Pagina 7 van 7

Geplaatst: 24.12.2009 - 09:42
door 945i
Jongens, ik wens jullie veel succes met het aangepaste rubber in Nederland. Ik zou zeggen, neem eens een goeie rijopleiding, daar heb je altijd wat aan.

Geplaatst: 24.12.2009 - 09:50
door Oceanracer
De rijopleiding krijg je de laatste jaren ook op winterbanden. :D

Geplaatst: 24.12.2009 - 09:55
door asta
Geen slechte tip 945i, hierin zullen ze je ook wijzen op winterbanden!

Geplaatst: 24.12.2009 - 09:55
door 945i
Ik had het over een goeie, niet de reguliere opleiding, die leert mensen niks :D

Geplaatst: 24.12.2009 - 09:59
door asta
Ahaa, ok!
Suggesties?
Ikzelf heb mijn opleidingen bij Interseco gevolgd, mag ik ervan uitgaan dat die voldoen aan jouw hoge eisen?

Geplaatst: 24.12.2009 - 10:19
door 945i
Joh, dat moet je zelf bepalen, als je voertuigbeheersing maar in orde is. Kennelijk ben je daar zelf niet al te zeker van, dus snuffel eens verder zou ik zeggen..
Een wintercursus op Zandvoort kan ik van harte aanbevelen, daar leer je waar de grenzen van jou en je auto liggen.

Geplaatst: 24.12.2009 - 10:30
door diesel01
945i schreef:Joh, dat moet je zelf bepalen, als je voertuigbeheersing maar in orde is. Kennelijk ben je daar zelf niet al te zeker van, dus snuffel eens verder zou ik zeggen..
Een wintercursus op Zandvoort kan ik van harte aanbevelen, daar leer je waar de grenzen van jou en je auto liggen.
En die zullen op winterbanden verder weg liggen dan op zomerbanden, mits het glad, nat en koud is.

Geplaatst: 24.12.2009 - 10:47
door Battlecruiser
Dat winterbanden nuttig (remweg, bochtgedrag, sneeuwhappen) zijn, lijkt me ondertussen wel bewezen.
Dat ze noodzakelijk (per se nodig, hoe dan ook) zijn, staat voor veel mensen ter discussie.

Ik kan me indenken dat vele automobilisten denken: "Ik heb al een hele reutemeteut aan veilgheidsvoorzieninen ingebouwd in de auto en nou moet er wéér wat bij. Wanneer houdt dat op?" Het algemeen gevoelen is natuurlijk: "Vroeger reden we ook op zomerbanden over beijzelde wegen met aangepaste snelheid". (ja ja, met meer botsingen, dat weet ik best wel!)

Wie weet verzint men over een paar jaar weer een extra veiligheidsmiddel en wordt van iedereen middels sociale druk verwacht om alwéér een extra investering te doen.

Het verschil met de andere veiligheidsvoorzieningenis is voorts dat de andere ingebouwd zijn (dus bij elke volgende auto heb je wat meer) en automatisch beschikbaar zijn en dat winterbanden een extra (eenmalige) investering zijn, waarvoor je 2x per jaar actie moet ondernemen. Dat is inderdaad een hoop gedoe.

Dus moet je een afweging maken:
Is het evidente voordeel van veiliger rijden belangrijker dan gemiddeld een week per jaar nietrijden of langzaamrijden met hogere risico's? De veelrijder zal een andere afweging maken dan de weinigrijder etc.

En wat ik nou bedoel is dat er óók een psychologische weerstand ontstaan is tegen de zoveelste (evidente) veiligheidsvoorziening. Rationeel kan je nauwelijks ontkennen dat winterbanden nuttig zijn, maar psychologisch ontstaat er tóch weerstand, omdat de burger geen vertrouwen heeft dat dit de laatste keer is dat er druk op hem wordt uitgeoefend onder het motto van veiligheid. De westerse samenleving probeert serieus elke onveiligheid uit te bannen en voor vele burgers houdt het gewoon een keer op.

Dus: als U mede-automobilisten als een zendeling probeert te overtuigen van het nut van winterbanden, denk dan ook eens aan zijn innerlijke weerstand en niet alleen aan de rolweerstand!

Geplaatst: 24.12.2009 - 11:58
door Ben
En Volvo doet dapper mee cq. loopt voorop met voorzieningen zoals nu al in de XC60 waarbij de remmen ingrijpen op het moment dat je even niet oplet.
En er komt nog veel meer.
Het enige dat we niet kunnen beïnvloeden is het weer (maar daar schijnen de chinezen ook al wat op gevonden te hebben) ;-)

Geplaatst: 24.12.2009 - 12:19
door 945i
Nou ja voorop lopen... Mercedes introduceerde zoiets al in 2006 op de W221. Maar ze hebben een reputatie hoog te houden, dus doen ze goed mee in voorlopers. :)

Jullie zullen mij wel een rare knakker vinden, maar ik schakel dat soort "hulpmiddelen" altijd als eerste uit... :crazy: :D

Geplaatst: 24.12.2009 - 12:35
door Mr. Ed
945i schreef:Jullie zullen mij wel een rare knakker vinden, maar ik schakel dat soort "hulpmiddelen" altijd als eerste uit... :crazy: :D
Oh, jij ook al? Heb gisteren maar even de SRS eruit gehaald. Zit alleen maar in de weg bij een botsing

Geplaatst: 24.12.2009 - 12:39
door 945i
Ik heb het over actieve hulpmiddelen, niet de passieve...

Geplaatst: 24.12.2009 - 12:41
door Jolly Breeze Racing
945i schreef:Jullie zullen mij wel een rare knakker vinden, maar ik schakel dat soort "hulpmiddelen" altijd als eerste uit... :crazy: :D
Je bent inderdaad een rare knakker, maar ja, zullen ze ook wel van mij zeggen! :P

Geplaatst: 24.12.2009 - 12:41
door Mr. Ed
945i schreef:Ik heb het over actieve hulpmiddelen, niet de passieve...
Sorry, kon het niet laten op deze rustige eindejaarsdag :lol:

Geplaatst: 24.12.2009 - 12:44
door Ben
945i schreef:Jullie zullen mij wel een rare knakker vinden, maar ik schakel dat soort "hulpmiddelen" altijd als eerste uit... :crazy: :D
Jij hebt vast ook geen verzekeringen, behalve de wettelijk verplichtgestelde, voor je huis, voor je leven, voor je familie, voor je auto?

Geplaatst: 24.12.2009 - 12:52
door 945i
Ik heb de verzekering dat ik belasting moet betalen en er op een dag niet meer ben.. Mijn naasten blijven dan wel goed verzorgd achter, dat wel. Verder leef ik dag bij dag.

Zoals Herman brood eens antwoordde op de vraag van zijn vader:" moet jij niet sparen Herman? ; ik spaar mooie momenten Pa.... :wink:

(niet dat mijn leven enige overeenkomst heeft met dat van HB)

Geplaatst: 24.12.2009 - 12:56
door Ben
Ik ga er voor zorgen dat ik op gladde dagen niet in Drenthe hoef te rijden.
Je weet maar nooit wie je tegenkomt.

Alles over sneeuwrijden is wel gezegd.
Ik ben wel klaar met deze discussie.