Pagina 7 van 8
Geplaatst: 11.11.2007 - 16:40
door Ben
Ford only lost hundreds of millions during the third quarter of 2007, versus the 5-something billion they torched through for the same period in 2006. Sales and revenue are up, and while we can't see it yet, there might be a light at the end of the tunnel. Of course, it could be attached to a train, but let's focus on the positive. Ford's been eyeing the sell off of some of their PAG holdings as a way to stem their ongoing losses, and it's been speculated that Volvo could be on the chopping block. For now, though, the brand appears to be something that Ford wants to hang on to. Along with the third-quarter finances, Ford announced a new stragegy is in the works for Volvo. Mulally has pledged to improve Volvos' stature as a premium product, as well as improving their cost structure (a corporate way to say make more money on the cars by driving down costs).
Volvo's platforms and technology are spread pretty liberally throughout the rest of Ford. The Taurus/Sable rides on a version of Volvo's P2 platform, and the Mazda 3, Euro Focus (yes, we know, "send it over here Ford, I'll buy one" - whatevs, you know you won't), and C30/S40/V50 are all on the C1 platform, while the EUCD platform which underpins the S80 and the new XC70/V70 wagons, as well as the upcoming Lincoln MKS. It would be hard for Ford to just cut the brand loose tomorrow, though reading between the lines makes it seem like they're positioning the Swedish automaker for future sale. The new plan includes improving the image of Volvo to a more premium status, distancing Ford from Volvo's operations, and fast-tracking product development. Making the division nearly an independent entity will increase its attractiveness when suitors come knocking, but it looks like Ford's biding its time for now, doing prep work to ensure a fat sale price when the eventuality occurs.
bron autoblog
Geplaatst: 11.11.2007 - 17:43
door V480-S60
Dus als ik het goed begrijp staat volvo momenteel niet meer te koop omdat er te veel verwevenheid is met de onderstellen.
Maar men gaat het merk nu verder ontwikkelen tot een nog luxer en onafhankelijk merk (tegen minder kosten?) om het in de toekomst eventueel beter te kunnen verkopen.
Ik snap niet hoe ze dat tegen minder kosten zonder onderstel deling voor elkaar willen boksen. Maar ja wie ben ik.

Geplaatst: 11.11.2007 - 19:07
door Oceanracer
Minder modellen, minder uitvoeringen en kwalitatief mindere techniek en onderdelen? Het blijft koffiedik kijken, maar het lijkt mij sterk dat het er in de nabije toekomst beter op wordt terwijl het minder mag gaan kosten.
Geplaatst: 11.11.2007 - 19:45
door xc-men
V480-S60 schreef:Dus als ik het goed begrijp staat volvo momenteel niet meer te koop omdat er te veel verwevenheid is met de onderstellen.

Ik denk dat Volvo nog steeds te koop staat maar dat de vraagprijs van Ford nog steeds te hoog is. Ford heeft nog even adem naar ze zullen in de toekomst Volvo toch van de hand moeten doen.
Geplaatst: 11.11.2007 - 20:44
door bart simpson
heb deze week een persbericht gezien vanuit Volvo waarin het niet langer te koop staan bevestigt werd
Geplaatst: 22.01.2008 - 13:27
door Ben
En het gaat gewoon verder....
The Business in the UK is speculating that, despite comments to the contrary, Ford is planning to auction off Volvo as soon as its deal to unload Jaguar and Land Rover to Indian automaker Tata is done. The summer sales event that would see the last of Ford's Premiere Auto Group sold off is expected to fetch Ford around $6 billion, which is just a smidge less than the $6.45 billion the automaker paid for the Swedish brand back in 1999. Unfortunately, despite a much improved product line-up, Volvo hasn't made a cent of profit under Ford's stewardship.
We're a bit leary of this claim that Volvo is headed for the auction block so soon, as Ford has intertwined its own platforms with those of Volvo to such an extent that selling off the automaker would involve extremely complicated deals to ensure that products planned for the near future that happen to share components are not interrupted. So far, only this one media outlet is reporting the story, with no other news organizations having stepped forward to corroborate its claims. Thanks for the tip, David!
[Source: The Business]
Ook in de Zweedse pers lees ik steeds meer berichten waarin door werknemers van Volvo in Zweden toegejuichd zou worden wanneer Volvo weg zou gaan bij Ford.
Geplaatst: 22.01.2008 - 17:13
door Live
ik snap alleen niet waarom volvo geen winst maakt... zo goed alst nu gaat ist nog nooit gegaan toch>
Geplaatst: 22.01.2008 - 17:18
door V480-S60
Volvo heeft wel degelijk winst gemaakt, voor Volvo.
Ford maakt echter geen winst op de eventuele verkoop van Volvo

En levert Ford dus echter geen cent op.
Ik begin zo langzamerhand te geloven dat het inderdaad beter is dat Volvo maar van Ford afgescheiden gaat worden.
Geplaatst: 22.01.2008 - 17:19
door Quota
Ben schreef:It's no secret that Volvo has had an "FOR SALE" sign posted at the front door for some time now, but the number of bidders actually interested in the company are fast diminishing. Volvo has been one of the few success stories at Ford over the last decade. The company has revamped its lineup, increased sales, expanded its target audience, and most of all, is profitable now. It's no surprise that Ford is after a high price for the jewel of its Premier Auto Group.
[Source: Automotive News]
Staat weer een beetje haaks op bovenstaande berichtgeving, naar mijn weten is Volvo nu ook winstgevend aan het draaien toch??
Geplaatst: 22.01.2008 - 17:25
door Battlecruiser
Volvo maakt al jaren winst.
Ik vermoed dat in het bovenste artikeltje bedoeld wordt dat de beurswaarde van Volvo geen winst voor Ford oplevert.
Geplaatst: 22.01.2008 - 17:33
door V480-S60
Zo heb ik het ook gelezen Battlecruiser. Dus vandaar mijn vorige posting.
Geplaatst: 22.01.2008 - 17:46
door Hans
Tje, wat levert er nou nog wel wat op, op de beurs.... :drinking:
Geplaatst: 22.01.2008 - 17:57
door Volvo-Sverige
Mocht Volvo uit handen van Ford gaan, dan hoop ik dat het goed terecht komt. Ik denk dat het het beste zou zijn dat AB Volvo, Volvo Personvagnar zou overnemen. Dan wordt Volvo weer lekker helemaal Zweeds, en kan het zijn eigen identiteit behouden en verder ontwikkelen.
Geplaatst: 22.01.2008 - 19:05
door Autogek
Ik weet niet of het veel uitmaakt wie Volvo koopt?? Wat denk ik wel belangrijk is. Is dat ze de modellenkoers doorzetten die ze zijn ingeslagen!
Ik vind dat Volvo de laatste jaren er qua modellen erop is vooruit gegaan.
En voor zover ik de toekomst ( XC60) kan bekijken ziet dat er ook niet slecht uit.
Geplaatst: 22.01.2008 - 19:23
door Battlecruiser
En volgens mij was die zeer uitgebreide modellenreeks (en dus de verbeterde marktpositie) niet mogelijk geweest zonder Ford. Het oorspronkelijk te kleine Volvo kon immers nooit alle onderzoeken, marketing, botsproeven etc. rendabel maken met de kleine productieaantallen.
Bij de totstandkoming van een nieuw model is helaas een forse schaalgrootte nodig in het concern.
Geplaatst: 22.01.2008 - 22:13
door volvo
Volvo zelfstandig? Dat is het einde van Volvo. Het is onmogelijk in deze tijd gezien de ontwikkelingskosten, milieuregels en moordende concurrentie te overleven als een kleine speler in de markt. En heb geen illusies, Volvo is een ukkie t.o.v. de grote conglomeraties die er zijn, en die er nog aan gaan komen uit China en India! Dus Volvo moet bij Ford blijven, dat is het beste. De modellen zijn toch mooi, betaalbaar, concurrerend?
Geplaatst: 22.01.2008 - 22:53
door xc-men
@Volvo,
Met deze statement ben ik het helemaal mee eens.
Het is ook verder niet echt handig van Ford om nu te zeggen dat Volvo geen winst maakt, wie wil het dan nog kopen. Ford zelf maakt ook al jaren geen winst meer dus moeten ze nu iets snel verkopen om de gaatjes te dichten.
Geplaatst: 23.01.2008 - 11:41
door Live
we kunnen toch niet zeggen dat volvo er op achteruit gegaan is bij Ford?
gezien de verkoop aantallen in een dalende markt helemaal niet !!
Ik hoop dat volvo zijn eigen identiteit behoud, maar aangevult kan worden met de kwaliteiten van de gene die volvo koopt. (let it be an European/american company please)
Geplaatst: 23.01.2008 - 14:12
door V480-S60
Het klinkt misschien gek maar, ik zou TATA op zich wel als eigenaar van Volvo zien.
Het is een verdraaid groot bedrijf met heel veel kapitaal. (En eigen staalfabrieken waaronder onze eigen Hoogovens/Corus) Daarnaast hebben ze verstand van het bouwen van 4x4 wagens en trucks.
In het mogelijke geval van koop van Volvo door TATA zie ik ook geen concurrentie binnen eigen huis en dus een blijvend eigen gezicht voor Volvo.
Geplaatst: 23.01.2008 - 20:30
door Maurice Pierik
Ford en Volvo hebben natuurlijk wel wat baat (gehad) met hun samenwerking.
Maar Ford heeft altijd heel veel geld gepompt in Jaguar, Aston Martin en Land Rover zonder dat ie het opbrachten.
Dat Volvo door samenwerking met Ford een zo veel uitgebreidere modelline-up heeft gekregen bestrijd ik.
Vóór overname door Ford had Volvo de volgende modellen (in de pen):
S40 (Mitsubishi platform, Volvo, Mitsubishi benzinemotoren, Renault diesels)
V40 (Mitsubishi platform, Volvo, Mitsubishi benzinemotoren, Renault diesels)
S60 (Volvo P2 platform, Volvo benzine en dieselmotoren)
V70/XC70 (Volvo P2 platform, Volvo benzine en dieselmotoren)
C70 (Volvo G2 platform, Volvo benzinemotoren)
S80 (Volvo P2 platform, Volvo benzine en dieselmotoren)
XC90 (Volvo P2 platform, Volvo benzine en dieselmotoren)
En nu?
C30 (Ford P1 platform, Volvo, Ford, Mazda benzine en PSA, Volvo dieselmotoren)
S40 (Ford P1 platform, Volvo, Ford, Mazda benzine en PSA, Volvo dieselmotoren)
V50 (Ford P1 platform, Volvo, Ford, Mazda benzine en PSA, Volvo dieselmotoren)
S60 (Volvo P2 platform, Volvo benzine en dieselmotoren)
V70/XC70 (Ford EUCD platform, Volvo, Mazda benzine en PSA, Volvo dieselmotoren)
S80 (Ford EUCD platform, Volvo, Mazda benzine en PSA, Volvo dieselmotoren)
XC90 (Volvo P2 platform, Volvo, Yamaha benzine en dieselmotoren)
Hierbij dient opgemerkt te worden dat Volvo zonder Ford waarschijnlijk wederom met Mitsubishi een platform voor de S40/V50 had ontwikkeld. De motoren zouden dan waarschijnlijk ook meer uit de Volvo en Renault-rekken komen.
Het EUCD-platform is zeer sterk geënt op Volvo's eigen P2-platform.
Of de ontwikkeling van de Yamaha motor zonder Ford had gekund? Zou best kunnen.
Dus netto alleen C30 toegevoegd en een V8.