een XC70.
Qua andere afmetingen is het dan weer andersom waardoor hij wel echt groter over komt.
stinus schreef: ↑22.04.2025 - 15:07
die defender is by far, de smalste
Heb het voor de grap eens opgezocht, inderdaad 7 centimeter smaller dan een XC70.
Qua andere afmetingen is het dan weer andersom waardoor hij wel echt groter over komt.
En voor iemand van 2 meter is er niet in een Defender te zitten. Jammer, wel goed voor de portemonnee (want ik vind hem zo gaaf...)
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 23.04.2025 - 15:06
door Fredhead
De nieuwe schijnt dat wel in te lukken maar dat is nog een ander prijskaartje
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 07.05.2025 - 21:59
door DB200
Vandaag met een V70n op pad. Leenauto ivm onderhoud aan de Skoda.
Het is net een oude jas die je aantrekt. Persoonlijk vind ik zo’n V70n veel lekkerder rijden dan een Polestar2, de stoelen zitten bijvoorbeeld veel beter.
Vandaag dus twee zilvergrijze Volvo’s op de dam.
Het moet niet gekker worden
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 08.05.2025 - 08:17
door Bover
Echt wel een zeer gewaardeerde oude jas denk ik toch...Benzine uitvoering toch?
Je zou toch denken dat minstens paar duizend volvo rijders zitten te wachten op die serie en dan nu weer nieuw anno 2025... Sowieso denk ik dat veel mensen smachten naar gewoon digitaal klokje en gewone knop voor de clima i.p.v. hele menus door te worstelen... Die kleur heb ik ook ooit gekocht en op het erf gehad en dan splinternieuw....op de foto staat die nog in de etalage.
Mijn oude senior D5 van dit type rijdt hier nog steeds in de regio en heb de deal dat bij verkoop hij eerst even bij mij langs komt. Achteraf vind ik het jammer dat ik de V70 van de hand heb gedaan.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 08.05.2025 - 09:03
door pbor
Ik onderschrijf het voorgaande volledig. Mijn vorige V70 2.4d was een, voor mij, perfecte auto. Zijn opvolger, V70 D5 automaat uit 2013, heeft bij mij een onbestemd gevoel achtergelaten. Reed absoluut beter, maar gaf mij niet dat onverzettelijke gevoel.
Had dus voorzichtig al besloten uit te kijken naar iets anders en zoals dat dan gaat loop je tegen iets aan wat je altijd mooi hebt gevonden en waar overwegend lovend over wordt geoordeeld. Het is dus een Jaguar XF 2.2d Sportbrake geworden.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 08.05.2025 - 09:54
door kawazxr
Zo dan dat is inderdaad heel iets anders, gefeliciteerd met deze mooie vervanger.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 08.05.2025 - 11:32
door Bover
Pbor herkenbaar je opmerking: V70 2013 "Reed absoluut beter, maar gaf mij niet dat onverzettelijke gevoel."
Gefeliciteerd. Jaguar XF 2.2d dat is niet mis zeg, mooi en mooie station en beetje langer en breder dan de V70 serie .. Klasse met een vleugje Italiaans design lijkt wel. Zit er 'alles' op... Ik ga eens kijken bij Jaquar naaar deze uitvoering..; veel plezier ermee...
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 08.05.2025 - 12:10
door pbor
Bob, enige wat ik wellicht een beetje mis is een glazen schuifdak, afgezien daarvan eigenlijk van alle gemakken en luxe voorzien die ik wens. Goede parkeersensoren rondom is wel fijn want het is nogal een grote bak. Daarnaast leer, alles elektrisch, thuisbrenger (geen plaksetje gelukkig!), afneembare trekhaak (ongebruikt!) en Thule dwarsdragers (vleugelprofiel) specifiek voor de auto. EN géén elektronische bemoeienis (op esp na) !
De auto is van binnen en buiten netjes wat hopenlijk een indicatie is van hoe er tot op heden mee is omgesprongen.
Het is de minst sterke motor, ten opzichte van de D5 echt wel minder sterk, maar de ZF 8 bak is daarentegen echt een heel pak beter. Maar goed, ik zit nog in de "lune de miel"-periode. Afwachten hoe de Jag (:-)) zich gaat houden.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 08.05.2025 - 20:35
door DB200
Bover schreef: ↑08.05.2025 - 08:17
Sowieso denk ik dat veel mensen smachten naar gewoon digitaal klokje en gewone knop voor de clima i.p.v. hele menus door te worstelen..
Ja benzine uitvoering, ik schat 140 pk. Inmiddels staat de Skoda weer op de dam.
pbor schreef: ↑08.05.2025 - 09:03
V70 D5 automaat uit 2013, heeft bij mij een onbestemd gevoel achtergelaten. Reed absoluut beter, maar gaf mij niet dat onverzettelijke gevoel.
Dat herken ik dan weer niet maar gefeliciteerd met de Jag. Mooie luxe limousine. En nog steeds een diesel, ik ben dus niet de enige verstokte dieselaar hier op het forum.
Wat grappig is, is dat toen ik de 5 cilinder diesel kocht in 2019 iedereen zei dat een diesel kopen dom was. Inmiddels ben ik 6 jaar en meer dan 200.000km verder en ik ben reuze blij dat ik niet heb gekozen toen voor benzine Volvo want dan was ik compleet leeggelopen op alleen al de peut.
Laatst nog meegereden in een S450d 4matic maar wat een heerlijke wagen is dat zeg. Van 100 naar 200 in nog geen 13 seconden zo is me verteld.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 08.05.2025 - 20:53
door Bover
DB2OO er zijn wel meer verstokte dieselaars , alhoewel eentje uit het Noorden die sigaren rookt van het diesel geloof is afgevallen.../°
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 08.05.2025 - 21:00
door Fredhead
Ik ben dan nog een relatief jonkie met ruim 18 jaar een rijbewijs en op de eerste auto na al heel snel diesel gaan rijden.
1 uitstapje gemaakt naar lpg om daarna weer te gaan dieselen na 10 maanden eigendom.
Gaan we voorlopig ook niets aan veranderen.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 08.05.2025 - 21:21
door stinus
Ik sta nog altijd zwaar acher het hogere rendement van dieselverbranding dan benzine.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 11.05.2025 - 14:54
door DB200
We gaan even verder met de XC70.
Afgelopen week is de XC70 voor een beurt naar Nijverdal geweest.
Daar geleerd dat de XC70 sneller zijn olie kwijt is door de voorzijde even op te bokken. Handig om te weten dat je zo de laatste druppels er uit krijgt.
Jaarlijks het interieurfilter vervangen is geen overbodige luxe.
Helaas bleek de start/stop accu slecht te zijn en was het advies vervangen. Die heeft het precies 5 jaar uitgehouden. Volgens de monteur gaan start/stop accu’s zo’n 4 tot 5 jaar mee. De vorige was in mei 2020 vervangen en toen 4 jaar oud, dus dat klopt wel. Ik vond dat het starten de laatste tijd al niet zo lekker ging, zeker als de wagen een weekend had stil gestaan. Dat jaar verschil zal wel komen omdat ik altijd standaard start/stop uitzet na vertrek . Een dip in de accuspanning geeft overigens ook kans op allerlei storingsmeldingen. Wat een genot als je een auto hebt zonder al die electronica rim-ram.
De remvloeistof was de laatste keer in september 2019 vervangen en meting gaf aan oranje (vorige beurt nog groen) dus nu ook vervangen. De oude vloeistof was nog netjes op kleur en geen gruis. Wel waren de ontluchtingsventielen kneitervast aan gedraaid door de vorige garage. Waarom toch, vraag je je dan af.
Ik ben inmiddels aardig handig in OPD met deze zware diesel door met de bak te spelen tussen D en S maar kreeg het advies om toch vaker te remmen. Op de terugweg even twee keer een semi-noodstop gemaakt en inderdaad daarna remde het beter.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 11.05.2025 - 16:05
door Bover
Zes jaar met remvloeistof pas mal en inderdaad die interieur filter is echt max een jaar..
Dat start stop systeem niet helemaal uit te zetten? Wat een ellende vind ik dat. Bij de MB schoolbus heeft monteur een zekering eruit getrokken en n u loopt die gewoon door.
Gaat goed zo te lezen, geen verdere kosten...
Johan wat is OPD?
Mag ik jouw blog even vragen, op de koelvloeistof is aangeven dat er x bar in moet. Ik heb half jaar geleden gewoon bijgevuld dus opengemaakt en geen druk toegevoegd... Is dat een dingetje?
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 11.05.2025 - 17:30
door Gouwe
DB200 schreef: ↑11.05.2025 - 14:54
....Afgelopen week is de XC70 voor een beurt naar Nijverdal geweest....
Af en toe even lekker gassen en remmen doe ik ook om de boel een beetje fris te houden.
En weer lekker door(drammen) nu!
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 11.05.2025 - 21:23
door DB200
Bover schreef: ↑11.05.2025 - 16:05
Dat start stop systeem niet helemaal uit te zetten?
Software matig maar daar moet je voor naar Obbe. Even knopje in de middenconsole indrukken na het starten en het start-stopsysteem is uit, dus mij stoort het verder niet.
OPD = One Pedal Driving. Heel erg hip onder EV rijders maar als je een zuigdiesel uit de jaren 70 en/of 80 rijdt dan kun je dat ook. En met wat oefening gaat het ook best vaak goed met een XC70 D5 .
Bij deze beurt is er een klein beetje koelvloeistof toegevoegd, na 60.000km. Op zijn best een tiende liter dus de moeite van het vermelden niet waard. Daarna ging de dop er gewoon weer op, dus volgens mij doe je het gewoon goed.
Wat wel grappig was, is dat de monteur in kwestie zelf ook een Volvo diesel reed en niet zo veel van EV's moest hebben.