Pagina 7 van 9

Geplaatst: 09.03.2009 - 19:50
door nossy
Wanneer worden de nieuwe drivE verwacht? dus degene die nog minder verbruiken.

En dan met name de V50

is dit vanaf MY10? of zijn ze al beschikbaar en bestelbaar?

Geplaatst: 09.03.2009 - 19:56
door bart simpson
Voor NL nog niet bestelbaar, prijzen nog onbekend (ex belastingen in NL zeer waarschijnlijk behoorlijk goedkoper dan in België)

Gij zult niet stelen

Geplaatst: 10.03.2009 - 08:12
door gnd
PALF schreef:puur graaien is het.... ik noem het ook wel eens gekscherend roverheid.
Hi Palf,

Op een ander forum las ik eens:
"Gij zult niet stelen. De overheid wil geen concurentie." :shock:

Cheers,

GND

Geplaatst: 10.03.2009 - 10:07
door bart simpson
PALF schreef:puur graaien is het.... ik noem het ook wel eens gekscherend roverheid.
Ach, wat is graaien, schaf die BPM eens af en een andere belasting gaat (fors) omhoog, misschien dat de BTW dan naar 25% gaat, de B.V. Nederland vraagt nu eenmaal geld voor zeer uiteenlopende zaken en wij worden met zijn allen geacht dat op te brengen

Geplaatst: 17.03.2009 - 10:23
door Johan
Bron autoweek:

Bij het lezen van de persinformatie van Volvo Cars Nederland over wat de importeur op de komende AutoRAI neerzet, dacht ik nog even dat het er fout stond, maar het is echt zo! De V70 en de S80 DRIVe worden met 1.6 dieselmotor leverbaar, 110 pk, 240 Nm en al gauw 1.500 kilo schoon aan de haak! Vorige week nog reed ik de V50 DRIVe, met dezelfde motor, en in die compacte stationwagon houdt het met de 1.6 diesel al niet over. Dat belooft weinig goeds voor wat het spaarzame dieseltje doet in de grote V70 en S80. Ik krijg er een beetje een jaren zeventig gevoel van. Na de oliecrisis was er een Ford Granada met 1,7-liter motor.
Open je de motorkap van zo´n grote Volvo 1.6 DRIVe, dan is er een gapend gat met in het midden een bescheiden dieselblok en daarom heen ruimte genoeg om vier illegalen over de grens te smokkelen.
CO2 houdt de autobranche in zijn greep, en dat zullen we weten. Denk echter maar niet dat BMW met een 516d komt, of Audi met een A6 1.6 TDI. Met die merken wil Volvo zich graag meten, maar BMW en Volvo laten met de 520d en de Audi A6 2.0 TDIe zien dat je ook met een tweeliter diesel, hele keurige verbruikscijfers kunt hebben. Zo wordt voor de 136 pk sterke Audi-diesel een CO2-uitstoot beloofd van 139 gram per kilometer, maar 10 meer dan de S80 1.6 DRIVe uitstoot. En 129 gram of 139 gram voor een diesel maakt qua bijtelling niets uit. Zo slecht doen de V70 en S80 2.0D het trouwens ook niet.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben enthousiast over downsizing, maar de Zweden gaan in hun strijd tegen de CO2-uitstoot te ver. Een 1.6 GTDi benzinemotor met 180 pk, zoals Volvo die dit jaar introduceert, juich ik toe, maar een 110 pk sterke 1.6 diesel in een V70 of S80 is crisis ten top.

Helemaal mee eens. Volvo gaat te ver.

Geplaatst: 17.03.2009 - 13:50
door Live
idd. Wat sick, 0 - 100 in 16 seconde ? Je wordt ingehaald door een toyota prius bij het stoplicht en op de snelweg ingehaald door vrachtwagens.

Geplaatst: 17.03.2009 - 13:51
door Live
Me pa doet het met de huidige D5 (185 pk 400 nm) netjes, gemiddeld 6,2 op 100 km.

Geplaatst: 17.03.2009 - 14:26
door Paul
Waar staat dat van die 16 seconde?

Geplaatst: 17.03.2009 - 17:54
door Maurice Pierik
Volvopa schreef:Bron autoweek:

Bij het lezen van de persinformatie van Volvo Cars Nederland over wat de importeur op de komende AutoRAI neerzet, dacht ik nog even dat het er fout stond, maar het is echt zo! De V70 en de S80 DRIVe worden met 1.6 dieselmotor leverbaar, 110 pk, 240 Nm en al gauw 1.500 kilo schoon aan de haak! Vorige week nog reed ik de V50 DRIVe, met dezelfde motor, en in die compacte stationwagon houdt het met de 1.6 diesel al niet over. Dat belooft weinig goeds voor wat het spaarzame dieseltje doet in de grote V70 en S80. Ik krijg er een beetje een jaren zeventig gevoel van. Na de oliecrisis was er een Ford Granada met 1,7-liter motor.
Open je de motorkap van zo´n grote Volvo 1.6 DRIVe, dan is er een gapend gat met in het midden een bescheiden dieselblok en daarom heen ruimte genoeg om vier illegalen over de grens te smokkelen.
CO2 houdt de autobranche in zijn greep, en dat zullen we weten. Denk echter maar niet dat BMW met een 516d komt, of Audi met een A6 1.6 TDI. Met die merken wil Volvo zich graag meten, maar BMW en Volvo laten met de 520d en de Audi A6 2.0 TDIe zien dat je ook met een tweeliter diesel, hele keurige verbruikscijfers kunt hebben. Zo wordt voor de 136 pk sterke Audi-diesel een CO2-uitstoot beloofd van 139 gram per kilometer, maar 10 meer dan de S80 1.6 DRIVe uitstoot. En 129 gram of 139 gram voor een diesel maakt qua bijtelling niets uit. Zo slecht doen de V70 en S80 2.0D het trouwens ook niet.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben enthousiast over downsizing, maar de Zweden gaan in hun strijd tegen de CO2-uitstoot te ver. Een 1.6 GTDi benzinemotor met 180 pk, zoals Volvo die dit jaar introduceert, juich ik toe, maar een 110 pk sterke 1.6 diesel in een V70 of S80 is crisis ten top.

Helemaal mee eens. Volvo gaat te ver.
Totaal mee oneens.

Als je naar het vermogen en het koppel van de 1.6D kijkt, dan zijn dat geen slechte cijfers. Okee, je trekt er de keien niet mee weg, maar het lijken me aanzienlijk betere cijfers dan bijvoorbeeld die van de de V70 en S80 met 2.0 motor die weliswaar 145pk hebben maar een tamelijk lullige koppelkromme.

De '1.6' aanduiding maakt kennelijk het nodige los. Ik denk dat de kleine diesel een goed alternatief is. En voor wie meer vermogen wil kan altijd bij de 2.0 of 2.4 dieselvarianten terecht.

Het lijkt me aannemelijk dat ook BMW, Audi en dergelijke op termijn met (aanzienlijk) kleinere diesels komen.

En hoe snel zal zo'n V70 1.6D Drive zijn?

Wellicht is het aan de hand van de volgende vergelijking wel te bepalen:

Volvo V50 1.6D 109pk, 1311kg, 190 km/h, 0-100 in 12,1s (Drive in 11,5s!)
Volvo V50 2.0D 136pk, 1373kg, 205 km/h, 0-100 in 9,6s

Peugeot 407SW 1.6D 109pk, 1467kg, 189 km/h, 0-100 in 12,1s
Peugeot 407SW 2.0D 136pk, 1535kg, 203 km/h, 0-100 in 10,1s

Volvo V70 2.0D 136pk, 1564kg, 200 km/h, 0-100 in 11,1s

Dan zal de V70 1.6D Drive 109pk wellicht op de volgende cijfers kunnen komen:
gewicht: 1500kg
topsnelheid: 185km/h
acceleratie 0-100: 12,5 à 13s

Dat lijken me nog acceptabele cijfers. En ja, BMW is met de diesels een stap verder want die kunnen een A-label combineren met veel vermogen.

Geplaatst: 17.03.2009 - 18:01
door Paul
Ik denk dat niemand dit mag beoordelen als hij/zij er nog niet in heeft gereden.

Geplaatst: 17.03.2009 - 18:31
door Volvoman
Helemaal met Paul eens. De 2.0 benzine V70 viel me tegen, de 2.0 D reed geweldig (ook geen stoplichtsprinter natuurlijk).

Eerst rijden, dan oordelen. Geldt zelfs voor de Autoweek jongens.

Geplaatst: 17.03.2009 - 20:36
door bookkeeper
Ik stapte een paar weken geleden bij mijn dealer binnen om informatie te krijgen van de V70 Limited Edition en eerlijk gezegd was ik een beetje sceptisch ten aanzien van de 2.0D... Ik heb letterlijk gezegd tegen de vestigingsmanager... dat het wel erg zou tegen vallen zo'n V70 2.0D in vergelijking tot mijn V50 2.0D rica tuned... waarop ik de sleutels van zijn V70 2.0D en leverde mijn sleutels in... Die avond gaan rijden en inderdaad overtuigend...

gevolg... V70 2.0D besteld.... :)

Geplaatst: 17.03.2009 - 23:12
door tvc15
Volvo toont op de AutoRAI de DRIVe-modellen van de S80 en de V70. De fullsize-Volvo’s zijn in die uitvoering uitgerust met een 1,6-liter diesel met 109 pk.
Alles voor een beperkte CO2-uitstoot. Volvo voegt de DRIVe-versies van de V70 en de S80 aan het assortiment toe. Die zijn voor het eerst te zien op de AutoRAI. Ze zijn voorzien van de zelfde 1,6-liter diesel als de C30, S40 en V50. Wel is bij voor de grote modellen de motorsoftware aangepast en zijn de overbrengingsverhoudingen in de derde, vierde en vijfde versnelling anders. “De DRIVe-versies hebben voldoende prestatiepotentieel. Ze zijn bovendien bijzonder milieuvriendelijk, op een niveau dat geen enkele concurrent in dit segment zelfs maar benadert,” vindt Volvo.
Het brandstofverbruik van de V70 DRIVe is 4,9 liter op 100 km. De bijbehorende CO2-uitstoot is 129 gram per kilometer. De S80 scoort de zelfde cijfers. Beide modellen scoren daarmee een frisgroen A-label. De groene versies van de V70 en S80 zijn uitgerust met een aangepaste stuurbekrachtigingspomp die het verbruik reduceert en de V70 heeft onder meer een gesloten grille en een verlaagd onderstel.

bron: autoweek.nl

Leuk, is er in ieder geval nog iets interessants te zien op de AutoRAI

Geplaatst: 18.03.2009 - 17:04
door Maurice Pierik
Wat ik wel een beetje raar aan de V70 en S80 1.6D Drive vind, is dat deze modellen niet voorzien zijn van een start-stopsysteem. Dat scheelt toch snel 10 à 15% op de verbruikcijfers.

Geplaatst: 18.03.2009 - 18:21
door Live
kom op zeg.. Koop je een auto van meer dan 35 (!) duizend euro heb je een 1,6 motor er in... Koop dan een Toyota Prius, lever je 0,1 litertje in en ga je met 11 seconde naar de 100, nog net iets sneller. Tuurlijk, een volvo is heel wat anders, ruimte, comfort etc. Maar dit is hetzelfde als ferrari een 2.0 motor gaat bouwen. Volvo's dikke auto's, moeten (naar verhouding, 1.6 in C30 is prima) ook redelijke motoren in vind ik.

Geplaatst: 18.03.2009 - 18:24
door Paul
Dan koop je hem toch niet?

Geplaatst: 18.03.2009 - 19:10
door KaleFietsbel
Los van het feit dat niet-kopen een optie is, ervaar ik de gedachtegang als enigszins achterhaald.

De tijd van 3.5 V6 motoren in een middenklasse auto is echt voorbij. Ze zijn tegenwoordig in staat uit een relatief kleine cilinderinhoud een prestatief vermogen te persen.

Het is dat wij een caravan van 1500 kg over de Alpen moeten kunnen trekken, anders was de V70 Drive zeker een optie geweest.

Geplaatst: 18.03.2009 - 19:14
door Paul
Als je naar de Alpen wilt, is het het milieuvriendelijkst om met de bus te gaan.

Geplaatst: 18.03.2009 - 19:28
door Volvoman
Als je milieuvriendelijk wilt zijn ga je helemaal niet!

Geplaatst: 18.03.2009 - 19:40
door Paul
punt ;)