Pagina 7 van 8
Geplaatst: 22.04.2009 - 09:03
door dash
Het antwoord van postbus 51:
Uw personenauto moet voorzien zijn van de verlichting zoals is vastgelegd in het Voertuigreglement. De eisen voor autolampen vindt u in artikel 5.2.51-5.2.65.
Eisen voor verblindende koplampen
Sinds 1 januari 2006 moet uw auto als deze achteraf is voorzien van extra sterke koplampen (xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als een auto die hiermee standaard is uitgerust.
Voor nieuwe auto's die vanaf 1 januari 2007 op kenteken worden gezet gelden strengere eisen voor het achteraf inbouwen van extra sterke koplampen, zogeheten xenonlampen. Het inbouwen van deze lampen is alleen toegestaan als ze aan bepaalde eisen voldoen.
Lichtarmatuur en type autolamp
Vanaf 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten.
Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
Had ook nog gevraagd hoe het zat met de kosten die zijn gemaakt voor de aanschaf van de lampen, maar daar wordt niet op gereageerd.
Geplaatst: 22.04.2009 - 09:22
door elco440
hmm,
dat zijn toch best wat regels.. gelukkig heb ik er geen last van met die philips pitjes

Geplaatst: 22.04.2009 - 18:44
door dash
Heb nog even in die artikelen gezocht, maar daar wordt met geen woord gerept over het type reflector.
Enige wat er staat is dat de verlichting niet verblindend mag zijn voor medeweggebruikers met uitzondering van groot licht.
Dit heeft du niet specifiek met xenon te maken, maar geldt ook voor verkeerd afgestelde halogeen lampen.
Je zou bovenstaande zelfs kunnen implementeren dat de eis van de reflector geldt voor auto's na 1 jan 2007 op kenteken zijn gezet. Anders zou er helemaal geen verschil zijn.
Ik hou de xenon er in.
Geplaatst: 22.04.2009 - 19:24
door ArjenM
In de huidige regels staat dat auto's van na 31 december 2006 moeten voldoen aan bepaalde eisen genoemd in de Regeling permanente eisen.
k heb nog geen officiële publicatie gevonden waarin deze wijziging genoemd is. Ik ga maar eens postbus 51 mailen met de vraag waar ze het vandaan hebben.
Geplaatst: 22.04.2009 - 19:31
door dash
Dat haald hij hier vandaan
Maar bij
www.wetten wordt er over die reflector niets genoemd.
Als dit echt zo is verwacht je toch op zijn minstens een opkoopregeling.
Geplaatst: 22.04.2009 - 19:37
door ArjenM
Dat snap ik.

Ik zou graag het nummer en de datum van het staatsblad willen hebben waar dat instaat.
Geplaatst: 22.04.2009 - 19:52
door mightyspawn
Auk schreef:Heb je een aftermarket set in je auto en zijn je koplampen daar niet voor ontwikkeld komt je auto simpelweg niet door de keuring voordat er andere lampen in gezet zijn.
De politie gaat wat dat betreft ook strenge controle houden op auto's die met zo'n aftermarket set rondrijden.
Kwats, heb je goede sets komt je auto netjes door de keuring. Al 2x doorheen gekomen met 2 verschillende auto's.
Geplaatst: 22.04.2009 - 23:16
door Iroll
Je merkt het vanzelf bij de eerstvolgende apk, al ben je hiervoor al 10x door de apk met 10 verschillende auto's. De strekking is toch duidelijk, de regels veranderen nu eenmaal per 1 mei. En als je met illigale xenon rondrijd ben je hoogstwaarschijnlijk de sjaak. En alleen in je dromen zullen ze een achteraf illigaal ingebouwd xenon setje vergoeden. Van mij hebben ze groot gelijk, het enig jammere is dat ze deze regel veel te laat invoeren. Dat had mij een paar jaar aan xenon ergernissen bespaard.
Geplaatst: 23.04.2009 - 01:29
door RobsterS70R
Ik ben voor Philips Night Guide gegaan. Bevalt prima!

Geplaatst: 23.04.2009 - 10:34
door dash
Iroll schreef:En alleen in je dromen zullen ze een achteraf illigaal ingebouwd xenon setje vergoeden.
En daar wringt de schoen. Ten tijde van aanschaf en inbouw was dit niet illegaal. Illigaliteit ontstaat door een wetswijziging. De wetgever dient daar haar verantwoording te nemen en met een opkoopregeling te komen, of de regeling handhaven zoals die nu is. Met de tijd verdwijnen de auto's vanzelf uit het straatbeeld.
Geplaatst: 23.04.2009 - 10:35
door evanmandos2
@iroll, ik ben het deels met je eens hoor, en ik snap donders goed waarom ze deze regel invoeren.
Daarnaast rij ik zelf ook rond met xenon, eerst in mijn 440, nu ook weer in mijn ford schuur. En ik heb ik een jaar tijd(inmiddels 30000 km) nooit lichtsignaal van iemand gehad.
De truc zit hem in het correct afstellen van je koplampen. iets lager dan je met halogeen zou doen, en de linker koplamp ook ietsje meer naar binnen zetten als met halogeen.
al met al vind ik het jammer dat het straks niet meer kan, maar ik begrijp het dus zeker. ik zal dus ook een setje goede osrams of philips gaan halen, want hoewel ik xenon(niet die sjonnie-blauwe nee) prettiger vind, zijn goede philips/osram lampen zeker voldoende qua lichtopbrengst.
Geplaatst: 23.04.2009 - 10:47
door Pas259
Een oude topic van mij voor mijn naamsverandering
Ik moest gisteren toevallig 1 lamp vervangen van mijn 850, ik heb silverstars gekocht van osram en deze zijn goed te doen.

Geplaatst: 23.04.2009 - 15:42
door ArjenM
Iroll schreef:De strekking is toch duidelijk, de regels veranderen nu eenmaal per 1 mei.
Waar haal je dat dan uit?
Geplaatst: 23.04.2009 - 16:05
door iapyx
Ook ik ben wel blij met de aangescherpte regels t.a.v. het voeren van xenonverlichting. Veel automobilisten willen graag meer lichtopbrengst van hun koplampen. Maar meer licht is vaak overbodig, storend of zelfs gevaarlijk. Te veel licht komt niet ten goede aan de verkeersveiligheid. Je kunt soms 's-avonds/'s-nachts op de snelweg in de zee van licht verblind worden. Goed om te lezen dat velen hier ook niet van die felle verlichting houden.
Geplaatst: 23.04.2009 - 20:02
door Iroll
ArjenM schreef:Iroll schreef:De strekking is toch duidelijk, de regels veranderen nu eenmaal per 1 mei.
Waar haal je dat dan uit?
Zie page 5 antwoord van dash, en die heeft zijn info weer van postbus 51.
En daar wringt de schoen. Ten tijde van aanschaf en inbouw was dit niet illegaal. Illigaliteit ontstaat door een wetswijziging.
Ze zullen alleen uitbetalen als het een verplichting van de apk geweest zou zijn om xenon in te bouwen. Nu is het is een eigenhandige en niet verplichte toepassing geweest in halogeen armaturen die gewoon niet geschikt zijn voor xenon. Je kon op je vingers natellen dat dit eraan zat te komen. Vroeger waren de radar detectoren bijv. ook niet illigaal, maar denk maar niet dat je die vergoed kreeg toen ze verboden werden.
Geplaatst: 23.04.2009 - 20:43
door ArjenM
Iroll schreef:ArjenM schreef:Iroll schreef:De strekking is toch duidelijk, de regels veranderen nu eenmaal per 1 mei.
Waar haal je dat dan uit?
Zie page 5 antwoord van dash, en die heeft zijn info weer van postbus 51.
Zoals ik al eerder zei is dat geen officiële publicatie waar je rechten aan kunt ontlenen. In dat geval zou je dit ook als de waarheid kunnen zien:
Geachte heer Van der Struijk,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
U heeft vragen over eisen van koplampreinigingsinstallatie en niveauregeling bij gasontladinglampen.
Alleen lichtbronnen, in auto's welke na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, moeten voldoen aan de daaromtrent in aanvullende permanente eisen artikelen 115 tot en met 118 van de APK.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Deze vraag is op een ander forum door iemand gesteld over de toekomstige eisen. Daarom wordt er ook verwezen naar de artikelen 115 t/m 118. Deze artikelen zijn een bijlage van de regeling voertuigen die het voertuigreglement gaat vervangen per 1 mei 2009. (En kan dus niet op de huidige situatie slaan.)
De fout is volgens mij ontstaan doordat de RDW in het blad APK keurmeester niet heeft vermeld dat de aanpassingen alleen gelden voor auto's van na 31 december 2006. Hoe postbus 51 erbij komt weet ik ook niet, dat heb ik ze dan ook gevraagd. Feit is dat niemand mij een officiële publicatie heeft kunnen tonen waarin staat dat een en ander ook geldt voor auto's van voor 1 januari 2007.
Geplaatst: 23.04.2009 - 22:55
door dash
Is niet mijn antwoord, maar dat van postbus 51
Een regel eronder plaats ik al iets van een vraagteken bij het antwoord. Blij dat Arjen er is ingedoken.
Zoals ik al aan gaf, ik hou ze er in.
Geplaatst: 24.04.2009 - 00:45
door RobsterS70R
Citaat van volvo480forum.com:
"Afermarket xenon wel of niet toegestaan?
Over het voeren van achteraf xenon in een personenvoertuig, doen veel geruchten de ronde. Er is weinig duidelijkheid of het nu wel of niet mag. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat er inderdaad verschillende regels zijn. Dit betreft de regels van justitie en van de RDW. Daarbij zijn de volgende punten naar voren gekomen en uitgewerkt om eventuele vragen van consumenten correct te kunnen beantwoorden.
Hoe ziet de officiële regelgeving eruit? Wat verandert er?
Met de APK wordt gekeken naar het bouwjaar van het voertuig. Als het voertuig een bouwjaar heeft vanaf 01-01-2007, moet de xenon verlichting - zowel aftermarket als vanaf fabriek - voorzien zijn van:
- automatische niveau regeling
- wis/was installatie
- bij groot licht voeren, mag dimlicht niet doven
Voor voertuigen met het bouwjaar 31-12-2006 of daarvoor, gelden deze regels voor de APK niet. Dan moet een (aftermarket) xenon lamp alleen goede verstelling hebben een goed lichtbeeld geven. Oftewel, de APK eisen die ook bij halogeen lampen van toepassing zijn.
Deze specifieke eisen voor voertuigen van voor 31-12-2006 veranderen niet per 1 mei 2009, maar gelden al sinds 01-01-2007.
Let op, dit geld alleen voor de APK keuring.
Waar controleert de politie op?
Als een auto xenon verlichting voert - zowel aftermarket als origineel - controleert de politie of de verlichting voorzien is van:
- automatische niveau regeling
- wis/was installatie
- bij groot licht voeren, mag dimlicht niet doven
- de koplampen moeten voorzien zijn van DC, DR of DCR keurmerk.
Dit geld dus voor alle voertuigen onafhankelijk van het bouwjaar! De politie kan je bekeuren voor het voeren van ondeugdelijke verlichting. De boete bedraagt € 90,- (22 april 2009). Het achteraf inbouwen van gasontladingslampen is dus geen probleem m.b.t. de APK, echter de politie hanteert andere eisen. Het achteraf inbouwen is op eigen risico.
Bronvermelding:
- Artikel 115 t/m 118 van de bijlagen Regeling Voertuigen versie 9 april 2009
www.rdw.nl
- Helpdesk RDW technische dienst 0900 07 39
- Politie Groningen 0900-8844
- Boetebase
www.om.nl"
Einde citaat.
Hier maak ik uit op dat het geen APK afkeur is, maar wel bij wet verboden op straffe van een boete van €90,-.
Neemt niet weg dat ik voor de Night Guide lampen van Philips heb gekozen en een vergelijkbaar lichtbeeld als met de Xenon set.
Geplaatst: 24.04.2009 - 09:50
door Iroll
OK, bedankt voor de verduidelijking van je Robbie! Dus geen APK afkeur, maar bij controle van de politie kans op een boete van €90. En als ze echt vervelend willen doen mag je niet verder rijden als ze je betrappen met xenon in het donker. Blijft erg vreemd en verwarrend dat het van de apk wel mag en van de politie niet.
Geplaatst: 24.04.2009 - 10:26
door dash
Dit vraagt om een proefproces