Pagina 7 van 23
Geplaatst: 16.12.2009 - 16:55
door M@rcel
Mike Philippens schreef:imker schreef:Beroepshalve keur ik dagelijks Chinese produkten en grondstoffen en ik moet zeggen: Het is troep van de ergste soort. En das nog zacht uitgedrukt.
Je krijgt troep als je troep besteld. Er worden tal van producten in China gemaakt, ook spullen van topmerken en dat is beslist geen troep.
Een beetje jammer dat er zo blind gegeneraliseerd wordt.
Precies. De Volvo S80L wordt toch ook in China geproduceerd?
Geplaatst: 16.12.2009 - 17:31
door FLA
M@rcel schreef:Mike Philippens schreef:imker schreef:Beroepshalve keur ik dagelijks Chinese produkten en grondstoffen en ik moet zeggen: Het is troep van de ergste soort. En das nog zacht uitgedrukt.
Je krijgt troep als je troep besteld. Er worden tal van producten in China gemaakt, ook spullen van topmerken en dat is beslist geen troep.
Een beetje jammer dat er zo blind gegeneraliseerd wordt.
Precies. De Volvo S80L wordt toch ook in China geproduceerd?
Die S80L kan nog best troep zijn...? Ooit wel eens in zo'n ding gezeten?
Echte Volvo's komen uit een
echte Volvofabriek met
echte Volvokwaliteit. Voorbeelden die dat ondersteunen: de P1800 Jensen, de 262c bertone, de 780 bertone... allemaal niet echt voorbeelden van Zweedsche kwaliteit.

Geplaatst: 16.12.2009 - 21:26
door imker
Mike Philippens schreef:imker schreef:Beroepshalve keur ik dagelijks Chinese produkten en grondstoffen en ik moet zeggen: Het is troep van de ergste soort. En das nog zacht uitgedrukt.
Je krijgt troep als je troep besteld. Er worden tal van producten in China gemaakt, ook spullen van topmerken en dat is beslist geen troep.
Een beetje jammer dat er zo blind gegeneraliseerd wordt.
Je mag wel geen appelen met peren vergelijken. Wat Europese of Amerikaanse bedrijven in China maken is meestal best OK. Wat Chinese bedrijven daarentegen tegen dumpingprijzen hier in Europa aan de man brengen is troep van de hoogste soort. Nu wil een Chinees bedrijf de lakens gaan uitdelen in een toch wel betere merk in Europa (notabene door Amerikanen naar de vaantjes geholpen).....Met alle respect......Dat komt niet goed. Das gewoon een zekerheid.
Geplaatst: 16.12.2009 - 21:41
door sanco
Mijn gevoel zegt me maar 1 ding, en dat is dat ik hoop (tegen beter weten in ? ) dat Volvo niet in Chinese handen komt.
Geplaatst: 17.12.2009 - 06:41
door ruuds70
Nou, de eerste aanzet om Volvo Cars te verkopen is destijds (1998) gekomen vanuit Volvo zelf! Zij vonden het geld belangrijk om darmee hun aandeel in diverse vrachtwagenfabrikanten te vergroten belangrijker. Hun drogreden omdat de personenwagens devisie beter af zou zijn bij een grote autoproducent heeft ertoe geleid dat we bij Ford terecht zijn gekomen. En inderdaad, volgens mij is het merk met ondermeer kwaliteit hoog in het vaandel naar de vaantjes geholpen. Maar het had nog veel erger gekunt hoor. :!: Stel je voor dat ze wat badges hadden omgehangen op de S80 of Volvo geplakt hadden op een Amerikaanse Ford. Gatver! :evil:
Geely zal dadelijk hoogstwaarschijnlijk de baas zijn van VolvoCars en doet ermee wat het wilt! Chinezen geven echt geen gigantische bedragen uit aan een merk om het vervolgens moedwillig kapot te maken.
De portfolio van Geely met Volvo erbij bijt zich niet.
Volvo heeft toegang tot een grote markt.
Volvo kan weer zelfstandiger ontwikkelen en heeft steeds bewezen dit te kunnen met een goed rendement.
Weet je, die Chinezen, daar kun je van vinden en danken wat je wilt, ze zijn er gewoon toch. In de toekomst gaan we er steeds meer mee te maken krijgen. Als VolvoCars hierbij één van de eerste is hoeft niet direct verkeerd te zijn.
Geplaatst: 17.12.2009 - 20:12
door Ben
Smeekbrief aan Ford: Volvo keert zich tegen Geely
Wie denkt dat in Zweden alleen de werknemers en fans van Saab slapeloze nachten hebben, vergist zich. Ook over de geplande overname van collega Volvo door Geely is veel te doen. De Chinese autofabrikant wordt omschreven als een speculant en zou ongeschikt zijn de toekomst van Zweden's beroemdste automerk te waarborgen.
Volvo-baas Stephen Odell: formeel niet afwijzend
1/1
Gerelateerd nieuws
Utrechts bedrijf levert automatische taxi's aan Abu Dhabi
‘Victor Muller gaat voor de vierhonderd miljoen euro'
VW bouwt aangepaste Polo in India
Rus Vladimir Antonov heeft bijna dertig procent van Spyker
Meer over
Auto & Economie Buitenland
De weerzin tegen Geely is zelfs zo groot dat voormalige directieleden van Volvo, waaronder Fredrik Arp, zich openlijk tegen de Chinezen als nieuwe eigenaar hebben uitgesproken. Men heeft een smeekbrief aan eigenaar Ford geschreven, om het merk alsjeblieft niet aan Geely te verkopen. De ondertekenaars van de brief pleiten voor uitstel totdat er economisch betere tijden aanbreken en er wellicht ook andere kopers zich aanbieden. Zij omschrijven de geplande overname door Geely als een vijandig bod.
Volvo heeft in de afgelopen maanden een paar keer een delegatie van Geely op bezoek gehad zodat die konden inspecteren wat Volvo letterlijk en figuurlijk te bieden heeft. Maar tegelijkertijd was dit bezoek ook een gelegenheid voor de Zweden om aan hun toekomstige nieuwe eigenaar te snuffelen. En daar werden zij niet vrolijk van. "Geely is een te kleine onderneming en mist de technische competentie die nodig is om Volvo verder te kunnen ontwikkelen", zo luidt de kritiek.
De vrees bestaat ook dat sommige toeleveranciers de banden met Volvo zullen verbreken. China wordt nog steeds gezien als een communistisch land en er zijn nog steeds bedrijven c.q. ondernemers die onder geen beding zaken wensen te doen met dergelijke naties. De weerzin stamt nog uit de periode van de Koude Oorlog, toen alleen de Oostzee een buffer tussen Zweden en de Sovjet-Unie vormde en er meermalen Russische duikboten bij de kust werden betrapt. Daarnaast zijn leveranciers bang dat de Chinezen brutaal hun geleverde onderdelen na zullen gaan maken zonder daarvoor een vergoeding te betalen. Leveranciers die zo hun bedenkingen bij het Chinese Geely als nieuwe eigenaar voor Volvo hebben, worden op politiek niveau gesteund door de Christen Democratische partij.
Stephen Odell, de huidige baas van Volvo, heeft zich niet in de discussie gemengd en stelt zich formeel niet afwijzend op tegen Chinese overname. Maar de vraag is of zijn houding maatgevend is voor het huidige topmanagement van het merk. Te recalcitrant gedrag zal, zodra Geely de sleutels in handen krijgt, onherroepelijk tot ontslag leiden. Maar aan de andere kant lijkt de weerzin tegen het Chinese bedrijf in Zweden zo diep te zitten, dat er serieus rekening gehouden moet worden met een exodus van getalenteerde werknemers zodra de overname een feit is. (autointernationaal.nl)
Geplaatst: 17.12.2009 - 20:53
door menjo
Ben schreef:De vrees bestaat ook dat sommige toeleveranciers de banden met Volvo zullen verbreken. China wordt nog steeds gezien als een communistisch land en er zijn nog steeds bedrijven c.q. ondernemers die onder geen beding zaken wensen te doen met dergelijke naties. De weerzin stamt nog uit de periode van de Koude Oorlog, toen alleen de Oostzee een buffer tussen Zweden en de Sovjet-Unie vormde en er meermalen Russische duikboten bij de kust werden betrapt. Daarnaast zijn leveranciers bang dat de Chinezen brutaal hun geleverde onderdelen na zullen gaan maken zonder daarvoor een vergoeding te betalen. Leveranciers die zo hun bedenkingen bij het Chinese Geely als nieuwe eigenaar voor Volvo hebben, worden op politiek niveau gesteund door de Christen Democratische partij.
Koude oorlog? Russische duikboten? Jemig wat een onzin zeg.
"Sweden was the first western country to recognize the new China. The two countries forged diplomatic ties in 1950" (
http://se.china-embassy.org/eng/zrgx/t264174.htm)
En als ze onderdelen na willen maken, kunnen ze toch ook gewoon een Volvo kopen en het onderdeel er af schroeven om het na te maken?
Stephen Odell, de huidige baas van Volvo, heeft zich niet in de discussie gemengd en stelt zich formeel niet afwijzend op tegen Chinese overname. Maar de vraag is of zijn houding maatgevend is voor het huidige topmanagement van het merk. Te recalcitrant gedrag zal, zodra Geely de sleutels in handen krijgt, onherroepelijk tot ontslag leiden. Maar aan de andere kant lijkt de weerzin tegen het Chinese bedrijf in Zweden zo diep te zitten, dat er serieus rekening gehouden moet worden met een exodus van getalenteerde werknemers zodra de overname een feit is. (autointernationaal.nl)
De directie van Volvo heeft zich zeker wel in de discussie gemengd en de tegenstanders die met bovenstaande redenen komen geheel terecht xenofoob genoemd (
http://www.gp.se/ekonomi/1.269967-volvo ... per-facket).
Geplaatst: 17.12.2009 - 23:53
door hvl
naief menjo
Geplaatst: 18.12.2009 - 00:49
door Christopher
Ik heb niet het idee dat het xenofobie is, om maar even in die termen te blijven. Het heeft meer te maken met het feit dat men weet hoe Chinezen produceren en wat hun doelen zijn.
Mijn Volvo-enthousiasme zal, misschien geheel ongegrond, ook een stuk minder zijn als het een 'Chinese' auto is. Wat normaal uit dat land komt is is vaak geen hoogwaardig spul. Dat is volgens mij ook de angst van de tegenstanders; De kwaliteit van Volvo zal waarschijnlijk verdwijnen.
Geplaatst: 18.12.2009 - 07:02
door Johan
Van enige synergie is in elk geval geen sprake dus in dat geval zal Volvo tegen die "low quality - copy culture" in moeten proberen zijn merk en technologie verder ontwikkelen. Dit is al bij voorbaat gedoemd te mislukken.
Inderdaad ik vrees dan ook een exodus van talent en afglijden naar een niveau waarmee de concurrentie met bijv. de Duitse 3 voor eens en voor altijd beslecht zal zijn ten nadele van Volvo uiteraard.
Geplaatst: 18.12.2009 - 15:03
door Monster Volvo
Zou wel heel jammer zijn als de doemscenario's bewaarheid worden. Ben net aan m'n eerste Volvo begonnen en dat smaakt naar meer ... maar of dat zo blijft indien die Chinezen de scepter gaan zwaaien :?:
Geplaatst: 18.12.2009 - 15:15
door ruuds70
hvl schreef:naief menjo
Ik vraag me wel af wie het meest naïef is in deze. Tot nogtoe vind ik de smeekbrief van de oud directeuren wel rijkelijk naïef.
Alsof het Ford uiteindelijk meer uitmaakt dan de dollars die ze hard nodig hebben.
Of de 'zielepoten' die wenen om een verlies van identiteit van Volvo, met brieven en openlijk getoeter over angst voor Chinezen.
"hadden ze maar meer Volvo's moeten kopen met zijn allen, dan was dit niet gebeurd" zal Ford makkelijk en zakelijk gezien (terecht) denken in hun optiek.
Een soortgelijke gedachte zullen de Chinezen Geely's denken. Eruit halen wat de investering ons kost in de kortsmogelijke tijd met zoveel mogelijk winst, met zoveel mogelijk waarborg voor continuiteit.
De hoofd'schuldige' van dit alles zijn,
naast wij kopers (en nog méér het uitblijven ervan)
tegen redelijke prijzen (bedenk dit maar eens als je steeds weer voor korting vraagt)
het toenmalige bestuur van Volvo dat VolvoCars verkocht om Volvo Trucks cash te gunnen voor overnames op Truckgebied.
Geplaatst: 18.12.2009 - 15:44
door Johan
ruuds70 schreef:
De hoofd'schuldige' van dit alles zijn,
naast wij kopers (en nog méér het uitblijven ervan)
tegen redelijke prijzen (bedenk dit maar eens als je steeds weer voor korting vraagt)
het toenmalige bestuur van Volvo dat VolvoCars verkocht om Volvo Trucks cash te gunnen voor overnames op Truckgebied.
Volvo trucks had dat wel nodig om te overleven. Er is ook tussen trucks en personen wagens geen synergie dus op termijn had dat toch verkeerd afgelopen.
De "hoofdschuldige", als je hier al over kunt spreken, is het Volvo management zelf destijds die niet in staat bleken om met de modellen en aantallen uit die tijd een winstgevende business op te zetten.
Geplaatst: 18.12.2009 - 15:55
door BillyBob
En ondertussen bij Saab: over en uit.
http://www.demorgen.be/dm/nl/3324/Finan ... uwen.dhtml
Zeer jammere zaak toch wel

Geplaatst: 18.12.2009 - 22:00
door Christopher
Laatste optie is toch dat Zweden het nog koopt. Weet zeker dat de deur dan wel weer open gaat.
Het zal geen 'erkende' optie zijn, maar ik beloof je dat er nu hard over nagedacht wordt in Zweden.
Geplaatst: 18.12.2009 - 22:32
door hvl
iedereen weet hoe de chinesen zijn en toch word er over gepraat en wat ford betreft doen ze toch waar ze zin in hebben ( zo zijn die mensen in de staten)
:scratch: :boxing: :crybaby: :violent1:
de tijd zal het leren
Geplaatst: 19.12.2009 - 02:01
door Mike Philippens
hvl schreef:iedereen weet hoe de chinesen zijn en toch word er over gepraat en wat ford betreft doen ze toch waar ze zin in hebben ( zo zijn die mensen in de staten)
Ja, Nederlanders zijn natuurlijk de beste mensen ter wereld...
Geplaatst: 19.12.2009 - 08:05
door BillyBob
De een zijn dood... kan me voorstellen dat de Zweden nu wel hard gaan nadenken over zekerheid voor Volvo in de toekomst? Als de Geely deal toch niet goed zou aflopen verliezen ze hun twee grootste icoonmerken!
Geplaatst: 19.12.2009 - 08:36
door ruuds70
Johan schreef:ruuds70 schreef:
De hoofd'schuldige' van dit alles zijn,
naast wij kopers (en nog méér het uitblijven ervan)
tegen redelijke prijzen (bedenk dit maar eens als je steeds weer voor korting vraagt)
het toenmalige bestuur van Volvo dat VolvoCars verkocht om Volvo Trucks cash te gunnen voor overnames op Truckgebied.
Volvo trucks had dat wel nodig om te overleven. Er is ook tussen trucks en personen wagens geen synergie dus op termijn had dat toch verkeerd afgelopen.
De "hoofdschuldige", als je hier al over kunt spreken, is het Volvo management zelf destijds die niet in staat bleken om met de modellen en aantallen uit die tijd een winstgevende business op te zetten.
Ik dacht ook dat ik dat ook schreef met bestuur. Is volgens mij het management

en als ik eerlijk ben; had het niet erg zo erg gevonden wanneer Volvo Trucks nu in de positie zou zijn waar Volvo Cars zich nu bevind (Foei rudy!)
Geplaatst: 19.12.2009 - 09:56
door Johan
Ik onderschrijf daarmee ook alleen je stelling.
Iets anders.
Nu SAAB ter ziele is kan ik mij voorstellen dat de potentiële SAAB koper meer neigt naar Volvo dan bijv. een VAG product (alhoewel dat het natuurlijk steeds meer werd).
Ik zou mij voor kunnen stellen dat Ford in de verkoopprognoses daarmee rekening houdt en dat dit mogelijk ook bij zou kunnen dragen in de twijfel om volledig van de verkoop af te zien.