PLOF!!!!!!

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Enkele dagen voor de APK, besloot de uitlaatflens tussen de voorpijp en de voorste demper los te scheuren van de pijp. Het gevolg was een geluid als van een trekker en natuurlijk nóóit een goedkeur.

M'n oom heeft redding kunnen brengen door de flens en pijp weer aanelkaar te bakken. Dit was nogal problematisch omdat de gaten eerder groter dan kleiner werden. En vanwege de roest, sprongen de lasspetters ons om de oren. Met veel geduld en vele meters lasdraad is het weer tot een goed eind gebracht. De flens bestaat nu dan ook voor 66% uit las :P

We kwamen tot de conclussie dat dit het slechtste en lelijkste laswerk was dat hij ooit heeft afgeleverd. Maar het functioneert ;)

Nu eerst maar gaan sparen voor een ritje naar Wytze Broerze (voor een nieuwe uitlaat).

De handrem en stuurstangen waren uiteraard alweer dik in orde, dus stond verder niets een verse APK in de weg.

Dinsdagochtend de auto weggebracht en tegen 12 uur weer op kunnen halen! :D
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Zondag ben ik op het Volkswagen Kever treffen in Rijperkerk.
Nog meer mensen van het forum die er heen gaan?

Jaja, ik weet het... Volkswagen...

Maar de eerste 3 letters zijn goed ;)

Foto van vorig jaar:
Afbeelding
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

dat treffen is erg leuk.
Ik vind het alleen jammer dat er praktisch geen kevertjes meer zijn die helemaal origineel zijn.

Altijd moet er iets aan verpimpt worden blijkbaar.
en dat doet zo'n klassieker echt tekort.
Maar die oranje ..
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Kevertjes in surfstijl zijn hélemaal goed. Net als de eerste serie polo/Audi 50 en die leuke caddy pick-upjes.
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Zaterdag met m'n oom de klepspeling gemeten, zodat ik de juiste klepstelplaatjes kan bestellen.

Goed gereedschap is het halve werk.
Er zijn natuurlijk verschillende manieren om je kleppen naar beneden te drukken, maar met dit tooltje heb je alle handen vrij om de stelplaatjes te verwijderen.
Afbeelding

Eerst de volgorde van de bougiekabels genoteerd, daarna de kabels verwijderd. Ook de bougies eruitgedraaid zodat je de krukaspoelie gemakkelijker kan ronddraaien (geen compressie).
Vervolgens de slang van het "pulsair" systeem losgehaald.
En het kleppendeksel verwijderd.
Afbeelding

Auto uit de versnelling en op de handrem.
Nu kunnen we de krukaspoelie ronddraaien en het merkteken zoeken.
Afbeelding

Het is handig om het merkteken én 180 graden daar tegenover te markeren met Typex, zodat je goed kan zien wat de stand is.
Afbeelding

Nu draaien tot de markering op de poelie naar de "0" op de timingschaal van de ontsteking wijst (bijna recht naar boven).
Staan de kleppen van de 1e cilinder zo? Dan heb je de juiste stand gevonden.
De klep naar je toe (links op de foto) is de uitlaatklep, de klep naar het schutbord toe (rechts op de foto) is de inlaatklep. Meet bij beiden de speling met een voelermaat (0,05mm nauwkeurig) en noteer dit op een briefje.
Afbeelding

Vervolgens open je de kleppen met een handige tool en verwijder je het uitlaat klepstelplaatje (voorzichtig met een schroevendraaier omhoog wippen). Meet de dikte met een micrometer (of nauwkeurige schuifmaat), schrijf deze op en plaats hem terug.
Afbeelding

Afbeelding

Herhaal deze stap voor het inlaat klepstelplaatje.

Afbeelding

Alles op zijn plek?
Draai nu de krukaspoelie 180 graden rechtsom, zodat de 2e (met Typex aangebrachte) markering naar de "0" op de timingschaal wijst.
Als het goed is staan nu de kleppen bij cilinder 3 goed en kan je bovenstaande stappen herhalen.
Daarna cilinder 4 en als laatste 2.

Nieuwe klepdekselpakking geplaatst, alles vastgezet en we waren klaar voor vandaag.

Om overzicht te houden hebben we daarna alles in Excel gezet:
Afbeelding

Ik kan voor de uitgaande kleppen nog net de bij de dealer beschikbare 3,30mm plaatjes gebruiken. Bij de volgende keer zal ik aangewezen zijn op dunnere (en dat kan nog tot 2,70 zonder aanpassingen).
Ingaande kleppen zijn nog geen probleem.
Morgen 7 plaatjes bestellen, 1 kan ik hergebruiken (inlaat van 4 naar 3).

update: let niet op de kleuren van de foto's; die motorolie is in het echt goudgeel ;) Iets te enthousiast geweest en verkeerde monitor instelling tijdens bewerken :P
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Na het succesvol stellen van de kleppen was dit weekend de uitlaat aan de beurt.

Bij Wytze vorige week het geheel van vlampijp tot eindpijpje gehaald en vandaag alles gemonteerd.
Het loshalen ging voorspoedig; ook de 3x M10 moertjes die op de tapeinden van het spruitstuk zaten kwamen er nog netjes vanaf.

Het monteren is net Mecano, mede door het degelijke bevestigingsmateriaal dat bij deze uitlaat zit.

Met wat geduld, gereedschap en kopervet kom je een heel eind ;)

Het geluid is prima en het hangt er erg netjes onder (met dank aan mijn kritische oom :P).

Ook bereikte de baksteen vorige week de 300.000km!!!

Het volgende project is een veerpootransplantatie.
Ik heb van Wytze 2 veerpoten overgenomen van een Volvo 945 (Engels) sloper.
Ze gaan binnenkort uitelkaar om te schuren, spuiten en het toplager te smeren.

Voordeel van deze transplantatie?
Mijn huidige remschijven hebben de naaf in de schijf; dit is onhandig.
Met de nieuwe veerpoten kan ik de modernere schijven gebruiken.

Huidige situatie:
Afbeelding

De oude schijven:
Afbeelding

De nieuwe schijven:
Afbeelding

Wordt vervolgd!
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Gisteren begon de baksteen ineens vreemde geluiden uit het vooronder te laten klinken.
Het was een soort egale bromtoon die klonk als metaal over metaal, dat afwisselde met iets dat leek op de lage noten van een slecht gestemde klarinet.

Bij het gasgeven via de gasrol bij de carburateur, voel je het zelfs schuren.

Ik was al bang voor een hele dure reparatie, of minimaal héél veel werk.

Waar het vandaan komt was niet te lokaliseren.
Zaterdag alles rustig bekeken.
Eerst de snaar van de stuurbekrachtigingspomp losgehaald, gestart, het geluid is er nog.
Vervolgens de visco-fan verwijderd, dynamo/waterpomp snaren losgehaald en de poulie van de waterpomp getrokken.

Motor gestart; het geluid was weg.

Dynamo met de hand rondgedraaid; gaat soepel en bijna geruisloos.
Waterpomp een paar keer een slinger gegeven en ik wist het zeker...

Alles weer inelkaar gezet en een nieuwe waterpomp bij Wytze besteld...
Bij 302.000km is het overigens geen schande dat dit soort onderdelen het een keer laten afweten.

Het vreemde is; zelfs nu ik weet dat het de waterpomp is, is op het gehoor niet te lokaliseren waar het vandaan komt...

To be continued...
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Er is dinsdag een nieuwe waterpomp gearriveerd en deze gaan we zaterdag monteren, als alles meezit.

Inmiddels is er nog een ander probleem dat de kop opsteekt.
De baksteen loopt al enige tijd wat beroerder op LPG (benzine lust hij nog steeds niet).
De motor houdt in bij gasgeven en mist trekkracht. Af en toe ook het gevoel dat de motor een slag overslaat (of brandstoftoevoer stokt?), ook als ik rustig 80 cruise in de 5.

Verdeler, rotor, bougies, etc zijn inmiddels vervangen door nieuw of van de "reserve" plank. Al met al maakt het geen verschil en blijft bovenstaand probleem aanwezig...

Ook is het brandstofverbruik op LPG in enkele tankbeurten van een nette 1 op 8,5 stapsgewijs gestegen naar 1 op 6,7. Mijn slechtste verbruik ooit!

De verdachte op dit moment is de 22 jaar oude, originele verdamper van Vialle. Een mooie leeftijd overigens...

To be continued...
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

volgens een gewaardeerd sleutelaar van de V700vereniging hebben verdamper overigens een levensverwachting van zo'n 10 jaar!!

Dus een vervanger of een revisie zou niet voor z'n tijd zijn. Ik had de mijne bij iets meer als 21 jaar dienst lek...
Verlies je overigens ook koelwater??(ja afgezien van de pomp).
Dat zou ook een indicatie kunnen zijn van lekkende membramen in de verdamper.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Fat Rat schreef:volgens een gewaardeerd sleutelaar van de V700vereniging hebben verdamper overigens een levensverwachting van zo'n 10 jaar!!

Dus een vervanger of een revisie zou niet voor z'n tijd zijn. Ik had de mijne bij iets meer als 21 jaar dienst lek...
Verlies je overigens ook koelwater??(ja afgezien van de pomp).
Dat zou ook een indicatie kunnen zijn van lekkende membramen in de verdamper.
Het koelvloeistof niveau is niet veranderd; sinds de nieuwe radiateur is er geen druppel meer uitgelopen ;)
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Gisteren hebben we de waterpomp vervangen.
Geen gigantische klus.

Fan los, v-snaren los, bovenste kap van distributie los en de beschermkap van de fan.
Vervolgens de beschermkap onder de motor weg, teiltje eronder, slangklem bij radiator los, slang voorzichtig lostrekken en koelvloeistof loopt er in...

Vervolgens de oude pomp losgehaald, pakking verwijderd met een scherp beiteltje en oppervlakkig roest verwijderd met waterproof schuurpapier zodat er een glad oppervlak is voor de nieuwe pomp met pakking. Natuurlijk nog even een doekje erover met terpentine om het schoon te vegen.

Naden van nieuwe pomp ingesmeerd met vloeibare loctite pakking (de blauwe), pakking erop gelegd, bovenkant van pakking ook ingesmeerd, evenals de 2 afdichtrubbers.

Vervolgens de pomp weer gemonteerd. Dit vergt wat handigheid omdat het nieuwe rubber bovenop de pomp strak tegen de bovenkant geklemd moet worden en je tegelijk ook de bouten er in moet draaien.
Oplossing bleek een stukje pijp (als hefboom) dat om de slangaansluiting van de pomp past, waarmee je de pomp iets naar boven kan tillen terwijl een ander de boutjes aandraait. Zo staat het allemaal mooi op spanning.

De vloeibare pakking vloeit nog iets uit bij het vastdraaien.
Het is dus belangrijk nog enkele malen de bouten na te trekken, na montage.
Ze lijken vast te zitten, maar zodra de pakking iets is uitgelopen kunnen ze weer iets vaster.
Na 3x controleren en een kwartier wachten totaal, zat het als een huis.

Daarna een bakje koffie gedronken zodat de pakking kon drogen.

Alles weer aangesloten, bijgevuld en gestart; afgezien van een slangklem die niet helemaal vast zat (jaja, had ik zelf gedaan :shock:) was alles perfect waterdicht :)

Motor kwartiertje laten draaien, wat in de slangen geknepen, koelvloeistof nog aangevuld en klaar!
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Het stotteren is al een week aan de gang en daarvoor liep de auto ook al niet zo lekker meer.

Na alles wat geprobeerd is, kregen we gisteren nog de heldere ingeving dat het een vuiltje in het LPG systeem zou kunnen zijn.
Als eerste de kraan in de slang tussen de verdamper en de ringmixer eens 3 slagen opengedraaid (deze had ik eerder al een stukje opgengedraaid maar blijkbaar niet voldoende), motor gestart en weer dichtgedraaid.
En warempel... Het was gelijk raak... De motor reageert weer fel en zonder gestotter!

De verdamper mag nog even blijven ;)

Tijdens het troubleshooten, eerder deze week, kwam ik tot de ontdekking dat de grondplaat van de verdeler maar met 1 boutje vast zit in de kop.

Dit bracht ons op het idee om de timing van de ontsteking eens te gaan meten.
Eerst met Typex de markering op de krukas duidelijker gemaakt.
Vervolgens de stroboscooplamp aangesloten en de motor gestart.
De ontsteking bleek op 0 tot 5 graden voorontsteking te staan bij zo'n 800 rpm.
Dit hoort (volgens Haynes en diverse bronnen op internet) bij de B230K in mijn uitvoering zo'n 15 graden te zijn. Bij LPG mag dit zelfs nog iets meer zijn.

We hebben de grondplaat enkele malen gedraaid, opnieuw gestart en gemeten tot de voorontsteking zo'n 15 graden was.
Grondplaat goed vastgezet en een proefrit gemaakt!

Het resultaat is geweldig!

De motor is véél stiller geworden; in eerste instantie dacht ik dat m'n oren verstopt zaten. De rauwe grom die er altijd in zit is nog wel een beetje aanwezig, maar lang niet zo erg meer als voorheen.
Tevens trekt de auto beter op dan ooit; vooral onderin is de motor sterker.

Qua topsnelheid maakt het overigens niet zoveel uit. Tijdens een korte testrun kwam ik op zo'n 165 met de wind mee; dat liep hij voorheen ook als hij goed liep.

Het meest benieuwd ben ik nog naar het brandstofverbruik.
De laatste keer was het dramatisch; 1 op 6,7 dus hopelijk is het nu weer op het oude niveau; 1 op 8,5.

Over enkele dagen weet ik meer :wink:
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Goed nieuws!
Het verbruik is na 4x tanken gemiddeld 1 op 9,33!
Slechtste verbruik is 1 op 9, beste verbruik 1 op 10!
Omdat ik vrijwel altijd op dezelfde plek tank en de auto altijd even schuin staat (ivm de vlotter in de LPG tank) weet ik vrij zeker dat het niveau van "vol" altijd hetzelfde is.

De zuinigheid lijkt te komen door het afstellen van de onsteking.
De motor voelt sterker onderin en de auto komt sneller van zijn plaats.

Een project om nog iets zuiniger te rijden is een EcoMax; deze heb ik al een tijdje liggen maar ik wilde eerst wachten met plaatsen tot de auto weer goed liep.

De EcoMax werkt op het vacuum van het inlaatspruitstuk en bedient een vacuumregelaar in de gasslang tussen de LPG verdamper en de carburateur (zo dicht mogelijk bij de carburateur geplaatst).
Als je het gas loslaat en het vacuum wegvalt, valt de vacuumregelaar dicht en laat hij nog slechts genoeg LPG door om stationair te draaien (dit is instelbaar). Hij loopt dan niet armer dan normaal; hij vangt echter het gas op dat al in de slang zit; de verdamper kan hier immers niet meer "bij".
Zodra je weer gas geeft en het vacuum toeneemt gaat de vacuumregelaar open en laat maximaal (tot een ingestelde waarde) gas door zoals altijd.

Het theoretische voordeel zou zijn dat het een kleine beperking van een LPG verdamper opheft. Een verdamper regelt wel de toevoer afhankelijk van de vraag maar kan niet voorkomen dat het gas dat al in de dikke slang zit, redelijk nutteloos de "schoorsteen" uitgaat. De EcoMax zou dit op moeten heffen.

Er zijn nog wat obstakels / vragen die ik hopelijk binnenkort kan beantwoorden:

- waar sluit je de vacuumslang het handigst aan? (er zit een T stukje bij)
- onstaat er geen vertraging met levering van gas als je snel weg wilt komen?
- ga je er echt iets van merken qua verbruik?

Afbeelding
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Vandaag de FlashLube in de auto gemonteerd.
Ik heb dit setje onlangs aangeschaft voor 49,95 euro incl. 0,5 liter flashlube.
Navullingen kosten 28,60 euro voor 2 liter.

Afbeelding

Waarom FlashLube?

FlashLube is een vloeistof die voor bij benzine-auto's bijgevuld kan worden in de brandstoftank, als loodvervanger.

Bij LPG wordt dit uiteraard pittig en daarom is er een setje dat de vloeistof via het inlaatspruitstuk met het LPG/lucht-mengsel vermengt.

De fabrikant heeft de volgende claims:
- het werkt smerend voor de kleppen/zittingen en voorkomt daarmee het inslaan van de klepzittingen
- het werkt reinigend voor de verbrandingsruimte
Of dit zo is, zal nog blijken...

De installatie:

Het is in feite in een uurtje te monteren.
Maar zoals wel vaker tijdens sleutelen, kom je wat kleine tegenslagen (ook wel: uitdagingen) tegen.

Over het monteren van het reservoir heb ik al een week nagedacht. Mij lijkt het het best om het reservoir te monteren op een plek waar de temperatuur bij warme motor vrijwel altijd gelijk is, ongeacht het weer.
Bij koude motor lukt dit uiteraard niet; dan kan het van winter tot hartje zomer zomaar 55 graden schelen (-15 tot +40 graden).
Daarnaast is er, ondanks de vele ruimte onder de motorkap, niet veel plek om het reservoir goed te bevestigen. Het mag, ivm hevelwerking, niet hoger bevestigd worden dan het punt waar de vloeistof het spruitstuk ingaat.

Hieronder foto met de plek die het is geworden:
De houder zit met 2 parkers vast in het kunststof. Dit heb ik afgetekend en voorgeboord met een klein boortje zodat het niet scheurt en gemakkelijk schroeft.

Uit de rijwind, niet te hoog en als de motor warm is, wordt het reservoir op temperatuur gehouden door de radiateur waar hij op 1cm vanaf gemonteerd zit).

De rode pijl geeft de stroomrichting van de vloeistof aan, de groene pijl de gebruikte aansluiting voor de vacuumleiding en zijn oorspronkelijke luchtstroom.
Ik geloof dat ze dat de vacuumleiding van de "voorverwarming in het luchtfilter" noemen. Wie het weet, mag het zeggen :wink:

Het kijkglaasje zit nu vol maar dat komt omdat de auto uit staat; zodra je de auto start loopt dat er heel langzaam weer uit.

Afbeelding

De fles past normaal gesproken niet zo in de houder omdat de beugel in de weg zit bij de onderste bevestiging van het kijkglaasje. Even het kijkglaasje losgehaald (klein boutje en moertje door een klemmetje), flesje geplaatst in de houder, kijkglaasje weer vastgemaakt. Het kijkglaasje zit nu goed zichtbaar gedraaid en de slang hoeft geen scherpe bocht te maken.

Afbeelding

De FlashLube kit hoort ná (in dit geval onder) de gasklep aangesloten te zitten. Bij sommige auto's betekent dat dat je een gaatje moet boren in het spruitstuk en daar het bijgeleverde 2,5mm Ø nippeltje in moet tappen.

Onze carburateur bakstenen zitten echter vol met allerhande vacuumslangetjes en daar kan je prima ééntje van gebruiken.
Uiteraard moet de FlashLube wel goed verdeeld worden over de 4 cilinders dus moet het zoveel mogelijk in het midden én in een onvertakt stuk van je inlaatspruitstuk.
Nu wil het zo zijn dat er een vacuumslangetje zit vanaf het luchtfilter naar de carburateur en deze zit op precies de juiste plek. Hier sluit je het T-stukje op aan.

Het T-stukje zelf zit al bij de FlashLube set.
Verder had ik nog een stukje vacuumslang nodig van zo'n 4cm; deze heb ik gebruikt van mijn reserve-motorblok. Eventueel kan je ook het bestaande vacuumslangetje in 2 stukken knippen maar dan wordt het wat krap.

Bij het zoeken naar een geschikte vacuumaansluiting trof ik 2 gescheurde vacuumslangetjes (t-stukje en bocht) aan die ik eerst heb schoongemaakt, geschuurd, ontvet en ingesmeerd met 2-componenten Epoxy lijm. Dit blijft redelijk soepel, is benzine-bestendig en blijft tot nu toe erg goed zitten op slangen die ik vorig jaar op deze wijze gerepareerd heb.
Het is belangrijk om deze luchtdicht te houden; als ik ze bewoog bij lopende motor hoorde je het toerental fluctueren ivm valse lucht via de scheurtjes.
Ik zal binnenkort nog wat diverse diameters vacuumslang aanschaffen en serieus aan het vervangen slaan; zo'n vacuumslang repareren is natuurlijk een tijdelijke oplossing.

Hieronder foto's van de gebruikte vacuumaansluiting:

Afbeelding

Afbeelding

Het afregelen heb ik als volgt gedaan:
Er zit op het flesje een regelschroefje en een kijkglaasje.

Afbeelding

Eerst globaal afgesteld op 12 druppels per minuut (1 per 5 seconden) bij stationair toerental, zoals in de handleiding vermeld wordt.
Daarna een rit gemaakt van zo'n 20km (gelijk boodschappen gedaan) en bij terugkomst nogmaals nagesteld op 12 druppels per minuut.
De fles voelde nu wat lauw aan en de plek lijkt prima te zijn.

Bij de volgende keren tanken zou ik zo'n 50ml op 50liter LPG moeten gebruiken; dit kan ik via de maatstreepjes in de gaten gaan houden en eventueel nog wat bijregelen.

De kosten? Dat heb ik uiteraard vantevoren uitgerekend.
Het zou niet nuttig zijn als je na 200.000km meer hebt betaald aan FlashLube dan aan een koprevisie:

Uiteindelijk moet de set zo ingeregeld zijn dat je 1ml FlashLube op 1 liter brandstof (LPG) gebruikt.

Stel, je auto loopt 1 op 8, dan heb je op 100.000km dus 12500 liter brandstof (8000 euro aan LPG) nodig en 12,5 liter flashlube (178,75 euro aan FlashLube).

De LPG kost je dan zo'n 0,08 euro per kilometer.
De FlashLube kost je dan zo'n 0,0018 euro per kilometer (ja, 0,18 cent!).
Dat is dus te verwaarlozen.

Gaat FlashLube werken? Bij de volgende keren klepspeling meten zal het blijken :o (of niet ...)

Zo, en nu eerst even wat aandelen FlashLube kopen.
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Het kan soms heerlijk geestdodend zijn om een half uurtje op Marktplaats rond te dolen, op zoek naar wat onderdelen waarvan je eigenlijk niet verwacht dat je ze gaat vinden.

Zaterdagmiddag had ik na mijn geslaagde FlashLube avontuur een half uurtje over en besloot maar weer eens "Pierburg" in te typen.

De eerste hit was een advertentie van een... Pierburg 2B5 carburateur... Nieuw... Ongebruikt...

"Bij twijfel doen" is mijn motto in dit soort gevallen en daarom direct maar een bod uitgebracht van 100 euro.

Dat bleek voldoende om zaken te doen en vandaag de nieuwe, zeer welkome, aanwinst opgehaald.

Duidelijk bij een liefhebber! Voor de deur stonden her-en-der al een 242, 740 en een 850 geparkeerd. Daarnaast bleken er nog wat projecten in een nabije schuur te staan waar nog hard aan gewerkt wordt.
De auto waar deze carburateur ooit voor bedoeld was, krijgt injectie dus de carburateur is overbodig geworden.

Mijn zoektocht naar een Pierburg (of goede Weber!) kan ik staken...

Weer een zoekterm minder op Marktplaats...

Carburateur en boekje...
Afbeelding

Zoals je hem normaal ziet onder de motorkap...
Afbeelding

Ondersteboven...
Afbeelding
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
Dragunov86
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 06.06.2007 - 22:33

Ik vindt het echt super dat je alles zelf doet :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Dragunov86 schreef:Ik vindt het echt super dat je alles zelf doet :P
Dank je!
Het is natuurlijk wel een beetje uit noodzaak geboren; heb je de dealer uurtarieven gezien? :razz:
Maar het is ook leuk en leerzaam om af en toe weer eens wat aan te pakken (met of zonder hulp).

Het ziet er misschien "dapper" uit, maar ik heb me regelmatig achter m'n oren gekrabt voor ik weer aan iets begon... Maar eenmaal gedaan valt ieder klusje natuurlijk reuze mee...

Verder maak ik zoveel mogelijk foto's. Dat is voor mezelf ook handig, want na een jaar weet je soms al niet meer hoe en wanneer je iets gedaan hebt... En dan ik 't zo weer terugvinden in dit topic :D
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Zoek het verschil!

De éérste met het juiste antwoord, gaat door voor de koelkast:

Afbeelding

Afbeelding
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Niet zo moeilijk te zien toch! Maargoed, ik heb al een koelkast, dus de eer is aan iemand anders.
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Das heel duidelijk toch, die mooie vette dikke chromen grill van de 760 oude neus.
Maar ehm lijkt het zo of staat ie voor nogal hoog op de poten??
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”