Pagina 7 van 10

Geplaatst: 30.12.2007 - 22:56
door gjburg
Mooi hoop dat de mensen er wat aan hebben. Bij vragen hoor ik het graag.

Eerst beginnen met 68k plaatsen en kijken of dat net genoeg is op een koude dag. Zo niet dan met 10k verzwaren. Helaas wordt de timer na starten opnieuw aan geroepen dus duurt het dan ook 7 sec. Je kan ook evt twee weerstanden plaatsen met een schakelaar er tussen voor zomer en wintertijd.

Misschien meet ik het volgende week het zekeringen paneel wel even door. Of er een circuit is waar pas spanning op staat wanneer de motor loopt dit zou helemaal mooi zijn dan kan je het contact net zo lang op II houden als je zelf wilt en gaan de lampen pas aan als de motor loopt. Het shunt paneel doormeten is voor nu te lastig dat doe ik wel een keer als het lekker weer is.

Wanneer ik weer bij de dealer ben zal ik eens vragen of ze weten hoe het origineel geschakeld zit maar hopelijk kom ik daar eind maart pas voor de zomerbanden.

Geplaatst: 30.12.2007 - 23:16
door Gast
gjburg schreef:Of er een circuit is waar pas spanning op staat wanneer de motor loopt dit zou helemaal mooi zijn dan kan je het contact net zo lang op II houden als je zelf wilt en gaan de lampen pas aan als de motor loopt.
Gewoon vanaf dynamo? Relais er tussen en klaar. :P

Geplaatst: 30.12.2007 - 23:48
door gjburg
Ja kan natuurlijk ook, maar dan moet ik van de motorruimte weer naar binnen omdat beide lampen daar geschakeld worden met één draad en een lage schakel stroom. Of ik moet alles in de motorruimte houden maar hier hebben we het eerder over gehad en heb ik meer draden nodig onder de kap en een zwaarder relais en heb ik zelf liever niet. Ieder heeft zijn eigen oplossing

Zoals ik het nu heb zitten vind ik zelf prima, 3 korte draden en 4 sec schakeltijd.

Geplaatst: 31.12.2007 - 00:39
door Gast
Zwaarder relais?
Op de dynamo zit een "schakeldraad" waarop spanning komt te staan op het moment dat de dynamo spanning gaat geven.
Tenminste was altijd zo.
Dus niet laadstroomdraad.
Daarbij je gebruikt toch alleen het stroompunt van de dynamo om te schakelen?
Dus 1 draadje naar binnen! Toch? :P

Geplaatst: 31.12.2007 - 09:20
door paQ
je bedoelt dat je de dynamodraad als schakelvoeding gebruikt, en dan (voor de zekerheid) een vetraging van een seconde of 1 a 2?
Want bij geen vertraging zou heel de schakelmodule overbodig zijn.

Geplaatst: 31.12.2007 - 14:28
door Gast
paQ schreef:je bedoelt dat je de dynamodraad als schakelvoeding gebruikt, en dan (voor de zekerheid) een vetraging van een seconde of 1 a 2?
Want bij geen vertraging zou heel de schakelmodule overbodig zijn.
Wat "we" willen is dat de lampen (in deze Xenon) pas aan gaan als de motor loopt.
Hierdoor verlenging van de levensduur. Ofwel niet 2 x opstarten!

Geplaatst: 02.01.2008 - 11:02
door gjburg
Ja ik moet me hierin eens verdiepen maar nu vriest het weer en vind ik de huidige 4 sec acceptabel. Ik doe dit later dit jaar wel.

Er hoeft dan maar één draad naar binnen als deze schakelspanning inderdaad aanwezig. En dit wil ik nog wel proberen maar ik zal zelf nooit iets direct op dynamo aan willen sluiten. Ook mag deze schakeldraad nog geen spanning afgeven tijdens het starten anders wordt er alsnog te vroeg geshakeld en moet dit ook wel een zuivere 12v zijn, niet dat dit bijv maar 10 volt is als de auto stationair draait.

In dit geval kan je dezelfde module gebruiken alleen moet je de brug tussen de inschakelspanning en het relais van deze module verwijderen. En deze schakelspanning op de + van de print.

Maar ik meet eerdaags de zekeringen in het dashboard wel even door. Zou mooi zijn als de schakelspanning hier gewoon aanwezig is.

Geplaatst: 05.01.2008 - 16:30
door hansk
Hallo Gert Jan en medeforumleden : ik heb de schakeling gemaakt zoals jij hebt aangegeven bij het topic handleidingen . Bij de test op tafel bleek echter dat het autorelais soms heel even opkwam , afviel en na de ingestelde tijd weer opkwam . Nadat ik de bijgeleverde gebruiksaanwijzing van Conrad had gelezen heb ik iets veranderd , de switches op anziehen des relais gezet , en de draad retour autorelais op aansluitpunt S .YES nu gaat het perfect , je ziet de led ook aangaan na de ingestelde tijd en aanblijven . Maandag staat in de planning om het spul in te bouwen , dat doe ik bij garage Gysberts in Elst ,Volvo specialist , lekker warm en lekkere koffie . Je hhort nog van mij
Groeten Hans

Geplaatst: 06.01.2008 - 15:13
door gjburg
Mooi, de switches zijn idd belangrijk ze moeten niet gelijk staan. Dus de ene naar links en andere rechts. Als je de twee torx schroeven los draait kan je het autorelais er zo uit halen. Maar in de garage kan het natuurlijk ook.

Zoals je het nu hebt en het ledje blijft branden dan wordt het relais juist aangetrokken en moet je denk ik niet het contact met O hebben maar contact S om te schakelen. Beide oplossingen zijn mogelijk.

Ik heb het toevallig van het weekend in de V70 van mijn vader gezet maar die krijgt vreemd genoeg 4 sec lang toch de dimlicht storing ondanks dat ik het gaatje in de bovenste rij heb geboord en dacht dat de dimlicht detectie helemaal uit was. Hij vind het geen probleem en ga ik hier na de wintersport nog even mee verder. Dit moet ook te verhelpen zijn.

p.s. Draad van de dynamo heb ik nog niet door gemeten.

Geplaatst: 08.01.2008 - 12:02
door hansk
Hallo Geert Jan en medeforumleden , vanmorgen de schakeling gemonteerd ,
werkt perfect , inderdaad gedurende de delay tijd de melding dimlicht defect , is normaal , daar de lichtknop op dimlicht staat , en de computer vindt dat er al licht moet zijn terwijl dit nog even op zich laat wachten .Zodra licht brandt melding weg .Ik denk niet dat daar een oplossing voor is .( uitdaging voor iemand , ff de software herschrijven ) Mij stoort het in ieder geval niet.
Groeten Hans

Geplaatst: 09.01.2008 - 12:25
door turbo
Nog snel een vraagje.. Originele xenon's zijn die gebruikelijk 4300K?

Geplaatst: 09.01.2008 - 12:29
door robbertos
turbo schreef:Nog snel een vraagje.. Originele xenon's zijn die gebruikelijk 4300K?
Klopt meestal tussen de 4100K en 4300K

Geplaatst: 09.01.2008 - 13:28
door Paul
Dat ziet er dus ook het minst sjonnie uit :-)

Geplaatst: 09.01.2008 - 19:43
door turbo
Oke, dat is dus wat ik zoek. Bedankt

Geplaatst: 10.01.2008 - 11:42
door hkl073
Kijk even op het volgende topic wat ik heb lopen: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=18785
gewoon even met de computer de 0-stand uit laten zetten. 2 minuten werk

Geplaatst: 13.01.2008 - 21:34
door WimS60
Ik heb vandaag mijn 2,5 maanden oude Xenon-set weer verwijderd.
Het 2 maal vlak achter elkaar opstarten van de lampen tijdens het starten gaf toch wel wat problemen.
Eerst ging een keer de 15 A zekering kaduuk en vandaag gaf de shunt (waarin ik een gaatje had geboord om storingsmeldingen te voorkomen) de geest.
Gelukkig had ik een reserve-shunt aangeschaft, voor het geval een lamp defect zou gaan en ik tijdelijk de originele H7 lampjes dan zou kunnen terugplaatsen.
Ik heb deze shunt dus kunnen vervangen en heb de originele lampjes maar weer terug geplaatst.
Ik ga maar eens op zoek naar een set met ingebouwde ballast (waardoor ik geen gaatje meer hoef te boren) en 1 waarvan de lampen met enige vertraging opstarten.
Iemand tips, welk merk en waar te koop ?

Geplaatst: 13.01.2008 - 21:39
door arnoud
Als ik vragen mag, wat is er aan die shunt kapot gegaan dan? Ziet er toch uit als een tamelijk passief stukje blik met wat plastiek eromheen?

En dat je 15A zekering het niet kon trekken is niet zo vreemd, het vermogen wat bij het starten van de lampen nodig is, is een stuk hoger dan bij de halogeen lampen.

Geplaatst: 13.01.2008 - 21:42
door Rob2u
Wim,

Heb al enige tijd een Xenonset van Bosch (te koop via Marktplaats); met de speciale kabel met dikke weerstanden die de melding op de BC voorkomen. Daarbij heb ik ook de automatische dimlichten laten uitzetten door de dealer. Dus wel even eraan denken om de Xenon's met de hand aan te zetten!

De set werkt probleemloos zonder ook maar een enkele storing of gedoe met
zekeringen / meldingen en het resultaat is fantastisch :-)

Rob.

Geplaatst: 13.01.2008 - 23:38
door WimS60
Hoi Arnoud en Rob,
Nadat beide Xenon-lampen het niet meer deden heb ik op de zekering onder het dashboard gemeten en daar was op beide zijden 12 Volt aanwezig.
Op de 2 zekeringen in het motor-compartiment stond nog maar 1 Volt.
Volgens het electrisch schema zaten tussen deze 2 zekeringen en de zekering onder het dashboard alleen de shunt en het relais.
Omdat ik nog een shunt had, heb ik deze vervangen en toen deden beide (Xenon)lampen het weer.
Om verdere ellende te voorkomen heb ik de originele halogeenlampen tijdelijk maar weer terug geplaatst.
Ik heb vanavond een mail gestuurd naar de leverancier (Lee Electronics) met een vraag of ze wat voor mij kunnen doen (andere set ?).
Ik laat nog wel weten wat het nu gaat worden, ik wil toch wel heel graag Xenon houden. Ben erg tevreden over de lichtopbrengst.

Geplaatst: 14.01.2008 - 07:59
door gjburg
Wim, ik heb mijn setje ook bij Lee vandaan ik heb daar overigens hun duurdere top setje besteld met mini balasts en zeker te spreken over de correcte manier van handelen.

Bij mij ging ook de zekering door maar al op dag 1 deze heb ik verzwaard naar 20A en zit er tot de dag van vandaag in. Ik weet niet waar je het gaatje in de shunt hebt geboord. Maar ik vermoed net boven pin 3, dan veranderd de weerstand maar loopt er te veel stroom door een heel klein stukje metaal waardoor de shunt heet wordt en door kan branden hier is ook al veel over geschreven. Doe je dit in de bovenste regel dan schakel je alleen de meting uit en blijft het gedeelte van de shunt waar hoge stromen lopen gewoon in tact. Daarbij kan je voor 19 euro ook een vertraging maken via een module van conrad zie link op pagina 5 van dit item