Fransosowitz schreef:Ik begrijp je helemaal wat betreft roetfilter opmerkingen Sanco! Bij mij is het ook nog steeds niet opgelost...
Dat is zeer vervelend Fransosowitz, ik kan me niet voorstellen dat er voor jou geen oplossing is te vinden..., maar je bent er voorlopig nog maar mooi klaar mee.
Ik moet je eerlijk zeggen: bij mij heb je er op zich geen last van, de auto loopt normaal gedurende het proces, alleen die verbruikswaardes maken me wat minder vrolijk en ik vind het duurt best lang, vooral als je het juist treft dat het proces wordt onderbroken doordat je thuiskomt, en de auto de volgende dag vanaf koud weer opnieuw moet beginnen. Feit is dat iemand met ritjes van zeg 15km op die manier haast niet door het proces heen komt lijkt me.... maar goed, die rijdt wrschlk geen diesel....
Was vandaag ff bij de dealer. Storingsmelding is niet eenduidig, dus moet de auto even wat langer beschikbaar zijn, maar het kan in zowel de sensor als in de sirene + aansturing zitten. Wordt dus vervolgd over een paar weekjes.
Btw, zag vandaag ook een V70 D3 op de parkeerplaats.. levering is dus gestart? Al mensen met de eerste ervaringen?
Zo ff weer een update: het alarm is weer actief. De bewegingssensor bleek inderdaad de veroorzaker van de storing.
De laatste weken begon de auto ook te kraken, geluid kwam ergens van achteren... ondanks dat ik op de hoogte was van de achterklep, dacht ik zelf in eerste instantie veel meer in de richting van krakende stabilisatorstangen in de rubberbussen oid. Het geluid leek namelijk veel meer van onderen te komen. Omdat ik voor het alarm toch terug moest heeft men toch maar ff het "magic" vet voor de achterklep sluiting gebruikt. En wat ik nooit had verwacht: mijn auto is weer stil van achteren!! gelukkig maar, want als ik ergens een bloed hekel aan heb , is het wel aan kraakgeluiden.
Als laatste nieuwtje hebben ze me vandaag laten zien dat je je oliepeil ook in het display tevoorschijn kan toveren. Ik was daarvan nog niet op de hoogte. Nu moet ik wel eerlijk zijn: de hele handleiding heb ik ook nog niet van A tot Z gespeld dus 'k weet niet zeker of het er in staat. In ieder geval een stuk handiger dan dat geklooi met dat korte stokje dat voorin diep tussen blok en radiator zit verstopt. Zeker met de problemen van verdunning agv het regeneratieproces bij de iets oudere diesels hou ik het liever maar een beetje in de gaten.
Dank aan de garage voor de fijne service en hopelijk nu weer op naar vele probleemloze kilometers!
Fijn dat het probleem met het alarm en de kraakjes weer opgelost zijn. Wel apart dat er nog steeds geen definitieve oplossing is voor die krakende achterklep...
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008) Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
Fijn om te lezen dat de kleine probleempjes toch steeds goed kunnen worden opgelost Sanco. Toevallig is vandaag bij de V70 van mijn vader ook de bewegingssensor vervangen, die zorgde gisteren ook voor een hoop geloei .
Had ik ook wel een beetje verwacht Bart.... enne die sensor schijnt regelmatig voor te komen. Moet wel zeggen dat de impact van die achterklep op je rijgenot onverwacht groot is (in negatieve zin). Het komt langzaam, maar nu het weer foetsie is, waardeer je de rust weer extra! Nu in feite nog een oplossing voor een licht krakende middenconsole, maar die doet het alleen maar op de Autobahn (zeg 140 plus) en dat is maar zo zelden... verders nog wat trillingen in de pedalen etc, maar dat is een beetje een produkt eigenschap van de 5 cilinder als ik het begrijp.....
O ja, hier even de resultaten na de laatste tankbeurt..... best aardig nietwaar? Afgelopen halfjaar nog niet gereset, dus overall waarden.
Gemiddelde is natuurlijk wel een gevolg van de heerlijk rustige vakantieperiode.... van rust op de weg ga je zelf ook rustiger tokkelen.. met dit als resultaat.
Kijk, dat is pas een lekkere actiradius!
Maar zal te optimistisch zijn als ik je gemiddelde vebruik zie. Dat komt namelijk neer op ca 1050km met 70liter diesel.
Die 6,7 l/100km gemiddeld verbruik is trouwens lager dan het opgegeven verbruik van een XC70. Erg netjes gedaan dus Sanco!
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008) Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
Een vraag aan de automaatrijders onder ons: nu ik weer vaker in de file sta, schakel ik steeds vaker tussen Drive en neutraal en laat ik me soms ook uitrollen in neutraal zodat ik met gering bijremmen tot stilstand kom. Het komt op deze manier veel minder op de remmen aan (de kruipneiging is immers weg) maar wat ik me afvraag is of het middel niet erger is dan de kwaal.
Ook maak ik geregeld gebruik van de optie om weer in drive te schakelen als de auto nog net wat rolt. Je hoeft dan niet eerst op de rem te staan, want de inschakelvergrendeling werkt dan nog niet.
Met andere woorden: ik schakel gergeld tussen neutraal en Drive en vice versa, mag dit probleemloos of is dit slecht voor de bak?
Hoe doen jullie dit of blijven jullie gewoon op de rem staan als je korter dan een halve minuut oid moet wachten?
Alvast dank voor jullie tips en ervaringen!
Overigens: naar aanleiding van bovenstaande post over het verbruik:
vandaag ging het overall gemiddelde naar 6,6 op de BC. Niet zo gek dus, al zal het de komende wintertijd wel moeilijk worden dit getal vast te houden.
Jeetje, wat een laag verbruik. Heb hem nog nooit onder de 9,2 liter gezien (en dat is wel na de heico tuning). Ongetuned nooit beter dan 10,2 liter.
Die automaat kan wel wat hebben, zet hem vaak in zijn neutraal maar dan alleen voor een stoplicht, om de warme remmen niet teveel te belasten, scheelt echt een hoop tegen kromme schijven.
Persoonlijk schakel ik hem het liefste met de hand, die automaat wisselt teveel en te snel van verzet, echt een irritant ding.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Zo, herfst en vallend blad, en het volgende mankementje is een feit...
Stond laatst te tanken, wil de klep dichtdoen... niks... geen sluiting. Was niet de eerste keer dat het palletje niet terug wilde komen. Tot nu toe was even met de vinger indrukken en rommelen voldoende om de pal op andere gedachten te brengen, maar deze keer geen succes, en dus met de klep open de laatste kilometers naar huis gereden. Daar flink wat siliconen geprobeerd, maar geen succes. Aangezien ik niet langer zo wil tanken maar ff langs de dealer en inmiddels is alvast een nieuw slotmechanisme besteld. In de tussentijd rijd ik dus rond met een punttangetje , om na een tankbeurt de pen ff mee te helpen.
Volgende week eindelijk even tijd voor een afspraak, en nu blijkt dat er daarbij ook (al weer) een software update voor de auto klaarstaat, en dat meteen de recall vanwege de airbag zal worden uitgevoerd. Daarmee zijn we hopelijk weer helemaal klaar voor de winter, op de sneeuwvlok bandjes na, die liggen nog in de schuur, maar dat staat voor een zaterdag aan het eind van de maand in de planning.
Update ten aanzien van verbruik: over de laatste 9958 km 710 liters werkelijk getankt, is dus net ff beter dan 1 op 14. 't Gaat nu weer iets naar beneden ivm de koudere nachten en wat pittiger rijden.
Trouwens, het wordt zo'n beetje tijd om de titel van dit topic aan te passen... Ik realiseer me dat ik vorig jaar om deze tijd volop in de fase van rekenen en afwegen zat. Wat gaat een jaar toch snel. Nog een week of 8 en de auto is al weer een jaar in gebruik....
Zo, op de kop af 1 jaar op kenteken, wat gaat de tijd snel.
Relatief niet zoveel kilometers gedraaid dit jaar, maar over het algemeen met veel plezier in de auto rondgereden.
Inmiddels een keer of 3, 4 terug voor wat mankementen en updates en de eerste beurt, maar tot nu toe nog geen echt heftige zaken. De auto heeft onderweg geen echte storingen of stuipen vertoond. (dat was 6 jaar geleden met de V50 wel anders: regelmatig in de noodloop etc, totdat eindelijk de EGR was vervangen)
Vandaag, nu het eindelijk wat boven nul was, de Sargas velgen even schoongemaakt en daarna, na licht afnemen het leer ingemasseerd met het Volvo onderhoudspakket, zodat het mooi soepel blijft.
Hoewel ik qua slijtage wat minder te spreken ben over de 17" Wintracks van Vredestein, doen ze het in sneeuw en andere prut wel erg goed. Ook de stuurvastheid is ondanks de grotere wanghoogte nog heel aardig vergelijkbaar met de 18" zomerbanden (Michelin). In de afgelopen winterperiode niet één keer het gevoel gehad de zaak niet meer in de hand te hebben, en dat is wel fijn.
Overigens: als ik nu weer voor de keuze stond zou ik misschien toch AWD overwegen, omdat je mijns inziens wel aan de tractie grenzen bent aangeland voor alleen voorwiel aandrijving. Met de recente koude periode en die van afgelopen winter nog vers in het geheugen zou een standkachel ook een serieuze overweging zijn geworden, maar goed, er moet ook wat te wensen over blijven immers.
Qua reacties merk je dat de meeste mensen over het algemeen positief tegenover het merk Volvo staan. Collega's die een keer meerijden zijn ook positief over het zitcomfort en het "overzicht" door de wat hogere zit, zonder direkt in een busje te rijden.
Daarmee kom ik nog even terug op de vraag of het achteraf niet beter toch een XC of V60 had kunnen worden... Over de XC en de V moet ik eerlijk zijn, dat is de modernere auto. Het gewenningsproces begint bij mij langzaam de scherpe kantjes iets weg te nemen. In een lichte kleur zou ik deze auto's bij gebrek aan een XC70 evt. ook wel willen rijden, en met het vernieuwde dashboard gaat de XC60 er m.i. weer op vooruit. Anderzijds heb ik gelukkig totaal niet het gevoel dat ik om welke reden dan ook toch een andere keuze had moeten maken. De V60 heb ik nu ook van nabij bekeken. Qua rijden heb ik nog geen ervaring met deze nieuweling. Ik schat in dat deze weer dichter bij de rijbeleving van een V50 staat, qua directheid, maar qua ruimte en hoogte gaat mijn voorkeur evenwel duidelijk uit naar de XC/V70.
Daarmee kom je wel meteen op het punt van concessie: door de grootte en de hoogte stuurt de XC70 wel totaal anders dan ik gewend was. Op de snelweg een heerlijke rechtuit toerer, maar in kleine plaatsen of rotondes behoorlijk log. Geen verassing natuurlijk, en een logisch gevolg van.
Tuning heb ik overwogen, maar wat doe je met die extra pk's en nmeters? ff tussensprinten, maar nodig is het niet. Ik laat het er eerst nog zo, tenzij iemand me kan overtuigen van het nut (bijvoorbeeld verbruik danwel net even beter aansluiten op de schakelpunten van de bak (lage toeren)
De minpuntjes zijn niet heel zwaarwegend, maar om ze toch te noemen:
- kraken (hoewel een lik vet op zijn tijd wonderen doet)
- "slip" in de versnellingsbak
- af en toe net even op een te laag toerental blijven hangen in een hoge versnelling
- verwarming / airco (koude lucht: hoewel de update hopelijk soelaas biedt, nog niet helemaal zeker van)
- navigatie is zeker niet slecht, maar ik blijf erbij dat mijn "oude TT" handiger en nauwkeuriger werkte.
Afsluitend: de update voor het regenereren is zoals al eerder gezegd een behoorlijke verbetering. Ten eerste loopt het verbruik een stuk minder op, en ten tweede loopt de auto dan gewoon mooier rond. (minder brandstofovermaat waarschijnlijk?).
Voor het overige conform verwachting en naar tevredenheid, ook de oplossingsgerichtheid van de dealer. Al met al hoop ik het komende jaar weer met evenveel plezier onderweg te zijn, deze keer zonder de kleine kinderziektes en updates als het kan.
mad schreef:@Sanco... als ik in NL ben kun je het verschil rijden mét tuning. Welkom!
Das zeker een heel genereus aanbod Mad, maar jij hebt wel 4 wielen om het op de weg te zetten. Misschien heb je het hier al eerder verteld, maar wat is de grootste winst zoals jij de tuning ervaart ?
De soepelheid van het motormanagement, het snelle reageren van de Geartronic en het lager verbruik. Ik heb niets met topsnelheid en stoplicht-sprinten. Ik wil wél op m'n wenken bediend worden als het nódig is (voor dat bedrag aan Euri's).