Vandaag de FlashLube in de auto gemonteerd.
Ik heb dit setje onlangs aangeschaft voor 49,95 euro incl. 0,5 liter flashlube.
Navullingen kosten 28,60 euro voor 2 liter.
Waarom FlashLube?
FlashLube is een vloeistof die voor bij benzine-auto's bijgevuld kan worden in de brandstoftank, als loodvervanger.
Bij LPG wordt dit uiteraard pittig en daarom is er een setje dat de vloeistof via het inlaatspruitstuk met het LPG/lucht-mengsel vermengt.
De fabrikant heeft de volgende claims:
- het werkt smerend voor de kleppen/zittingen en voorkomt daarmee het inslaan van de klepzittingen
- het werkt reinigend voor de verbrandingsruimte
Of dit zo is, zal nog blijken...
De installatie:
Het is in feite in een uurtje te monteren.
Maar zoals wel vaker tijdens sleutelen, kom je wat kleine tegenslagen (ook wel: uitdagingen) tegen.
Over het monteren van het reservoir heb ik al een week nagedacht. Mij lijkt het het best om het reservoir te monteren op een plek waar de temperatuur bij warme motor vrijwel altijd gelijk is, ongeacht het weer.
Bij koude motor lukt dit uiteraard niet; dan kan het van winter tot hartje zomer zomaar 55 graden schelen (-15 tot +40 graden).
Daarnaast is er, ondanks de vele ruimte onder de motorkap, niet veel plek om het reservoir goed te bevestigen. Het mag, ivm hevelwerking, niet hoger bevestigd worden dan het punt waar de vloeistof het spruitstuk ingaat.
Hieronder foto met de plek die het is geworden:
De houder zit met 2 parkers vast in het kunststof. Dit heb ik afgetekend en voorgeboord met een klein boortje zodat het niet scheurt en gemakkelijk schroeft.
Uit de rijwind, niet te hoog en als de motor warm is, wordt het reservoir op temperatuur gehouden door de radiateur waar hij op 1cm vanaf gemonteerd zit).
De rode pijl geeft de stroomrichting van de vloeistof aan, de groene pijl de gebruikte aansluiting voor de vacuumleiding en zijn oorspronkelijke luchtstroom.
Ik geloof dat ze dat de vacuumleiding van de "voorverwarming in het luchtfilter" noemen. Wie het weet, mag het zeggen
Het kijkglaasje zit nu vol maar dat komt omdat de auto uit staat; zodra je de auto start loopt dat er heel langzaam weer uit.
De fles past normaal gesproken niet zo in de houder omdat de beugel in de weg zit bij de onderste bevestiging van het kijkglaasje. Even het kijkglaasje losgehaald (klein boutje en moertje door een klemmetje), flesje geplaatst in de houder, kijkglaasje weer vastgemaakt. Het kijkglaasje zit nu goed zichtbaar gedraaid en de slang hoeft geen scherpe bocht te maken.
De FlashLube kit hoort ná (in dit geval onder) de gasklep aangesloten te zitten. Bij sommige auto's betekent dat dat je een gaatje moet boren in het spruitstuk en daar het bijgeleverde 2,5mm Ø nippeltje in moet tappen.
Onze carburateur bakstenen zitten echter vol met allerhande vacuumslangetjes en daar kan je prima ééntje van gebruiken.
Uiteraard moet de FlashLube wel goed verdeeld worden over de 4 cilinders dus moet het zoveel mogelijk in het midden én in een onvertakt stuk van je inlaatspruitstuk.
Nu wil het zo zijn dat er een vacuumslangetje zit vanaf het luchtfilter naar de carburateur en deze zit op precies de juiste plek. Hier sluit je het T-stukje op aan.
Het T-stukje zelf zit al bij de FlashLube set.
Verder had ik nog een stukje vacuumslang nodig van zo'n 4cm; deze heb ik gebruikt van mijn reserve-motorblok. Eventueel kan je ook het bestaande vacuumslangetje in 2 stukken knippen maar dan wordt het wat krap.
Bij het zoeken naar een geschikte vacuumaansluiting trof ik 2 gescheurde vacuumslangetjes (t-stukje en bocht) aan die ik eerst heb schoongemaakt, geschuurd, ontvet en ingesmeerd met 2-componenten Epoxy lijm. Dit blijft redelijk soepel, is benzine-bestendig en blijft tot nu toe erg goed zitten op slangen die ik vorig jaar op deze wijze gerepareerd heb.
Het is belangrijk om deze luchtdicht te houden; als ik ze bewoog bij lopende motor hoorde je het toerental fluctueren ivm valse lucht via de scheurtjes.
Ik zal binnenkort nog wat diverse diameters vacuumslang aanschaffen en serieus aan het vervangen slaan; zo'n vacuumslang repareren is natuurlijk een tijdelijke oplossing.
Hieronder foto's van de gebruikte vacuumaansluiting:
Het afregelen heb ik als volgt gedaan:
Er zit op het flesje een regelschroefje en een kijkglaasje.
Eerst globaal afgesteld op 12 druppels per minuut (1 per 5 seconden) bij stationair toerental, zoals in de handleiding vermeld wordt.
Daarna een rit gemaakt van zo'n 20km (gelijk boodschappen gedaan) en bij terugkomst nogmaals nagesteld op 12 druppels per minuut.
De fles voelde nu wat lauw aan en de plek lijkt prima te zijn.
Bij de volgende keren tanken zou ik zo'n 50ml op 50liter LPG moeten gebruiken; dit kan ik via de maatstreepjes in de gaten gaan houden en eventueel nog wat bijregelen.
De kosten? Dat heb ik uiteraard vantevoren uitgerekend.
Het zou niet nuttig zijn als je na 200.000km meer hebt betaald aan FlashLube dan aan een koprevisie:
Uiteindelijk moet de set zo ingeregeld zijn dat je 1ml FlashLube op 1 liter brandstof (LPG) gebruikt.
Stel, je auto loopt 1 op 8, dan heb je op 100.000km dus 12500 liter brandstof (8000 euro aan LPG) nodig en 12,5 liter flashlube (178,75 euro aan FlashLube).
De LPG kost je dan zo'n 0,08 euro per kilometer.
De FlashLube kost je dan zo'n 0,0018 euro per kilometer (ja, 0,18 cent!).
Dat is dus te verwaarlozen.
Gaat FlashLube werken? Bij de volgende keren klepspeling meten zal het blijken

(of niet ...)
Zo, en nu eerst even wat aandelen FlashLube kopen.